Biologisch niet voor iedereen logisch

Zelf kopen wij inmiddels alles biologisch omdat wij die keuze hebben gemaakt.

Maar zo was het in het begin van onze omschakeling van ongezonde voeding naar gezonde voeding  nog niet.

Dus stoor je niet aan de term biologisch op mijn blog.

Ik wil jullie wel even vertellen waardoor ik de keuze voor ” bio-logisch ” heb gemaakt, los van het feit dat het gezonder is.

Vrienden van ons met drie kinderen en met maar één ( karig)  inkomen aten alles biologisch.

Ik vroeg aan mijn vriendin: ” Hoe kunnen jullie dat dan betalen ” ?

Haar antwoord was kort en bondig en zette mij meteen met beide benen op de grond.

” Wij doen andere dingen gewoon niet “

Advertisements

Ons lichaam heeft iedere dag 55 voedingsstoffen nodig

Als ons lichaam die voedingsstoffen krijgt is het verzadigd en hebben we geen hongergevoel meer.

Door de zwaar bewerkte  “ lege “  voeding van tegenwoordig blijft ons lichaam het uitschreeuwen naar méér voeding.

Simpelweg omdat deze voedingsstoffen ontbreken.

Inmiddels weet ik dat dit een waarheid is als een koe.

Want als ik door omstandigheden een paar dagen niet in de gelegenheid ben om optimaal gezond te eten, loop ik weer de hele dag te grazen.

Hoe krijg ik mijn kinderen aan het fruit

Fruit op het menu dus.

O jee, hoe kon ik ze aan het fruit krijgen? Hoe kon ik fruit aantrekkelijk maken? Het antwoord op mijn gebeden? Smoothies. Wel zelf maken want de smoothies uit de supermarkt bevatten te weinig enzymen, vitaminen en mineralen en zijn bovendien veel te duur. Voor dat geld kan je heel wat vers fruit kopen.

Iedere ochtend een lekkere fruit smoothie, want ontbijten was toch al niet favoriet en laat fruit nu net wel lukken. Bovendien is de ochtend (op de nuchtere maag) het beste tijdstip om fruit te eten. Het is in een handomdraai klaar en als je geen blender hebt dan kan het ook met een staafmixer.

Wat betreft die blender ? Die gaat er vanzelf komen als je eenmaal enthousiast raakt over gezonde voeding. Eerst stonden er hele andere dingen op mijn verlanglijstje maar dat veranderde al snel.

Recepten voor smoothies vind je in boeken en op internet . Het is me zelfs gelukt hun favoriete drankje Malibu na te maken maar dan zonder de alchohol. Het voordeel van smoothies is dat je er nog veel meer in kwijt komt dan fruit.

Ik doe er gelijk ook wat gezonde vetten in zoals kokosvet of een scheutje olijfolie, is goed voor de hersenen ( lees: voor hun stemming, concentratie en emotionele stabiliteit ). Een ontspannen kind betekent, lekker slapen, betekent rust voor mama. In banaan bijvoorbeeld zit veel tryptofaan, wat weer voor de nodige ontspanning zorgt. Strooi daar wat geraspte kokos over en je hebt een heerlijk hapje.

Doe wat volle yoghurt en/of slagroom erbij. Nee niet bang zijn voor die slagroom, gebruik wel goede zonder E-nummers erin. Liefst biologisch.

Juist deze dingen behoeden je kinderen ervoor dat die zoveelste zak chips leeg gaat. Of dat er op een andere manier de hele dag wordt gesnoept. Zo’n vette shake is gezond voor ze en een goed begin van de dag. Mijn keuze tussen natuurproducten of een chemische cocktail was snel gemaakt.

Wat ook heel leuk is: bakjes met stukken vers fruit dippen in gesmolten pure chocolade ( 70%). Of maak eens zelf appelflappen van roomboter bladerdeeg.

Gaandeweg kom je zelf beslist ook nog op hele goede alternatieven uit, om snoep te vervangen door fruit. Ik houd mij altijd aanbevolen voor tips.

