Kokos Vet ?

  

Gehydrogeneerde vetten (transvetten) in onder andere margarine, moderne bak-en braadproducten, geraffineerde plantaardige oliën, fastfood, taarten, koekjes, chips (eigenlijk zit het in alles wat gefabriceerd wordt door de voedingsindustrie),veroorzaken ontstekingen. Ook in de hersenen.

Deze vetten onderdrukken de hersenfunctie. De zogenaamde gezonde meervoudig onverzadigde plantaardige vetten zijn monsters voor onze (hersen) cellen.

De hersenen bevatten namelijk meer verzadigd vet dan enig ander orgaan in het lichaam. Het zijn deze verzadigde vetten die je een oud recept uit Grootmoeders tijd laten herinneren en ze maken dat je nog weet hoe je het moet klaarmaken ook.

Kokosproducten bevatten veel van dit gezond verzadigd vet, dat zeer goed is voor al onze cellen, dus ook de hersencellen. Denk vooral aan de hersenen van kinderen die nog volop in de groei zijn, zij hebben dringend verzadigd vet nodig.

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat ik met eigen ogen heb kunnen zien wat een dieet arm aan verzadigd vet, maar dat wel bol staat van plantaardige gehydrogeneerde oliën en vetten, doet met de psyche en het gedrag van een kind.

Wij hielden ons in het verleden ook keurig aan de ” Verzadigd Vet Is Slecht ” campagne. Ik probeerde alle “slechte” vetten te mijden als de pest. Nou,  Ik heb het geweten ook! Onze hersenen raakte hierdoor behoorlijk ondervoed en dat viel te merken! Vooral aan onze stemmingen. Voor ons geen vetarm dieet meer. Sterker nog mijn fobie voor vet is totaal omgeslagen naar een obsessie voor vetrijke producten (vooral kokosvet).

Nog meer redenen nodig om kokosproducten te gaan eten?

  • Kokosolie bestaat grotendeels voor 45-50% uit een middellange keten vetzuur genaamd laurine-zuur. De enige andere bekende bron van laurine-zuur is moedermelk. Van moedermelk is bekend dat het helpt het immuunsysteem van de baby op te bouwen en te versterken.

  • Kokosolie helpt om in het lichaam schadelijke bacteriën te bestrijden

  • Slechts een kleine hoeveelheid kokosolie helpt om tandbederf te voorkomen. Wil je hier meer over lezen dan kan ik je van harte het boek aanraden van Ramiel Nagel, Genees tandbederf. Heb je veel last van tandontstekingen? Laat dan wat kokosolie in je mond smelten, spoel daar een aantal minuten mee en spuug het dan uit in de toiletpot, niet in de gootsteen. Je spuug bevat namelijk na het spoelen veel giftige stoffen

  • De nieuwste studie laat zien dat door het eten van kokosvet (en andere verzadigde vetten) het goede cholesterol (HDL) omhoog gaat en het slechte cholesterol (LDL) omlaag

  • Door het eten van kokosvet gaat je Body Mass Index omlaag (je valt af) en het verminderd ook nog eens het buikvet. Mits je daarnaast natuurlijk ook op je voedingspatroon let

  • Kokosvet geeft een lang verzadigingsgevoel en houdt de bloedsuikerspiegel op peil, daardoor heb je geen behoefte aan zoete dingen

  • Kokosolie houdt je huid gezond en het helpt zelfs bij luieruitslag

Helaas demoniseren de Consumentenbond en het Voedingscentrum kokosproducten al jaren vanwege het feit dat deze olie verzadigde vetten bevat. Ieder moment verschijnt er in de media wel weer een aanval op verzadigde vetten en vooral op kokosolie. 

Blijf dus je gezond verstand gebruiken. Kokosproducten zijn natuurlijke voedselsoorten en worden al duizenden jaren door mensen over de hele wereld gebruikt.

Consumenten keren gelukkig steeds meer terug naar de oorspronkelijke, natuurlijke gezonde basis van hun voedsel, namelijk verzadigde vetten. Dat is voor de industrie, die producten van gehydrogeneerde plantaardige olie vervaardigt, natuurlijk niet zo gunstig maar voor onze gezondheid des te beter.

De beste kokosolie is de biologische niet- ontgeurde extra vierge kokosolie (eerste persing). Het merk is natuurlijk een kwestie van smaak.

