Aftershock na Bulk Dagen

  nijlpaard

Ik wil weer even een bij elkaar komen voor een korte reünie om jullie deelgenoot te maken van het feit dat mijn weegschaal vanmorgen 3 kilo meer aangaf dan normaal ( ik voel me meteen een nijlpaard).

Ik weet niet of iedereen hier zo geschokt op reageert als in mijn geval, maar ik vermoed dat velen van jullie er op zijn minst niet blij mee zijn😉

Na al dat bulken van de afgelopen dagen, wat misschien mede veroorzaakt is geworden door mijn heerlijke recepten,voel ik me  geroepen om jullie (en mezelf) op zijn minst een klein beetje gerust te stellen.

Zoals iedereen weet is het tijdens de Decembermaand bijna onvermijdelijk om niet mee te doen aan al dat bulken.

Een bulk is trouwens een grote lading ( in dit geval voedsel) die in grote hoeveelheden tegelijk in een laadruim (in dit geval onze maag) wordt gestort.

Meestal bestaat die bulk uit teveel koolhydraten ( we eten meer koek, snoep, chips, suiker, alcohol etc. dan normaal).

Dat je weegschaal direct zoveel meer kilo’s aanwijst ( bij sommige mensen zelfs 6 tot 8 kilo) is dan ook normaal, en is dus geen reden voor paniek.

Omdat je in een korte tijd ( tijdens feestdagen of op vakantie) veel teveel koolhydraten eet gaat je lichaam namelijk als een gek vocht vast houden.

Gelukkig raak je al dat vocht ( die extra kilo’s) na een paar (gewone) dagen snel weer kwijt, je plast het uit.

Het kan zijn dat je na een weekje (mits je je er natuurlijk aan houd) weer op je normale gewicht bent.

Mij helpt het altijd om de dagen erna ( tot ver in de namiddag ) niets te eten. Ik doe aan intermittent fasting ook wel onderbroken vasten genoemd ( bewust een bepaalde periode op een dag niet eten).

Er zijn verschillende manieren waarop je aan Intermittent Fasting kunt doen ( googel maar eens).

Het is niet alleen een manier om wat extra kilo’s kwijt te raken, nee, het is ook nog eens heel gezond om te doen.

Intermittent Fasting geeft onder andere een  gezonder gevoel, een betere concentratie, zorgt voor een betere balans in je bloedsuikerspiegel en het zorgt ervoor dat al je lichaamsfuncties een beetje tot rust komen.

Wij mensen in het (verwilderde) Westen vinden het abnormaal om af en toe te vasten terwijl het in andere culturen vanzelfsprekend is om te doen.

Gedurende de uren dat ik mij bewust van voedsel onthoud leef ik op een glas lauwwarm water met daarin het sap van een uitgeperste citroen, een glas water met een eetlepel appelazijn en een glas water met sole.

Voor de rest drink ik kruidenthee en dan het liefst brandnetelthee (voor de ontzuring) en kamillethee ( om mijn spijsvertering weer tot rust te brengen).

Na het vasten start ik met een kop heerlijke zelf gemaakte bouillonsoep.

Misschien hebben jullie iets aan mijn tips?

Luister wel altijd naar je eigen lichaam want het is misschien niet voor iedereen verstandig om te doen. Bouw het sowieso langzaam op.

Misschien hebben jullie ook nog tips voor mij? Wat doen jullie om van jullie aftershock te bekomen (en weer op jullie normale gewicht te komen)?

4 thoughts on “Aftershock na Bulk Dagen

  1. Hallo Marion,
    Ik probeer weer “gewoon” te eten, dus geen/nauwelijks suikers, zo min mogelijk e-nrs en door de regelmaat van het “gewone” leven weer op te pakken.
    Kids naar school, man naar werk en ik ook mijn eigen ritme!
    Hoewel ik de vakanties lekker vind, vind ik de gewone gang van zaken ook heerlijk! Maakt van mij een rustiger mens😉
    Na een week zijn die feestkilootjes er weer af!

    • Hallo Monique,

      Van harte welkom op mijn blog.
      Leuk dat je meteen met tips komt, hartelijk dank daarvoor🙂

      Je hebt gelijk, regelmaat invoeren is de beste remedie tegen ‘iets’ teveel eten.
      De gezelligheid (wat het ‘ niets doen ‘ nu eenmaal met zich mee brengt) werkt het overeten alleen maar meer in de hand.
      Hup, ik ga zorgen dat ik weer in het ritme kom.
      Ik moet nog beginnen met poetsen😦
      Ik denk dat ik eerst maar eens een opbeurende wandeling ga maken…..
      Alle Vitamine D (de vitamine voor een zonnig humeur) die we nu nog op kunnen doen is namelijk mooi mee genomen.
      Dat zal me goed doen, poetsen komt later wel weer😉
      Ik wens je nog heel veel leesplezier op mijn blog.

  2. Hi Marion,

    Hier hetzelfde probleem😉
    Ik ben bang dat bij mij de kilo’s permanent zijn, ze zitten er al langer op.
    Eet vet wordt slank gaat voor mij niet op.
    Ik weet dat ik niet moet klagen, want ik ben nog steeds slank.
    Alleen komt het vet toch op plaatsen waar ik het niet wil, en mijn mooie dure spijkerbroek past echt niet meer.
    Ik merk dat ik ook niet meer zo hard roep als in het begin (vaak nav een opmerking dat je van vet dik wordt):
    Kijk, ik eet heel veel vet, en ik blijf slank! Want mijn omgeving ziet het echt wel, dat mijn winterspek vermeerderd is😉

    Succes met het ontbulken🙂 Zo te lezen heb je in ieder geval genoten van de feestdagen, erg belangrijk!

    Groetjes Ellen

    • Hoe zit het met koolhydraten eten?
      Eet je die nog (veel)?
      Ik merk aan mezelf heel goed dat het aan (teveel) koolhydraten ligt.
      Maar waarschijnlijk heb je dat allemaal al uitgetest😉
      Enne…..de pure chocolade van Vivani blijft voorlopig achter gesloten deuren😦

Leave a Reply