En je hoeft niet bang te zijn, dat ze er teveel van gaan eten, want dit voedsel geeft heel snel een signaal naar de hersenen namelijk.: Stop, ik zit vol, ik ben verzadigd!!!

Bio Industrie vlees? Eén doffe ellende op je bord!

Wat weten we eigenlijk over het eten dat we in onze plaatselijke supermarkt kopen en ons gezin te eten geven? Als je dat wilt weten moet je maar eens de documentaire Food inc. bekijken.

Food inc. grijpt rechtstreeks naar de keel, draait de maag binnenste buiten en schreeuwt om een voedselrevolutie. 

Deze documentaire kan alles haarfijn uitleggen waarom niemand dit vlees meer zou moeten eten. Dus dat laat ik dan ook graag aan hen over. Ieder zijn ding.

Wat ik interessant vind is om wat praktische tips te geven om ” biologisch vlees eten ” betaalbaar te maken, want biologisch vlees is me toch dúúr!  Als eerste wil ik benadrukken dat we echt niet iedere dag vlees nodig hebben. Vegetariërs beweren dat we helemaal geen vlees nodig hebben. Als je wilt weten hoe het werkelijk zit dan verwijs ik naar het forum van www.westonprice.nl/

Enfin hoe heb ik dit opgelost?

Ik bestel biologisch vlees via internet bijvoorbeeld bij http://www.okvlees.nl of http://www.freenature.nl/free/ Van één soepkip trek ik 9 liter bouillon. Daar maak ik soep van, die vries ik in. Ik doe flink veel groenten erin. Deze soep vult behoorlijk. Ik heb dan toch de vitaminen en mineralen van het vlees, terwijl ik niet perse ook nog (iedere dag) vlees hoef te eten.

De kip pluk ik uit elkaar. Van de kippenborst-filet maak ik de volgende dag een gerecht zoals kippen-ragoût , kip-goulash, kip-kerrie salade of een ander gerecht waarin kip verwerkt zit. De overige stukken kip verdeel ik nog over de soep en doe ik bij de stukjes kipfilet voor de volgende dag. Op deze manier maak  ik van één soepkip à 12 euro ( schrik niet) 7 à 8 maaltijden. Wat heet hier duur?

Dit kan je ook met soepvlees ( runderschenkel ) doen of andere beestenbotten. Als ik een grote pan rijst, bami of iets dergelijks maak doe ik er maar 300 gram kipfilet in maar wel veel groenten, eventueel klein gemaakt voor de kinderen. Ook hier eten we weer twee dagen van. Voor de prijs van…..3,50 per dag ( aan kipfilet dan ). Zo sla ik twee vliegen in één klap. De volgende dag serveer ik er wel een lekkere salade bij vanwege de levenskracht 😉 . Daarnaast drinken we veel biologische rauwe onverhitte melk waardoor we ook weer niet overdreven veel vlees nodig hebben.

Bij Albert Heijn kan je rundvlees kopen van Green Fields. Dit is Iers rundvlees. Denk eens aan die groene grazige weiden van Ierland. Dat lacht je toe. Zo denken de dieren er ook over. Vlees van deze dieren is oké. Als ik zuurvlees maak,  maak ik meteen een hele grote portie door er veel saus bij te maken, want dit is toch vaak het lekkerste. In deze saus zitten dan ook weer de vitaminen en mineralen van het vlees. Op deze manier kunnen we er zeker twee dagen van eten,vaak zelfs drie. Biologisch rundvlees kost plusminus 10 euro per kilo ( bij Okvlees )  tel uit je winst. Dit komt uit op 3 à 5 euro per keer.

De prijs van biologisch gehakt, braadworst en kippen drumsticks valt ook best te doen.

Biologische zalm haal ik bij de Duise Aldi. Biologische zalm en tonijn uit blik bestel ik op internet van het merk Fish 4 ever.

