Boeken over voeding en gezondheid

Ze zijn wat je ze te eten geeft. Dr. Alex Richardson. 

In dit lijvige boek beschrijft dr. Alex Richardson (universiteit Oxford) hoe voeding het gedrag, de stemming en de schoolprestaties van kinderen kan verbeteren. Volgens de auteur is er een verband tussen het stijgend aantal kinderen met depressies, gedragsproblemen en leermoeilijkheden en hun eetgewoonten. Eerst wordt het probleem van ongezonde voeding uitvoerig geschetst en is er een beschrijving van de meest voorkomende indicatoren van bijvoorbeeld ADHD, dyspraxie en dyslexie. Daarna wordt aangegeven welke essentiële voedingsstoffen belangrijk zijn en welke zeker vermeden moeten worden. Verder geeft de auteur tips om de voedingsgewoonten van kinderen te veranderen en krijg je een twaalfwekenplan en een hele reeks kindvriendelijke recepten. In een appendix bespreekt de auteur ook nog de betrouwbaarheid van een aantal wijdverbreide ‘waarheden’ over onder andere voedingsadditieven en omega-3-vetzuren. De tekst wordt veelvuldig onderbroken door kadertjes, tabellen en schema’s. Het boek besluit met een aantal nuttige adressen (voornamelijk in Vlaanderen) en sites, een literatuurlijst, verklarende noten en een duidelijk register.
Redactie Vlabin-VBC (NBD|Biblion recensie)

        

Genees tandbederf. Ramiel Nagel

De dochter van de auteur begon op de leeftijd van 1 jaar aan cariës te lijden. Ook in zijn eigen gebit zaten in diezelfde periode een stuk of 4 gaatjes. Ramiel weet uit eigen ervaring, wat het is om last te hebben van stress om tandbederf. Erger dan de stress over zijn eigen gaatjes, waren de snel rottende tandjes van zijn dochtertje, waar hij machteloos tegenover stond. In dit boek lees je o.a. over:
* het voorkomen van wortelkanaalbehandelingen door je gebit te genezen
* het tot stilstand brengen van de vorming van gaatjes
* de aanmaak van nieuw tandbeen
* de aanmaak van nieuw tandglazuur
* de genezing van tandvleesontstekingen en infecties

Puur eten en leven. Josephine van Rossum

Wat is werkelijk zinvol op het gebied van eten en drinken? Josephine van Rossum legt dit in heldere bewoordingen uit. Ze legt tevens een unieke verbinding tussen de ervaringen in onze babytijd en het te veel willen eten op latere leeftijd. Daardoor kunnen wij ervoor zorgen dat de volgende generatie geen behoefte heeft aan overdadig eten om zich prettig te kunnen voelen.
Voor mensen met overgewicht, die zo langzamerhand ‘dieetmoe’ zijn, zal dit Ankertje een verademing zijn. Gewoon ‘alles’ kunnen eten, geen honger lijden, geen ingewikkelde recepten, geen dure supplementen of maaltijdvervangers … gewoon puur en gezond eten en toch slank worden en blijven. Dit Ankertje legt uit hoe dat kan, met zoveel suggesties voor gezonde maaltijden zodat iedereen ermee uit de voeten kan.

 

Wat zit er in uw eten. Corinne Couget.

Beknopte informatie over alle in voedingsmiddelen toegestane additieven met een geregistreerd E-nummer. In het voorwoord geven de auteur aan verbijsterd te zijn hoe makkelijk er met de kwaliteit van eten wordt gemanipuleerd om de kleur, smaak, smeerbaarheid, versheid en houdbaarheid te beïnvloeden. Niet alle E-genummerde additieven zijn slecht. Maar voedingsmiddelen zonder E-nummers zijn niet altijd veilig. Deze gids is opgesteld naar aanleiding van een aantal wetenschappelijke studies en internationale bronnen. Door de kleuren groen, oranje en rood wordt direct aangegeven hoe veilig een additief is. Sommige additieven die enorm gevaarlijk zijn, zoals aspartaam (E951, in veel frisdrank) en mononatriumglutamaat (E621, dat verzadiging voorkomt) krijgen extra aandacht. De auteur is een Franse onderzoekster van E-nummers. Een gidsje voor iedereen die gezond wil eten. Het is bewust in klein formaat voor in de binnenzak bij het boodschappendoen.
Ir. K.W. Sijtsma MBA (NBD|Biblion recensie)

Voeding en intelligentie. Jean Carper.

