Wok van Spruitjes met Zoete Aardappel

DSCN1811

Ik haat spruitjes. Waarschijnlijk omdat ik er een godsgruwelijke hekel aan heb om die dingen schoon te maken (of omdat ik ze als kind altijd moest eten, mijn moeder kookte ze altijd snot en snot gaar…..oké, oké, over smaak valt niet te twisten). 

Maar….omdat spruitjes zo gezond zijn (en omdat mijn man ze overheerlijk vindt) maak ik af en toe van mijn hart geen moordkuil, trek ik de stoute schoenen aan, haal ik gelijk een paar kilo van die dingen in huis, maak die schoon en vries ze in (door het invriezen worden ze ook meteen een stuk lekkerder).

Mijn moeder zei altijd (vol liefde in haar stem) dat spruitjes het lekkerst waren als  de vorst eroverheen was geweest (dat moest mij dan waarschijnlijk overtuigen of zo). Niet dat het hielp hoor, ik kreeg er alleen nog maar meer de koude rillingen van….

Maar vandaag heb ik ze eens met zoete aardappel gecombineerd en in de wok bereid, dat ging hartstikke goed. Het was snel klaar, smaakte heerlijk en de frisgroene kleur in combinatie met al dat oranje zag er nog leuk uit ook. In ieder geval een stuk leuker dan die tot prak gekookte dingen van mijn moeder. 

Deze keer werd ik alleen al hartstikke blij bij de aanblik van dit o zo gezond uitziende gerechtje. Niks geen spoortje haatgevoel meer te bekennen🙂 Misschien ga ik de komende jaren wel alleen nog maar puur voor de lol spruitjes eten.

Voor 4 personen:

  • 1 kg spruitjes 

  • 2 à 3 zoete aardappelen in blokjes

  • Flink wat kokosolie

  • Flinke scheut olijfolie

  • Flink wat roomboter

  • Zout,peper, kerriepoeder en Japanse sojasaus

  • Optioneel een bekertje crème fraîche

Bereidingswijze:

  • Doe de kokosolie, roomboter en olijfolie in de wok.

  • Laat goed warm worden.

  • Voeg eventueel wat specerijen toe die jezelf lekker vindt. Dit is een optie. Zelf heb ik het simpel gehouden door alleen wat zout, een beetje peper, kerriepoeder en een scheutje Japanse sojasaus te gebruiken.

  • Draai het vuur halfhoog en doe de spruiten en blokjes zoete aardappel in de wok.

  • Laat het geheel (met een deksel op de wok) goed gaar worden. Duurt ongeveer een half uur.

  • Om het geheel nog vetter te maken kun je er op het laatst een bekertje crème fraîche doorheen doen (maar dan ziet het er helaas niet meer zo mooi uit). Voordeel is wel dat je ‘s avonds echt geen honger meer hebt.

DSCN1813

Je kunt eventueel ook eerst wat vet spek uitbakken in de wok en daarna de spruitjes erin doen ( met of zonder zoete aardappel).

De combinatie spruitjes met spek is heel lekker en het idee is volgens mij al zo oud als Methusalem. Volgens mij vertel ik hiermee dus niets nieuws.

 

6 thoughts on “Wok van Spruitjes met Zoete Aardappel

  1. Oehhh spruitjes, ik ben er juist dol op!
    Maar mijn moeder maakte dan ook altijd erg lekkere spruitjes.
    Ze heeft een recept voor spruitjes met spekjes, ui en mascarpone.
    Het stond bij hen in 2012 op het kerstmenu, echt, mij kon de rest van het kerstdiner gestolen worden, zolang ik de schaal spruitjes maar kreeg😉

    • Lucky you🙂
      Je gelooft het misschien niet maar ik moest net gewoon weer even aan die heerlijke spruitjes van gisteren denken, en ik bedacht me zowaar dat dit recept wel eens een lekker gerecht kon zijn om dit jaar met kerstmis op het menu te zetten..
      Kun je nagaan waar ik nu al mee bezig ben hahaha….
      Dat van die mascarpone vind ik een goed idee, dat ga ik ook eens uitproberen.
      Het maakt het geheel iets feestelijker (en vullender).
      Geen wonder dat jij je oog had laten vallen op de schaal met spruitjes.
      Na zo’n portie spruitjes kun je geen boe of bah meer zeggen en kan de rest van alle verleidingen je simpelweg gestolen worden😉
      Na het avondeten gisteravond kreeg ik geen hap meer door mijn keel (van wat dan ook).
      Ik had wel op het laatst nog een bekertje crème fraîche erdoorheen gedaan.
      Bedankt voor de tip van de mascarpone.

  2. Hallo Marion,
    Wat een heerlijk recept. We hebben ervan gesmuld. I.p.v. de creme fraiche heb ik er een klein blikje kokoksmelk gedaan. Mmm. Ook de hongaarse goulash viel bij ons thuis erg in de smaak. Ik ga zeker nog meer recepten van jouw site maken.

    Groet Rianne

    • Creme fraiche erdoor doen lijkt me inderdaad ook heel erg lekker.
      Bedankt voor het delen van jouw mening en ik wens je veel succes met het uitproberen van de andere recepten🙂

      Hartelijke groetjes van Marion

Leave a Reply

