Duitse Mascarpone Kersttaart

DSCN0306

Wij gaan niet vaak op vakantie, maar als, dan meestal naar Zuid Duitsland (vanwege de lekkere taarten) nee grapje….hoewel het onze feestvreugde (in het verleden) wel enorm verhoogde moet ik zeggen.

Sinds we op de (echt) gezonde tour zijn is taart, gemaakt van tarwe, met heel veel suiker en verkeerde vetten voor ons natuurlijk taboe.

Maar omdat we niet alleen op de wereld zijn en ik mijn gasten niet kan verplichten om (ook) gezond te gaan eten, zoek ik altijd naar een tussenweg.

Vorig jaar met Kerstmis werd deze kersttaart de gulden middenweg tussen: helemaal niets of een beetje ongezond.

Het recept komt uit een Duits kookboek. Ik heb het weliswaar iets aangepast aan mijn eigen (WAP) maatstaven.

Gelukkig zijn de Duitsers ook tamelijk WAP  gerelateerd, zeker wat hun taarten betreft. De vulling bestaat meestal uit zaken zoals: yoghurt, kwark, roomkaas (käsekuchen), mascarpone en ze worden afgewerkt met heel veel slagroom😉

Ze maken ook veelvuldig gebruik van eieren en roomboter en gebruiken veel vers fruit en/of noten in hun gebak.

Aangezien het maar één keer per jaar kerstmis is, wil ik mijn gezin (en onze gasten) toch trakteren op iets feestelijks.

Voor de taart heb ik gebruik gemaakt van biologische producten. Het nadeel van biologische slagroom is echter dat de room niet zo stijf wordt (omdat er geen emulgatoren en stabilisatoren inzitten en nog veel meer andere troep). Kijk maar eens naar het etiket van deze spuitbus wat er zoal in ‘ gewone ‘ slagroom zit.

En lees maar eens in dit boekje hoe slecht dat is voor onze gezondheid.

Spuitbus geslagen room - E nummers

Vorig jaar zakte mijn taart dan ook een beetje in maar, al met al is het toch een redelijk resultaat geworden.

DSCN0307

Dit jaar met Kerstmis ga ik deze taart ook weer maken, maar deze keer gebruik ik biologische slagroom-versteviger (dat koop ik altijd in Duitsland, hoewel ik denk dat het hier in een natuurvoedingszaak ook wel te krijgen is).

Ik maak de bodem voor de taart al twee weken van tevoren klaar en vries hem in, dat gaat super goed. Dan hoef ik hem de dag voor Kerst alleen nog maar te garneren (wat nog best een hels werkje is, en dat voor een Heilige avond). Nee, zonder gekheid, het is echt heel leuk om te doen. Vooral als je voor het eerst in je leven een taart bakt (zoals ik) en er dan al zo’n mooi resultaat uit voortkomt. Niet helemaal perfect maar het blijft handwerk toch?

Ik hoor jullie al denken: ‘ kom op met dat recept, voordat je ons gaat vermoeien met al die herinneringen die je had tijdens je vakanties in Zuid Duitsland ‘ (en gelijk hebben jullie).

Ingrediënten:

Voor de biscuitbodem

  • 100 gram speltbloem (valt best mee voor zo’n grote taart toch)?

  • 50 gram biologisch bindmiddel (zoiets als hier de maïzena, ik heb altijd de pakjes ‘ speisestärke ‘ van Kaufland).

  • 1 mespuntje wijnsteenbakpoeder

  • 3 eieren

  • 150 gram palmsuiker of kokosbloesemsuiker

  • 1 pakje vanillesuiker

Voor de vulling:

  • 4 eetlepels aardbeienjam

  • 500 gram biologische slagroom

  • 500 gram volle biologische kwark

  • 500 gram biologische mascarpone

  • 6 eetlepels vers citroensap

  • 3 eetlepels suiker (maar volgens mij heb ik vorig jaar echt niet zoveel gebruikt, dus experimenteren maar). Proef tijdens de bereiding of de vulling zoet genoeg is met (veel) minder suiker.

  • 2 pakjes vanillesuiker

  • 1 pakje slagroom-versteviger (als de slagroom niet stijf genoeg is gewoon wat meer toevoegen).

Om te versieren:

Rode besjes

Pure hagelslag

Gehakte hazelnoten

Bereidingswijze biscuitbodem:

  • Oven 10 minuten voorverwarmen op 200 graden.

  • Eieren, suiker en vanillesuiker schuimig roeren met de mixer.

  • Meel, ‘ speisestärke ‘ en bakpoeder er doorheen mixen.

  • Doe het beslag in een (ingevette) springvorm en bak de bodem in 20 minuten (op 200 graden).

  • Afgekoelde bodem tweemaal doorsnijden (eventueel met een speciale taartensnijder).

  • Als je ze wilt invriezen: verpak ze dan en vries ze in. Leg ze de dag dat je ze nodig hebt ‘s morgens vroeg uit om te laten ontdooien.

Garnering:

  • Bestrijk de 3 dunne bodems met (biologische aardbeienjam).

  • Kwark, mascarpone, citroensap en suiker onder elkaar roeren, 300 gram stijf geslagen slagroom hierbij doen.

  • Bestrijk 2 bodems met de (kwark, mascarpone, slagroom) creme, zet ze op elkaar (dan 30 minuten koud weg zetten).

  • Houd van de kwark, mascarpone, slagroom-creme een beetje over om er naderhand toefjes (voor op de taart) van te kunnen spuiten.

  • De resterende 200 gram slagroom, vanillesuiker en slagroom-versteviger stijf kloppen.

  • Leg na 30 minuten de derde bodem op de andere (met creme bestreken bodems) en garneer met de stijf geslagen slagroom.

  • Garneer de taart ook rondom met slagroom.

  • Druk rondom de taart vervolgens voorzichtig wat pure chocolade.

  • Strooi bovenop wat gehakte hazelnoten.

  • En maak het geheel af met wat verse rode (aal)besjes.

Leave a Reply

