Shirataki Noodles-soep

Je vraagt je misschien af wat zijn Shirataki (sjie-ra-tah-kee) noodles nou alweer.

Ik had er ook nog nooit van gehoord, maar als je opeens glutenvrij moet gaan koken en nog maar zo min mogelijk koolhydraten wilt eten wordt je erg vindingrijk kan ik je vertellen.
Dat laatste (zo min mogelijk koolhydraten eten) is echt een must want ik krijg die drie kilo, die er al vanaf kerstmis aan zitten, ondanks allerlei noodgrepen niet meer af😦
Natuurlijk kan ik niet alle schuld op teveel koolhydraten schuiven, het vele stilzitten (voor de pc) van het afgelopen jaar draagt natuurlijk ook een kleinigheidje bij aan het GROTE c.q dikke geheel😉 .
Vandaar dat ik nu veel minder computer (dus ook minder blog) en meer beweeg.

Zoals gewoonlijk kan ik de draad weer eens niet vasthouden en slingeren mijn gedachten alle kanten op.

Ineens komt spontaan de gedachte bij mij op om jullie iets te gaan vertellen over de wandelgids die ik heb aangeschaft in mijn voornemen om het Zuid-Limburgse heuvelland eens wat beter te gaan verkennen.

In mijn ogen lijkt het gras aan de andere kant van de heuvel natuurlijk weer groener dan dat het in werkelijkheid is maar toch…. Ik raak langzaam uitgekeken op de Hei, de Vaalserberg en het Aambos.

Maar….stil maar, ik doe het niet, ik ben streng voor mezelf en tune weer snel in op Japan (of China, kan ook) waar deze Shirataki noodles vandaan komen.
Hier wordt namelijk de Konjak plant gekweekt waar deze noodles van gemaakt worden. Uit de wortelknollen van deze plant wordt meel en een gel gemaakt (daarom zien ze er ook zo licht doorschijnend uit).
Ze passen heel goed in een koolhydraat-arm voedingspatroon, lekker low-carb dus!

Ze zijn bovendien (niet geheel onbelangrijk) heel makkelijk te bereiden en een goede bron van gezonde vezels.

De smaak is vrij neutraal, maar in deze soep kwamen ze heel goed tot hun recht vond ik, doordat ik veel met kruiden en specerijen werk.
DSCN1902

Shirataki noedels zijn nat verpakt. Dat wil zeggen, dat je ze, voorverpakt in vloeistof (water) koopt van waaruit ze dan kant en klaar gegeten kunnen worden.
Je moet ze wel eerst goed afspoelen onder stromend koud water (want ze ruiken nogal vreemd) en ze daarna even kort koken (staat trouwens ook op de verpakking).

Voor mijn streekgenoten: ik heb deze noodles (na een lange zoektocht) eindelijk gevonden in een toko in Sittard (ik weet helaas de naam en het adres niet), maar ik vermoed dat ze in iedere toko te krijgen zijn.

Pas op, bij De Tuinen verkopen ze ook zoiets dergelijks van het merk Slimfast, ook dat is gemaakt van de Konjacplant, alleen is dat spul driedubbel zo duur…..

Het recept van de noodles-soep:

Ingrediënten:

  • 1 kipfilet (gaar gekookt en in stukjes gesneden).

  • kippenbouillon, zoveel als je denkt nodig te hebben voor een pannetje soep ( liefst vers gemaakt of, bij gebrek aan tijd, gemaakt van bouillonblokjes zonder smaakversterker (en gist want dat is gewoon een andere naam voor smaakversterker).

  • 2 knoflooktenen

  • 1 ui, zonder schil en heel laten

  • 1 stukje verse gember, geraspt

  • 1 bakje verse champignons, gewassen en klein gesneden

  • 1 kleine courgette in stukjes

  • 200 gram sperzieboontjes

  • 2 winterpenen, in stukjes gesneden

  • 1 dunne stang prei in ringetjes

  • Optioneel: verse peterselie, maggiplant (lavas), bieslook

  • Shirataki-noodles, gekookt (ongeveer 4 minuten) en onder koud water afgespoeld

  • 2 eetlepels Japanse sojasaus

  • 1 theelepel sambal

  • 1 theelepel korianderpoeder

  • kerriepoeder (engelse) naar smaak

  • five spices (vijf kruidenpoeder).

  • kokosolie om de groenten en kruiden van tevoren in te bakken

  • 1 klein blikje kokosmelk

  • een beetje Gula Djawa (palmsuiker)

Bereidingswijze:

  • Breng de kippenbouillon samen met de hele ui aan de kook.

  • Voeg dan de stukjes wortel en sperziebonen toe en laat dit in ongeveer 20 minuten gaar koken.

  • In een wok de kokosolie verwarmen.

  • Hierin de geraspte gember fruiten.

  • Dan de champignons toevoegen en even mee laten bakken.

  • Kerriepoeder, vijf kruidenpoeder, korianderpoeder, sambal en de Gula Djawa even mee laten ‘ bakken ‘.

  • Knoflooktenen uitpersen en een half minuutje laten fruiten.

  • Afblussen met de Japanse sojasaus.

  • Haal de hele ui uit de bereide soep en schep de soep vervolgens in de wok bij de andere (gebakken) ingrediënten.

  • Schenk daar een klein blikje kokosmelk bij.

  • Voeg de gare stukjes kipfilet toe en laat deze even verwarmen.

  • Eventueel afmaken met wat verse peterselie, bieslook en lavas.

  • Opdienen:

  • Doe in een kom een paar nestjes Shirataki-noodles en schep daar een paar lepels soep bij.

Ik had natuurlijk weer een flinke pan soep gemaakt. Wanneer iemand dan door de dag ( of in ons geval vaak ‘s avonds) zin kreeg in iets hartigs, hoefden we alleen maar snel wat noodles te koken en wat soep te warmen, ideaal !!!!……

Leave a Reply

