Constitutioneel Eczeem

Als kind had mijn zoon heel veel last van huidproblemen (eczeem).

Eczeem kent vele namen maar het meest voorkomende is constitutioneel of atopisch eczeem. Het wordt ook weleens atopische dermatitis, neurodermatitis of neurodermitis genoemd. Het maakt deel uit van het atopisch syndroom waartoe ook astma, rinitis en conjunctivitis worden gerekend.

De naam neurodermitis verraadt al dat de problemen met de psyche, de zenuwen en dus met stress te maken hebben.

Eczeem heeft een sociaal-emotionele kant en komt heel vaak voor bij hele ‘ open ‘ gevoelige kinderen. Deze kindjes kunnen zich vaak maar moeilijk afschermen tegen alle indrukken van de buitenwereld en dat veroorzaakt stress.

Ik heb ook eens ergens gelezen dat eczeem te maken kan hebben met een scheidingsconflict.

Het kind heeft de moeder bijvoorbeeld te vroeg moeten missen omdat het kind al op zéér jonge leeftijd naar een crèche moest. Daardoor is bij het kind een gebrek aan huidcontact ontstaan. Het kind is te weinig geknuffeld. Het kan zijn dat de moeder haar kind niet het oer-vertrouwen heeft kunnen geven wat het kindje toch zo hard nodig had. Dit zou eigenlijk weer opnieuw moeten gebeuren. Dit kun je doen door veel in de buurt van het kind te verblijven en hem (of haar) veel te knuffelen.

Dit soort dingen is nooit leuk om te horen maar ik kon me er wel iets bij voorstellen. Ik werkte in die tijd nog en kon er niet altijd voor hem zijn op die momenten dat hij mij waarschijnlijk het hardst nodig had😦

Huiduitslag en alle ontstekingen zijn eigenlijk ook een vorm van ontgifting en ja, stress bevordert nu eenmaal ontstekingen. Alles wat voor ons lichaam onnatuurlijk is (wat we er zoal in stoppen en op smeren) veroorzaakt stress in en aan ons lijf. Ons lichaam reageert daarop met ontstekingen, het wil alle overbodige afvalstoffen zo snel mogelijk weer kwijtraken en doet dit aan de hand van een ontgiftingsproces.

Dit ontgiftingsproces moet je niet gaan onderdrukken met hormoonzalf want daardoor kan zich later bijvoorbeeld weer astma ontwikkelen. De ontsteking komt er dan eenvoudig weer op een andere manier of als een andere ziekte uit.

Wat kun je wel doen?  De volgende tips hebben mijn zoon in ieder geval goed geholpen zijn huiduitslag onder controle te krijgen misschien kunnen jullie er ook iets mee.

  • Zoals eerder gezegd heeft eczeem te maken met stress. Door stress raken de bijnieren verzwakt en dat werkt te weinig maagzuur in de hand. Dat moet je als eerste aanpakken. De eerste stap naar gezondheid is stress verminderen en meer maagzuur aanmaken. Op welke manier je meer maagzuur kunt aanmaken lees je in dit bericht.

  • Door teveel stress raken de hormonen uit balans. Een stabiele bloedsuikerspiegel is dus heel belangrijk in dit verhaal (altijd trouwens). Een stabiele bloedsuikerspiegel werkt namelijk een stabiele hormoonspiegel in de hand. Mijn zoon merkt het meteen als hij teveel suiker heeft gegeten (of alcohol heeft gedronken)😦  Zijn huid is dan erg onrustig, hij heeft last van jeuk en krabt zijn huid tot bloedens toe open. Zorg dus voor een stabiele bloedsuikerspiegel door minder koolhydraten te eten zoals die voorkomen in: snoep, koek, gebak, pasta’s, aardappelen, brood (vermijd tarwe), frisdranken en alcohol en laat alle suiker staan. Kijk ook uit met (teveel) zoet fruit zoals bananen, mandarijnen en zoete appels. Eet liever zuur fruit zoals kiwi’s, zure appels, bessen en frambozen.

  • De bloedsuikerspiegel blijft ook stabiel door verzadigde vetten en complete eiwitten te eten van de allerbeste dierlijke bron die je maar kunt vinden. Hier en hier kun je meer lezen over het belang van verzadigd vet. Eczeem is namelijk een vetprobleem. Vermijd alle transvetten en geraffineerde oliën, deze verstikken de huidcellen en maken de huid uiterst gevoelig.

  • Drink Rauwe melk  dit kan in het begin zorgen voor flink wat ontgifting. Maar beter eruit dan erin toch?😉

  • Gebruik volop gefermenteerd voedsel om de darmflora van probiotica te voorzien 

  • Eet en drink niets van dieren die voeding krijgen waarin (genetisch gemanipuleerde) soja verwerkt zit.

