De Charme van Rauwe Melk

Veel mensen kijken mij meewarig aan als ik vermeld dat ik aan de rauwe melk zit…..

Waarschijnlijk maken deze mensen zich ernstig zorgen over mijn ( in hun ogen) vreemde gedrag.

Wie weet denken ze wel dat ik bij een sekte ben gegaan (die Weston Price heet) of erger nog, dat ik aan een ziekte lijd waardoor ik alleen nog maar aan gezonde voeding kan denken…..  

Ik zal jullie gerust stellen, het is geen van beiden.

Het drinken van rauwe melk is echt mijn eigen beslissing, ik word er niet toe gedwongen of zo, dat wil ik hier voor alle zekerheid maar even vermelden😉

Maar misschien is het wel handig als ik eens uitleg waarom ik eigenlijk rauwe melk drink (ik drink overigens alleen melk die afkomstig is van koeien die op gras grazen, dus groenvoer krijgen). Het feit dat die koeien in de wei staan van een biologisch-dynamisch boerenbedrijf is voor mij persoonlijk  wel een voorwaarde.

Ik drink rauwe melk omdat deze melk hoge niveaus bevat van de in vet oplosbare vitaminen  ADEK. Deze zijn onmisbaar voor een goed functionerend afweersysteem, gezonde huid (haren, nagels, tandvlees) plus een gezond botten- spier- en zenuwstelsel.

Deze melk bevat bovendien hoge niveaus van geconjugeerd linolzuur (CLA).

  • Deze stoffen gaan spierafbraak tegen.

  • Ze verbeteren de vetverbranding.

  • En verminderen het lichaamsvet.

  • CLA zorgt ervoor dat de energie, die ik uit de vetverbranding put, ten bate komt van mijn spiermassa in plaats dat deze wordt gebruikt voor de basale stofwisseling. Ondanks dat ik niet sport bouw ik dus toch een beetje spiermassa op en dat komt (op mijn leeftijd waarin alles is overgeleverd aan de zwaartekracht) zeer gelegen🙂 Er is misschien nog hoop!

Rauwe melk gaat het hongergevoel tegen en helpt mijn bloedsuikerspiegel op peil te houden ( twee zeer belangrijke voorwaarden om op gewicht te blijven).

In rauwe melk van grasgevoerde dieren zitten meer essentiële vetzuren dan in gangbare melk (essentiële vetzuren zijn vetzuren die niet in het menselijk lichaam worden aangemaakt, terwijl ze wel nodig zijn om te functioneren), ze moeten daarom via de voeding worden ingenomen.

Rauwe melk bevat twee belangrijke essentiële vetzuren: linolzuur en alfa-linoleenzuur (omega 3). Het zijn belangrijke bouwstenen van de celmembranen (met name die van de hersenen). De invloed van voeding op de hersenen blijft mij (om persoonlijke redenen, lees hierover meer op mijn blog) enorm boeien…..

Ik weet als geen ander (ik ben namelijk door schade en schande wijs geworden) dat wanneer de hersenen niet optimaal gevoed worden dit zijn weerslag heeft op ons gedrag. Ik merk dat we door het drinken van rauwe melk psychisch beter in ons vel steken. Voor mij geen dure visoliecapsules meer.

Een leuke bijkomstigheid is dat ik mijn rauwe melk (en andere producten) bij  een (kleinschalige) boer koop, daardoor sta ik als (zeer empathische) consument rechtstreeks in contact met de boer en kan ik met eigen ogen zien of de dieren ook wel naar behoren worden behandeld. Er doen zoveel enge verhalen de ronde over koeien die onmenselijk worden behandeld dat ik daar liever geen aandeel meer in heb.

Mocht er iets niet in orde zijn met mijn voeding dan kan ik ‘mijn’ boer daar bovendien persoonlijk op aanspreken, ik maak dus meer kans op een goed product. De boer wil mij (als zijnde een trouwe klant) uiteraard heel graag tevreden houden, waardoor een hechte band ontstaat tussen mij en  ‘mijn ‘ boer.

