Echte Oud Hollandse (slag)Roomsoezen met chocolade dip.

DSCN1755

Deze tip komt misschien een beetje als ‘ mosterd na de maaltijd ‘ maar dan nog kan het een goede tip zijn.

Dit jaar heb ik namelijk naar een alternatief gezocht om de (in mijn ogen) tamelijk ongezonde traditionele oliebollen te vervangen voor iets wat meer in de richting komt van het voedingspatroon à la Weston Price.

Met tamelijk ongezond bedoel ik: (tarwe)deeg dat (het liefst lekker bruin) wordt gebakken in heet frituurvet (en laat dit vet nou niet bepaald het gezondste vet zijn ). Brrrrr……nee, dan bang worden gemaakt voor natuurlijke producten zoals roomboter en slagroom😦

Tijdens mijn zoektocht naar een gezonder alternatief voor oliebollen, stuitte ik op het recept van mijn vader voor de echte Oud Hollandse (slag)roomsoezen met chocolade dip. Het idee komt natuurlijk niet echt van hem, want dit gebakje is al oeroud en staat beter bekend onder de naam Bossche bol of moorkop.

Mijn idee erachter is echter: dat in deze roomsoezen weinig meel en suiker zit ( waardoor ze dus relatief weinig koolhydraten bevatten) en dat anderzijds de WAP-ingrediënten er ruimschoots in voorkomen zoals: eieren, roomboter en slagroom (veel vet dus), dit wordt nog eens versterkt door de pure chocolade (dip) van super goede kwaliteit (Vivani).

De topping van pure chocolade kun je zo suiker-arm maken als je zelf wilt.

De 70% versie bevat natuurlijk de meeste suiker, de 85% bevat al iets minder suiker en de 92%  bevat het minste suiker. De suiker die in de 92% zit is bovendien van zeer goede kwaliteit (kokosbloesemsuiker) waardoor hij geen negatief effect blijkt te hebben op de bloedsuikerspiegel.

Ik moet eerlijk zeggen dat de 92% misschien nog niet zo geschikt is voor beginners omdat hij tamelijk bitter is maar wij vinden hem geweldig🙂

Niet snoepen tijdens de feestdagen (of door het jaar heen) is en blijft natuurlijk de beste optie, maar aangezien ik ook maar een mens ben is dat voor mij (nog steeds) een brug te ver.

Naast het feit dat ik mens ben, ben ik ook nog eens moeder, echtgenote en gastvrouw, die haar Loved Ones, zeker op bijzondere momenten (zoals in dit geval de jaarwisseling) eens lekker wilde verwennen door iets extra feestelijks op tafel te zetten. 

Deze soezen zijn voor mij de gulden middenweg tussen helemaal geen gebak meer eten ( nooit meer????) wat bij mij sowieso al het graaien in de hand werkt, of af en toe een slippertje maken door iets te bereiden wat zo min mogelijk ongezonde stoffen bevat zoals granen en suiker.

Ik lees op heel veel sites dat mensen de granen (in gebak en brood) gaan vervangen door in hun bak-recepten amandel en/of kokosmeel te gebruiken. Ik ben daar zelf geen voorstander van:

  • Punt één vind ik dit alternatief veel te duur. Kokos-en amandelmeel kost al gauw rond de 15 euro per kilo.

  • En punt twee: bevatten noten veel fytinezuur wat nadelig is voor de gezondheid. Fytinezuur kan namelijk de darmwand irriteren waardoor je last kunt krijgen van maagzuur en darmkrampen (en dat is nog lang niet alles).Hierkun je meer lezen over fytinezuur en anders weer even googelen.

In dit recept (voor 15 soezen) zit in totaal 130 gram spelt-meel. Dat komt neer op 8 komma nog wat gram meel per soes (per persoon dus), daardoor kom je volgens mij niet direct in levensgevaar!

Dat is dus de reden dat ik niet onnodig moeilijk en duur ga zitten doen.