Ik gebruik het kokosvet zowel koud (door de smoothies) als warm ( om in te bakken).

Frieten bakken wij niet zo heel vaak meer maar als, dan alleen nog maar in kokosolie.

Biologische Kokosmelk en Kokosrasp  geven een heerlijke smaak aan je gerechten. Ik gebruik kokosrasp vaak in een fruitsmoothie en kokosmelk is heerlijk in stoofgerechten.

Met feestdagen maak ik met kokosvet, chocolade en noten de lekkerste dingen

Hier vind je veel informatie over kokosolie www.kokos-olie.nl

Ron Fonteine schrijft op zijn site:

Hoe lang blijven Nederlanders de leugens van de medische sector, de Hartstichting (Unilever partners), KWF en het “onafhankelijke” Voedings(industrie)centrum geloven?

We zijn bang gemaakt voor verzadigd vet, eieren, de zon etc etc. De echte gevaarlijke producten zijn gewoon te koop bij je supermarkt, zitten bomvol chemicaliën, hormoonverstoorders, kunstmatige eetlustvergroters, snelle suikers, lever- en nierslopende fructose-siroop, aanjagers van kanker etc etc.

De industrie maakt ons ziek, niet de verzadigde vetten, niet eieren, niet de producten die eeuwen lang zijn gegeten. Als we niet begrijpen dat toxines het echte probleem zijn dan zullen kanker, astma, allergieën en vele andere ziekten alleen maar verder toenemen.

Blijf niet slapen, ga kritische informatie lezen. Je dokter, reguliere diëtiste, je specialist zal je dit niet vertellen. Alles hangt van belangen aan elkaar. Laat je niet dom houden door de mainstream media die systematisch kritische informatie over voeding, cosmetica, kankerbehandelingen, genetische manipulatie (Monsanto) van zaden, chemicaliën, de pil, plastic, griepvaccins, en stralingsrisico’s door mammografie blijven doodzwijgen.

Ga online en ga op onderzoek uit.

Wordt wakker ! Kies bewust, dus niet voor industrievriendelijk logo’s…..

Advertisements

Zelfgemaakte Vette Bouillon Van Beestenbotten

Godfried van Bouillon zou al op jonge leeftijd vertrokken zijn vanuit Boulogne naar Bouillon. Sommigen beweren voor zijn gezondheid (hij zou als kind vaak ziek zijn geweest) en de bossen van de Ardennen zouden hem goed doen. Of dat de reden is waarom bouillon gekoppeld wordt aan gezondheid weet ik niet maar dat bouillon gezond is daar ben ik in ieder geval Heilig van overtuigd.

Zelfgemaakte bouillonsoep is namelijk heel goed om de weerstand te verhogen, en aangezien het erop begint te lijken dat we het hele jaar door winter krijgen, vind ik het tijd worden om er iets over te schrijven.

Bouillonsoepen zijn helende soepen. Zelfgemaakte bouillon zit boordevol gelatine en mineralen. Gelatine is een goede ” ontgifter “.  De goede stoffen van de bouillon duwen de slechte eruit 😉

Ook zit er  o.a. glutamine in bottenbouillon wat erg goed is voor de dunne darm. Bouillonsoep helpt enorm bij spijsverteringsproblemen en bij een beschadigde darmwand. Het helpt de darmwand te herstellen.

Bouillonsoep is ook ideaal voor kinderen omdat zelfs de lastigste etertjes altijd wel een bordje soep lusten.

Als je last hebt van bijnieruitputting zijn zelfgemaakte bouillonsoepen een must!!!

Een groot voordeel van zelf bouillon maken is dat er geen E-nummers inzitten.

Maar…..bouillon trekken kost veel tijd en dat hebben de meeste mensen niet, inclusief ikzelf 😉 Daarom maak ik altijd een hele grote portie, en vries dat in.

  • Ik zet vaak twee grote pannen tegelijk op het vuur. Ieder van 9 liter inhoud (Ikea)

  • In één pan doe ik een flinke soepkip en in de andere pan doe ik runder-schenkel

DSCN0901

DSCN0964 DSCN0906

Verder doe ik in iedere pan

  • Wat Keltisch zeezout (naar smaak, naderhand kun je er altijd nog iets bij doen). Ik gebruik meestal 2 afgestreken eetlepels.

  • 1 Dikke ui, stang prei en een winterwortel.