  • Zorg dat je heel veel vitamine D binnenkrijgt (samen met vitamine A) om de huid te genezen. Neem bijvoorbeeld levertraan met boterolie om de huidgenezing te bevorderen. Dit bevat minimaal 3 krachtige stoffen die eczeem tegen gaan: omega 3 vetzuren, vitamine A en vitamine D.

  • Ben je vegetariër en heb je last van eczeem (of andere huidklachten)? Let op. In vlees vervangende producten zit veel soja (nog maar te zwijgen over alle E-nummers die erin zitten).

  • Let eens op welke eieren je eet. Eet geen eieren van kippen die voeding krijgen waarin soja verwerkt zit. Eieren van grasgevoerde kippen zijn uiteraard het beste. Lees hier wat ik bedoel met grasgevoerd.

  • Kijk ook eens of je veel chocolade eet. In chocolade zit vaak sojalecithine wat eczeem kan verergeren.

  • Eet zoveel mogelijk zelfgemaakte vette bouillonsoepen  om de darmen te genezen. Huidproblemen staan altijd in verband met darmproblemen (verstoorde darmflora / vervuilde darmen).

  • Drink niet uit plastic flesjes. Plastic Bisphenol A (BPA) is een zeer giftige hormoonverstorende stof voor de mens. Hormoonverstoring kan eczeem in de hand werken.

Hoe kun je de huid zelf behandelen?

Los 1/2 of 1 afgestreken eetlepel ascorbinezuur (vitamine C) op in een liter water en smeer daar de huid mee in.

Smeer de huid daarna in met kokosolie (of roomboter) van goede kwaliteit. Dit is wel vet en glibberig omdat het maar langzaam in de huid trekt. Doe dit dus ‘s avonds voordat je naar bed gaat. Je kunt de huid ook insmeren met honing want honing geneest.

Het is belangrijk dat de huid ‘ zurig ‘ blijft. De huid is van nature namelijk altijd licht zuur. Door de huid te wassen met zeep en door er andere agressieve, huidonvriendelijke verzorgingsproducten op te smeren veranderd de zuurgraad van de huid. De huid wordt dan gevoeliger voor schimmels en andere micro-organismen. Een alkalische omgeving werkt huidproblemen zoals eczeem, psoriasis, wratten, roos of berg van de hoofdhuid in de hand. In de maag en darmen zien we dat terug als candida.Vermijd alle huidproducten die niet 100% natuurlijk zijn. Denk ook aan schoonmaakmiddelen etc. Was de huid liever met olijfolie-zeep.

Dit zijn maar enkele tips en er zijn waarschijnlijk nog veel meer dingen die je kunt doen, maar wat ons betreft heeft dit het beste geholpen.

Een ervaringsverhaal van iemand die rauwe melk is gaan inzetten om het eczeem te verminderen van haar 4 jarig zoontje en hier nog een.

Bron www.westonprice.nl

12 thoughts on “Constitutioneel Eczeem

  1. Ik kan helaas geen eieren vinden van grasgevoerde kippen😦 De eieren die ik koop zijn van kippen die buiten lopen en daar uiteraard van alles eten, maar ze krijgen ook bijvoeding waar soja in verwerkt is.
    Hetzelfde geval bij de boerderij waar ik melk haal. Zelf kippen houden op het balkon is helaas geen optie 😉

    Mijn dochter heeft momenteel een hele droge huid, en het begon zelfs naar eczeem te neigen.
    Inmiddels zijn we er achter dat ze histamineintolerant is.

    • O wat jammer. Kun je ook niet aan biologisch-dynamische eieren komen?
      Volgens mij letten die (nog strenger dan biologisch) op wat de kippen te eten krijgen.
      Het is maar een idee…..ik weet er verder ook niet zoveel vanaf.
      De biologisch-dynamische boerderijwinkel waar ik mijn eieren koop verkoopt in ieder geval eieren van kippen die gras eten.
      Zelf kippen houden is voor mij (ook) geen optie hoewel ik tamelijk wat tuin heb.
      De reden is dat je dan zo gebonden bent.
      Als de kinderen dadelijk uit huis vliegen willen mijn man en ik (als de crisis het tenminste toelaat) ook graag onze vleugels uitslaan.
      Dan willen we niet opnieuw vastzitten en al helemaal niet aan een paar kippen😉
      Wat vervelend dat is gebleken dat je dochtertje histamine-intolerant is, is best lastig.
      Sterkte ermee.

  2. He, ik druk al te snel op verzenden😀
    Sinds we uitgevonden hebben dat ze die intolerantie heeft, vermijden we tijdelijk histaminerijke voedingsmiddelen.
    De huid is behoorlijk opgeknapt: nog wel wat droog, maar minimaal.
    Wel sneu, hebben we haar al die tijd volgepropt met histamine😦 Het zit dan ook in zoveel gezonde producten jammergenoeg.
    Hopelijk groeit ze er overheen als haar immuunsysteem versterkt wordt.

