Toneelvoorstelling (knellende) Banden

theater parkstad

Banden is een verhaal over de liefde tussen een moeder en zoon, liefde tussen vader en zoon, liefde tussen zoon en zijn aanstaande.
Maar ook liefde tussen man en vrouw, een vader en moeder die totaal verschillend zijn in het uiten van hun liefde naar hun zoon.


Wat is moederliefde?
Hoe ver gaat een moeder in de liefde voor haar zoon?
Is hier wel sprake van liefde?
Brengt deze liefde voor haar zoon hem dichterbij zijn moeder of duwt ze hem steeds verder weg?
Hoeveel liefde kan een zoon van zijn moeder hebben of is de grens bereikt?
Banden neemt u mee naar een liefdesverhaal, maar dan anders.

Gisteravond naar dit geweldige (serieuze) toneelstuk geweest over een (op zijn zachtst uitgedrukt) nogal problematische verhouding tussen een moeder en haar zoon.
Het stuk speelde behoorlijk in op de emoties.
Gelukkig had ik al deze ellende, leed, smart en verdriet al zien aankomen en had ik voor gezorgd. Mijn tas puilde dan ook uit van de papieren zakdoekjes, ik heb behoorlijk wat traantjes moeten wegpinken en gelukkig was ik niet de enige.

Het is blijkbaar nogal een universeel thema gezien de grote opkomst van (hoofdzakelijk) vrouwelijk publiek (met hier en daar een zoon)🙂

Bepaalde ‘dialogen’ (zeg maar liever ruzies) tussen moeder en zoon waren heel herkenbaar, hebben me erg geraakt en veel bij mij losgemaakt.
Al hoop ik stiekem dat ik het bij mijn zoon niet zo erg verknald heb als die moeder het bij haar zoon heeft gedaan😉
Deze moeder heeft er ook wel echt een potje van gemaakt, weliswaar vanuit de beste bedoelingen maar zo kwam het bij zoonlief blijkbaar niet echt over…..

Begrijp me niet verkeerd, ze was dol op haar kind, dat kon een blinde nog zien, maar ze is daar ‘ietwat’ te ver in doorgeschoten…..Ze probeerde haar zoon in een vorm te kneden die haar het beste beviel en dat mag je natuurlijk nooit doen.
Alles en iedereen wat ook maar een beetje te dicht in zijn buurt kwam, zag zij als een potentiële bedreiging en paste niet in haar straatje.

Die situaties en/of personen, zoals o.a haar schoondochter, voedden haar angsten en bezorgdheid, die ze al om hem had, alleen nog maar meer.
Over iedere kleinigheid maakte ze een enorme drukte.
In plaats van met haar zoon in gesprek te gaan en haar angst om hem te benoemen, projecteerde ze alles buiten zichzelf.


Toch kon ik ook heel erg met haar meevoelen…..
Vooral de gevoelens van onmacht die haar parten speelde toen ze inzag dat haar ‘ goede intenties ‘ (haar zoon zo goed mogelijk te willen beschermen), door niemand op waarde werd geschat, op zijn allerminst door haar eigen zoon😦

Alle dialogen werden recht vanuit het hart en met heel veel passie gespeeld, knap hoor!

Ik voelde me tijdens dit prachtige toneelstuk (dat je bijna een soort van therapievorm zou kunnen noemen) echt getuige van het feit hoe moeilijk het voor een zoon (kind) moet zijn om zich los te moeten maken van een (tegen beter weten in) dominante, verstikkende moeder.

Zo’n moeder wil toch niemand zijn…….😉

Het toneelstuk werd afgesloten met een moderne dans waarin de verschillende (knellende) banden tussen gezinsleden op non-verbale wijze werd uitgedrukt.
De choreografie voor deze dans kwam van een heel jong meisje (daarvoor nogmaals mijn oprechte complimenten).
Nou…… ik heb in ieder geval heel erg genoten en veel bijgeleerd,  ik weet nu weer wat mij de komende tijd te doen staat, namelijk samen met mijn man weer eens een romantische reis plannen (maar om dit te snappen moet je het toneelstuk gezien hebben )🙂

Voor alle moeders en zonen met bepaalde ‘issues’ kan ik dit stuk dan ook van harte aanbevelen.

Het speelt vandaag nog in het Cultuurhuis in Heerlen.

Dit zijn de productiemedewerkers van ‘ Banden ‘.

Banden productiemedewerkers

Ze hebben ook een Facebook-pagina.

 

Leave a Reply