Ons brein kan veranderen door wat we eten!
Baanbrekend wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat voeding en voedingssupplementen onze hersenen een leven lang op volle toeren kunnen doen draaien. Zo verhogen ze tijdens onze jeugd de vermogens van onze hersenen en op onze oude dag kunnen ze geestelijke achteruitgang voorkomen en ongedaan maken.
Voeding & intelligentie vertelt u onder meer:
welke vetten ons intelligenter en gelukkiger maken;
welke vitaminen de intelligentie en het geheugen kunnen stimuleren;
hoe hoge bloeddruk ons brein kan doen slinken;
welke voedingsmiddelen we moeten slikken om het geheugen aan te scherpen en de hersencellen een verjongingskuur te geven.

Broodbuik. Dr.William Davis

Tarwe wekt je eetlust op. Het zorgt ervoor dat je steeds méér wilt eten. Meer koekjes, meer cupcakes, meer broodjes, meer zoutjes, meer bagels, meer taco’s, meer pizza’s, meer frisdrank en meer snoep.

Preventie cardioloog Dr. William Davis heeft ontdekt hoe ongezond tarwe werkelijk is, en niet alleen voor mensen die niet tegen gluten kunnen (tarwe-allergie of coeliakie). Dr. Davis heeft jarenlang research gedaan naar de invloed van tarwe op de gezondheid.

Als we geen tarwe meer eten vallen we af. Onze vage vermoeidheidsverschijnselen en buikklachten verdwijnen. Ontstekingen worden geremd en diabetes type 2 wordt teruggedrongen.

Tarwe is zeer verslavend en door de consumptie van tarwe ontstaan neurologische aandoeningen, zoals onder andere de verlammende waanideeën van schizofrenie. Laat alle tarwe staan en je broodbuik verdwijnt, je krijgt meer energie, je hoofd is helderder, je hebt geen snaai-aanvallen meer en je voelt je over het algemeen een stuk beter in je vel.Tarwe zorgt ervoor dat vet zich specifiek ophoopt in de buikstreek (visceraal vet).

Iedereen kent wel de love-handels, de mannenborsten, en de ik-ben-niet-zwanger-buik die ontstaan door de overenthousiaste consumptie van tarwe. Dat kan verklaren waardoor sommige mensen die zich niet te buiten gaan aan snoep, gebak en frisdrank, toch overgewicht hebben. Tarwe maakt ons hongerig en dik. Hongeriger en dikker dan we ooit in de geschiedenis van de mensheid zijn geweest. Blader maar eens door de foto-albums van je grootouders en je zult je er waarschijnlijk over verbazen hoe slank iedereen was. Als er al overgewicht was ging het hooguit over een paar kilo’s. Obesitas was een zeldzaam verschijnsel.

” Eet meer gezonde volkorenproducten ” is de opvolger van de ” laat het vet staan beweging “. Voedingsmiddelen op basis van granen moesten het calorie-gat opvullen dat was ontstaan door een verminderde vetconsumptie, met alle gevolgen van dien. Tarwe in het dieet maakt van mensen hulpeloze, hongerige consumenten. Tarwe zorgt voor extremen in bloedsuiker en insuline, deze zijn verantwoordelijk voor de aanwas van vetopslag in en rondom de organen in de buikstreek.

Het vet creëert een vette lever, twee vette nieren, een vette alvleesklier, vette dikke en dunne darmen en natuurlijk de bekende zichtbare situatie: de broodbuik. Zelfs je hart wordt vet, alleen kun je dat door je ribbenkast niet zien. Een broodbuik is dus niet alleen lelijk om te zien maar ook nog eens schrikbarend ongezond. Consumptie van tarwe verstoort volgens Dr. Davis ook onze intuïtie. Tarwe is een vreemd voedingsingrediënt dat op onze hongerknoppen drukt, waardoor je trek in eten wordt vergroot.

Door het weglaten van tarwe in je voedingspatroon

Ben je nauwelijks meer geïnteresseerd in een lunch als het 12:30 is.

Loop je probleemloos een bakkerij voorbij

Sla je zonder moeite dat koekje of taartje af dat je op je werk wordt aangeboden

Ben je meer tevreden met minder

Verdwijnt overgewicht

Verdwijnt je broodbuik

Heb je weer zin om te bewegen (lopen, fietsen, zwemmen)

Slaap je beter

Wordt je optimistischer

Het is niet de bedoeling dat je tarweproducten gaat vervangen voor glutenvrije producten want die hebben net zo goed een negatieve respons op de bloedsuikerspiegel en insuline.