Dit soort smakelijke, ouderwetse en welbekende recepten behoeden (mij en mijn gezin) in ieder geval voor alle verlokkingen van de voedingsindustrie (zoals teveel fout vet, suiker, zout en andere ondefinieerbare toevoegingen). Ze geven ons het gevoel dat we toch mee kunnen doen, erbij horen en normaal zijn😉

Gelukkig duurt het nu weer een heel jaar voordat het Oud en Nieuw is, want ik kan momenteel geen soes of wat dan ook meer zien (en nee, ik heb niet de hele schaal alleen opgegeten want al zou ik het willen dat lukt me met WAP-voeding niet)😉

Maar ik geef jullie wel alvast het recept, zodat jullie een jaar lang de tijd hebben om te oefenen, want succes is verzekerd🙂

Enne….geef onze portie oliebollen in het vervolg maar aan Fikkie of aan de vogeltjes zoals de meeuwen (nee, doe toch maar niet want dat is pas echt zielig). Lees onderstaand artikel maar eens (als dit ons nog niet aan het denken zet…..).

Hoe Japie de meeuw Alzheimer kreeg.

Ik ben trouwens aan het vasten. Het is al 16:30 en ik heb nog steeds niets gegeten (wel kruidenthee gedronken). Dit is een heerlijk, goed en vooral fris begin van het nieuwe jaar….). Maar nu ga ik toch echt iets eten….

Voor ik het vergeet, hier eerst nog even het recept voor de Oud Hollandse (slag)roomsoezen (15 stuks):

Ingrediënten:

  • 130 gram (gezeefd) spelt-bloem

  • 100 gram roomboter

  • 2 deciliter water

  • 1/2 theelepeltje zout

  • 4 eieren (middelgroot).

Chocodip:

  • 200 gram pure chocolade

Vulling:

  • 2 bekertjes biologische slagroom

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 175 graden.

  • Breng het water, boter en de zout in een pan aan de kook.

  • Neem de pan van het vuur.

  • Roer met een pollepel de gezeefde bloem door het water, boter, zout mengsel.

  • Zet de pan weer terug op (halfhoog) vuur.

  • Blijf ongeveer 5 minuten roeren zodat de bloem gaar wordt, en het geheel een grote glimmende, samenhangende bol deeg wordt.

  • Doe dan (de nog warme) bol in een deegmachine. Laat deze rustig draaien (mixen) en voeg vervolgens één voor één de eieren toe. Kan ook met een gewone mixer.

  • Wacht met het toevoegen van het volgende ei totdat het vorige ei helemaal is opgenomen.

  • Als alle eieren door het deeg zijn opgenomen zet je de mixer op de grootste stand en mixt alles nog eens 5 minuten.

  • Bekleed een bakplaat met ovenpapier. Bak de soezen in twee keer, dus twee keer een bakplaat vol maken.

  • Doe het deeg in een spuitzak met grote spuitmond.

  • Spuit ongeveer 8 hoopjes deeg per bakplaat of maak met twee natte eetlepels 8  ‘ bergjes ‘ . Houdt ongeveer 5 cm ruimte tussen de hoopjes deeg.

  • Laat de soezen 50 minuten bakken op 175 graden ( oven tussendoor absoluut niet openmaken).

  • Laat de soezen daarna nog 10 minuten in de oven staan met de deur open, zodat ze geleidelijk aan afkoelen.

  • Klop ondertussen de slagroom stijf met 2 dessertlepeltjes suiker en een zakje biologische slagroom versteviger.

  • Vul een spuitzak met de slagroom.

  • Maak in iedere soes aan de onderkant een gaatje.

  • Plaats de mond van de spuitzak in het gaatje en spuit de soes vol met slagroom.

  • Laat de chocolade smelten (au bain marie).

  • Doop iedere soes even in de chocolade en laat afkoelen.

Het leuke (en handige) aan deze soezen is dat je ze kunt invriezen. Daarmee bedoel ik de kale soes (zonder opsmuk). Klinkt een beetje vreemd maar je zult wel begrijpen wat ik bedoel. Op het moment dat je ze nodig hebt laat je ze ontdooien en bewerkt ze dan pas met de slagroom en de chocolade. 

Leave a Reply

