Spicy Pompoen Banaan Cake

DSCN1524 DSCN1525

Dit is het tweede gerecht dat ik heb gemaakt van deze reusachtige pompoen (uit eigen tuin) waarvan ik eerst dacht: ‘wat moet ik met dat ding’. Uit deze pompoen zijn uiteindelijk drie gerechten gekomen.

  • Een pompoen-preisoep met veel Indiase kruiden, kokosmelk en crème fraîche ( Weston Price zou trots op me zijn) :-) . Het grappige is dat de soep een beetje uitziet als erwtensoep, dus als je kinderen wel graag erwtensoep eten maar geen pompoensoep, dan zou je ze met deze soep (volgens mij) heel goed kunnen foppen. Zelfs mijn zoon vond hem heerlijk en dat wil wat zeggen want hij háát pompoensoep. Aangezien hij dol is op Indiase kruiden heb ik daar mijn voordeel mee gedaan.

  • Pompoencake (deze dus).

  • Pompoenstoofschotel met gehakt en (konijnen)lever. De konijnenlever was nog over van het konijn, dat ik alvast voor de kerstdagen had bereid en ingevroren. De lever zat netjes bij het konijn verpakt en ik vond het zonde om er niets mee te doen.Het is een heerlijk gerecht geworden. Maar je kunt de lever uiteraard ook weglaten😉

Na alle hartige gerechten met pompoen verlangde ik deze keer eens naar een zoet gerecht. Na vele hoofdbrekens (want ik wil niet kopiëren) gaf iemand mij de tip om eens een pompoencake te maken. Dat heb ik gedaan en ik moet zeggen: het viel niet tegen.  Hoewel de structuur niet echt cake-achtig aandeed vond ik het toch heel goed te eten.

Verwacht geen wonderen, maar als je een gezond (en toch best lekker) alternatief zoekt voor een ongezonde lunch, dan kan ik je dit recept van harte aanbevelen. Als de kinderen van pompoen houden, is een stuk van deze cake ook heel handig om mee te geven in hun lunchtrommeltje.

De cake is niet erg zoet geworden maar door de specerijen (en omdat pompoen van zichzelf al vrij zoet is) krijgt dit gerecht toch een hele lekkere smaak. Als je hem wat zoeter wilt hebben doe je er gewoon wat meer honing bij.

De cake is vrij machtig en vult goed (komt ook door de roomboter die ik erin heb gedaan). Dit voorkomt het graaien naar andere ongezonde dingen (vol transvetten) zoals snoep,koekjes, gebak, chips en frisdrank (op het werk of op school).

Maar ik zou zeggen: overtuig jezelf en probeer dit recept voor een ‘ Spicy Pompoencake ‘ eens zelf uit.

DSCN1527

Ingrediënten:

  • 450 gram pompoen. Dat is best veel. Je zou er (achteraf gezien) ook iets minder pompoen in kunnen doen (denk ik)🙂

  • 1 geprakte banaan

  • 250 gram (volkoren) speltmeel

  • 1 theelepel wijnsteenbakpoeder. Te verkrijgen in natuurvoedingszaken.

  • 3 eieren

  • 120 gram roomboter

  • Sap van een halve citroen

  • Rasp van een hele (biologische) citroen

  • 100 gram honing

  • 1 theelepel vers geraspte gember

  • 1 theelepel speculaaskruiden

  • 1 theelepel kardemom poeder

  • 1/4 theelepel (Keltisch) zeezout

 

Bereidingswijze:

  • Kook of stoom de (geschilde en in stukken gesneden) pompoen gaar. Schud af, laat goed afkoelen en pureer met een stamper.

  • Verwarm de oven voor op 180 graden.

  • Doe de afgekoelde pompoen samen met de honing, geprakte banaan, verse gember, boter, citroensap en citroenrasp in een kom en meng alles goed onder elkaar. Ik heb deze keukenmachine daarvoor gebruikt maar het kan ook met een handmixer of zelfs in een blender.

  • Voeg dan één voor één de eieren toe.

  • Meng meel, bakpoeder, zout, kardemom en speculaaskruiden onder elkaar en voeg het béétje bij béétje bij de natte ingrediënten.

  • Doe de massa in een ovenschaal en bak het in 50 minuten gaar.

 

Leave a Reply