Aldus Dr. William Davis.

 

Zonder suiker. Stop de verslaving word gezonder. Anne Marie Reuzenaar.

Zonder Suiker geeft inzicht in de effecten van slechte suikers, helpt het roer omgooien en laat zien welke suikervervangers gebruikt kunnen worden. Het resultaat: meer energie, een betere (suiker)stofwisseling, meer weerstand en, last but not least, een slanker lijf!

Suiker is net als alcohol: extreem verslavend en ongezond – Het Parool

100% Gifvrij. Julia Kang.

Na een lang gevecht tegen overgewicht en eetstoornissen gooide Julia Kang het roer radicaal om. Ze besloot alleen nog maar natuurlijk te eten en chemische stoffen te vermijden. Kilo’s viel ze af. Nu is ze al jaren op haar streefgewicht en eet nog steeds 2500, soms wel 3000 kilocalorieën per dag. We worden dan ook niet dik van veel eten, maar van gif. Gifstoffen ontregelen de hormoonhuishouding en dat deel van de hersenen dat ons gewicht reguleert. Over het verband tussen gifstoffen en overgewicht is steeds meer bekend. Onder de naam project Obelix doen Europese universiteiten hier onderzoek naar, zoals de Vrije Universiteit in Amsterdam. In 100% gifvrij laat Julia Kang op overtuigende wijze zien hoe we kunnen afvallen zonder minder te eten. Ze vertelt waar schadelijke stoffen in voorkomen en wat de alternatieven zijn. Boordevol tips voor gezond leven en slim boodschappen doen, met als toegift een aantal heerlijke recepten.

100% gifvrij

Een pleidooi voor echt eten. Michael Pollan.

Eet echt voedsel, eet vooral planten, eet niet te veel. We zouden minder eten moeten kopen en er meer voor moeten betalen. Daar worden we zelf beter van, maar ook het milieu, ons ecosysteem en onze samenleving. Door wereldwijd te kijken naar traditionele diëten kunnen we zelf een evenwichtig en gezond eetgedrag terugvinden. Michael Pollan verwierf wereldfaam met dit heldere en onontkoombare manifest.

Een pleidooi voor echt eten

Superfood. Steven Pratt en Kathy Matthews.

Iedereen weet dat een appel een beter tussendoortje is dan een zak chips, maar wist u ook dat dagelijks een handvol walnoten of een schaaltje bosbessen uw gezondheid en uw levensduur daadwerkelijk positief kunnen beïnvloeden?
Dokter Steven Pratt zag hoe patiënten die bepaalde voedingsmiddelen in hun eetpatroon opnamen met sprongen vooruitgingen. Gesteund door wetenschappelijk onderzoek naar veertien levensmiddelen met de hoogste voedingswaarde legt dit boek de instrumenten in uw handen (en op uw bord) tot meer energie, een betere bescherming tegen ziekten en een gezondere levensstijl voor nu en voor de toekomst, zonder u daarbij aan een bepaald dieet te moeten houden.
Of u nu 63 of 23 bent, elk moment is het juiste om met superkost te beginnen. Door deze voedingsmiddelen een onderdeel te maken van uw dagelijke eetgewoonten, kunt u de veranderingen in uw lichaam die kunnen leiden tot suikerziekte, hoge bloeddruk, sommige vormen van kanker, zwaarlijvigheid en de ziekte van Alzheimer een halt toeroepen.

Superfood

De sap en smoothie bijbel. Suzannah Olivier.

Maak de lekkerste sapjes, cocktails & smoothies met blender, mixer, sapcentrifuge of keukenmachine! Verse sappen en smoothies zijn zeer verleidelijk. Ze zijn snel en eenvoudig te maken met bijna elke denkbare combinatie van ingrediënten. Of ze nu gezond en voedzaam, romig en luxueus, of fris en sprankelend met een scheutje alcohol zijn, sappen en smoothies smaken altijd naar meer. Dit uitgebreide boek begint met een nuttig naslaggedeelte. Hierin vindt u advies over het kopen en gebruiken van apparatuur, het voorbereiden van ingrediënten, het garneren van sappen en de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitaminen. Bij de recepten vindt u ruim 160 inspirerende dranken – van verse sappen met rijpe vruchten en groenten tot traditionele milkshakes en spannende feestdrankjes. Trakteer uzelf op speciale gelegenheden met een dessertdrank, zoals bosbessenmeringuedrank, of begin uw feestje goed met een limoenmojito. In dit prachtig geïllustreerde boek vindt u voor elke gelegenheid de perfecte sappen en smoothies. Elk recept wordt stap voor stap uitgelegd en dankzij de ruim 600 begeleidende kleurenfoto’s is sap maken nu eenvoudiger dan ooit tevoren. Noot van mezelf: Uiteraard alleen de gezonde versies maken😉 En dat zijn er heel veel! Een super leuk boek.