  • Flink wat dikke stelen van de maggiplant (lavas) erbij. Dat geeft namelijk een heerlijke zoute smaak aan de soep. Naderhand vis ik die er samen met de groenten uit.

  • Eventueel wat kruiden-bouillonblokjes zonder smaakversterker toevoegen, maar eerst proeven of het niet al zout genoeg is door het zeezout. De bouillonblokjes kun je er altijd naderhand nog bij doen.

  • Een flinke scheut appelazijn (je proeft het niet). De appelazijn zorgt ervoor dat de mineralen goed aan de botten worden onttrokken.

  • Laat het water aan de kook komen, zet daarna het gas klein.

  • Laat de bouillon enkele uren  “trekken “. Hoe langer hoe beter.

  • Als er schuim boven komt drijven moet je dat er met een schuimspaan vanaf halen. Het schuim kan er anders voor zorgen dat de soep  bitter gaat smaken. 

Uiteraard zijn alle botten van biologische dieren geschikt om bouillon van te trekken.

Je kan de bouillon invriezen en er later soep van maken. Ik persoonlijk maak de soep altijd meteen af en vries hem dan in.

DSCN1105

Op deze manier heb je altijd snel iets bij de hand wat zeer voedzaam is. Vooral op dagen dat het allemaal een beetje in het honderd dreigt te lopen en er niet veel tijd is om te koken. Dan hebben in ieder geval de kinderen, wiens hersentjes zich nog helemaal moeten ontwikkelen, op een lekkere en eenvoudige manier hun belangrijkste voedingsstoffen al binnen.

Een thermoskan soep meegeven als lunch voor op school, is een makkelijke manier om het kind te voorzien van voldoende gezonde vetten, vitaminen en mineralen.

Beter dan die eeuwige rauwe wortel, komkommer en tomaat.

Kaas van Rauwe Melk

 

Kaas is van oorsprong een manier om rauwe melk langer houdbaar te maken. Kaas van rauwe melk is heel gezond, het is een gefermenteerd product.

Heb je een allergie voor kaas en melk kortom voor alle zuivel? Dan zou dat zo maar eens een allergie kunnen zijn voor gepasteuriseerde zuivel.

Grote kans dat je producten van rauwe melk ( puur natuur), wel goed kunt verdragen.

Koop uiteraard alleen producten van gezonde gras-gevoerde dieren die niet worden bijgevoerd met granen. Als je een boer vind die op deze manier bezig is hoeft het niet perse een biologische boer te zijn waar je jouw producten koopt. Stel wel altijd kritische vragen zoals:

  • Wat krijgen de koeien/geiten/schapen te eten?

  • Worden er pesticiden en/of kunstmest gebruikt op de landerijen?

  • Komen de dieren buiten, zijn ze grasgevoerd?

  • Wordt er antibiotica gebruikt?

  • Bevat de weide ook klavers en kruiden?

Gezonde dieren zijn namelijk gewapend tegen bacteriën 😉

Wat betreft de angst voor besmetting met de Lysteria-bacterie (vooral tijdens de zwangerschap) door het eten van rauwmelkse kaas-soorten:

De Lysteria-bacterie heeft geen schijn van kans bij rauwmelkse kaas die minimaal 3 maanden gerijpt is. Eet dus zo oud mogelijke boerenkaas en je hoeft nergens bang voor te zijn.

Het zijn de zachte kazen waar je, tijdens je zwangerschap,voor moet opletten zoals Franse kaasjes. Hier staat altijd au lait cru op vermeld als ze van rauwe melk zijn gemaakt.

Zwangere vrouwen van herdersvolken zoals de Masai eten overigens wel gewoon rauwe (en gefermenteerde) zuivel en ondervinden er geen problemen van, maar dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Ik kan het niet genoeg benadrukken, eet alleen producten van gezonde dieren. De kans op besmetting is dan nagenoeg nihil.

In Frankrijk is 70% van de kazen gemaakt van rauwe melk! Heel wat mensen zouden daar dan ziek van moeten worden. Het tegendeel is echter waar. De kwaliteit van kaas gemaakt van rauwe melk is veel hoger dan van gepasteuriseerde kazen.

Ik laat me de (rauwe) kaas in ieder geval niet meer van het brood eten en geniet dan ook volop van deze Godenspijs.

