Mijn Vervang-Lijstje

https://i2.wp.com/plzcdn.com/ZillaIMG/b367fd9f9a37594bc81bc3a759dd03ac.jpg

Hebben jullie je verlanglijstje voor de feestdagen ( en/of verjaardagen en andere hoogtijdagen) al klaar? Nee? 

Nou, misschien kan ik jullie een eindje op weg helpen door mijn verlanglijstje, dat ik overigens vervanglijstje ben gaan noemen, met jullie te delen.

Het meeste van wat erop staat is overigens al in mijn bezit daar op een gegeven moment bij mij de knop omging. Steeds dat zeuren over het feit dat ik geen geld had om gezond te leven….smoesjes. Waar een wil is is een weg en die weg was voor mij om iets van ons vakantiegeld, kerstgratificatie en andere extraatjes te investeren in onze gezondheid.

Het is de bedoeling dat je blij wordt van een cadeau en uit ervaring is gebleken dat niets zo blij maakt als gezonde voeding.

Omdat ik niet meer afhankelijk wilde zijn van voeding die afkomstig was van de voedingsindustrie (bespoten, kant en klaar, voorbewerkt, be-E-nummert en ge(hy)drog(en)eert e.d) moest ik weer zelf gaan koken, dat vond ik (toen) ietsje minder. Dus áls…. dan wilde ik daar wel de juiste hulpmiddelen bij hebben. Nee, geen Senseo-apparaat want dat wordt in mijn Gezond- Gezin-Werkplaats niet gebruikt en als ik af en toe een kopje (biologische cafeïne-vrije) koffie wil drinken dan zet ik dat wel ‘ met de hand ‘.

Aangezien ik thuisblijfmoeder ben en dus niet afhankelijk ben van een uitgebreide garderobe (een makkelijk zittende broek en een lekkere trui zijn voldoende) kan ik daar ook op besparen (tja, je moet er natuurlijk wel iets voor over hebben )😉

Door mijn oude verlanglijstjes te vervangen door onderstaand lijstje zijn we (al zeg ik het zelf) toch al een heel eind gekomen:

Hier komt-ie dan, ik vermeld de spullen van goedkoop naar duur. Door op de groene woordjes te klikken krijg je ‘ iets’ meer informatie🙂

eierscheider

  • Eierscheider (onmisbaar als je volgens de richtlijnen van Weston Price wilt gaan eten). 

  • Glazen kiempot met kiemzaadjes (om zelf gezonde rauwkost te kweken). 

  • Houten theedozen om losse (drink) thee in te bewaren.

  • Glazen (kruidenthee) potten.

  • Glazen specerijen potjes.

  • Glazen theepot met los kruidenzeefje.

  • DSCN1295
  • Glazen weckpotten om kefir in te maken.

  • Grote kom (met deksel) om slagroom te kloppen (als je volgens de richtlijnen van Weston Price gaat eten heb je deze echt nodig)😉

  • Diepvriesdozen (als je voor 2 à 3 dagen wilt koken en de rest van de soepen, stoofschotels en sauzen wilt invriezen).

  • Koffiemolentje (Blokker) om zaadjes in klein te malen.

  • Grote thermoskan (nen) om smoothie mee naar het werk te kunnen nemen (Blokker).

  • Thermo lunchtrommel (s). Om warm eten mee te nemen naar school of werk. Te krijgen op internet.

  • Een extra lasagne-schaal. Om voor twee dagen lasagne te kunnen maken.

  • Waterfilterkan (kan goedkoop, kan ook duur).

  • Stoompan ( Cook en Co).

  • Wok en andere( gezonde) pannen zonder anti-aanbaklaag.

  • Mosselpan (Blokker).

  • Grote pan om stoofschotels te bereiden. Mijne is van Le Creuset

  • Super grote soeppan ( 9 liter) van Ikea om bouillon in te maken.

  • Broodbakmachine. Voor wie nog brood eet.

  • Graanmolen. Als je dan af en toe nog brood wilt eten maal dan op zijn minst het meel zelf😉 Deze heb ik.

  • Blender.

  • Keukenmachine. Dure aanschaf maar groot plezier.

  • Een extra diepvries (je) om alle soepen, sauzen en stoofschotels in te kunnen bewaren. Hamsterééén.

  • Zelfs gezonde voeding staat op mijn verVanglijstje.

  • Kadobon van natuurvoedingswinkel.

  • Groot blik maagdelijke olijfolie van Kreta.

  • Grote emmer kokosolie.

  • Grote pot Acerola-bespoeder (extra vitamine C). Die ik hier samen met andere supplementen zoals vitamine D3, Chlorella en Magnesiumcitraat bestel.

  • Grote pot zuiveringszout (natriumbicarbonaat), flesje Toco Tholin (allebei verkrijgbaar bij De Tuinen) en een luchtdicht glazen potje om zelf tandpasta te maken.

  • Keltisch Zeezout.

  • Een voorraad levertraan met boterolie.

  • Een vrachtje wildernisvlees en/of ok-vlees.

  • Grote voorraad duurzame (rode) zalm en tonijn in blik.

  • En last but not least. Zorg dat je goed geïnformeerd raakt over voeding en gezondheid.

  • Boeken en Dvd’s te over over deze thema’s.

  • Voor de mensen die in de omgeving van Heerlen wonen? Dit is een super leuke winkel. Daar koop ik al mijn leesvoer (en nog veel meer andere zaken)🙂

En als je nou perse ook iets ‘ ongezonds ‘ op het lijstje wilt zetten denk dan eens aan de pure chocolade van Vivani. Heeeerlijk! Leuk om te schenken maar nog leuker om te krijgen😉

Goh, wat kan ik nou nog meer op mijn verlanglijstje zetten, hebben jullie misschien nog tips?

Afbeelding komt van plazilla.com

4 thoughts on “Mijn Vervang-Lijstje

    • Hoi Remco,

      Super leuk dit.
      Mijn zoon stuurde me dit filmpje laatst ook via facebook.
      Hij zei: jij hebt toch iets met eidooiers???🙂
      Hartstikke bedankt voor de tip.
      Is ook leuk voor de andere lezers (en ook nog geldbesparend) hoewel een eierscheider niet veel geld kost) maar toch….
      Plus het feit dat die akelige plastic flessen dan toch nog ergens goed voor zijn😉

  1. Leuke lijst! De stoompan staat nu ook op mijn verlanglijstje.
    Verder vind ik bpa vrije drinkflessen of glazen drinkflessen erg handig voor je water met sole en appelazijn (de glazen fles van plint. Kan tegen een stootje)

Leave a Reply

