Broccoli Tonijntaart in 15 minuten

DSCN1816 DSCN1819

Dit recept bevat wederom veel  verzadigde vetten (cholesterol) zoals eieren, slagroom, en geraspte kaas. Schrik hier alstublieft niet van want….. Verzadigde vetten blijken geen hartaanval op je bord te zijn. Onze angst voor (gezonde verzadigde) vetten is reeds lang achterhaald.

Wij hebben gisteren in ieder geval weer heerlijk genoten van dit smakelijke recept. Het is in een handomdraai klaar en ik vermoed dat als je de broccoliroosjes erg klein maakt, je  kinderen niet eens in de gaten hebben dat het erin zit. Mijn zoon is een superproever maar zelfs hij haalde de (ietwat overheersende) smaak van broccoli er niet uit ( en hij haat broccoli).

Deze taart is lekker hartig, ik vermoed dat hierdoor de iets bittere smaak van broccoli wordt gemaskeerd. Ik kan deze ‘ smaaksensatie voor je tong ‘ dan ook echt van harte aanbevelen. De volgende keer dat ik dit recept ga maken neem ik me voor om twee taarten tegelijk te maken. Mijn dochter had vandaag namelijk nog graag een stuk mee willen nemen naar school om het tijdens haar lunchpauze (koud) op te eten, maar……helaas, alles was op😦

Dit is de reden dat ik voor het recept gebruik heb gemaakt van spelt bladerdeeg (natuurvoedingswinkel) in plaats van bladerdeeg gemaakt van tarwe.

DSCN1823

Broccoli Tonijntaart (4 personen).

Ingrediënten:

  • 400 gram broccoli, in roosjes

  • 5 plakjes spelt bladerdeeg (diepvries, ontdooid).

  • 2 blikjes tonijn in water (fish4ever).

  • 4 (biologische) eieren

  • 200 ml (biologische) slagroom (ongeklopt).

  • 100 gram geraspte (rauwmelkse) kaas  

  • een paar zwarte olijven, in ronde schijfjes gesneden

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 200 graden.

  • Zet de broccoliroosjes op met koud water, breng aan de kook en laat ongeveer 10 minuutjes koken. 

  • Laat de tonijn heel goed uitlekken.

  • Bedek een taart- of quichevorm met bakpapier of vet hem in met wat boter.

  • Bekleed de vorm met de (ontdooide) plakjes bladerdeeg.

  • Verdeel de broccoli, tonijn en olijven over de deegvorm.

  • Klop de eieren los met de slagroom en de geraspte kaas. Voeg aan dit mengsel wat zout en peper naar smaak toe.

  • Schenk dit over de taartvulling.

  • Bak de taart in het midden van de oven in ongeveer 35 minuten goudbruin en gaar.

De volgende keer vervang ik de tonijn eens door wilde zalm, dat lijkt me ook erg lekker. Op deze manier krijg ik mijn zoon eindelijk eens aan de vis😉

5 thoughts on “Broccoli Tonijntaart in 15 minuten

  1. Klinkt heerlijk! Een mooi recept voor als het straks weer broccoliseizoen is. Want wat nu in de winkel ligt is allemaal ingevlogen of uit de kas, en flink aan de prijs.

    • Goh, daar heb ik natuurlijk weer eens niet bij stilgestaan😦
      Mijn broccoli is in ieder geval wel afkomstig van een (biologisch-dynamische) boerderijwinkel, en heeeeel erg aan de prijs inderdaad😉
      Normaal probeer ik zoveel mogelijk seizoensgroenten te eten, scheelt inderdaad in de beurs🙂

  2. Sinds de crisis hier ook heeft toegeslagen let ik daar goed op. Voorheen maakte ik nog weleens een uitzondering, maar nu is dat echt niet meer mogelijk. Behalve met kerst dan, toen hebben we broccoli in de quiche gedaan🙂

Leave a Reply

