Lasagne alla Cacciatora bereid volgens de manier van de jagers (met kippenlevertjes).

Wat LEVER  je me nou zul je zich misschien afvragen, maar weet je wel wat het eten van lever ( en trouwens ook levertraan) je aan gezondheidswinst  opLEVERt?

Lever eten LEVERt dubbel voordeel op, zowel voor lichaam als geest, daarom wil ik met dit blog een kleine bijdrage LEVERen aan de herintroductie van lever op het menu.

Hoogstwaarschijnlijk wist je nog niets over de gezondheidsvoordelen van lever want dan trok je nu niet zo’n vies gezicht😉

Ik kan het je niet kwalijk nemen dat je er zo negatief tegenaan kijkt want ze hebben ons namelijk een gemene streek geLEVERd, ze hebben ons wijs gemaakt dat het eten van lever zeer ongezond is omdat de lever veel gifstoffen zou bevatten.

Dat is gedeeltelijk waar maar  wanneer je lever eet van een GEZOND dier, dat in de weide loopt, hoofdzakelijk gras eet en niet voor iedere schijt antibiotica krijgt toegediend (wat overigens een zinloze inspanning is die niet echt iets opLEVERt) kun je het eten van lever best riskeren.

Veel mensen eten tegenwoordig ook geen lever meer omdat ze bang zijn gemaakt voor een te hoog cholesterol, terwijl mensen door de eeuwen heen altijd orgaanvlees hebben gegeten. De meesten van hun zijn van ouderdom gestorven, dat kun je van de moderne mens van vandaag niet meer zeggen, één op de drie mensen sterft tegenwoordig aan kanker. Hart-en vaatziekten, suikerziekte, en andere chronische aandoeningen zijn (sinds 60 jaar ongeveer) aan de orde van de dag, en er komen steeds meer nieuwe ziekten bij (vooral aan het zenuwstelsel).

Mij LEVERen ze dat kunstje in ieder geval niet nog eens, ik laat me niet meer wijs maken dat natuurlijk voedsel, afkomstig van gezonde dieren slecht is voor mijn gezondheid. Maar van fabrieksvoer zoals margarines,  halvarines, minarines en dat soort meuk blijf ik ver vandaan.

Een aantal positieve aspecten van lever (en deze levertraan):

  • Lever barst van de mineralen zoals ijzer en zink en van de vitaminen A, D, B5, B6, B11, B12.

  • Lever bevat zelfs heel veel vitamine C.

  • De vitamine A in lever speelt een grote rol bij de groei en communicatie van onze cellen ( goed kunnen nadenken en goede concentratie).

  • Lever heeft een hormoonachtig effect op ons DNA. De vitamine A en D in lever regelen alles wat met ons DNA te maken heeft.

  • Van lever hoef je maar hele kleine beetjes te eten om toch de positieve effecten ervan te kunnen ervaren, zoals de invloed ervan op ons gemoedsleven.

  • Lever(traan) levert een evenwichtig humeur (geen stemmingswisselingen meer, heerlijk) en zorgt voor een gevoel dat we meester zijn over onze eigen emoties.

  • Ook niet onbelangrijk: door het eten van lever ( of levertraan) komen we in balans zodat we kunnen bouwen aan een vredig bestaan. 

Voor mij reden genoeg om aan de lever te gaan . Ik heb, dat mag ik dan ook gerust zeggen, een uiterste inspanning geLEVERd om een smakelijk gerecht te bereiden met lever.

Om mijn gezin eerst aan het idee te laten wennen heb ik een lasagne-saus gemaakt van (niet al teveel) kippenlevers gemengd met gehakt omdat vele kleine stukjes uiteindelijk ook één geheel opLEVERen.

Ik heb voor kippenlevers gekozen omdat deze zachter zijn van smaak, ze hebben niet zo’n uitgesproken leversmaak.

Mijn zoon heb ik overigens niet verteld dat er lever inzat en zijn reactie? Wat is de lasagne vandaag lekker! Dit recept was dus een groot succes, nu kan ik ook eens lever-hachee, lever-goulash en lever-curry e.d op het menu zetten😉 De lever verstoppen in gerechten is voor ons DE manier om lever te eten.

Mocht je ook iets op je lever hebben en niet zo goed in je vel steken als dat je dat zou willen, en zou je echt geen lever af krijgen probeer het dan eens met lever(traan).

Hier vind je meer informatie over levertraan.

Ik weet het is duur, maar persoonlijk kijk ik wat voeding betreft niet meer of iets duur is of goedkoop, omdat ik weet dat goedkope producten mij op den duur behoorlijk wat extra problemen en (ziekte) kosten gaan opLEVERen, waardoor ik juist veel duurder uit ben. Ik steek geen geld meer in producten die mij gezondheidsverlies opLEVERen.

