Geen Pepernoten maar Pieter-noten (ben een beetje melig vandaag).

DSCN1414

Nou, aanstaande Zaterdag is het dan weer zover. Sint Nicolaas komt weer in het land. 

Een origineel Sint-Nicolaas familierecept had ik helaas (nog) niet. Als kinderen kregen wij vroeger doodeenvoudig noten, peperkoek en mandarijntjes als traktatie. Op de ( grote) dag zelf stond een stapel boterhammen op tafel met een goed gevulde maaltijdsoep erbij en dat was het dan.Wij kinderen vonden dat trouwens helemaal niet zo erg  want we kregen van de zenuwen toch geen hap door onze keel.

Als ik me bedenk waar wij vroeger al tevreden mee waren: een kleurboek en een doos kleurpotloden, daar hadden we dan het hele jaar op zitten wachten. Toch heeft het me geen kwaad gedaan😉

Ik dwaal af, wat ik wilde zeggen is dat het me om de een of andere reden niet lekker zat dat wij (nog) geen traditioneel Sint-Nicolaas Familie Recept in ons gezin hadden. Vroeger bakte ik altijd pepernoten met de kinderen maar met zoiets simpels hoef ik tegenwoordig natuurlijk  niet meer aan te komen.

Hoewel simpel?  Ik word momenteel links en rechts om de oren geslagen met de meest hoogstaande recepten voor alternatieve pepernoten, die de simpele pepernoten moeten gaan vervangen. Deze alternatieve pepernoten heten nog wel pepernoot maar er zit geen meel, suiker en nu zelfs ook al geen zuivel (dus ook geen roomboter) meer in.

Heel leuk allemaal (en ik wil ook echt geen zeurpiet lijken) maar ik vraag me nu toch wel een beetje af wat er dan nog overblijft van de traditionele pepernoten (smaak)!

Na al dat gebakkelei over wel of geen zwarte Piet (waarbij de gemoederen nog steeds hoog kunnen oplopen) ziet het er nu naar uit dat ze ons ook nog de traditionele pepernoten willen afpakken. ( Waar ik trouwens niet echt rouwig om ben want ik heb nog nooit iets aan die dingen gevonden, ja oké, het huis rook zo lekker naar ‘ Sinterklaas ‘ als we ze bakten maar daar had je dan wat mij betreft ook wel alles mee gezegd).

Geef mij maar liever een (héél klein stukje) ouderwetse (room) BOTER banketstaaf met spijs van echte amandelen ( die niet zijn vervangen door sojabonen) jaaaa echt waar, dat komt voor heb ik me laten vertellen, dat doen ze omdat amandelen zo duur zijn😦

Wat ook niet te versmaden is: een lekkere (Sint) shake gemaakt van Griekse yoghurt, slagroom, echte vanille, een beetje gedroogde vijgen, dadels ( of rozijnen) wat verse gember en wat speculaaskruiden erdoor mmmmm….maar dat is uiteraard een kwestie van smaak!

Blijkbaar zijn we nu in een periode aanbeland waarin aloude tradities en gebruiken plaats moeten maken voor nieuwe gedachten en ideeën. Laat ik dan wat dat betreft mijn duit ook maar even in het zakje doen met daar bovenop nog een extra schepje (gewoon om een beetje te judassen)😉

Als ik dan toch het meel, de zuivel en de suiker uit de pepernoten moet halen om gezond te kunnen blijven snoepen dan bedenk ik liever een nieuwe (gezonde) traditie voor ons gezin.

Het moest natuurlijk wel iets worden dat de smaak en geur van ‘ Sinterklaas ‘ in zich draagt. En wat betreft het hele gedoe rondom het feit of Zwarte Piet nu wel of niet mag blijven, leek het me wel leuk om een ode  aan hem (de echte zwarte zwarte Piet) te brengen, die arme heeft nu wel genoeg voor zijn kiezen gehad. Het lekkernijtje moest het liefst net zo groot zijn als een pepernoot en natuurlijk zwart zijn.

Het is gelukt, ik hoop dat jullie ze ook zien zitten.

DSCN1409

In mijn gezin zijn de (Zwarte) Pieter-noten in ieder geval heel goed ontvangen en van hun mogen ze als nieuwe Sint Nicolaas-Family-Tradition alle jaren blijven.

