Alaaaaaf…….Groentesoep met Pesto

DSCN1842

Dit is werkelijk een heerlijke soep om op winterse dagen te eten.

Bovendien staat (hier in het zuiden des lands) Carnaval voor de deur en ik wil hier, in ieder geval wat voeding betreft, goed op voorbereid zijn. Daarom vries ik (onder andere) een grote portie van deze soep in zodat we die drie dolle dagen goed (en lekker warm) door kunnen komen……

Niet dat ik nou zo’n feestbeest ben maar het gaat er hier, tijdens die dagen, toch altijd net ietsje anders aan toe dan normaal (vooral wat koken betreft). Iedereen is net wat lolliger, vrolijker en wat uitbundiger dan tijdens de rest van het jaar. Carnaval brengt toch steeds een soort van ‘ laat maar waaien stemming ‘ met zich mee.

Als het goed weer is gaan we naar de optocht(en) kijken en dan kan het weleens voorkomen dat we ons net iets teveel laten meeslepen. Ik word altijd zo vrolijk bij alleen al het zien van al die kleurrijke, verklede mensen, dat ik soms de neiging voel om achter die hele bups aan te rennen, me bij hun aan te sluiten en me vervolgens drie dagen lang in het feestgewoel te storten. Maar het blijft (helaas) vaak alleen maar bij een gevoel….

Vroeger deed ik  ‘dat soort dingen ‘ wel maar nu weet ik wel beter😉 Gelukkig komt Gezond verstand met de jaren maar tijdens deze dagen zou ik weleens willen dat ik er niet zoveel van had😉 Anyway, ik wil met Carnaval in ieder geval niet gebonden zijn aan wat dan ook (en al helemaal niet aan koken) die vrijheid gun ik mijzelf gewoon. Ik zie het als een soort mini-vakantietje voor mezelf, zo houd ik de stemming voor mij en mijn gezin er toch een beetje in. 

Tijdens de Carnavalsdagen doet iedereen hier dus gewoon waar hij zin in heeft! Er is genoeg voeding in huis (in de diepvries), ze hoeven het dus maar op te warmen. Op deze manier is niemand van elkaar afhankelijk (of beter gezegd van mij afhankelijk) of gebonden aan vaste etenstijden, dat vind ik wel zo prettig. Ik wil het liefst mijn handen vrij hebben om (mocht ik me ineens niet meer kunnen beheersen) me alsnog tussen de hossende menigte te scharen.  Maar dan wel het liefst met in mijn achterhoofd de wetenschap, dat niemand tijdens die dagen is aangewezen op junkfood🙂

Frietzak Carnaval-hamburger

Zo, wat mij betreft kan het feest beginnen.

Groentesoep met Pesto:

Ingrediënten:

  • 2 liter water (of rundvleesbouillon, maar dan geen zout meer toevoegen).

  • 3 eetlepels (biologische) roomboter

  • olijfolie extra vierge 

  • 2 winterwortelen, in blokjes gesneden

  • 200 gram sperzieboontjes, eventueel uit de diepvries

  • 2 courgettes, in blokjes gesneden

  • 1 stang prei, in stukjes gesneden

  • 100 gram knolselderij. Ik zorg dat ik altijd verse knolselderij in de diepvries heb.

DSCN1610 DSCN1611

  • 2 grote aardappelen in blokjes gesneden. Mocht je geen nachtschaden willen eten dan kun je de aardappelen eventueel vervangen door basmatirijst.

  • 1 ui , gesnipperd 

  • 1 grote teen knoflook, geperst

  • 1 potje pesto basilicum

  • 2 eetlepels tomatenpuree

  • 1 theelepel gedroogde oregano

  • kerriepoeder (Engelse) naar smaak

  • 1 afgestreken eetlepel (Keltisch) zeezout.

  • peper naar smaak, deze soep is het lekkerst als hij een beetje pittig is.

Bereidingswijze:

  • Verwarm de boter en olijfolie in een soeppan.

  • Bak hierin de uien totdat ze glazig zijn.

  • Bak vervolgens de uitgeperste knoflook 1 minuutje mee.

  • Strooi dan de kerriepoeder, oregano en de peper erbij en laat even goed warm worden zodat alle smaken goed vrij komen.

  • Voeg vervolgens de rest van de groenten en de tomatenpuree erbij en laat dit alles een paar minuten mee bakken.

  • Schenk het water met zout (of de runderbouillon, maar dan zonder extra zout) in de pan en laat alles aan de kook komen.

  • Laat de soep in ongeveer een half uurtje gaar worden.

  • Roer op het laatst een flinke dessertlepel pesto basilicum door de (pan) soep.

  • Je kunt de rest van de pesto op tafel zetten zodat degene die dat wilt er nog een lepeltje van door zijn soep kan doen. De smaak van pesto is nogal overheersend en niet iedereen houdt ervan.

Leave a Reply

