Even Bij Bomen

DSCN1648

Langdurig en uitgebreid praten over minder belangrijke zaken moet ook even kunnen, ik hoop dat jullie er ook zo over denken want vandaag gaat het over mijn kerstboom.

Sint heeft zijn kont nog niet gekeerd of mijn hele woonkamer veranderd in een opslagplaats voor kerstdecoratie (soms zelfs al ervoor).
Overal waar je kijkt staan dozen, liggen lichtkettingen en struikel je over kerstdecoratie (en het wordt ieder jaar erger want ik ben gek op kerstmis).

Ik geniet me suf en streef ieder jaar weer opnieuw naar het ultieme kerstgevoel.
Dat gaat zo ver, dat ik het zelfs al eens heb gepresteerd om met een reeds opgetuigde boom door de woonkamer ben gaan slepen.
Het idee had namelijk postgevat dat hij (de boom) in de andere hoek van de kamer beter zou staan.
Dat resulteerde natuurlijk daarin dat ik met boom en al ondersteboven kwam te liggen en nee dat was geen leuk gezicht, waarbij de kapotte ballen nog wel het minst erg waren….

Och, dit soort dingen leveren natuurlijk wel weer leuke kerstherinneringen op🙂

Het liefst tuig ik de boom in mijn eentje op (mijn man mag/moet wel de lampjes erin hangen want daar heb ik een gruwelijke hekel aan).
Gezien mijn verleden is dat ook niet zo verwonderlijk want mijn ouders sloegen zich zowat de koppen in alleen al bij het ontwarren van de feestverlichting.
Daarna hadden ze dan geen zin meer en mocht ik de klus verder in mijn eentje klaren, dus mijn kerst-boom-versier-carrière duurt nu al ongeveer 45 jaar.

Als ik het zo lees valt dat best nog mee, 45 keer een kerstboom versieren is te doen en voor mij  mogen er nog zeker 45 keren bijkomen.
Ik vind die kerst-tradities echt geweldig en ik hoop dan ook nog lang van ze te mogen genieten want wat is het toch een gezellige tijd.

Ik streef er in mijn leven na om alles wat ik doe heel bewust te doen, dus ook het versieren van mijn boom.
Ik vind het heerlijk om één keer per jaar met kerst-prullaria te zijn omringd.
Het optuigen van de boom wil ik niet zien als iets dat moet, het heeft voor mij dan ook echte emotionele waarde (waarschijnlijk door mijn eigen KerstMIS in het verleden)😦 Kerstmuziek op de achtergrond en warme chocolademelk (met slagroom) horen er helemaal bij en verhogen voor mij de kerstpret.

Toen de kinderen nog klein waren gaf het bewust en in alle rust optuigen van de boom nog weleens problemen.
Zij wilden dan helpen (tenminste mijn dochtertje, mijn zoon vond de doos waar de kerstboom in had gezeten veel interessanter) ze hielpen mij inderdaad mee, maar dan wel van de wal in de sloot. Ik moest mijn beeld van ‘ hoe het zou moeten zijn ‘ dan ook al snel loslaten en beseffen dat het zeker en vooral ook hun feest was.
Geen gemakkelijke opgave voor zo’n controlefreak als ik die dus nogal van de precieze is….maar ik had er iets op gevonden;

De avond van tevoren deed mijn man alvast alle lichtjes in de boom (want mijn eigen jeugd-trauma wilde ik mijn kinderen uiteraard besparen).
De volgende ochtend hing ik dan de breekbare spulletjes hoog in de top en daarna mochten de kinderen ‘beneden’ lekker aanrommelen, weg kerst-boom-versier-stress!

Dit alles gebeurde onder het toeziend oog van ons (toen nog in leven zijnde) hondje.
Hetzelfde hondje dat nooit kon wachten tot Heilige Avond met het open maken van haar kerstcadeautjes, en daar dus ‘s nachts, als wij allemaal al lang in diepe slaap waren verzonken, maar alvast mee begon.
Echt hilarisch hoe ze dat voor elkaar kreeg, blijkbaar rook ze al het lekkers al door de verpakking heen.

