Vet Cool

Hoe zou de jeugd toch aan deze uitdrukking komen? Omdat vet het hoofd cool (koel) houdt misschien? Suiker doet dat in ieder geval niet, integendeel.

Helaas hebben we geen invloed op de maatschappij wat betreft het overmatig tentoonstellen en verkopen van snoepgoed, gebak, koek, frisdrank en alles waar heel veel suiker inzit.
Eigenlijk hebben we wel invloed, heel veel zelfs, we moeten het gewoon niet meer kopen, maar uit ervaring weet ik dat dit voor de meeste mensen nog een brug te ver is.

Zo sjokken we dus door het leven en voelen ons onderworpen aan al dat uitgestalde, heerlijk uitziende, zoete goed. We voelen ons slachtoffer van alle verleidingen, die om het hardst schreeuwen om door ons gekocht en gegeten te worden. Dat heeft een biologische oorzaak.
Het heeft te maken met een voortdurend schommelende bloedsuikerspiegel door overmatig suikergebruik.

Dat hele proces uitleggen zet waarschijnlijk toch geen zoden aan de dijk en zal er waarschijnlijk alleen maar voor zorgen dat je maakt dat je hier zo snel mogelijk wegkomt.
Boooooring!!!! Saai, vervelend, slaapverwekkend, afgezaagd en stom. Dus daar begin ik niet aan.

Wat jij wilt weten is hoe je deze zoete verleidingen kunt weerstaan en daar is maar één antwoord op en dat is Vet. Gezond vet.
Ja, ik weet het, dit wordt langzaam ook eentonig, maar als ik zo eens om mij heen kijk is deze boodschap volgens mij bij veel mensen nog steeds niet goed doorgedrongen.

Het verhogen van gezonde vetten in je dagelijks voedingspatroon voorkomt die voortdurende, vervelende behoefte aan zoet. Vervelend? Ja, vervelend .
Ik kan het weten want ik liep als kind de deur plat bij het plaatselijke snoepwinkeltje.
Ik deed de gekste dingen om aan snoep te komen, zelfs af en toe geld pikken uit mama’s beurs. De suikerverslaving was sterker dan mijn geweten.

Bij het verstrijken der jaren kreeg ik de beschikking over meer geld en ging ik over op grover geschut. Langzaam ruilde ik het kleine snoepwinkeltje in voor de Jamin.
Mijn kast lag altijd bezaaid met snoepgoed. O, wat voelde ik mij rijk, want snoepen is toch zo ‘gezellig’.

Als mijn  moeder toen had geweten wat ik nu weet, zou ze me voordat ik het huis had kunnen verlaten, eerst hebben volgestopt met volwaardige voeding, waaruit het grootste aandeel zou hebben bestaan uit verzadigd vet.

Waarschijnlijk zou ik dan als kind niet eens hebben omgekeken naar al die snoepwinkeltjes.
Kijken had misschien nog wel gekund maar al dat snoep opeten? Bij het idee alleen al, zou ik over mijn nek zijn gegaan.
Het lichaam regelt dat namelijk zelf, dat is het verzadigingsgevoel dat optreedt na een maaltijd waarin alle bouwstoffen zitten die een mens nodig heeft.
Verzadigd is verzadigd en vol is vol, punt!

De kunst is dus om dat punt te bereiken waarop een kind ( dit hele verhaal geldt trouwens ook voor volwassenen) uit zichzelf gaat zeggen:
‘Nee, dank je, ik wil geen snoep, ik heb er geen behoefte aan’, en dit ook nog uit de grond van zijn hart meent.
Gewoon omdat al dat snoep er doodeenvoudig niet meer in past. 😉 Mooi toch? Dan zijn we ver genoeg.

Vóórdat het kind het huis ‘s morgens verlaat zou het eigenlijk al een natuurlijke bescherming moeten hebben tegen al die suikers en zoete verleidingen in deze op suiker-verslaafd makende maatschappij.

Uit persoonlijke ervaring is een smoothie met heul veul gezonde vetten het meest succesvolle wapen in deze (suiker) strijd.

Toen wij net begonnen aan een andere manier van eten, maakte ik de smoothies van volle yoghurt, liefst Griekse want die heeft het hoogste percentage vet.
Daarin deed ik een banaan, een flinke dessertlepel extra vierge kokosvet en een béétje honing, want mijn zoon was een enorme zoetekauw, met de nadruk op was! Dat heeft hij van zijn moeder geërfd 🙂

Tegenwoordig maak ik de smoothies van onverhitte (rauwe) melk of kefir en doe daar ook nog een rauwe eidooier doorheen. Alleen de dooier niet het eiwit.

