De Dikkie Dik Dagen zijn weer aangebroken!

Lezende poes

Gisteravond zaten we met ons hele gezin gezellig onderuit gezakt op de bank nadat ik van tevoren nog snel even wat verantwoord snoep had gemaakt voor bij de (kerst) film.
Gehakte noten in pure chocolade (een soort pindarotsjes). 

Het recept zet ik onderaan dit bericht want dat is nu eigenlijk even van ondergeschikt belang.

Toen ik zowat aan mijn vijfde ‘pindarotsje ‘ begon zei mijn zoon: ‘lukt het mam, straks ben je weer aan het klagen dat je teveel hebt gegeten ‘, waarop ik schuldbewust antwoordde : ‘ och, het is toch ook een beetje feest vandaag ( 22 december) ‘.😉
Daarop zei hij weer: ‘ nou, wat vieren we volgens jou dan vandaag? De Dikkie Dik Dagen soms, want het is nog geen kerstmis hoor..🙂

Hij had natuurlijk groot gelijk en ik zie de bui dan ook al (weer) hangen….als ik eenmaal begin lijk ik niet meer te kunnen stoppen.
Eens verslaafd altijd verslaafd (aan suiker), als ik ook maar weer een klein beetje suiker binnen krijg blijft mijn lichaam om meer schreeuwen😦

Ik kan nou twee dingen doen: of ik sluit mezelf op tot na de kerst of ik probeer de schade zoveel mogelijk te beperken (zei ze nadat ze haar tweede sneetje spelt-kerst-brood op had).

Ik heb voor het laatste gekozen, ik beperk de schade van al dat schransen tijdens de feestdagen (en ervoor) als volgt:

  • Iedere ochtend zorg ik dat ik mijn dag begin met een glas lauw water en het sap van een uitgeperste citroen. Dit helpt de lever bij het afvoeren van de afvalstoffen van de vorige dag.  Hier kun je er nog iets meer over lezen.

  • Natuurlijk mag ik de Sole niet vergeten ( om het maagzuur te verbeteren).

  • Ontbijten doe ik nooit. In de ochtend vast ik altijd (tot minstens 12:00) om mijn organen wat rust te gunnen (vooral de alvleesklier heeft het tijdens deze dagen weer zwaar te verduren) daarmee geef ik mijn lichaam de tijd om te ontgiften. Ik drink hooguit wat kruidenthee gedurende de ochtend (vooral brandnetelthee reinigt goed).

  • Om 12:00 drink ik een groot glas kefir. Kefir zit boordevol voedingsstoffen (extra vitaminen), het vult en ik heb me laten vertellen dat de goede bacteriën in kefir helpen om de onverteerde zetmeel (suiker)resten op te eten (een beetje ‘ kort door de bocht ‘ uitgedrukt misschien, maar een beeld zegt meer dan 1000 woorden)😉 Kefir verbetert in ieder geval de darmwerking.

Daarna voel ik me weer redelijk schoon en vervolgens kan het feest weer beginnen (brunch, diner, dessert, wijntje).
Het hele jaar door probeer ik  zo gezond mogelijk te leven maar wat dat met kerst is, ik weet het niet!
Of ja, eigenlijk weet ik het wel!
Stilzitten is niet zo mijn ding, als ik veel moet zitten ga ik me al snel vervelen en als ik me verveel ga ik eten….

Het is niet zo dat ik het niet gezellig vind hoor, helemaal niet, maar ik word onrustig als ik rust, zoiets moet het zijn.
Als ik bezig ben denk ik niet aan eten ( als je volgens de richtlijnen van Weston Price eet heb je sowieso (bijna) geen hongergevoel meer).

Maar als ik veel stil ‘ moet ‘ zitten dan eet ik voor de gezelligheid, of ik nou honger heb of niet.
Een goede remedie zou dan zijn dat ik tijdens de feestdagen wat meer zou gaan bewegen (maar daar heb ik eerlijk gezegd niet zoveel zin in).
Dus voordat het geweten aan mij begint te knagen (en ik weer verteerd wordt door schuldgevoelens), berust ik er dit jaar maar gewoon in dat De Dikkie Dik Dagen weer zijn aangebroken!

Als jullie nog tips hebben hoe ik deze dagen zo ongeschonden mogelijk kan doorkomen dan hoor ik het graag.