De directe verkoop van de boer aan mij zorgt weer voor directe winst voor zijn bedrijf en ik verdien er ook nog eens wat aan omdat ik een reële (marktwaarde) prijs betaal voor mijn product(en). Een echte win-win situatie dus.

Mijn duurzame, kleinschalige biologisch(dynamisch) melkveebedrijfje is overigens super milieuvriendelijk bezig en daar houd ik wel van.

Antibiotica, weidegrondmest plus meststoffen en pesticiden die worden gebruikt bij het produceren van granen (die door ‘normale ‘ koeien worden gegeten en die bovendien schadelijk zijn voor mijn/onze gezondheid) krijg ik hierdoor al niet (meer) binnen.

 Waarom drink ik rauwe melk en geen gepasteuriseerde melk?

  •  Omdat het pasteurisatie-proces de voedingswaarde van de melk drastisch vermindert.

  • Door het pasteurisatie-proces (een warmtebehandeling) treedt er een verlaging op van mangaan, koper en ijzer.

  • Het vernietigt de vitamine C in de melk en het beïnvloed de biologische activiteit van vitamine B6.

  • Betalactoglobuline (een warmtegevoelig eiwit in melk) wordt door pasteurisatie vernietigd waardoor vitamine A moeilijker door het lichaam kan worden opgenomen. Vitamine A speelt een belangrijke rol bij de groei, het gezichtsvermogen en de gezondheid van huid en tandvlees.  Bovendien is voldoende vitamine A een belangrijk aandachtspunt voor zwangere vrouwen (niet dat dat op mij nog van toepassing is maar toch….).

Ik ben altijd al een liefhebber geweest van melk maar in het verleden kwam ik er achter dat ik gevoelig was voor lactose.

Ik kreeg darmklachten, had altijd een verstopte neus en astma. Nu blijkt echter dat ik niet gevoelig ben voor de lactose in de melk maar voor de pasteurisatieRauwe melk kan ik wel verdragen, vooral gefermenteerde rauwe melk zoals kefir.

Rauwe melk is gemakkelijker te verteren dan gepasteuriseerde melk en zou zelfs kunnen beschermen tegen astma, allergieën en hooikoorts.

Gebrek aan bewijs is geen bewijs tegen!

 De Weston A.Price Foundation heeft ooit een informeel onderzoek uitgevoerd met meer dan 700 gezinnen en stelde vast dat, meer dan tachtig procent van de mensen die gediagnosticeerd waren met een lactose-intolerantie, hier geen last meer van hadden nadat ze waren overgegaan op het drinken van rauwe (ongepasteuriseerde) melk. Dit zijn geen harde bewijzen die door klinisch onderzoek zijn gedaan maar dat wil nog niet zeggen dat het dan niet waar is.

Er wordt zelfs gedacht dat blootstelling aan een lage dosis gezonde bacteriën, zoals afkomstig uit rauwe melk, ons afweersysteem juist alleen maar sterker maakt.

De hogere niveaus van omega 3 vetzuren in gras gevoerde (rauwe) zuivel (vooral in volvette zuivelproducten) zouden (erfelijke) allergieën kunnen verminderen, maar daarvoor is nog wat meer onderzoek nodig.

Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat rauwe ongepasteuriseerde melk antibacteriële componenten bevat die in gepasteuriseerde melk ontbreken. Uit studies is gebleken dat ziekteverwekkers langzamer groeien (of sneller sterven) wanneer ze werden toegevoegd aan rauwe melk dan wanneer ze werden toegevoegd aan met warmte behandelde melk.

Rauwe melk is dus juist minder gevoelig voor verontreiniging dan gepasteuriseerde melk, vanwege de pro-biotische bacteriën en anti-microbiële enzymen (wat overigens geen excuus is om onhygiënisch om te springen met rauwe melk). Goede hygiëne blijft geboden. 