Kerstmis zie ik als een beetje vrede sluiten met mezelf, ik word in de periode naar kerstmis toe altijd milder en (nog) sentimenteler.

Enfin, ik zou het over het versieren van mijn boom gaan hebben:

Ik stel geen hoge eisen aan de versieringen voor de kerstboom, behalve dan dat ze de traditionele kerstkleuren moeten bevatten en dat er aan ieder ornamentje een verhaal kleeft.
Ter illustratie: een gouden trompetje omdat mijn zoon trompet speelt, een ballerina als herinnering aan de periode dat mijn dochter nog op ballet zat, twee kerstbeertjes die ik borduurde toen ik zwanger was, een kerstklokje met Mickey Mouse ter herinnering aan Disney Land Parijs….en zo kan ik nog wel even doorgaan (maar ik hoor je al denken: doe maar niet)😉

Voor mij dus geen blauwe en paarse ballen (alleen al bij het opschrijven ervan krijg ik van die ongemakkelijke associaties). 

Dus……

Is mijn boom vooral heel bont versierd, hoewel een kerstboom van origine eigenlijk helemaal niet overdadig versierd zou mogen zijn maar juist heel sober, helaas kan ik me daar nooit aan houden, mijn boom is dan ook net zo druk als ik zelf ben.

DSCN1567

Wat de kerstverlichting van de boom betreft?
Als de kerstboom ‘aan’ is hoeft er verder in huis (bijna) geen lamp meer te worden ontstoken dus dat zegt denk ik al genoeg, oogverblindend en eigenlijk veel te overdreven maar ach….Licht is Liefde toch?

DSCN1552 DSCN1574 DSCN1550

De lichtjes in de boom (en overal in en rondom mijn huis) herinneren mij eraan dat de menselijke liefde rond de kersttijd opnieuw naar ons toe mag stromen.
Kerstmis is voor mij het antwoord op mijn verlangen naar Liefde, het verwarmt mijn ziel, ik kan het niet anders uitleggen maar het doet iets met me.
Ik word er blij van, het schenkt me innerlijke rust (ook niet altijd hoor want gisteren had ik nog een flinke aanvaring met mijn zoon) en Kerstmis stimuleert me om iets goeds te doen.

Wat dat goeds vervolgens zou moeten zijn weet ik niet precies want ik ben alleen maar druk bezig met het treffen van de kerstvoorbereidingen voor ons gezin (misschien is dat voorlopig ook al ‘ goeds ‘ genoeg dat ik in deze wereld breng).

Het volgende punt vinden jullie waarschijnlijk Gods-geklaagd want in ons huis pronkt namelijk geen verse, frisse boom met stevige kluit in een doorhangende zak, want dat verhoogt mijn kerst-boom-opzet-plezier geenszins.
Ik vind een echte boom maar afgezaagd (en ik vind het zielig voor de boom).

Ik heb geen zin om een maand lang (ja, onze boom staat een maand op en dan nog moet ik huilen als hij weer terug in zijn doos moet) te moeten toekijken hoe die arme boom daar staat te verhongeren, steeds slapper wordt omdat hij te weinig voeding krijgt, steeds meer ontworteld raakt en van alle ellende zijn naalden begint te verliezen.

Een echte kerstboom in de woonkamer heeft het behoorlijk moeilijk en tegen zoveel (stervend) kerstbomenleed is mijn tere ziel niet bestand.
Vervolgens wordt de boom dan ook nog afgedankt en bij het vuilnis gezet of erger nog hij wordt versnippert of verbrand. 

Zeker na het lezen van Het Sparreboompje van Hans Christian Andersen, werd ik me enorm bewust van al het leed dat wij zo’n lief onschuldig boompje berokkenen.