Enkele rauwmelkse kaassoorten:

  • Boerenkaas. Alleen kaas, gemaakt van rauwe melk, mag boerenkaas heten. Dit is een heerlijke kaas www.remeker.nl

  • Roquefort

  • Gruyere

  • Parmezaanse kaas

  • Traditionele Brie en Camembert worden zowel van rauwe als gepasteuriseerde melk gemaakt. Let op het opschrift: Au lait cru. Dan is het kaas van rauwe melk.

Als je op de markt kaas koopt, let dan op een groene R rechtsboven op het kaartje dat de naam aanduidt van de kaas. De groene R staat voor: gemaakt van rauwe melk 🙂

Zachte kazen, die niet gemaakt zijn van rauwe melk, vallen overigens ook onder Vet coole Vetten 😉 Alles beter om je mee te voeden dan fabrieksvoeding.

  • Roomkaas

  • Hüttenkäse of Cottage Cheese

  • Kwark

  • Monchou

  • Fèta

  • Mozarella

  • Mascarpone

  • Gorgonzola

  • Ricotta

  • Panier

Mensen die bang zijn gemaakt voor (h) eerlijke producten zoals kaas van rauwe melk hebben er gewoon geen kaas van gegeten, punt uit 🙂

Gefermenteerde Volle Zuivelproducten

Yoghurt ( Griekse of Bulgaarse), Kefir, Kwark, Crème fraîche (voor in warme gerechten) en zure room (voor in koude gerechten). Je kan er eindeloos mee variëren. Let wel op dat je producten eet van dieren die hoofdzakelijk gras hebben gegeten.

Veel mensen hebben echter moeite met het verteren van zuivelproducten. Zij kunnen beter zure, gefermenteerde zuivelproducten eten. Het fermentatieproces breekt gedeeltelijk de lactose af en verteert het eiwit caseïne voor.

Gefermenteerde zuivelproducten zorgen voor de toevoeging van probiotica in je voeding en dat zorgt voor een gezonde darm. Een portie bevat meer dan een heel potje probiotica-pillen. Dure Yakult of Actimel, die rijk zijn aan suiker, zijn niet nodig!

De melkzuurbacteriën uit gefermenteerde zuivel zijn van een zeer sterk soort, ze zijn sterker dan maagzuur. Dat zorgt ervoor dat ze in de maag niet ” ten onder ” gaan maar ook in de ingewanden nog werkzaam blijven. Ze bevorderen de spijsvertering op een zéér gunstige manier.

Het proces van fermentatie of het verzuren van melk wordt in bijna alle traditionele bevolkingsgroepen gevonden die kuddes vee erop nahouden.

Zure gefermenteerde zuivelproducten zoals kefir smaken heerlijk in combinatie met vers fruit.

DSCN0652

Voel je een hongergevoel opkomen, of een behoefte aan zoet? Drink dan maar een groot glas kefir en zie wat er gebeurd!

Slagroom

Het valt haast niet te bevatten maar (biologische) slagroom valt onder de gezonde verzadigde vetten. Het is niet de vette room die dit product zogenaamd ongezond maakt maar de suiker die je erdoor doet.

Het negatieve verhaal over het pasteurisatie-proces, wat zuivel normaal gesproken juist ongezond maakt, gaat bij slagroom niet op. Room bevat niet of nauwelijks eiwitten en het schadelijkste effect van pasteurisatie betreft gebroken eiwitten. Verzadigde vetten (in principe het hoofdbestanddeel van room) zijn bestand tegen de pasteurisatie en raken dus niet beschadigd. Het enige wat door pasteurisatie beschadigd raakt is de Wulzen-factor, de antistijfheidsfactor. Gepasteuriseerde room is in principe dus een prima product!

Het is een levensmiddel dat normaal gegeten kan worden. Ik doe hier mijn voordeel mee. Als je werkelijk van het snoepen, snacken en bunkeren af wilt komen, eet dan regelmatig een kommetje slagroom. Binnen de kortste keren kan je geen snoep meer zien.

Aardbeien met slagroom of beter gezegd, slagroom met aardbeien, vult heel goed en zorgt ervoor dat ik de hele avond geen hap meer door mijn keel krijg van andere ongezonde dingen. Het is een kwestie van om-denken maar het went heel snel 😉

In de winter een lekkere warme chocomelk met slagroom en een beetje kaneel is ook zeer behulpzaam bij het afkicken van ongezond ” voedsel ” zoals die eeuwige zak chips.

