Mijn eigen (wijze) versie van Limburgs Zuurvlees gemaakt van wildernisvlees

Ik vond het gisteren maar een druilerig dagje.
En wat doe je dan????
Nou, ik ben de keuken in ‘gevlogen’  om alvast een megaportie eten te bereiden voor die dagen dat het veel te warm is om te koken….

DSCN1976

In dit geval heb ik zuurvlees gemaakt van runder-riblappen (uiteraard weer van runderen die het hele jaar door buiten grazen).

DSCN1974

Van 2 kilo vlees bereid ik met gemak 5 porties zuurvlees voor 4 personen.
En denk maar niet dat dat duur is, voor 5,50 per portie ben ik de man!
Terwijl ik in de snackbar toch al gauw het driedubbele betaal voor vier friet met (god weet wat voor kwaliteit ‘zuur’ ) vlees. 

Zo…..lekker in de vriezer ermee en nu maar wachten op mooi weer.

DSCN1981

Want zeg nou zelf, wat is er nou lekkerder op een warme zomeravond dan zelfgemaakte frietjes met daarop een flinke schep Limburgs Zoervleisj ?
Juist ja, een salade maar dat is zo moeilijk van tevoren klaar te maken en tja, ik moest toch wat met mijn kostbare tijd want…..

Receptuur van mijn eigen (wijze) versie op Limburgs Zoervleisj:

Ingrediënten:

  • 2 kilo runder-riblappen in grove stukken gesneden

  • 1 bakje reuzel of ander braadvet om in te bakken

DSCN1973

  • 2 kilo uien (is veel snijwerk maar met de keukenmachine goddank zo gepiept).

Mijn moeder (ja, ja die wat altijd kokkin is geweest in hotels) zei altijd dat je evenveel uien als vlees in dit gerecht moet doen, des te lekkerder wordt het en des temeer monden kunnen ervan worden gevoed (is blijkbaar nog iets van vroeger toen de mensen het niet zo breed hadden, wordt nu, in tijden van crisis, ook weer actueel vrees ik…..).

DSCN1970

 

  • 2 grote knoflooktenen of 4 kleine, uitgeperst

  • 8 eetlepels (appel)azijn

  • 10 laurierblaadjes

  • 1 eetlepel  Gula Djawa (palmsuiker) blijft een beetje maatwerk .

  • 6 volle eetlepels appelstroop, blijft een beetje ‘proefwerk’, blijf proeven totdat je het genoeg vind. Het gerecht  moet zoet-zuur worden.

  • 2 afgestreken eetlepels Keltisch zeezout , of naar smaak. Kan iets meer of minder zijn.

  • peper

  • 1 theelepel Engelse kerriepoeder

  • klein scheutje Japanse sojasaus

  • Optioneel: verse peterselie, lavas en oregano naar smaak.

Bereidingsproces:

  • Smelt de reuzel en ben niet bang voor teveel vet. Verzadigde vetten blijken namelijk geen hartaanval op je bord te zijn 😉

  • Braad het vlees hierin op hoog vuur een beetje bruin maar niet laten aanbranden.

  • Kruid het vlees met peper en zout.

  • Draai het vuur nu middelhoog.

  • Laat het water er een beetje vanaf koken.

  • Voeg dan de uien en de knoflook toe.

  • Als de uien tamelijk gaar zijn voeg je de azijn toe en vul je het geheel aan met water totdat het vlees ‘ onder ‘ staat.

  • Draai het vuur kleiner en laat het vlees uren sudderen ( ik laat het soms wel vijf uurtjes stoven, totdat het uit elkaar valt). Wildernisvlees is namelijk iets steviger van structuur en heeft meer tijd nodig om gaar te worden. Doordat de dieren de hele dag in beweging zijn ontwikkelen ze meer spieren (en zo hoort het ook te zijn), des te gezonder is het vlees voor ons.

  • Voeg de Gula Djawa en de stroop pas tegen het einde toe, net zoals de kerriepoeder, sojasaus en de verse kruiden. Laat de kruiden wel nog even mee sudderen.

  • Als het vlees gaar is, proeven of het geheel zoet, zuur en zout genoeg is.

  • Daarna de saus wat dikker maken met een biologisch bindmiddel. Deze  gluten-vrije variant gebruik ikzelf altijd.

Eens kijken wat het weer vandaag doet, anders maar weer een grote portie spaghetti-saus maken (om in te vriezen) voor op die dagen dat de hitte me weer koud op het dak komt vallen.

hitte

 

Leave a Reply