Denk nou bij het maken van deze heerlijke Pieter-noten alstublieft niet meteen aan slavernij want dat is helemaal niet nodig. Het is namelijk een heel gemakkelijk recept maar de kans dat je eraan verslaafd raakt is na het zien, ruiken en vooral proeven van deze heerlijkheid natuurlijk wel ontzettend groot. Dus zeg niet dat ik jullie niet heb gewaarschuwd.

Zie hier het recept voor mijn nieuwste creatie:

De Pieter-noten.

Benodigdheden voor ongeveer 35 balletjes.

  • 200 gram fijngemalen amandelen. Dus niet grof hakken maar fijn malen.

  • rasp van een biologische sinaasappel.

  • 3 eetlepels sinaasappelsap.

  • honing (naar smaak). Je kunt als je het mengsel straks onder elkaar maakt even proeven of het zoet genoeg is. 

  • 1 eetlepel (biologische) speculaaskruiden ook wel koekkruiden genoemd.

  • 100 gram ( klein gehakte) pure chocolade (Vivani 85%). 

Bereidingswijze:

  • Vermeng de fijngemalen amandelen met het sinaasappelsap en de sinaasappelrasp, goed kneden zodat het sap goed in de noten trekt.

  • Voeg de honing toe.

  • Blijf de massa goed doorkneden zoals een deeg.

  • Smelt vervolgens de klein gehakte pure chocolade in een pannetje (au-bain-marie). 

DSCN1400

  • Vorm van het ‘deeg ‘ ongeveer 30 à 35 balletjes (ter grootte van een pepernoot).

  • Leg ze steeds met een paar tegelijk in de gesmolten chocolade.

DSCN1402

  • Laat de chocolade eventjes goed in de balletjes trekken en neem ze er dan met een lepel uit.

  • Laat ze afkoelen op een vel bakpapier.

Van de overgebleven gesmolten chocolade kun je een heerlijke warme cacao maken door er wat melk bij te doen.

P.S Deze Pieter-noten lijken me overigens niet zo geschikt om als strooigoed te gebruiken, ze smelten namelijk nogal vlug. Ik ben anders bang dat al je kinderen        ( en daardoor iedereen die op bezoek is) van boven tot onder onder de chocolade komt te zitten, maar aan de andere kant heeft het dan ook wel weer iets gelijk-waardigs  zo’n zwarte veeg op ons gezicht😉

6 thoughts on “Geen Pepernoten maar Pieter-noten (ben een beetje melig vandaag).

  1. Hahahaha….Pieter noten….echt goed bedacht.
    Ik ga ze zeker proberen hoor, je hoort van me …ik vind het echt lollig bedacht…ha.

    • Tja, wat er zoal niet allemaal naar boven komt borrelen als je in een melige bui bent🙂
      Laat het me maar weten als je (ook eens in een melige bui) deze Pieternootjes hebt gemaakt.
      Ben benieuwd of jij ze ook naar peperkoek vindt smaken.

    • Lekker en gezond snoepen mmmmm…..dat moeten we hebben (althans rond de feestdagen).
      Daarna moeten we ons natuurlijk weer ‘beheersen’, want teveel chocolade en honing is ook weer niet goed voor een mens.
      Succes met het maken van de Pieter-noten😉
      Je hebt ze zo gemaakt.

  2. Had vorig jaar kruidnoten gemaakt met oerzoet, volkoren speltmeel en roomboter. Niet supergezond, maar smaakte beter dan die van de winkel en ook minder rotzooi.

    Ooh, kijk…. een oud blog staat nog online…. daar vond ik het recept terug.

    100 gram roomboter
    125 gram oerzoet / oersuiker
    250 gram volkoren speltmeel
    2 tl. bakpoeder
    een grote eetlepel koekkruiden
    melk, eetlepel of vijf
    We mengden eerst alles behalve de melk. Toen we het niet verder konden kneden deden we er een beetje melk bij, net zo lang tot we er een mooi deeg van konden maken. We maakten balletjes ter grootte van een knikker, die we niet te dicht bij elkaar op een bakpapiertje legden, anders krijg je een enorm speculaasje🙂

    De oven was op 175 graden voorverwarmd, de kruidnoten moesten 20 minuutjes bakken.

Leave a Reply