En als jullie willen mogen jullie best commentaar LEVERen op dit artikel.

Zo, genoeg van dat gezever over lever hier komt het recept:

DSCN1427

Lasagne met kippenlevertjes:

Ingrediënten voor twee schalen lasagne:

  • 250 gram kippenlevers.

  • 500 gram gehakt (half om half).

  • 4 grote uien (gesnipperd).

  • verse knoflook naar smaak, ik gebruik 4 flinke tenen (uitgeperst).

  • 500 gram champignons.

  • een dikke stang prei ( in stukjes gesneden).

  •  2 flessen gezeefde tomaten. Mocht je geen nachtschade willen eten dan kun je tomatensaus misschien vervangen door kokosmelk of een ander alternatief ? Ik heb het zelf niet uitgeprobeerd en het is dan ook maar een idee. 

  • Optioneel een scheut rode wijn.

  • 2 zakjes geraspte kaas.

  • Veel reuzel, kokosolie of palmvet om in te bakken. De levertjes hebben nogal de neiging om snel aan te branden. Dus veel vet in de pan doen.

  • 1 afgestreken eetlepel Keltisch zeezout. Proef naderhand aan de saus of er eventueel nog wat zout bij moet.

  • Optioneel een scheutje Japanse sojasaus.

  • 2 theelepels Kerrie (Engels) of naar smaak.

  • 2 theelepels zoete paprikapoeder  (of naar smaak).

  • Gedroogde Italiaanse kruiden naar smaak.

  • (Spelt)lasagnebladen.

Bereidingswijze:

  • Zet levertjes altijd ongeveer een uur van tevoren (of langer) in een kommetje melk (in de koelkast). Dit is een trucje om van de sterke leversmaak af te komen.

  • Was de champignons, laat ze goed uitlekken en snijd ze in schijfjes.

  • Hak de kippenlevertjes niet te grof maar ook niet te fijn (dit is echt een smerig werkje) en meng ze onder het gehakt. Op dit punt dreigde ik af te haken maar ik ben blij dat ik heb doorgezet🙂

  • Verhit de bak-producten en bak hierin, onder voortdurend omscheppen het gehakt/levermengsel zoals je normaal met alleen gehakt zou doen.

  • Voeg daarna de uien toe en laat deze zolang fruiten totdat ze ‘glazig ‘ zijn.

  • Voeg de kerrie- en paprikapoeder toe en laat dat even mee verwarmen.

  • Fruit dan de uitgeperste knoflook een minuutje mee, niet laten aanbranden.

  • Doe een scheutje Japanse sojasaus erbij.

  • Laat nu de champignons meebakken. het maakt niet uit als ze niet helemaal bruin bakken omdat de boel anders dreigt aan te bakken. In de oven worden ze uiteindelijk toch wel gaar.

  • Voeg de klein gesneden prei erbij en laat een beetje gaar smoren of stoven. Doe er eventueel een héél klein beetje water bij (of rode wijn) als het geheel dreigt aan te bakken.

  • Voeg het Keltisch zeezout toe.

  • Als alles een beetje gaar is voeg je de gezeefde tomaten ( of kokosmelk of ander alternatief) toe en de gedroogde Italiaanse kruiden. Schep het geheel goed om, temper de warmtebron en laat de saus ongeveer tien minuten sudderen.

  • Vet nu twee ovenschalen in met wat boter.

  • Schep een laag saus over de bodem en volg verder de aanwijzingen op het pak lasagne.

  • Leg op het laatste laagje saus een paar klontjes roomboter en dek het gerecht af met de geraspte kaas.

DSCN1425

  • Schuif de schotel in een reeds voorverwarmde oven (200 graden).

  • Temper na 10 minuten de oventemperatuur tot 160 graden.

  • Neem 10 minuten daarna de schotel uit de oven.

  • Dien de lasagne zo warm mogelijk op.

2 thoughts on “Lasagne alla Cacciatora bereid volgens de manier van de jagers (met kippenlevertjes).

  1. Ik wist niet hoe ik de levertjes lekker klaar kon maken en wilde ze niet te herkenbaar hebben, dan wist ik zeker dat ik ze niet zou eten.
    Door de lasagne was het heerlijk! (bij de ingredientenlijst missen de lasagnebladeren trouwens)

    • Ja, lekker hè?
      Ik vond dit ook een super manier om mijn gezin kippenlevertjes te (leren) eten😉
      Ik ben inderdaad vergeten de lasagnebladen erbij te zetten, maar ik heb de fout hersteld.
      Bedankt voor het waarschuwen.

Leave a Reply