 Last but not least de smaak:

Rauwe melk smaakt veel verser ‘echter ‘, levendiger, voller en rijker dan gepasteuriseerde melk.

Als de seizoenen wisselen dan proef ik dat aan de melk, de smaak van de melk verandert, dat is nou de charme van rauwe melk😉

Rauwe melk smaakt alsof een engeltje op mijn tong piest, maar dan wel eentje die kort van tevoren een  bekertje slagroom heeft gedronken😉

Jeetje, wat is die melk romig, vol en zoet van smaak, probeer het maar eens uit, het smaakt absoluut naar meer.

Rauwe melk is wat mij betreft een volwaardig superieur voedingsmiddel wat betreft vitaminen en mineralen.

Mocht je ervoor kiezen om ook eens aan de rauwe melk te gaan vergewis je er dan wel van dat de melk afkomstig is van een veilige bron. Kwaliteit is zeer belangrijk in deze (maar dat is het eigenlijk altijd).

 Bron: Chriss Kresser.com 

Afbeelding zaplog.nl

8 thoughts on “De Charme van Rauwe Melk

  1. Hallo Marion,

    Ben het helemaal met je eens. Wij zijn hier ook helemaal overgestapt op rauwe melk en het is echt heerlijk.
    Ik haal het bij een biologische boerderij hier in de buurt en kan er gelukkig ook vlees kopen.
    Vind het toch nog best wel lastig om me helemaal te houden aan het Weston Price gebeuren.
    Kan hier in de buurt ook moeilijk aan biologische groente en fruit komen.
    Ik heb het boekje “Wat zit er in uw eten gekocht” en ga me er dit weekend nog weer meer in verdiepen.
    Binnenkort wil ik ook naar een aantal gezondverstandavonden gaan, om nog meer tips en adviezen te krijgen.
    Ik vind het fijn om op jouw blog al zoveel adviezen te lezen en vind al je verhalen zo lekker herkenbaar .
    Heb het boek “Wat Angelina niet wist over kanker” van Ard Pisa en hoe meer ik over onze voeding lees, des te bozer wordt ik eigenlijk.
    Temeer omdat we gisteren hebben gehoord dat er bij mijn moeder opnieuw borstkanker is geconstateerd.
    Het jammere is dat ze van een andere generatie is en het echte verhaal niet kan en, nu natuurlijk helemaal niet, wil geloven. Voor mij extra stimulans om op de weston price weg door te gaan.
    Ga me ook nog even meer verdiepen in de gefermenteerde levertraan en de waterstofperoxide.
    Misschien dat jij mij daar nog wat tips over kunt geven.
    Zoals ik je al schreef heb ik jouw voedingsadviezen aan je kinderen ook aan mijn zoon meegegeven toen hij op kamers ging en probeer ik het hier thuis ook zo te doen, maar ik twijfel gewoon nog te veel aan mezelf, misschien heb je nog wat andere tips of adviezen, gebruik jij b.v. ook algen, chiazaad of ander zgn. Superfood.

    Hartelijke groeten
    Anneke

    • Hartstikke bedankt voor je positieve reactie.
      Het feit dat je al steeds meer gezonde, volwaardige, onbewerkte voeding in jullie voedingspatroon introduceert is al super.
      Probeer er niet te krampachtig in te zijn (doe ik ook niet)😉
      Je bent al hartstikke goed bezig, je leest het boekje ‘wat zit er in uw eten ‘, je hebt het boek over Angelina gelezen, je wilt naar de Gezond Verstand-avonden gaan,je leest mijn blog🙂
      Door dit soort dingen te doen wordt je steeds wijzer op het gebied van gezonde voeding (en dat is echt de allerbelangrijkste stap in dit proces).
      Die onzekerheid hoort er een beetje bij, ik herken het bij mezelf en bij nog meer mensen.