Alhoewel eieren, net als elke andere voeding vol goede voedingsstoffen, een bepaalde hoeveelheid calorieën telt, bevatten de calorieën van de dooier van het ei zo’n hoge dichtheid in microvoedingsstoffen dat je daarmee de algehele dichtheid in microvoedingsstoffen per calorie in je voedingspatroon verhoogt.
Wat dit betekent is dat het je hongergevoel reguleert voor de rest van de dag, zodat je op die dag in totaal veel minder calorieën eet.
Daarnaast zorgen de gezonde vetten in de eidooier ervoor dat je vetverbrandende hormonen op het juiste niveau blijven.
Het extra (gezonde) vet en de calorieën die in het ei zitten hebben zelfs zo’n hoge voedingsdichtheid dat ze de vetverbranding in het lichaam stimuleren!

Heb je tijd? Lees dan dit artikel erover.

jessevandervelde.com/eieren-alleen-eiwit-of-helemaal-geen-eieren-wat-is-het-gezondst/

Enfin, als mijn zoon ‘s morgens opstaat omstreeks 9:00, drinkt hij eerst deze smoothie. Voordat hij gaat werken, om 12:00, drinkt hij nog een glas rauwe melk.

Op zijn werk wordt hij doodgegooid met zoete traktaties, overal staat wel een bakje met  ‘dope’.
Of er is weer eens iemand jarig die zo nodig moet trakteren. Nou, proficiat! Maar de traktatie slaat hij nu steevast af, zonder enige moeite overigens.
Trakteren is leuk bedoeld maar hij wil zich toch liever niet meer laten trakteren op hoge bloedruk, suikerziekte, overgewicht en  te hoog cholesterol , allen ontstaan door suiker en transvetten en niet door gezond vet!!!).

Niemand schijnt zich ook maar 1 seconde af te vragen wat gesuikerde ‘voeding’ en dranken met het lichaam doen, maar als ik over volvette yoghurt begin dan wordt iedereen ineens doodsbang.
Grappig eigenlijk, want deze angst is zeer onterecht.
Weet wel dat alle suiker die je teveel inneemt ( en dat punt bereik je al heel snel) omgezet wordt in VET. Schadelijk vet, dat is een feit.

Ja, ja, ik weet het , ik ken hem ook. Die graatmagere jongen die zich vol laadt met suikers en maar geen grammetje bij ‘lijkt’te komen, maar ik zou zijn lever wel eens willen zien.
Vooral als hij ook nog veel frisdrank en alcohol drinkt. Dus let niet alleen op uiterlijk maar  ontwikkel een röntgenblik.
Bedenk wat suiker op de lange termijn aanricht aan onze organen en die van onze kinderen.

Stap van die angst voor (gezond) vet af en bescherm je kinderen voor excessief suikergebruik. Stel liever kritische vragen bij hetgeen de maatschappij voor gezond wil laten doorgaan.

Van vet kun je niet teveel eten, je wordt dan meteen misselijk (wat overigens geen kwaad kan).
Het is een natuurlijk verzadigingsmechanisme dat in werking treedt en je ervoor behoedt dat je teveel eet.
Dat is met suiker wel anders. Suiker zorgt er alleen maar voor dat je steeds meer en meer gaat eten en snoepen.

Ik zie liever dat een kind twee à drie gezonde volvette maaltijden naar binnen werkt, als dat het zich van de morgen tot de avond tegoed doet aan snoep, koek, frisdrank en chips. En dit is geen overdreven beeld wat ik nu schets.

Ter illustratie: Een knul van 19 jaar was meegegaan als begeleider van een sportkamp.
Hij vertelde mij naderhand dat hij geschokt was van wat hij daar allemaal had gezien.
De tassen van deze kinderen puilden uit met snoep, koeken (van die met die dikke roze gesuikerde laag erop) en familiezakken chips.
Er was zelfs een kind bij geweest dat 3 DOZEN Haribosnoep bij zich had. De ouders hadden hem dat notabene meegegeven. Waarom doen ouders dit?

Om het kind zoet te houden? Zoals de jongen zijn verhaal verder vervolgde was dit niet echt gelukt.
Nee, het was helemaal geen groot succes want het kind brak de tent af. Goh! Ergens is zo’n kamp toch ook bedoeld om met je matties te chillen maar het was allesbehalve chill volgens die begeleider.

Het eten van zoveel snoep  zou verboden moeten worden. Maar dan kunnen we nog lang wachten, terwijl de oplossing zo simpel en lekker is.

Voor die mensen die geen zin hebben om zolang te wachten: vervang het zoet door gezond verzadigd vet. De drang naar zoet verdwijnt zodra de bloedsuikerspiegel weer in balans komt.