Als de boom opstaat eet ik het liefst een hele maand in de woonkamer in plaats van in de keuken, na het eten lekker na-bomen bij de kerstboom, zalig vind ik dat.
Ieder jaar weer kijk ik vanaf een afstandje verliefd naar onze boom die daar al zijn liefde staat uit te stralen….en het verwonderd me keer op keer dat zoiets eenvoudigs mij zoveel vreugde kan schenken.

Heerlijk dat ik dit soort verhalen op mijn blog kwijt kan ( ik hoop dat jullie er ook zo over denken anders slaan jullie dit maar over).

Als echte kerst-lover moet ik natuurlijk toch ergens mijn inspiratie vandaan halen en dat doe ik (tot grote schaamte van mijn gezinsleden) door ‘s avonds te gaan wandelen, op een tijdstip dat de mensen hun rolluiken nog niet naar beneden hebben, zodat ik lekker ongegeneerd overal naar binnen kan loeren.

Dus mensen als jullie binnenkort iemand (watertandend) en héééél langzaam voorbij jullie huis zien sluipen, dan ben ik dat waarschijnlijk.

Als afsluiter nog enkele sfeer impressies:

 DSCN1665 DSCN1514

 DSCN1630

 DSCN1578 DSCN1636

 

4 thoughts on “Even Bij Bomen

  1. Mooi dat elk ornamentje bij jou een eigen verhaal heeft.
    Dat hebben wij ook enigszins maar niet bij allemaal.
    Bij mij mogen de kinderen altijd de kerstboom optuigen, dat vinden ze leuk.
    Resultaat is wel dat de eerste paar jaar alle breekbare ballen braken🙂 en dat onze boom altijd overvol is, maar het is wel een gezellige boel!
    Fijne kerstdagen in ieder geval!

    • Oeps, sorry.
      Volgens mij heb ik de indruk gewekt dat ieder ornamentje in mijn kerstboom een eigen verhaal heeft maar dat is helaas (nog) niet zo.
      Ik streef er wel naar.
      Omdat het nog lang niet zover is (mijn boom is namelijk 2 meter hoog en tamelijk breed), hangen er bij mij ook nog gewone kerstversieringen in hoor😉
      De meeste kinderen vinden het inderdaad super leuk om de boom op te tuigen.
      Ach, en scherven brengen geluk zullen we maar zeggen.
      Ik weet dat nog uit de tijd dat mijn kinderen klein waren, bij hun was het ook maar proppen, proppen en nog eens proppen.
      Als zij dan later in bed lagen, ging ik de boel weleens een beetje fatsoeneren, zij hadden dat meestal toch niet in de gaten (hoop ik)🙂
      Bedankt voor het reageren en ik wens jou en je gezin ook hele fijne, gezellige, warme en knusse kerstdagen toe.

  2. Ook heerlijk om even zomaar dit verhaaltje te lezen.
    Bij gebrek aan tijd en de jouw wel bekende december- drukte, is het toch even het gevoel van bij jou op bezoek komen.
    De leuke herinneringen en de fotootjes is voor mij heerlijk “thuis” komen.
    Dit vind ik nou ook weer geweldig! Blijven doen hoor….

    • Wat leuk dat je het ervaart als thuis komen en even op bezoek komen.
      Tja, ik probeer de lezers mee te nemen in mijn leven van alledag, in de hoop ze hier en daar een beetje te kunnen inspireren voor…..
      Ja, waarvoor eigenlijk?
      Nou ja, iemand pakt er voor zichzelf toch wel iets uit (hoop ik dan)🙂
      Jouw reactie bewijst trouwens maar weer al te goed dat er meer is tussen hemel en aarde, want ik zei vanmiddag nog tegen Hub:
      ” We moeten binnenkort eens contact opnemen met “Angel Tess”😉
      Dat was volgens mij (weer) telepathie.

Leave a Reply

