Recept voor natuurlijke gifvrije creme om de tanden te reinigen

Als aanvulling op mijn post van gisteren over een gezond gebit, wil ik ook nog iets kwijt over tandpasta. 

Tot voor kort gebruikte ik de tandpasta van Weleda om mijn gebit te verzorgen. Om die reden dat in deze tandpasta geen fluoride zit. Fluoride is namelijk een zwaar gif en werd jaren geleden al in verband gebracht met kanker. Niemand wil dit echter horen. Tandpasta met fluoride is met name voor kleine kinderen heel gevaarlijk. Kinderen slikken tandpasta vaak door waarna het inwendige schade kan veroorzaken.

Op de verpakking van fluoride staat een doodshoofd afgebeeld, dat zegt eigenlijk al genoeg. Maar als je nog meer overtuigend bewijs nodig hebt om te geloven dat dit spul niet gezond is voor lijf en leden dan moet je dit maar eens lezen.

In ‘ normale ‘ tandpasta’s zitten zelfs microplastics (om het white-effect te krijgen):

  • Polyethyleen

  • Terephtalaat

  • Polypropyleen

  • Polyethyleen

Microplastics zijn de veroorzakers van die plastic troep in de Noordzee, nou dat rings wel een bel bij mij, dit nasty spul wil ik in ieder geval niet in mijn mond hebben.

En denk nou niet: ‘ maar ik slik het toch niet dóóóór ‘ ??? Slijmvlies en speekselklieren nemen namelijk heel gemakkelijk (giftige) stoffen op. Denk maar aan de medicijnen die speciaal onder de tong gelegd moeten worden, zodat het middel zo snel mogelijk kan worden opgenomen.

Om deze redenen (en nog veel meer, google maar eens op giftige stoffen in tandpasta of iets dergelijks) ben ik gestopt met de aanschaf van dure tandverzorgingsproducten. Tegenwoordig maak ik mijn natuurlijke gifvrije tandpasta zelf. Het is in een minuut gebeurd ( misschien twee).

 DSCN1487

Wat heb ik gedaan?

  • Ik smelt twee eetlepels kokosvet.

  • Daaraan voeg ik 15 druppels Toco-Tholin toe. Veel mensen voegen pepermuntolie toe maar etherische oliën zijn niet geschikt om in te nemen ( denk aan de slijmvliezen die het toch opnemen). Toco-Tholin mag wel inwendig worden gebruikt en is verkrijgbaar bij De Tuinen.

  • Dan meng ik het gesmolten kokosvet met de druppeltjes Toco-Tholin goed onder elkaar.

  • Dan voeg ik een theelepeltje fijngemalen Keltisch zeezout toe.

  • Vervolgens voeg ik 2 eetlepels natrium-bicarbonaat toe (totdat een dikke pasta is ontstaan). Natrium-bicarbonaat (bakpoeder of zuiveringszout), koop ik ook bij De Tuinen ( van Jacob Hooy).

  • Deze homemade keltische tandpasta (voor wittere tanden en een gezonde mond) doe ik  in een klein (luchtdicht) glazen potje op de badkamer.

  • Voor gebruik schraap ik met een theelepeltje steeds een beetje van de hard geworden “pasta” af en breng dat op mijn tandenborstel aan.

  • Niet te hard schrobben.

  • Natuurlijk kun je net als bij ieder ander recept wat experimenteren met de hoeveelheden en smaken. Kijk wat jezelf het prettigst vind.

Natriumbicarbonaat

  • Neutraliseert zuren.

  • Verwijdert tandplak.

  • Verminderd tandvlees irritaties.

  • Bevat geen giftige stoffen.

Koudgeperste kokosolie

Doodt alle slechte bacteriën in je mond. Bacteriën die daar überhaupt niet hoeven te komen als je je ‘ interne milieu ‘ goed verzorgt. Bacteriën zijn namelijk de opruimers van Moeder natuur en worden werkeloos als de mens zichzelf goed verzorgd😉

Na iedere maaltijd een likje kokosvet in de mond nemen is misschien beter voor je gebit (en dat van je kinderen) dan het advies om na iedere maaltijd je tanden te poetsen.

Afbeelding van weheartit.com.

2 thoughts on “Recept voor natuurlijke gifvrije creme om de tanden te reinigen

  1. Hallo Marion,
    Goede post.
    Zelf poets ik sinds een jaar m’n gebit met enkel keltisch zeezout en zo’n 3 x per week inclusief natrium bicarbonaat.
    Tot nu toe geen klachten en het weglaten van fluoride is natuurlijk zeer belangrijk.
    Ben er trouwens altijd vanuit gegaan dat de mechanische werking van poetsen met een tandenborstel het belangrijkste is om bv. de plak weg te krijgen, en dat de tandpasta enkel als doel had om het proces te versnellen.
    Voedingsstoffen (mineralen bv.) die je opneemt houden de tanden zelf wel sterk.
    Keep on posting.
    ad

    • Dat deed ik eerst ook Ad, maar deze ‘tandpasta’ vind ik toch wat prettiger in gebruik.
      En het is echt in een minuut (of twee) gemaakt.
      Sinds we Keltisch zeezout gebruiken voor onze tanden hoeft de tandarts bij ons geen tandsteen meer te verwijderen.
      Hebben we geen last meer van bloedend tandvlees (maar dat komt ook door de mineralen-rijke voeding) en krijgen we steeds een complimentje omdat we zo goed ‘poetsen’;-)
      Bedankt voor het delen van jouw ervaring en voor het complimentje.

Leave a Reply

