Eenvoudige Koude Schotel

DSCN0309

Vorig jaar met kerstmis (op heilige Avond om precies te zijn) heb ik voor het eerst een kerstbuffet gemaakt, en ik moet zeggen: dat is me goed bevallen, dus die houden we er dit jaar (ook) in.

Mijn ouders hebben in hun vroegere jaren altijd koude buffetten gemaakt (voor bedrijven) of heb ik dat al verteld? Het recept voor de koude schotel is dan ook mijn vader ‘s trots en dient als basis voor het buffet.

Ik weet, het zijn veel koolhydraten ( hoewel ik op de opleiding heb geleerd dat het gehalte aan zetmeel in aardappels zeer beperkt blijkt te zijn 15 à 17% ). De samenstelling van het zetmeel in aardappelen schijnt ook anders te zijn dan bijvoorbeeld het zetmeel in granen. Aardappelen zijn ook veel lichter verteerbaar dan granen. Daarom zet ik mijn gasten liever aardappelen voor dan dat ik ze ga overladen met stokbroden en dergelijke. 

Dan heb je natuurlijk wel nog het probleem dat de aardappel een nachtschade is. Sommige mensen kunnen (op de lange duur) gezondheidsproblemen ondervinden door het eten van nachtschades. Zover ik weet hebben wij dat probleem in ons gezin niet, maar toch beperken wij (uit voorzorg) het eten van aardappels.

Met Heilige Avond krijgen we dus eters en daarom kies ik deze keer voor het gemak😉

Natuurlijk vul ik de ‘ koude schotel ‘ wel aan met:

Het feit dat je de ‘ koude schotel ‘ al een dag van tevoren kunt klaarmaken vind ik echt ideaal. Op de dag voor kerstmis hoef ik dan alleen nog maar de schotel te garneren. Nog een leuke bijkomstigheid is dat ik meestal iets over houdt van het koud buffet voor de volgende dag. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik vorig jaar op eerste kerstdag niet heb hoeven koken, iedereen verheugde zich weer om van het koud buffet te eten.

Dat betekende voor mij dat ik de eerste keer sinds jaren, een rustige eerste kerstdag heb gehad. Aangezien ik altijd verschillende soepen in de diepvries heb, aten we die dag wel een ander soepje vooraf.

Recept van mijn vader’s koude schotel:

Voor 10 personen.

Ingrediënten:

  • 2,5 kilo aardappelen (nicola) gaar gekookt, met tamelijk wat zout en heel fijn gesneden of gestampt (dat doe ik altijd, kost minder tijd en moeite).

  • 500 gram gaar soepvlees (in stukjes).

  • 1 dikke ui (fijn gesnipperd).

  • Ruim een half glas zoetzure augurken (in kleine stukjes).

  • 1 glaasje zilveruitjes (in kleine stukjes).

  • Flinke scheut azijn.

  • Beetje peper en eventueel nog wat zout (goed blijven proeven tijdens het op smaak brengen van de koude schotel).

  • 9 grote groentelepels (zijn plusminus 18 eetlepels) mayonaise van zeer goede kwaliteit (biologisch).

Bereidingswijze:

Meng alle ingrediënten goed onder elkaar en laat de koude schotel in de ijskast een dagje ‘ trekken ‘ zodat alle smaken zich goed met elkaar vermengen. 

Garneer de koude schotel de volgende dag op je eigen creatieve manier.

DSCN0308

Leave a Reply