De rest vang  ik op met goede zuivel (kijk onder het kopje omschakelen naar goede vetten). Ben niet te zuinig met eieren. Hier kan je veel verschillende gerechten mee maken.

Vroeger aten we vaak vlees vervangers maar dat doen we niet meer. Ze zijn vaak van genetisch gemanipuleerde soja gemaakt en bovendien zijn ze zwaar bewerkt, ze zitten vol E-nummers .

Gemanipuleerd daar zit het woordje manipuleren in en dat is wat er met ons gebeurd, we worden gemanipuleerd door de voedingsindustrie.

Verse voedingsmiddelen schenken levenskracht

Meer groenten en rauwkost op het menu !!!!

Kinderen: “waarom” ?

Mijn antwoord:

Rauwkost zit vol levenskracht. Dit geldt ook voor vers fruit en verse kruiden. Deze levenskracht bevind zich alleen in verse voedingsmiddelen. Om onze cellen te voeden zijn we afhankelijk van de levenskracht uit vers fruit, verse groenten en kruiden. Planten krijgen deze levenskracht van de zon  en zetten dit om in een andere vorm van energie. Wij mensen eten deze planten en profiteren op deze manier van de kracht van zonne-energie. Rauwkost is levend voedsel. Bovendien reinigt rauwkost de darmen.” Met dit antwoord konden ze uiteraard niets. Positief  is dat rauwkost altijd gegeten moet worden met gezond vet dit bevorderd  de spijsvertering omdat de vezels in rauwkost moeilijk verteerbaar zijn.

Daar konden ze wel wat mee. Dat werden dus stukken komkommer, wortel, bleekselderij, paprika, radijsjes, olijven, koolrabi (heel lekker probeer het maar eens) en kerstomaatjes met een lekker dipsausje van olijfolie,  mayonaise en tomatenketchup. Uiteraard van de best mogelijke kwaliteit. Dit gaf ik ze ook mee naar school, ik deed het dipsausje wel in een apart kommetje. Soms maakte ik een heerlijk dipsausje van avocado met wat mayonaise en een fijn gesnipperd uitje erdoor.

Mijn zoon werd  fan van mijn overheerlijke maaltijdsalades met stukjes kip erover of stukjes tonijn of zalm.

Twee keer per week waste en droogde ik wat sla voor de hele week (veldsla leent zich hier heel goed voor) deed dat in een Tupperware kom en bewaarde dat in de koelkast. Op die manier had ik altijd snel sla bij de hand. In het begin hield ik het eenvoudig maar naderhand werd ik steeds moediger. Het is me zelfs gelukt om van een knolselderij een salade te maken en ze aten het nog ook. Als ik tosti maakte deed ik er uien en paprika tussen en gaf ik er een kommetje rode bietjes bij of een sperziebonensalade.

Mijn huis leek wel een groente- en fruitafdeling. Als er een ramp uitbrak hoefde ik niet te treuren want ik kon  in mijn eigen schuur gaan winkelen. Ik zorgde er altijd voor dat er voldoende groenten en fruit in huis was zodat ik ter plekke een maaltijd kon verzinnen zodat ik niet eerst nog naar de winkel moest gaan om het te kopen. Als ik niet wist wat ik mee kon geven naar school bakte ik gezonde muffins. Dit kan ook met geraspte wortel, je proeft de wortel naderhand niet meer. Ik vroor ze in en ’s avonds pakte ik er twee uit de diepvries.

Gelukkig tellen aardappelen ook als groenten. Daar maakte ik aardappelsalade van  of ik bakte ze in de oven (liefst met schil en lekker gekruid). Het is een goed alternatief voor frietjes die normaal worden gefrituurd in ongezonde (trans)vetten.

Ik bedacht mijn eigen versie van pizza taco met een flinke berg wittekool salade ” on top “. Die witte koolsalade gingen ze trouwens naderhand zelfs op een wrap eten. Tussen de middag bakte ik soms  flink wat champignons met uien, knoflook, lekker gekruid uiteraard en gebakken in flink wat gezond vet, en dan op een sneetje brood.

