De lekkerste en gemakkelijkste (Pasta) Groenten Saus Ever!!!! Koken à la Jamie Oliver.

DSCN1613

Nu de feestdagen met rasse schreden naderen houd ik maar weinig tijd over om ‘ normaal ‘ te koken. Ik ben namelijk veel bezig met het voorbereiden van ons kerstdiner (en die gerechten vervolgens in te vriezen) zodat ik het met kerstmis iets gemakkelijker heb.

Helaas is dat het nadeel van een leven zonder pakjes, zakjes, mixjes, en kant en klare voedingsproducten. Maar als je eenmaal de voordelen begint te ondervinden van wat een voedingspatroon (zonder synthetische stoffen) alleen al voor je gemoedstoestand doet, heb je dat er echter graag voor over.

Eergisteren zaten mijn man en ik, tijdens een aflevering van Jamie Oliver, te genieten van een welverdiende pauze (en een heerlijke ‘ Brownie-shake ‘ ).

DSCN1606

Ik weet nog dat ik dacht: vandaag heb ik toch echt geen puf meer over om ook nog normaal te gaan koken, toen ik ineens Jamie’s gerecht van: de makkelijkste pastasaus ever voorbij zag komen.

Bij het zien alleen al werd ik enthousiast en kreeg weer nieuwe energie (kan ook door de smoothie zijn gekomen)😉
Ik dacht: dát ga ik proberen, want als dát lukt scheelt me dat in de toekomst een hoop snijwerk, ik vond het in ieder geval zeer zeker de moeite waard om met mijn luie kont van die bank af te komen .

Jamie maakt zijn saus weliswaar met een konijn maar aangezien ik (even) geen konijn meer kan zien, heb ik het gerecht met gehakt klaar gemaakt.
Eigenlijk heb ik er sowieso weer een hele eigen draai à la Onder Moeders Vleugels aan gegeven maar het idee van de bereiding komt toch echt van Jamie, eerlijk is eerlijk want dat zou zelfs ik niet kunnen verzinnen!

Het komt erop neer dat alle (gewassen) groenten ongeschild en ongesneden (is geen goed Nederlands woord maar triggert wel iets)  in de pan gaan.

Als alles gaar is (na een uurtje ongeveer) haal je de bol knoflook en de uien uit de pan, laat ze afkoelen en peutert de schil ervan af.

Haal een staafmixer door de gare groenten of doe alles over in een keukenmachine of blender en mix alles tot een fijne saus.
Je kunt werkelijk alle groenten hiervoor gebruiken die je persoonlijk lekker vind. 

Nu weet je eigenlijk nog niks dus zal ik hieronder  proberen het geheel iets meer gestructureerd op te schrijven, is overigens best moeilijk hoor om een recept van Jamie gestructureerd te krijgen😉

Hier komt-ie dan: de lekkerste en gemakkelijkste pasta-groentesaus EVER :

Ingrediënten:

  • Olijfolie, kokosolie, reuzel of palmvet om in te braden.

  • 300 gram ontbijtspek (in dobbelsteentjes).

  • Gehakt (kip, konijn, vis of wat je persoonlijk lekker vind). 

  • 1 hele bol knoflook

  • 3 dikke uien

  • 2 stangen prei (goed wassen).

  • 3 courgettes

  • 2 winterpenen

  • Broccoli (had ik nog liggen maar is optioneel, zou ik voor kinderen de eerste keer niet erin doen, het maakte de saus wat vreemd van kleur).

  • 1 eetlepel Keltisch zeezout. Goed proeven, het kan zijn dat er naderhand meer bij moet.

  • Peper naar smaak.

  • Kerrie (Engels) naar smaak.

  • Een scheut Japanse sojasaus.

  • Honing

  • Verse kruiden (peterselie, bladselderij, lavas, basilicum, oregano) of gerdoogde italiaanse kruiden.

  • 2 flessen gezeefde tomaten.

  • Iets minder dan een halve liter water.

Bereidingswijze:

  • Doe het bakvet in een grote braadpan.

  • Bak daarin het ontbijtspek een beetje uit.

  • Voeg dan het gehakt toe (of ander vlees) en bak het een beetje aan. Als je naderhand gebruik maakt van een staafmixer kun je het gehakt (of vlees) beter in een aparte pan braden anders wordt het mee gepureerd en dat lijkt me niet zo lekker.

  • Gooi (ja echt gooi) dan alle groenten en verse kruiden in de pan erbij (klik op de foto boven aan dit artikel). Indien je gebruik maakt van gedroogde kruiden voeg die dan pas op het laatst erbij, als je de tomatensaus erbij doet.

  • Doe hier iets minder dan een halve liter water bij ( want uit de groenten komt ook nog heel veel vocht, anders wordt de saus te dun).

  • Voeg het Keltisch zeezout toe.

  • Laat het geheel aan de kook komen, temper de warmtebron en laat alles in ongeveer 1 uur zachtjes gaar pruttelen.

  • Ga in die tussentijd iets anders doen ( bijvoorbeeld verder kijken naar Jamie Oliver, dat heb ik namelijk gedaan).

  • Na een uur haal je de knoflook en uien uit de pan en laat die afkoelen. Als ze zijn afgekoeld verwijder je de schil en gooit ze weer terug bij de andere groenten.

  • Zet de staafmixer in de pan en pureer de groenten (saus) totdat het helemaal fijn is. Of haal alle groenten uit de pan, doe die in de keukenmachine, maal het fijn en doe ze daarna weer terug in de pan.

  • Voeg dan de gedroogde kruiden, kerriepoeder, sojasaus en peper toe.

  • Doe de gezeefde tomaten erbij en roer alles goed om.

  • Laat de saus aan de kook komen en nog een tijdje sudderen.

  • Blijf tussendoor goed proeven of alles zout genoeg is.

  • Als de saus te zuur is (door de tomatensaus) voeg dan wat honing toe.

  • Als je het gehakt (of vlees) apart had gebakken voeg je het nu aan het gerecht toe en laat het goed warm worden.

  • Volgens mij kun je dit gerecht ook met andere kruiden maken (Indiase kruiden bijvoorbeeld) en in plaats van tomatensaus een blik kokosmelk toevoegen.

Wij zijn in ieder geval al drie dagen van deze basissaus aan het eten.

DSCN1614

De eerste dag heb ik er spelt-macaroni bij gegeven.
Gisteren
 rijst-spaghetti (met verse veldsla) en vandaag gooi ik er flink wat sambal doorheen, maak ik hete sperziebonen en geef ik daar basmatirijst bij.

Makkelijker kan ik het echt niet maken, wel gezonder😉

2 thoughts on “De lekkerste en gemakkelijkste (Pasta) Groenten Saus Ever!!!! Koken à la Jamie Oliver.

    • Wij eten het ook nog maar zelden.
      Als je het gerecht een beetje aanpast met bijvoorbeeld sambal dan smaakt het inderdaad ook heerlijk bij rijst.
      Bedankt weer voor je reactie🙂

Leave a Reply