      Er is ons ook zoveel op de mouw gespeld wat voeding betreft en nu moeten wij (iedereen op zijn eigen(wijze) persoonlijke manier) weer de weg terug zien te vinden.
      Wat is nu eigenlijk de waarheid? Met je verstand kom je er vaak niet uit maar door bepaalde dingen toe te gaan passen gaat jouw lichaam uiteindelijk aangeven wat voor jou goed is (maar dat duurt een tijdje).
      Terugkeren naar de basis van het menselijk voedingspatroon is geen gemakkelijke opgave, we zijn namelijk helemaal van onze natuur vervreemd, natuurlijk leven is uit ons systeem (ik zou bijna zeggen) gehersenspoeld.
      Iedereen doet dat ‘terugkeren naar de basis’ op zijn manier en in zijn eigen tempo.
      Laat je dus niet gek maken.
      Die boosheid na het lezen van het boek hoort erbij. Dat is een goed teken.
      Je ogen gaan open, je voelt je verraden en je pikt al die leugens niet meer…..
      Die boosheid in het begin is hard nodig, daaruit kun je kracht putten om het vanaf nu anders te gaan doen.

      Die boosheid maakt je alert. Je gaat anders tegen voeding(sleugens) aankijken, je gaat op onderzoek uit, die boosheid wordt jouw drive….
      Het is inderdaad vaak moeilijk om aan echt gezonde producten te komen, dat is heel jammer en het geeft aan hoe krom wij eigenlijk bezig zijn.
      Gelukkig is het niet overal zo en gelukkig is er een kentering gaande…..
      Wat erg dat er opnieuw kanker is geconstateerd bij jouw moeder.
      Je zegt dat jouw moeder van een andere generatie is en het verhaal niet kan en wilt geloven, maar wat niet is kan natuurlijk wel nog komen.
      Als jij het goede voorbeeld blijft geven, zul je zien dat straks steeds meer mensen in jouw omgeving op zoek gaan naar gezondere alternatieven (mits ze ervoor open staan natuurlijk).
      Het is ook vaak zo dat de eigen familieleden (jammer genoeg) niks van jou aan willen nemen en wel van een ander, dat komt ook maar al te vaak voor.
      Iedereen die met gezonde voeding bezig is loopt hier tegenop.
      Je kunt het ze niet kwalijk nemen, ze zijn in hun ontwikkelingsproces nog niet zover.
      Als jouw zoon er wel voor open staat? Des te beter! Stop je energie dan maar liever in hem.
      Ken je mijn post hierover al?

      Jij bent verantwoordelijk voor jouw zoon en (gelukkig) niet voor je hele familie😉
      Ze zijn oud en verstandig genoeg, als jouw familieleden nieuwe kleren willen, een nieuwe computer of andere auto gaan ze er toch ook achteraan?
      Dan zoeken ze toch ook alles af om de beste, de mooiste en de goedkoopste te krijgen?
      Zo is het ook met gezonde voeding! Maar…..ze moeten het wel eerst zelf willen!
      Zo was ik eerst ook hoor, maar nu is het omgedraaid: ik doe er alles aan om aan gezonde voeding te komen, maar als het tijd wordt voor nieuwe kleren, meubels, een computer of een andere auto e.d dan zakt me de moed al in de schoenen.
      Gatver….ik hecht daar helemaal geen waarde meer aan, daardoor heb ik dus ook geen zin meer om erop uit te trekken en er energie in te moeten steken (en ik heb al helemaal geen zin om verhalen te moeten aanhoren die hierover gaan).
      Puur omdat ik het niet meer belangrijk vind.
      Mijn blik wordt dan wazig en ik vraag nog maar eens of iemand nog iets wil drinken.

      Veel mensen vinden gezonde voeding helaas niet belangrijk, maar een steeds groter groeiend aantal wel.

      Tips over levertraan en waterstofperoxide vind je op het Weston Priceforum in overvloed.
      Typ bij Google bijvoorbeeld levertraan + weston price in en je vind er alles over.
      Wat superfoods betreft?
      Ken je deze post van Mike Donkers al?
      http://www.mikedonkers.com/raw-food-en-superfoods/

      Ik gebruik zelf chlorella, acerolabespoeder (extra vitamine C) levertraan, magnesiumcitraat, vitamine D3 en dat was het wel zo’n beetje.

