Sint Smoothie

DSCN1338

Sinterklaas is hoofdzakelijk een kindvriendelijk feest, daarom vind ik het nog onbegrijpelijker dat er zoveel snoep mee gemoeid moet zijn. Die hele snoep-traditie is, als je het mij vraagt althans, behoorlijk kindonvriendelijk. Het zou beter staan als mensen zich daarover druk zouden maken in plaats van die Zwarte Pieten het leven zuur te maken.

Suiker is pas acht generaties geleden (twee eeuwen ongeveer) in onze voeding doorgedrongen dus volgens mij is dan ook suiker en niet Zwarte Piet de ware indringer😉

Kinderen zetten in de 15e eeuw al hun schoen. Ik vraag me dan ook serieus af wat zij toen als traktatie kregen, als suiker in die tijd nog niet bestond. (nee, ik denk ook geen smoothie uiteraard)🙂

Ik vermoed dat de inhoud meer bestond uit noten, mandarijntjes en ander fruit, en misschien wat gezonde baksels die gezoet werden met uitsluitend honing. Moet te doen zijn lijkt me zo.

Op pakjesavond een heerlijke warme cacao met slagroom (kan ik me als kind zelfs nog herinneren, bij ons thuis nooit geen frisdrank in ieder geval) lijkt me ook niet te versmaden. 

Ik trakteer mijn gezin in ieder geval dit jaar eens op dit zelfgemaakt cadeautje, waarvan ik hoop dat dit ook hun genotscentrum stimuleert (en waardoor zij zich dan weer in de zevende hemel wanen) net zoals suiker dat doet.

Deze smoothie vult ontzettend goed en zal er gedurende de dag voor zorgen dat je kinderen (en ook jij) het andere ‘ verboden ‘ snoep met een gerust hart kunnen laten staan ( of er in ieder geval minder van zullen eten).

De slagroom en vette yoghurt is dus geen teken van gulzigheid maar puur bedoeld om te voorkomen dat er teveel suiker wordt gegeten.

Als je er stiekem nog een rauw eigeel en/of een beetje kokosolie doorheen doet zit je helemaal goed. Je proeft daar overigens niets van terug.

De Sint wil toch het liefst gezonde (rustige en relaxte) kindertjes zien in plaats van een stel opgedraaide……..?

Voor 2 glazen:

  • 2 longdrinkglazen Griekse yoghurt.

  • 1 appel in kleine stukjes gesneden.

  • 2 mandarijnen (plus een beetje rasp van mandarijnenschil).

  • 2 gedroogde vijgen of dadels (klein gesneden). Of in plaats hiervan  honing of een rijpe banaan om het geheel zoet te maken.

  • Eeen béétje verse (geraspte) gember. Het moet als een vleugje te proeven zijn.

  • 1 bekertje slagroom.

  • Speculaaskruiden naar smaak, mag tamelijk wat zijn maar het moet ook weer niet overheersen.

  • Optioneel een beetje vanillesuiker.

  • Geraspte pure chocolade.

DSCN1443

  • Klop de slagroom stijf. Zelf doe ik er geen suiker bij maar je kunt er eventueel een beetje vanillesuiker bij doen.

  • Doe de andere ingrediënten in de blender en laat deze goed fijn malen.

  • Verdeel in een groot glas afwisselend wat slagroom, smoothie, slagroom, smoothie en als laatste een toef slagroom er bovenop.

  • Werk het af met een beetje geraspte pure chocolade.

Varieer rustig met de ingrediënten maar blijf een beetje binnen de Sint smaken.

2 thoughts on “Sint Smoothie

  1. Ziet smaklijk uit en ik deel je mening helemaal ,vooral het gezeur over nietige dingen zoals Zwarte Piet gedoe.
    Wens jullie een fijne Sinter Piet klaas avond mmm xxx

Leave a Reply