Het is een illusie dat we steeds moeten afwisselen met onze voeding. Beter een paar gezonde, onbewerkte, (lekkere) natuurproducten eten, waar je bovendien goed vol van zit , dan de hele dag en avond lopen graaien naar ongezonde, zwaar bewerkte, fabrieksproducten.

Een tip:

Als het je lukt om aan rauwe melk te komen kun je die in een kan in de koelkast zetten. Na een dag ontstaat er bovenop de melk een dikke laag room. Als je die er vanaf schept heb je de gezondste slagroom die je maar kunt bedenken.

Gezond eten is nog nooit zo gemakkelijk (en lekker) geweest.

(Rauw) Eigeel

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. In Tiramisu zitten ook rauwe eidooiers. Dus wat is er zo verschrikkelijk aan om rauwe eidooiers te eten?

Eigeel is echt krachtvoer en veel beter dan spinazie. Eigeel heeft heel veel goede eigenschappen.
Vers rauw eigeel bevat meer vitaminen en mineralen dan wat voor voedsel dan ook, wat vitaminen en mineralen in het algemeen betreft is eigeel de onbetwiste kampioen.

Voor mensen die de hele dag door veel denkwerk hebben is rauw eigeel zeer versterkend.
Eigeel is te beschouwen als een multivitamine, net als lever, dat is ook echt krachtvoer.

Als je last hebt van bijnieruitputting (en wie niet tegenwoordig) is het goed om rauw eigeel in je voedingspatroon op te nemen, je bijnieren zullen je er dankbaar voor zijn.

Je hoeft niet bang te zijn om rauwe eidooiers te eten, zelf doe ik het nu al een hele tijd en ik leef nog steeds.
Gebruik wel eieren van gezonde dieren die gras te eten krijgen. 

Eidooiers van graskippen of kippen die met lijnzaadmeel en insecten werden groot gebracht, zijn rijk aan Omega 3 vetzuren ( met lange keten) die ook in moedermelk zitten.
Deze vetzuren zijn essentieel voor de ontwikkeling van de hersenen.
Het is noodzakelijk om de neurogliale cellen in de hersenen te vormen, dit zijn cellen die verbindingen maken en ons helpen om sneller te denken.

Als je rauwe eidooiers van biologische grasgevoerde kippen aan je kinderen begint te geven zul je worden beloond met blije kinderen die openhartig en doelbewust reageren 😉

Ik doe de eidooiers meestal door de smoothies, maar als ik weinig tijd heb neem ik een glas rauwe melk en klop daar een eidooier doorheen, ze proeven er werkelijk niets van.
Op die manier zijn ze urenlang verzadigd, gevoed en vrij gewaard van snack- en/of snoepdrang. 

Natuurlijk kun je ook gezondheidswinst behalen door het eten van een zacht gekookt of een gebakken eitje, maar het haalt het toch niet bij rauw eigeel.

Eigeel zit boordevol choline, dat is een B vitamine die slim maakt.
Bovendien wordt choline in elke cel van ons lichaam gevonden.
Choline ondersteunt de hersenfunctie, leverfunctie en het hart-en vaatsysteem, het is ook de voorloper van acetylcholine, een belangrijke neurotransmitter.

Choline speelt ook een rol in het vet metabolisme en vetopslag in het lichaam.
Choline is met name belangrijk voor het reguleren van het vet in de lever en speelt mogelijk een rol in triglyceride regulatie en vetopslag.

Als zwangere vrouwen hun choline aanvullen ondersteunen ze daarmee de hersenontwikkeling van hun kind.
Ben niet bang voor cholesterol en vetten want de beste bronnen voor choline zijn verpakt in vet en cholesterol.

Bevrijd je van die angst-voor-vet-fobie en durf weer te genieten van gezonde (vette) voeding.

Wil je meer lezen over ( rauw) eigeel en hoe gezond dat is?

Kijk dan hier www.brain-food.nl/eigeel.

Hier kun je lezen hoe gezond eieren in het algemeen zijn www.ahealthylife.nl/eieren-gezond-30-redenen-om-eieren-te-eten

Zie hier hoe je met een drinkfles een eidooier van het eiwit kunt scheiden.

Noot: Als je zwanger bent en rauwe eieren eet, eet dan telkens na vijf dagen twee dagen geen rauwe eieren.

Hoewel? In Japan schijnen zwangere vrouwen 10 rauwe dooiers per dag te eten………..tja, wat is wijsheid!

