Stoofschotel van Pompoen met Gehakt en (Konijnen)lever

DSCN1524

Het moet niet gekker worden zul je denken en dat denk ik zelf ook. Dus ik ben dan ook blij dat die ‘huge’ pompoen (na dit gerecht) eindelijk op is. Want om nou drie dagen achter elkaar pompoen te eten, dat gaat zelfs mij ( Pumpkin-Lover) te ver. Dus lieve lezers, geen paniek, volgend jaar ga ik gewoon weer Hokkaido pompoenen kweken, dus dan verschijnen de pompoengerechten ook weer iets gematigder op mijn blog😉

(Konijnen) lever in een gerecht met pompoen? Hoe verzin je het? Nou dat kwam zo. Ik had bij ‘ mijn ‘ boerderijwinkel een (biologisch) konijn gekocht dat ik alvast ging bereiden (en invriezen) voor de op handen zijnde feestdagen. Op het moment dat ik het konijn van zijn verpakking ontdeed zag ik tot mijn stomme verbazing dat ze alles van het konijn hadden ingepakt (en dan bedoel ik ook echt alles, inclusief de kop van het diertje brrrr….). Oude trauma’s staken op slag weer de kop op

Omdat ik inmiddels al (net iets te) goed op de hoogte ben van de gezondheidsvoordelen van lever kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om niets met de lever (en andere organen die erbij zaten) te doen.Dus die zijn allemaal in deze stoofpot verdwenen. Er heeft geen haan naar gekraaid, sterker nog, ze vonden het verrukkelijk.

Eerlijk gezegd moet ik zelf nog even aan al die levergerechten wennen, maar dat komt natuurlijk ook omdat ik degene ben die de gerechten moet klaarmaken (lees: lever door het gehakt moet kneden)😦 en dat is geen lolletje kan ik je vertellen. Laatst zat het bloed me zelfs tot in mijn haren, het leek wel alsof ik een moord had begaan, maar….. alles voor een goede gezondheid hè? Kom op dacht ik: die vrouwen vroeger dan, die waren toch zeker ook niet van een kleintje vervaard ? Ik kon me wat aanstellen dus kneedde (en kokhalsde) ik moedig voort.

Uit al dat manmoedig gedoe ( als je iets nuttigs durft te doen wat veel anderen niet durven) is uiteindelijk dit gerecht ontstaan. Ik heb er geen foto van genomen omdat ik niet had verwacht dat het zou smaken en voordat ik er erg in had was het al op🙂

Ik zal je niet langer in spanning laten, hier volgt het recept (je kunt de lever uiteraard ook weglaten).

Ingrediënten (voor 4 personen om twee dagen van te eten).

  • 500 gram gaar gekookte (of gestoomde) gepureerde pompoen.

  • 3 stangen gesneden prei

  • 3 kleine courgettes ( in blokjes).

  • 500 gram half om half gehakt

  • Optioneel 250 gram (konijnen)lever

  • 4 dikke uien

  • Vers geperste knoflook (naar smaak).

  • 2 eetlepels vers geraspte gember

  • 1/2 eetlepel Keltisch zeezout. Je kunt er naderhand altijd nog iets bij doen.
  • 1 theelepel chilipoeder

  • 1 theelepel korianderpoeder

  • 1 theelepel kerrie masalapoeder

  • 2 theelepels kerrie (Engels).

  • 1 theelepel kardemom

  • Speculaaskruiden of koekkruiden naar smaak.

  • Japanse sojasaus.

  • Groot blikje kokosmelk

  • Mengsel van kokosolie, olijfolie en roomboter om in te bakken.

Bereidingswijze :

  • Kneed de fijn  gesneden lever onder het gehakt. (Verstand op nul en kneden maar…..).

  • Smelt het mengsel om in te bakken in een wok. Doe voldoende vet in de pan om aanbakken te voorkomen.

  • Bak het gehakt-lever mengsel rul.

  • Voeg dan de uien toe en fruit ze totdat ze glazig zijn.

  • Laat de verse gember ook even mee fruiten.

  • Laat de uitgeperste knoflook een half minuutje mee bakken.

  • Strooi dan de kruiden erbij en laat dit 1 minuutje warm worden zodat alle geuren en smaken goed vrijkomen.

  • Voeg de schoongemaakte groenten en het zout toe.

  • Een flinke scheut sojasaus erbij doen.

  • Leg een deksel op de wok en laat het groenten-mengsel op gematigd vuur gaar stoven. Dit duurt ongeveer 30 à 45 minuten.

  • Voeg op het laatst het blikje kokosmelk toe en laat dat goed warm worden.

Proef of het geheel zout genoeg is. Anders nog een scheutje sojasaus of zout erbij doen.

Dit gerecht smaakt lekker met Basmatirijst.

Je kunt de rijst ook vervangen door rijst-spaghetti. Is wel duur maar een heerlijk alternatief voor pasta’s gemaakt van tarwe (want tarwe is heel ongezond).

Andere gerechten , afkomstig van deze één en dezelfde pompoen, waren:

  • Een pompoen-preisoep met veel Indiase kruiden, kokosmelk en crème fraîche ( Weston Price zou trots op me zijn) :-) . Het grappige is dat de soep een beetje uitziet als erwtensoep, dus als je kinderen wel graag erwtensoep eten maar geen pompoensoep, dan zou je ze met deze soep (volgens mij) heel goed kunnen foppen. Zelfs mijn zoon vond hem heerlijk en dat wil wat zeggen want hij háát pompoensoep. Aangezien hij dol is op Indiase kruiden heb ik daar mijn voordeel mee gedaan.

  • Spicy pompoen-banaan-cake (hoewel de structuur niet echt cake-achtig aandeed) maar de smaak was wel heel lekker en handig om de volgende dag als lunch mee (naar werk of school) te nemen.

Leave a Reply