      Met je voedingspatroon terugkeren naar een gezonde basis kost tijd. Ben een beetje lief voor jezelf en neem je de tijd om hier in te groeien.
      Je mag daarin best lief voor jezelf zijn.
      Keulen en Aken zijn toch ook niet op één dag gebouwd? (beetje cliché, maar het dekt wel de lading).
      Een groot werk kost nu eenmaal tijd (ook om alle onzekerheden in jezelf te overwinnen) maar vooral geduld.

      Er zijn mensen, die vol geduld sterven, maar er zijn ook gehoorzame mensen, die met geduld blijven leven.
      Augustinus
      Romeins filosoof, theoloog en Kerkvader 354-430

  2. Hallo Marion,

    Sorry dat ik zo laat reageer, heb een heel druk weekend achter de rug.

    Maar ik wil je graag even bedanken voor je duidelijke reactie, had ik net even nodig.
    Heb je stukje over horen zien en zwijgen gelezen en je hebt helemaal gelijk.
    Ik zou het mijn familie wel toe willen schreeuwen, maar ze geloven het gewoon niet.
    Wat is er dan mis met onze voeding, dat valt toch wel mee en dat soort kreten krijg je dan als antwoord.
    Ik moet het los laten en mijn eigen koers volgen.
    Ik ben verantwoordelijke voor ons eigen gezin.
    Maar zoals jij het omschrijft zo vergaat het mij dus ook.
    Ik ben ook begonnen bij Ron Fonteine en steeds een stapje verder gegaan. Vind zijn wekelijkse nieuwsbrief altijd weer geweldig.
    Nu blijf ik dus hangen bij de inzichten van Mike donkers en Weston Price en we voelen ons er allemaal goed bij.
    Ben blij met jouw blog en ik heb ook al heel wat adviezen van Lia gekregen via voeding is gezondheid en het Weston Priceforum.
    Dat stukje van Mike Donkers over superfoods is ook duidelijk.
    Ben benieuwd naar de gezond verstand avonden. Mijn dochter wil graag met me mee, dus ik heb een maatje.
    Zij is 13 jaar en gaat samen met mijn zoon helemaal mee in mijn omschakeling, maar nu haar oma weer ziek is wil ze zelf ook alles over voeding weten.
    Wat binnen ons gezin wel jammer is, is dat mijn man er ook niets van wil weten.
    Maakt verder niet uit ik vind er wel een weg in en mannen willen blijkbaar in de maling worden genomen.
    Nogmaals bedankt en ik blijf lekker al je leuke, inspirerende en vooral herkenbare stukjes zeker lezen.

    Hartelijke groeten
    Anneke

    • Is helemaal niet erg hoor.
      Eerlijk gezegd verwacht ik al niet dat mensen reageren dus dat alleen al vind ik super leuk.
      Mijn antwoorden zijn soms nogal lang van stuk, als ik eenmaal begin kom ik namelijk niet meer stop.
      Ik weet dat ik dan niet van andere mensen kan verwachten dat ze ook weer zo uitgebreid terug reageren.
      Daarom vind ik het bijzonder knap dat jij je daar (ondanks je drukke weekend) toch nog de moeite voor hebt genomen.
      Inderdaad Ron Fonteine, Mike Donkers, Weston Price, Lia en de Gezond Verstandavonden, als het op deze manier niet lukt om iets aan je voedingspatroon te veranderen dan weet ik het ook niet meer.
      Via hun krijg je heel veel goede onafhankelijke informatie en het geeft een gevoel van saamhorigheid. Samen staan we veel sterker🙂