Geloof me het werkt, het werkt zelfs zo goed dat iemand die ik begeleid aan mij vertelde, dat het haar beangstigde dat ze nooit meer zin had in iets zoets, want ze wilde af en toe wel nog eens kunnen snoepen. Deze angst hoort bij de verslaving en verdwijnt naderhand volledig.

 

5 thoughts on “Vet Cool

  1. Goed en helder blog weer Marion! Wat fijn om te lezen dat je zoon echt zo goed op weg is qua voeding. Maar wat een triest verhaal over dat schoolkamp… 3 dozen Haribo-snoep.. Onbegrijpelijk. Las laatst een stuk over dat de avondvierdaagse voor kinderen meer een snoepfestijn is geworden. Ik begrijp het niet.. Ik kreeg vroeger alleen in het weekend een bakje chips en een blikje fris. Doordeweeks af en toe een koekje of snoepje. Waarom kan dat nu niet meer vraag ik me af? Liefs Ellen

    • Ja, echt triest vind ik ook. Hoewel ik mij er in het verleden ook aan schuldig heb gemaakt. Weliswaar niet zo extreem maar toch…. Vanuit onwetendheid? Ik weet het wel zeker!!!
      Ik was me er totaal niet van bewust dat ik mijn kinderen ook maar een béétje schade berokkende met onze (Westerse) manier van leven.

      Nu ik wel op de hoogte ben doet het mij zoveel pijn om te moeten aanzien dat er nog steeds zoveel mensen onwetend zijn over dit thema.

      Waarom? Omdat mensen blijkbaar in hun hart oprecht het gevoel hebben dat ze goed bezig zijn. Ze willen blije kinderen.

      Maar zoet houdt niet zoet. Zoet zorgt voor een suikeroverschot in het bloed.
      Iets wat je met je gezondheid bekopen moet.
      Hee dat rijmt 😉

  2. Hoi Marion,
    Goede blog.
    het is triest dat we als burger schijnbaar niet in staat zijn om onze kinderen juist te voeden en ons een slechte ouder vinden wanneer we het kind niet geven wat iedereen krijgt(zoet dus).
    Verder vindt ik het schandalig dat op de scholen deze troep gewoon zonder bedenkingen verkocht wordt.En dan maar klagen dat de jeugd te dik wordt of barst van de klachten hieraan gerelateerd.
    Zo ook op zo’n sportkamp.Je geeft aan dat de ouders zoet in grote hoeveelheden meegaven.Maar wanneer er iets van sport wordt gesuggereerd weet ik bijna zeker dat er ook kwistig met sportdrankjes,lees suikerwater,gestrooid zal worden.Die moet je drinken want een of andere sporter of team drinkt dit ook.
    Blijft moeilijk maar we moeten niet opgeven en zelf consquent blijven als voorbeeld .
    ad

    • Hoi Ad,

      Het zoet wat de ouders meegaven, was inderdaad niet het enige wat de kinderen die dagen aan zoet binnen kregen.
      Ze kregen inderdaad ook nog eens gesuikerde drankjes, cake en natuurlijk een ijsje ( of twee, drie).

      Ik wil nog eens benadrukken dat het niet mijn bedoeling is om ouders af te kraken want dat zou heel hypocriet zijn van mijn kant.
      Alsof ik de wijsheid in pacht heb. Niet dus. maar ik wil zo graag mijn enthousiasme delen over de resultaten van deze (Weston Price) voedingsstijl.
      Mijn enthousiasme zorgt ervoor dat ik soms wat doordraaf, maar dit gebeurd vanuit de beste bedoelingen.

      Omdat ik wéét hoe moeilijk het is, of beter gezegd, omdat ik dacht dat het moeilijk was maar het is zo simpel (en lekker).
      Ik weet zeker dat als kinderen mochten kiezen, ze deze voeding zouden prefereren boven al die chemische, industrie meuk.

      Ik zal daarom ook niet stoppen met deze boodschap te verkondigen, ik geef niet op.
      Dat beroemde voorbeeld van: al is er maar 1 kind en/of ouder die ik kan helpen dan is alle moeite niet voor niets geweest.

      Ondertussen zijn het al heel wat meer kinderen en ouders dan die spreekwoordelijke ene, die deze informatie ter harte nemen.
      Dus een goed voorbeeld doet toch goed volgen 😉
      Bedankt overigens voor je reactie.

    • @ Ad Ligtvoet,

      Het is inderdaad triest! Wat ik persoonlijk nog triester vind is dat de scholen “verdienen” aan de automaten die in de kantines staan opgesteld!

Leave a comment