Het recept van de ‘ pinda-rotsjes ‘ (maar bezint eer ge begint): 

DSCN1695

  • 150 gram gemengde noten grof hakken (eventueel ook wat rozijnen erdoor mengen).

  • 200 gram pure (70%) chocolade smelten (au bain marie).

  • Gehakte noten door de gesmolten chocolade roeren.

  • Bakplaat bekleden met bakpapier.

  • Koekvormpjes erop leggen en vullen met het chocolade-notenmengsel (hoeft niet perse , je kunt ook met een dessertlepel rechtstreeks hoopjes van het chocolade-notenmengsel op het bakblik scheppen).

  • Het bakblik in een koele ruimte wegzetten zodat de chocolade hard kan worden.

8 thoughts on “De Dikkie Dik Dagen zijn weer aangebroken!

  1. Herkenbaar, die Dikkie Dik dagen.
    Ik ben zelf ook weer (tijdelijk) ten prooi gevallen aan mijn suikerverslaving😦
    Inmiddels weer aan het afkicken, en merk het direct: ‘s ochtends wakker worden met honger, en tijdens het boodschappen doen steeds in dubio: wel of geen chocolade… suiker is echt een verslaving.
    Op naar een suikervrij 2014😀

    • Je merkt het inderdaad direct bij het opstaan.
      Normaal gesproken kan ik met gemak doorkomen tot 12:00 zonder ook maar iets te eten (ik doe aan Intermittent Fasting).
      Het zorgt er onder andere voor dat je organen een periode rust krijgen waardoor ze minder belast worden.
      Intermittent Fasting bevordert ook gewichtsverlies,een gezonder gevoel, betere concentratie, betere balans in bloedsuikerspiegel, e.d.

      Als ik ook maar iets van suiker tot mij neem, gaat het lichaam direct om meer vragen.
      Geen goed idee dus😉
      Ja, op naar een suikervrij 2014 (behalve ‘ af en toe ‘ wat heerlijke pure chocolade)🙂

  2. Hallo Marion,

    Jaja….altijd weer die (bij iedereen hoor) relatie met ‘slechte’dingen en gezelligheid……en dan achteraf het schuldgevoel.
    Je geeft het zelf al aan, beperk de schade door ook goede dingen te eten en niet te veel van de verkeerde dingen te eten.
    Maar als je deze eet, geniet er dan wel van.
    Geen schuldgevoel hierover maar het zien als een bewuste keuze.
    Je moet dan natuurlijk wel van jezelf weten dat je ‘ the day after ‘ er weer volledig vanaf kunt blijven.
    Bezig zijn is geen probleem, zolang je het maar niet ziet als ‘ gedwongen ‘ maar gewoon als ‘ dat is wie je bent ‘ (verzorgend!!).
    Bezig zijn om niet te eten vindt ik een teken dat je de trek naar suiker nog niet onder controle hebt, anders had je gewoon geen behoefte eraan.
    De drang ernaar was door iets anders verzadigd. Niet erg, maar wel goed om je bewust van te zijn.
    Maar, om de schade een beetje te beperken (geen eet orgie) een mentale ‘memo’……….stel Mitchel zou zich een sigaret opsteken voor de gezelligheid???
    Ik denk dat je wel heel goed weet hoe je beschreven probleempje op te lossen is.
    Probleempje, omdat er legio mensen zijn die niets te eten hebben en dat is pas echt een probleem.
    Van de andere kant bespreek je hier iets wat volgens mij wel in heel veel gezinnen wereldwijd voorkomt.
    Maar…. er is hoop. Er komt namelijk de jaarwisseling aan en kunnen er dus weer nieuwe doelen gesteld worden.
    Geniet ervan, wat je ook doet en geen schuldgevoel hierover.
    Ik wens jullie een fijne kerst en een gezond 2014.
    ad

    • Hoi Ad,

      Wat verwoord je dat weer mooi. Net als altijd To The Point.
      Je weet me met jouw woorden precies daar te raken waarvoor ik het gevoeligst ben (mijn zoon en de mensen in de wereld die minder goed bedeeld zijn).
      Ik moet me dan ook eigenlijk schamen😦
      Ik heb de afgelopen dagen heel veel aan jouw peptalk gehad.
      Het is me dan ook wonderbaarlijk goed afgegaan tot nu toe (nog 1 dag te gaan en dan natuurlijk Oud en Nieuw nog)😉

      Het klopt helemaal wat je zegt: ‘ wat als Mitchell weer ging roken voor de gezelligheid ‘, het is dan ook gewoon een slap excuus van mij.
      Ongezond gaan eten voor de gezelligheid. Waar slaat dat op?
      Ik heb me gewoon aan het ‘WAP-protocol’ gehouden en er was geen vuiltje aan de lucht.
      Ik zal even beschrijven hoe ik het heb aan gepakt, is misschien ook leuk voor andere mensen.