Pannenkoeken bleken ideaal te zijn om groenten in te verstoppen, de allerlekkerste vonden ze mijn pompoen pannenkoeken, ja je leest het goed, een kind wat voorheen niets lustte is (zonder dat hij het wist overigens) pompoen pannenkoeken gaan eten. Dat geldt trouwens ook voor een omelet, wat groenten en/of verse kruiden erdoor smaakt hartstikke goed. Pompoen kan je ook heel goed verstoppen in spaghetti saus en in groentesoep. De pompoenstukjes eerst gaarkoken en dan pureren, op het laatst pas door de saus mengen of de soep.

In nasi, bami, spaghetti en soepen kan je heel gemakkelijk groenten verstoppen door de groenten met een staafmixer glad te roeren (maar dit wist je waarschijnlijk al).

Wokken is tegenwoordig favoriet maar mijn zoon begint het nu pas te waarderen al die grote stukken groenten. Welke groenten heb ik nu nog niet gehad? O ja de koning onder de groenten wat gezondheid betreft, en bij kinderen het minst favoriet door de bittere smaak: Broccoli.

Aan mijn zoon kwam ik deze groenten in ieder geval niet kwijt. Mijn dochter at het wel.  Als ik hem door de spaghetti deed met de staafmixer of in de soep dan at hij deze groenten wel.

Er is een alternatief voor broccoli als groenten: broccoli kiemen. Google op broccoli kiemen of broccoli spruiten en je vindt er alles over. Ik ben ze uiteindelijk zelf gaan kweken. Hoe je dat moet doen vind je ook op internet.

Ik heb in Duitsland bij de DM een glazen kiempot gekocht en de broccolikiemen zijn te koop in de natuurvoedingswinkel. Bij de kiempot zit een duidelijke beschrijving. Een kind kan de was doen. Bijna iedere dag doen wij een klein toefje tussen de boterham en ik  meng het ook weleens door de sla. Je kunt een flinke voorraad maken. Op die manier heb je op een snelle, gemakkelijke manier iedere dag wat rauwkost. Er bestaan nog meer soorten kiemen; bij de DM en de natuurvoedingswinkel vind je ze allemaal. Het voordeel van kiemen is dat ze nog veel en veel gezonder zijn dan de groenten. Alle levenskracht zit er nog in, ze zorgen voor een flinke energieboost. Het is gemakkelijk, snel, gezond, ze zijn licht verteerbaar waardoor je darmflora verbetert, je krijgt er energie van en je word er mooi van! 😉

Je kan ook biologische groentesmeerseltjes kopen voor op het brood als alternatief voor de eeuwige kaas, ham, hagelslag, stroop of pindakaas. De smeerseltjes van de DM verkies ik boven die van de natuurwinkel. Mijn favoriet is de smaak ‘Toscane’ en ‘Tomaat Basilicum’. Maar dat is persoonlijk. Dit gaf ik mijn kinderen ook wel eens mee naar school of ik gaf een broodje mee met kruidenboter.

Kruidenboter is ook weer heel lekker om ’s avonds op tafel te zetten met toastjes of stukjes stokbrood in plaats van chips. Het is lekker hartig en als je goede kruidenboter gebruikt van roomboter dan heb je ook weer de gezonde vetten.

Dit vult ook weer snel waardoor je er niet te veel van eet.  Terwijl die zak chips leeg gaat en je daarna nog steeds trek in iets blijft houden. Dat komt omdat er geen levenskracht in zit. Geen wonder dat we altijd zo moe waren.

Acceptatie leidt tot een goede relatie tussen ouder en kind

 

Diepgaande acceptatie 

Alleen al daarmee kun je jouw kind helpen.

Onvoorwaardelijke acceptatie maakt het voor het kind mogelijk om te groeien, zich te ontwikkelen en in positieve zin te veranderen.