      Wat leuk dat jouw dochter interesse heeft in de Gezond Verstandavonden (en nog wel zo jong). Petje af hoor.
      Hoe eerder de kinderen dit weten hoe beter.
      Het is wel jammer van jouw man, maar ik ben tot nu toe nog geen man tegen gekomen die niet is gezwicht voor deze (traditionele) voeding.
      Mijn man was in het begin ook sceptisch maar achteraf was hij maar wat blij dat hij zijn rauwkostsalades, vegetarische hamburgers, falafel, tofu en dergelijke weer kon inruilen voor een heerlijke stoofschotel vol met sappig rundvlees.
      Weer net zoveel eieren kon eten als hij wou en er weer eens spek met ei als ontbijt klaar stond.
      Welke man zwicht daar nou niet voor?
      Hij rijdt nu zelfs iedere week 25 km om aan verse biologisch-dynamische melk te komen.
      Als er geen rauwe melk in huis is loopt hier bovendien iedereen te klagen, we kunnen het niet meer missen.
      In onze vegetarische periode waarin we leefden op heel veel fruit, heel veel rauwkost, geen vlees, weinig dierlijke eiwitten en vetten, zag je de spieren van mijn man als sneeuw voor de zon verdwijnen.
      Zijn armen werden steeds dunner😦
      Op deze voeding zijn zijn spieren weer terug van weggeweest, en zijn buikje (ontstaan door veel teveel fruitsuikers en koolhydraten) is weg😉
      Ondanks dat hij volgende week al 61 jaar wordt is hij daar hartstikke blij mee (hij is een beetje ijdel).
      Misschien dat het jouw man straks ook zo vergaat.
      Probeer hem één keer mee te nemen naar een lezing van Mike en hij is helemaal om !!!
      Mike heeft al heel wat sceptische mensen weten te overtuigen van deze voeding, overtuigen is eigenlijk niet het juiste woord.
      Zodra Mike begint te praten gebeurd er van binnen iets, je voelt weldra: dit is de waarheid. Je lichaam vertelt het je.
      Ik weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
      Nou ja, je weet zelf ook wel hoe het destijds bij jou heeft gewerkt🙂
      Ik wens je heel veel succes en bedankt nog voor je complimenten.

  3. Hoi Marion,

    Ik zal proberen om mijn man mee te krijgen naar een gezond verstand avond of middag, Maar heb er een hard hoofd in.

    Wat de rauwe melk betreft heb ik nog wel een vraagje, ik haal twee keer per week 5 liter rauwe melk bij een biologische boerderij. Daar koop ik ook vlees. Ben nog op zoek naar een boerderij waar ik ook groente en eieren kan halen. Binnenkort wil ik even naar de Kleikracht in Winsum.
    Ik haal de melk in een jerrycan en giet het thuis over in glazen flessen. Toch vind ik dat het wel snel bedorven is. Na ongeveer 3 dagen komt er al een andere smaak aan.
    Als jij het 1 keer per week haalt, hoe houd jij het dan zolang goed?

    Groeten Anneke

    • Is de melk dan echt bedorven of smaakt hij alleen maar anders?
      Je kunt eventueel eens een rauwe melktest doen, die gaat als volgt:
      Doe wat melk in een glazen pot(je) met een deksel er op. Zet dit potje op het aanrecht (niet in de volle zon) en laat het ca. 5 a 6 dagen staan.
      Er vormt zich dan een roomlaagje. Als je na 5 of 6 dagen het deksel eraf haalt moet de melk fris zuur ruiken (mag niet stinken).
      Als de melk van de boer niet vers is doorstaat hij deze test meestal niet. De melk gaat dan rotten of schimmelen en dat ruik je meteen.
      Bij mij gaat de melk na een paar dagen ook een beetje anders smaken, dat is normaal, maar het is absoluut geen vieze smaak.
      Verse melk wordt hooguit zuur en mag niet gaan rotten.
      Ik kan mijn melk echt 7 dagen drinken zonder dat we de smaak niet meer lekker vinden.
      Ik bewaar de melk uiteraard wel in de koelkast😉

      Groetjes terug.

Leave a Reply