      Tot 12:00 geleefd op lauw water met uitgeperst citroensap, sole en kruidenthee.

      Dit gaf geen enkele moeite.

      Brunch als volgt:
      2 halve speltbroodjes met daarop dik de kruiden-roomkaas en gerookte zalm.
      2 kopjes (biologische, cafeïnevrije koffie met een flinke toef slagroom).
      Geen kerstbrood want dat paste er echt niet meer bij!

      Daarna op bezoek bij mijn ouders: Het Walhalla voor ongezonde voeding:
      3 kopjes thee en niets erbij (vonden mijn ouders natuurlijk niet zo leuk, maar ze beginnen er langzaam aan te wennen dat ik zo ‘ongezellig’ ben)😉
      Ook dit kostte geen enkele moeite.
      Waar ik andere jaren mijn ogen niet kon afhouden van alle gevulde schalen met chocolaatjes, kerstkransjes, taarten en kerstbrood,zag ik ze nu bij wijze van spreken niet eens meer staan.
      Dat gaf een super machtig gevoel, ik was de baas over mezelf (zelfcontrole).

      Als avondeten:

      Gegeten van het koude buffet dat nog over was van de vorige dag.

      Bij de televisie:
      Een flink stuk zelfgemaakte käsekuchen (waarin ook weer veel slagroom en ei verwerkt zat). De bodem was van havermout gemaakt (dus geen tarwe).

      Zoals je weet kijken we bij de WAP-voeding niet op een paar calorietjes meer of minder🙂 en laat dat nou juist het geheim zijn om niet in ongezonde voeding te vervallen.
      Het geheim is dat een mens zich gezond moet voeden om alle (suiker) verleidingen te kunnen weerstaan.
      Het is met WAP-voeding absoluut niet nodig om te zondigen (mits je er bewust voor kiest).
      Met WAP-voeding eet je eigenlijk iedere dag al alsof het kerstmis is 🙂
      Nogmaals hartstikke bedankt voor jouw reminder.

  3. Hallo Marion,
    Fijn dat je de feestdagen goed bent doorgekomen qua voeding.
    Alles wat ik deed was je nog een andere manier van de situatie bekijken aanreiken.
    Jij bent degene die er iets mee deed.Daar mag je weer eens trots op zijn.

    Met WAP-voeding eet je eigenlijk iedere dag al alsof het kerstmis is,schreef je hierboven.
    Zo schreef Mike het ook op z’n forum onder het topic Kerst Menu.
    Zie mijn reactie hierop op het WAP forum.
    Kort maar wel,volgens mij, een belangrijke nuance.
    Ik vindt trouwens dat je ook naar de weston price dag moet gaan (mits financieel haalbaar).
    ad

    • Hoi Ad,

      Met iedere dag eten alsof het kerstmis is, daar bedoel ik eigenlijk mee: veel roomboter, crème fraîche en slagroom eten. Vlees, vis en gevogelte van gezonde dieren, zelf gemaakte soepen en dergelijke.
      Kiezen voor de beste kwaliteit groenten en fruit, dat soort dingen…..
      Ik bedoel dus niet maar raak eten en je vol stoppen met zoetigheid😉
      Wat de Weston Price dag betreft?
      Inderdaad, de financiën, daar kan ik kort over zijn (vooral direct na de kerst)😦
      Maar ook de taal (Engels) is een blokkade.
      Enfin, ik weet jouw mening hierover en die respecteer ik ook🙂

    • Thank you for your compliment.
      I haven’t any tips, i don’t even know that i’m listed in Yahoo News.
      Can you probally send me the link where you did find me?
      I am sorry because my English isn’t very good.

Leave a Reply

