Grote Portie Champignonsaus Voor Plusminus 15 Personen.

DSCN1434

Zo, de feestdagen zijn weer in aantocht.

Aangezien ik er een hekel aan heb om alles tot op het laatste moment te bewaren, ben ik maar alvast aan wat voorbereidingen begonnen.

Voor de feestdagen maak ik altijd een grote portie champignonsaus en vries die in ( nadat ik er een deel van heb afgenomen om dezelfde dag nog te eten)😉 en ontdooi ik op die momenten dat ik de saus nodig heb.

Op deze manier heb ik altijd een heerlijke gezonde basissaus klaar ZONDER :

  • Tarwebloem.

  • Suiker.

  • Plantaardige vetten (zijn meestal de verkeerde, geharde  transvetten).

  • Maltodextrine (smaakversterker).

  • Aroma’s ( ook smaakversterkers).

  • Gistextract (ook smaakversterker).

  • Magere melkpoeder ( verborgen transvet-bom).

DSCN1432   Maar met wel heeeeel veel champignons in plaats van de 5,5% champignons die in een kant en klaar zakje zitten😦

Het is even werk om de saus te maken maar je man en kinderen zullen je er ( nog vele jaren later) dankbaar voor zijn.

Het recept komt van mijn ouders. Zij maakten vroeger altijd (op verzoek van vrienden, familie, kennissen en naderhand ook weleens voor gemeenschapshuizen e.d ) koude buffetten. Hun champignonsaus was ontzettend geliefd, daarom wil ik hem graag in ere houden. 

Ingrediënten:

  • Ruim een half pakje roomboter.

  • 3 rauwe eieren.

  • 1 ui (gesnipperd).

  • 8 eetlepels spelt-bloem(met een flinke kop erop). De hoeveelheid bloem bepaalt de hoeveelheid saus.

  • 3 liter bouillon. Het kan ook met water maar dan smaakt de saus niet zo lekker als met bouillon. Meestal heb ik altijd wel bouillon in de diepvries maar je kunt ook bouillon maken van bouillonblokjes, maar koop dan wel die zonder smaakversterkers erin😉

  • 3 doosjes kastanje-champignons.

  • Japanse sojasaus

  • Worcestersaus

  • Kerrie Masala (naar smaak).

  • Kerrie Engels (naar smaak).

Bereidingswijze:

  • Champignons voorzichtig wassen, goed uit laten lekken en  daarna in schijfjes snijden.

  • Bak de champignons in een aparte pan en laat ze afkoelen.

  • Doe dan de boter in een grote pan.

  • Laat de boter op middelhoog vuur goed warm worden maar niet te heet.

  • De gesnipperde ui in de boter laten smoren totdat de uitjes ‘ glazig ‘ zijn (ze  mogen niet bruin worden).

  • Dan de beide kerrie poeders ( ik gebruik best veel hiervan ) even mee laten fruiten met de uitjes zodat de smaken vrijkomen.

  • De gezeefde bloem in één keer in de pan doen en met een garde blijven roeren (roeren en roeren)  totdat de boter en bloem zich goed vermengd hebben. 

  • Vervolgens steeds beetje bij beetje wat bouillon erbij gieten en weer flink roeren totdat uiteindelijk een smeuïge saus is ontstaan. Het voortdurend blijven roeren is heel belangrijk omdat er geen klontjes in de saus mogen ontstaan.

  • Als de saus klaar is kunnen de champignons erbij, laat ze in de saus warm worden.

  • Voeg een scheutje Japanse sojasaus toe en een scheutje worcestersaus. Blijf tussendoor steeds proeven of je het ‘ zout ‘ genoeg vindt.

  • Klop als allerlaatste de rauwe eieren en roer ze door de warme saus.

Tips:

  • Als je de saus tijdens de feestdagen gaat ontdooien en opwarmen kun je er eventueel ook nog wat ongezoete slagroom doorheen doen. Dan heb je champignon-roomsaus. Dat maakt het geheel extra feestelijk (en WAP-proof)😉

  • Het wordt extra smakelijk als je er ook nog wat grof gehakte verse peterselie doorheen doet (voordat je de saus opdient) maar dat is een kwestie van smaak.

  • Mocht je wat champignonsaus overhouden, maar is het niet meer genoeg voor iedereen, dan kun je er de volgende dag wat bouillon bij doen en dan heb je soep.

  • Stel je hebt wat koude kip  over, dan kun je die door de saus doen. Met wat lekkere sla erbij krijg je iets wat er vervolgens zo uitziet.

DSCN1438

  • De spaghetti op het bord is trouwens rijst-spaghetti, wel duur maar een super alternatief voor tarwe of andere granen. Ik koop hem af en toe in Duitsland bij een biologische winkel.

4 thoughts on “Grote Portie Champignonsaus Voor Plusminus 15 Personen.

  1. Hartelijk dank voor al de lekkere recepten, deze saus ga ik maken voor de feestdagen (en nog meer recepten).
    Lees je blog al een tijd met veel plezier, dank hier voor.

    • Bedankt voor het reageren en voor het compliment.
      Doet me echt goed om te horen.
      Het is heel leuk om te weten dat mensen mijn recepten ook uitproberen.
      Dat inspireert mij weer om ermee door te gaan😉
      Ik wens je heel veel kookplezier en een heel gezellig kerstfeest.

Leave a Reply