De Sap- & Smoothie Bijbel

In 28 dagen van gifbelt naar tempel. Jaqueline van Lieshout.

Eten moeten we allemaal. We doen het al sinds onze geboorte en we blijven het ook de rest van ons leven doen. Maar weten we eigenlijk wel wat we binnenkrijgen? Begrijpen we de lijst met ingrediënten van de verpakte etenswaren die we dagelijks tot ons nemen? Worden we er wel in alle gevallen gezonder van of zijn we zo langzamerhand onszelf aan het vergiftigen?
In dit boek presenteert detox-coach Jacqueline van Lieshout een 28-dagenplan voor succesvol ontgiften. Een boek dat iedere lezer (en dus eter) zal inspireren om het eigen voedingspatroon onder de loep te nemen, beter te kiezen en vervolgens veel meer te genieten! Jacqueline van Lieshout schreef hiermee hét voedingsboek van nu.

Kanker is geen ziekte maar een overlevingsmechanisme. Andreas Moritz.

Volgens Andreas Moritz is kanker één van de laatste redmiddelen van je lichaam. Kanker ontstaat als gevolg van eerdere gezondheidsproblemen die niet opgelost zijn en het is het ultieme wapen tegen levensbedreigende crises. Het opruimen van deze problemen is absoluut noodzakelijk om uiteindelijk de genezing van lichaam, geest en ziel mogelijk te maken. De traditionele aanpak van kanker bestaat nog steeds uit het vernietigen van de kankercellen, het operatief verwijderen van de cellen, of deze door middel van bestraling te verbranden; iets wat slechts in zeven procent van de gevallen succes heeft. In dit boek wordt duidelijk gemaakt, hoe het komt dat de klassieke behandelmethodes dodelijk kunnen zijn, wat de werkelijke oorzaken van kanker zijn, en hoe je zelfgenezing kunt bevorderen.

Gezond met zonlicht. Andreas Moritz.

Zonlicht is essentieel voor onze gezondheid. Het is zowel voedingsstof als medicijn, en iedereen kan er gebruik van maken. Je hebt zelf in de hand hoeveel zonlicht je per dag krijgt en het lichaam geeft aan wanneer het genoeg zon heeft gehad. Onderzoek heeft uitgewezen dat huidkanker het meest voorkomt bij mensen die zelden in de zon zitten of die zonnebrandcrèmes gebruiken waarin kankerverwekkende chemicaliën zitten. Verder is bekend dat huidkanker het minst voorkomt bij mensen die vaak buiten zijn, op grote hoogte of dicht bij de evenaar wonen. De huid produceert namelijk vitamine D en reageert hiermee op onze blootstelling aan de zon. De auteur laat je zien hoe je onder andere met behulp van de zon het immuunsysteem van je lichaam in topconditie kunt houden.

Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten. Gert Schuitemaker.

In Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten wordt uitgebreid ingegaan op alle facetten van vitamine D. Op de relatie met onder meer osteoporose, kanker en hart- en vaatziekten. Op de juiste dagdosis om het risicio op deze aandoeningen te verkleinen. Op de vermeende ‘toxiciteit’ van vitamine D. En op de manier waarop de farmaceutische industrie de aandacht probeert af te leiden van vitamine D, omdat het nu eenmaal aantrekkelijker is moderne ziekten te behandelen met medicijnen dan ze te voorkomen met voedingsstoffen.

In dit boek sluit Schuitemaker zich volledig aan bij de nieuwe aanbeveling van een groep internationale experts met grote faam op het gebied van vitamine D. Net als hen adviseert Schuitemaker een dagdosis van 50 mcg ofwel 2000 IE vitamine D. Daarmee gaat hij aanmerkelijk verder dan het jongste advies van de Gezondheidsraad, dat dateert van september 2008.

Bijnieruitputting, het stress- syndroom van de 21ste eeuw. J.Wilson.