    Liefs Ellen

    • Als het immuunsysteem versterkt wordt gaat ze er zeker weten overheen groeien.
      Mijn zoon had ook altijd van alles.
      Sinds hij echter WAP eet wordt hij steeds sterker en verdwijnen steeds meer symptomen als sneeuw voor de zon.
      Ik ben blij dat de huid van jouw dochtertje al zo goed is opgeknapt.
      Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat haar huid zich in stijgende lijn blijft herstellen🙂

      Liefs Marion

  3. Mijn zoontje had dit ook, heel snel al.
    Met anderhalve maand begon het en het werd erger en erger.
    Ik gaf bv en hij was al-tijd bij me. Maar ik had heel veel honger en at vegetarisch.
    Ik viel 5 kilo af in een paar maanden terwijl ik at en at en at.
    Hij ging naar het kdv, maar daar was het erg rustig gelukkig en hij kwam altijd vrolijk terug. Dat wel. Achteraf had ik het wel anders gedaan.

    Ik heb toen van alles gedaan. Terug borstvoeding gaan geven, al zijn kleren heet uitwassen omdat er in de MP-kleding misschien nog resten van wasmiddel zaten, keltisch zeezout in zijn badje, insmeren met kokosolie opeens was het weg… en het is nooit meer teruggekomen.
    Ben blij dat ik niet naar de ha gegaan ben en er hormoonzalf op heb gesmeerd… grote kans dat ie dan nu nog ermee had gezeten en onder zat zodra ik stopte met het smeren ervan ofzo, zoals ik van andere kindjes wel hoor…

    • Gelukkig dat je geen hormoonzalf hebt gesmeerd en wat fijn dat al jouw moeite niet voor niets is geweest.
      Super dat jouw zoontje’s eczeem is weg gegaan door jouw goede zorgen😉
      We zijn krachtiger en weten meer dan we denken😉

  4. Wat schrijf je toch altijd positief. Nooit met een wijzende vinger. En dat je je eigen fouten onder ogen durft te zien vind ik ook erg knap. Zo, genoeg geslijmd. Fijne avond nog!😀

    • Bedankt voor je compliment en als het welgemeend, oprecht en onvoorwaardelijk is dan is het geen slijmen🙂
      Slijmen is namelijk iets mooier maken dan het is om iets van een ander gedaan te krijgen.
      Zo, weten we dat ook weer😉
      Tja, wie ben ik om een wijzende vinger naar andere mensen op te steken (ik weet trouwens niet of dit een goede zin is)🙂
      Ik ben tenslotte mens en mensen maken fouten.
      Ik heb me toch wat afgeworstelt (volgens mij weer zo’n niet goed Nederlands woord) in mijn leven!
      Dus ik ben wel de laatste die mag oordelen.
      Laat diegene die zonder zonde is maar de eerste steen gooien…….
      Nogmaals bedankt voor je welgemeende compliment.
      Het mooie weer maakte al dat mijn Zondag niet meer stuk kon maar jouw complimentje maakt het helemaal af.
      Liefs Marion.

  5. Dit komt heel gelegen🙂.
    Door WAPF is mijn eczeem al heel erg verminderd en in de zomer is het gewoon helemaal weg.
    Maar in de winter, als de lucht droger wordt en de temperatuur zakt, dan wordt het weer erger. Zo ook nu.
    Ik denk dat het in mijn geval ook zeker te maken heeft met stress (in de zomer is er de zomervakantie, nu heb ik school), maar ook dat heb ik steeds beter onder controle.
    In elk geval staat mijn bottenbouillon op het moment van schrijven lekker te pruttelen🙂. De laatste tijd was het maken van bouillon er een beetje bij ingeschoten, maar nu ben ik er weer mee bezig.

    • O wat fijn Midori.
      Ik lees dat je zelf al aardig op de hoogte bent van wat het is dat bij jou de eczeem triggerd.
      De vitamine D die je in de zomer opdoet is natuurlijk heel belangrijk en ik denk inderdaad ook dat de stress van school een grote rol speelt.
      Goed dat je het maken van bouillon weer hebt opgepakt. Bravo.
      De gelatine in de bouillon is heel heilzaam voor de darmen.
      En als de darmen tot rust komen komt de huid ook tot rust.
      Ze zeggen niet voor niets: de darmen denken mee. Het zijn onze tweede hersenen😉
      De Nervus Vagus staat in direct verband met onze darmen.
      Hij ‘ bezenuwt ‘ delen van het hoofd – net als de andere hersenzenuwen – maar loopt ook naar de borst- en buikholte.
      Vandaar dat we, als we veel stress ervaren, angstig of erg nerveus zijn, last krijgen van diarree.
      Blijf maar lekker doorgaan met WAP (zenuwversterkende voeding)🙂

  6. Ik blijf zeker doorgaan met WAPF, ik ben al heel blij dat mijn eczeem al zoveel beter is! Vroeger zat het echt over mijn hele lichaam, dat is gelukkig verleden tijd🙂.

Leave a Reply