Door middel van acceptatie komt voor het kind de weg vrij om te leren zijn problemen op te lossen en om productiever, creatiever en geestelijk gezond te worden.

Acceptatie is als een vruchtbare bodem die het mogelijk maakt dat een nietige zaadkorrel zich ontwikkelt tot een lieflijke bloem.

Deze bodem, de acceptatie, maakt het mogelijk dat een kind zijn mogelijkheden verwezenlijkt.

Veel ouders zijn bang dat volledige acceptatie hun kinderen in hun positieve ontwikkeling hindert, de ouders praten vaak tegen hun kinderen in de taal van niet-acceptatie en geloven dat dit de beste manier is om ze te helpen.

Bij niet-acceptatie is de voedingsbodem voor het kind vol van : afkeuren, veroordelen, kritiek, vermanen, moraliseren, aansporen en commanderen.

Reactie van het kind? Het kruipt in zijn schulp.

Uit het boek : Indigo kinderen opvoeden en begeleiden van C. Hehenkamp

De Moederlijke Zielspotentie

Mechthild Scheffer schrijft in haar boek:

De Universele moederenergie, de moederlijke zielspotentie die in iedere man of vrouw aanwezig is, lijkt te verdwijnen uit het bewustzijn van de westerse mens.

Als deze krachtige Moeder energie in positieve banen wordt geleid kan betrokkene putten uit een onophoudelijke stromende Bron van liefde, en kan hij of zij onzelfzuchtig geven zonder tegenprestaties te verwachten of te eisen. Deze mens zet zich vol toewijding in voor andere mensen en spreidt beschermende vleugels van warmte, hartelijkheid en geborgenheid uit over allen in zijn omgeving.

Persoonlijk vroeg ik me af : ” Hoe kan ik deze krachtige Moeder energie, deze moederlijke zielspotentie in mij,  in goede banen leiden? Hoe kan ik onzelfzuchtiger worden in deze zelfzuchtige maatschappij? Een maatschappij waarin het moederen wordt verkettert als oudbollig, saai, truttig en geestdodend? Een maatschappij die uitdraagt dat je wel iets moet mankeren als je voor het thuisblijfmoederschap kiest?

Het antwoord op mijn persoonlijke vraag was empathie. Zowel naar mezelf toe als naar mijn kinderen. Door empathie voor mezelf te voelen en in te zien dat ik met de opvoeding van de kinderen een Hoger doel diende, een doel dat niets te maken had met materiële zaken, kon de liefde in mij groter worden. Ze stroomde precies daar naartoe waar het het hardst nodig was. Ik moest gaan inzien dat het moederschap allesbehalve geestdodend, saai en truttig was. Dat al mijn persoonlijke eigenschappen ook aan bod konden komen als ik stopte met werken en mijn ambitie op mijn kinderen richtte. Ambities zoals leiderschap want kinderen hebben goede leiding nodig. Zelfs kwaliteiten die niet zouden hebben misstaan in de politiek, want er viel heel wat te debatteren tijdens de opvoeding. Ik had bijna  kunnen gaan solliciteren bij het leger want tjonge, jonge wat werd er af en toe oorlog gevoerd. Ik moet waarheidsgetrouw toegeven dat dit niet mijn sterkste eigenschappen waren voordat ik aan kinderen begon. Opkomen voor mezelf vond ik al moeilijk. Van leiding had ik nog nooit gehoord, mijn leven was voordien dan ook een warboel waarin iedere structuur ontbrak. Door de komst van de kinderen heb ik deze eigenschappen aardig ontwikkelt.

Ik zie kinderen dan ook als de leermeesters van hun ouders. Zij leiden ons naar precies datgene wat goed voor ons is. Dat is de liefde die van de kinderen naar de ouders stroomt.

De natuur zoekt altijd naar evenwicht. Alles moet in balans zijn. We trekken precies die kinderen aan die voor onze groei op dat moment nodig zijn.