Mini Loempia’s Maximale Stress

Mijn zoon wilde voor zijn vrienden een gezellige avond organiseren, niet zomaar een avond, nee, het moest een spellen-avond worden en dan het liefst met wat lekkere hapjes erbij.

Daarvoor was hij zelfs bereid om een halve dag (samen met mij nog wel ) in de keuken te gaan staan. Omdat het dit keer eens geen game-party werd was ik (dol enthousiast) bereid om mij op te offeren voor deze goede zaak.

Maar wat moet je in godsnaam maken voor vijf volwassen knapen als het ook nog eens glutenvrij moet zijn? Sinds kort is bij mijn zoon namelijk een gluten-intolerantie gediagnosticeerd (alsof het allemaal al niet ingewikkeld genoeg is)😉

Na wat googelen besloten we om wat mini-loempia’s te gaan maken. Als je de foto’s moest geloven zag het er allemaal zo makkelijk en snel klaar uit (en de keuken bleef nog mooi opgeruimd ook) waardoor ik dacht: ‘ wat kan er mis gaan, dit moet zelfs ons gaan lukken ‘.

Maar wat viel dat tegen. Het was allesbehalve makkelijk, snel klaar waren we ook al niet en mijn keuken lag erbij alsof er een orkaan had gewoed (dat kwam ook een beetje door de verschillende manieren van werken tussen ons beiden) waardoor het geheel nogal een beetje chaotisch verliep (wat nog zacht uitgedrukt is).

Voordat mijn zoon met de uitvoering van een recept begint, wil hij het liefst het recept eens helemaal gaan doorlezen ( op zijn ooie-dooie welteverstaan). Alle ins en outs, details en kunstgrepen worden eerst goed bestudeerd om zo tot een elegante structuur te komen, terwijl ik zeg: ‘ kom op, we beginnen gewoon ‘….

Als we volgens zijn manier te werk zouden gaan liepen we geheid het risico aan het eind van de dag geen enkel hapje klaar te hebben, laat staan 20 loempia’s (en nog wat andere lekkere hapjes). 

Daarom koos ik (eigenwijs als ik ben) toch maar voor mijn (onvoorbereide) manier van werken, met alle gevolgen van dien…..

DSCN1867 DSCN1868

Ik had de rijstvellen ( teveel in één keer) natuurlijk veel te lang in het water laten liggen, dat zorgde ervoor dat ik een half pak zo in de prullenbak kon gooien (onder luid protest van mijn zoon: ‘ zie je wel dat het zo niet werkt, jij bent veel te chaotisch ‘ ik: ‘ nou ja zeg, ga je me hier nou ook nog een beetje de les staan lezen, terwijl ik me hier sta uit te sloven)? maar toegeven dat ik fout zat, ho maar……

Maar…..er is altijd licht aan de horizon en toen de duistere wolken zich eindelijk hadden samengepakt en waren overgedreven…….

DSCN1880

Ontstond er (na een poosje aanklooien) zowaar nog zoiets wat voor een loempia kon doorgaan. 

Nu ik het achteraf eens rustig bekijk was het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, want een goede voorbereiding is het halve werk🙂 (sorry zoon, in het vervolg doen we het op jouw manier, ik begin alvast te studeren op het volgende recept).

DSCN1865

 Ingrediënten voor 20 loempia’s

  • 20 Rijstvellen/ rijstpapier

  • Wortel

  • Prei

  • Ui

  • Taugé

  • Specerijen ( kerrie, cardemom, peper, koriander).

  • Scheutje Japanse sojasaus

  • Knoflook (geperst).

  • Kleine reepjes omelet

  • Kleine stukjes gekookte ham (garnaaltjes, stukjes gare kip, gebraden gehakt e.d kan ook).

  • Ei (om de randen van de rijstvellen mee dicht te plakken).

  • Kokosolie om in te bakken.

Bereidingswijze:

  • Snijd/rasp de groenten in stukjes.

  • Bak de groente eerst even kort in (flink wat) kokosolie.

  • Vermeng de groenten met de uitgeperste knoflook en de specerijen, en voeg een scheutje sojasaus toe.

DSCN1866

  • Gebruik een bakje waar de rijstvellen plat inpassen, doe hier warm (niet kokend) water in en leg hier je rijstpapier ( één voor één) even in tot het slap wordt. 

  • Leg in het midden van ieder rijst-vel een hoopje groente en een beetje ham of omelet, dit gaat op gevoel.

  • Pak het vel vast aan het uiteinde.

  • Rol dit over de groenten heen.

  • Rol op tot het midden.

  • Pak de rechter zijkant en leg dit over het rolletje heen, doe dit links ook zodat beide punten op het rolletje zijn geplakt.

  • Smeer dan de zijkanten en het overgebleven vel in met het eimengsel.

  • Rol nu verder tot het einde en ‘plak’ dicht.           

    DSCN1871 DSCN1872

  • Bak de loempia’s in de frituurpan (het liefst in kokosolie) of in een ander verzadigd vet (bijv. ossewit) totdat ze goudgeel zijn.

  • Laat ze even uitlekken op keukenpapier.

  • Een lekker sausje erover en…. smullen maar…..

20 miniloempia’s voor  vijf volwassen knullen is natuurlijk veel te weinig vandaar dat we nog wat andere lekkere hapjes erbij hebben gemaakt. 

DSCN1876 DSCN1877

 

 

 

4 thoughts on “Mini Loempia’s Maximale Stress

  1. Nu vind ik het nog eens ėxtra jammer dat ik er niet van heb kunnen proeven hihi… Een teken dat ze ‘goed in de smaak gevallen’ zijn, aangezien ze in no time op waren! Zo zie je maar, hard werken wordt beloond!😉

Leave a Reply