Rauwe Melk is echt Vèt

Mijn vader haalde vroeger altijd verse melk bij de boer. We hadden het geluk dat we direct naast een boer woonden. De smaak van deze melk is me altijd bij gebleven. Die smaak is in niets te vergelijken met gepasteuriseerde of gehomogeniseerde melk uit de supermarkt.

Vanaf dat ik “volwassen ” werd ben ik vet-arm gaan eten. Bang dat ik dik werd (terwijl ik hartstikke slank was). Dat was de grootste fout die ik ooit heb kunnen maken. Vetarm eten is smakeloos, saai, zéér ongezond en errug dikmakend. Wij mensen hebben verzadigde vetten namelijk hard nodig om verzadigd te raken. Omdat we vetten in ons voedingspatroon missen gaan we dat compenseren door meer koolhydraten te eten. Alles wat we teveel aan koolhydraten eten wordt omgezet in vet. Verkeerd, dikmakend vet!

Dat heb ik letterlijk en figuurlijk aan den lijve ondervonden. Vanaf dat ik het ouderlijk huis heb verlaten werd ik alsmaar dikker en dikker.

Van koolhydraten kun je blijven eten want het stilt de honger niet echt integendeel, het lijkt wel alsof je er alleen maar meer van gaat eten. Probeer dat maar eens met vet dat lukt je niet.

Ik ben dus weer helemaal omgeslagen naar gezond verzadigd vet. Je kunt me (nog) niet echt slank noemen maar dik ben ik ook niet meer. Terwijl ik me ongans eet aan gezond verzadigd vet.

Met name melkvet is zéér gezond. In 1900 werden zieke mensen al op een rauwe melkdieet gezet, ze genazen van allerlei kwalen. Rauwe melk zorgt voor een goede maagsap-afscheiding.

Melkvetten onderscheiden zich van andere dierlijke vetten doordat het smeltpunt op 28 graden Celcius ligt. Ze laten je aderen niet dichtslibben. Melkvetten zijn géén schadelijke verzadigde vetten. Rauwe melk (en zure zuivel) zijn complete volwaardige voedingsmiddelen. Ze zitten boordevol levenscheppende enzymen, probiotische bacteriën ( lactobacillus acidophilus) mineralen, spoorelementen, aminozuren, chlorofyl, vet-en wateroplosbare vitaminen (zelfs vitamine c ), vitamine B12 en omega 3 vetzuren, en het is de best beschikbare bron van calcium.

Al die belangrijke gunstige stoffen gaan verloren door het pasteurisatie-proces.

DSCN0080

Tegenwoordig geniet ik weer van heerlijke verse Biologisch-Dynamische rauwe melk, afkomstig van koeien die ‘s zomers, en het grootste deel van de winter, buiten lopen. Gras en hooi eten in plaats van genetisch gemanipuleerde granen en soja, en geen synthetische groeihormonen en antibiotica toegediend krijgen.

Ze zeggen dat de melk in de koelkast 4 à 5 dagen houdbaar is, maar mijn ervaring is dat hij 6 à 7 dagen goed blijft.

Ik maak er kefir van en heerlijke milkshakes en smoothies. Het ligt eraan wat ik er verder nog bij doe, maar soms lukt het me om de hele dag te leven op een smoothie en een warme maaltijd. Iets wat mij voorheen nooit is gelukt.

Mocht er toch een hongergevoel optreden dan bedien ik mij van een goed glas rauwe melk om dat te bestrijden. Rauwe melk is beter dan friet, koeken vol transvetten en Big Macs. Dit geldt zeer zeker ook voor kinderen.

Rauwe melk is geen drank maar een echte voedingsbron, en bevat nog alle benodigde voedingsstoffen.

Maar wat misschien nog belangrijker is? Rauwe melk bevat geen ONNODIGE stoffen, zoals wel het geval is met ons hedendaags, modern ” voedsel ” 😉

nieuwe-wetenschap-bevestigt-rauwe-melk-opmerkelijk-veilig

Hier vind je adresjes voor rauwe melk www.voedingisgezondheid.nl/rauwe_melk.

Mocht rauwe melk je angst inboezemen, drink dan aangezuurde rauwe melk. Kefir is het beste en is heel gemakkelijk zelf te maken.

Zie hier hoe je dat doet

 kefir-de-bacterien-waar-u-wel-vrolijk-van-wordt