Ben je moe of uitgeput en kun je gewoon je normale energie niet terugkrijgen, ongeacht wat je doet of hoeveel artsen je al bezocht hebt? Je staat nu op het punt een belangrijk en broodnodig boek te gaan lezen.
Ondanks een regelrechte toestroom van ‘gezondheidsboeken’ de laatste tien jaar is er niet één geweest dat het, niet zeldzaam voorkomende, maar meestal over het hoofd geziene, probleem van een zwakke bijnierfunctie op zo’n grondige maar begrijpelijke wijze beschrijft. De antwoorden die je zoekt zouden hier wel eens in kunnen staan.

De cholesterol leugen. Prof. Dr. Walter Hartenbach.

Het streven naar cholesterolverlaging is voor de farmaceutische industrie, artsen en de margarinefabrikanten een miljardenbusiness geworden, maar volgens de inzichten van prof. Hartenbach en enkele andere belangrijke wetenschappers volstrekt overbodig, schadelijk en vaak zelfs levensgevaarlijk. Het medicijn Lipobay heeft met een aantal dodelijke slachtoffers het publiek weliswaar opgeschrikt, maar slechts weinigen weten hoe groot de misleiding door de ‘cholesterolmaffia’ werkelijk is. In dit voor het grote publiek geschreven boek veegt prof. Hartenbach de vloer aan met de heersende opvattingen over cholesterolverlaging en benadrukt hij juist de grote betekenis en de positieve invloed van cholesterol op onze stofwisseling. Hij levert het bewijs dat arterio-sclerose en hartinfarcten niets met cholesterolniveaus te maken hebben en geeft aan hoe we deze ziekten kunnen voorkomen.

Voeding en fysieke degeneratie. Weston. A. Price.

Het dikke onderzoeks/reisverslag (560 pag.) met honderden foto’s, in groot formaat (23 x 29,5 cm) met harde kaft van Weston A. Price, tandarts, onderzoeker, kaakchirurg maar bovenal visionair, die in de dertiger jaren bijna 10 jaar lang de gehele wereld over reisde om de geheimen van gezonde mensen te ontdekken. Deze zeer gerespecteerde tandarts en tandheelkundig wetenschapper koos ervoor zich te richten op gezonde mensen: wat was hun geheim? Op zijn zoektocht reisde dr. Price naar honderden steden in 14 landen. Hij bezocht enkele van de meest afgelegen gebieden ter wereld. Hij zag perfecte tandbogen, weinig of geen tandbederf, een hoge weerstand tegen tuberculose en een perfecte gezondheid bij mensen die hun inheemse voeding aten. Dr. Price kwam erachter dat bij deze mensen, als zij in aanraking kwamen met modern voedsel als witmeel, geraffineerde plantaardige olien en voedsel uit blik, zich al snel ernstige vormen van verval voordeden: caries, misvormde kaakstructuren, scheve tanden en kiezen, artritis en een lage weerstand tegen tuberculose. Dr. Price legde in woord en beeld zowel de eeuwenoude wijsheid die leidde tot perfecte gezondheid vast, als het lichamelijke verval dat volgde op de overschakeling naar modern, bewerkt voedsel. Een belangwekkende studie, gebundeld in dit boek ‘Voeding en fysieke degeneratie’. Een schokkend en indrukwekkend werk over de negatieve gevolgen van moderne, bewerkte voeding voor de gezondheid.  – Dr. Joseph Mercola

Hier plaats ik een link naar een samenvatting van dit boek. Het is een lange tekst maar je krijgt dan ook een samenvatting over een boek van meer dan 500 bladzijden.http://www.leefbewust.com/themas/degeneratie.html

Engelstalige boeken

Healing our Children. Ramiel Nagel

Samenvatting van Mike Donkers: Niet alleen vind je in dit boek voedingswijsheden op grondslag van Weston Price om je voor te bereiden op de zwangerschap, de auteur rekent ook af met de mythe dat je kind naar de creche brengen ‘zo goed is voor de sociale interactie’. Kinderen zijn ingesteld op een hele sterke moederband die niet verbroken mag worden. Ramiel Nagel noemt dit ‘the continuum of care’. Juist door dit te verbreken individualiseer je het kind op een te jonge leeftijd, waardoor het in zichzelf gekeerd raakt als beschermingsmechanisme en dus helemaal niet socialiseert. In deze eerste fase heeft een kind uitsluitend een moederbewustzijn, waardoor het zichzelf niet los ziet van de moeder en de moeder niet los ziet van zichzelf, alles is één geheel, het is het vrouwelijke onderbewustzijn van het totaal waarmee we allemaal worden geboren.

Bron bol.com

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s