Praatjes Vullen Geen Gaatjes, Gezonde Voeding Doet dat Wel

Het (recente) overlijden van mijn 95 jarige tante houdt mijn gemoederen nogal bezig. Vooral het feit dat zij zo gezond oud is mogen worden en tot op zeer hoge leeftijd (bijna) al haar tanden nog had.

Zij is (was) van de vooroorlogse generatie. Deze mensen waren niet afkerig van verzadigde vetten zoals roomboter en vet spek.

Mijn tante was niet ( zoals wij dat tot voor kort waren) VET-FOBISCH !!! Nog niet zo lang geleden dacht ik nog dat verzadigd (dierlijk) vet zoals rauwe melk vergif was.

Wij zijn zo geïndoctrineerd geworden wat dat betreft………

Veel kinderen van nu betalen daarvoor met hun (mentale) gezondheid en een slecht gebit (kijk maar naar al die beugelbekkies). Een zwakke kaakstructuur is een reactie op de sterke verandering in onze voeding.

De verzwakking van onze kaakstructuur begint al in de baarmoeder, dus aanstaande moedertjes, neem dit verhaal ter harte. Het kan jou en je kindje in de toekomst veel leed besparen ( en het kan je handenvol geld besparen aan tandartskosten)🙂

Het feit dat (bijna) alle kinderen een beugel moeten hebben is één van de beste voorbeelden van dé-generatie.

Vergeef me als ik hier een link zie tussen mijn eigen gebit ( of wat daar nog van over is) en dat van mijn tante ( God hebbe haar ziel).

Gezonde voeding is een voorwaarde voor een goede (mond) gezondheid.

Gedurende mijn leven heb ik heel veel ellende gehad met mijn gebit.

De een na de andere kies (en tand) werden getrokken, dit begon al op zeer jonge leeftijd (denk aan de schooltandarts brrrr…. trauma’s).

Tijdens de zwangerschappen werd het allemaal nog veel erger. Abces na abces diende zich aan en de wortelkanaalbehandelingen stapelden zich op (daarmee ook de amalgaam).

Hoe slopend dit spul is voor je gezondheid moet je zelf maar eens googlen. Lange uiteenzettingen van gezondheidsinformatie zet ik namelijk bewust niet op mijn blog. Wat ik zelf te vertellen heb is meestal zoveel dat ik bang ben dat mijn artikelen anders echt te lang worden,  en jullie ze dan niet meer interessant vinden om te lezen. Het moet namelijk wel nog een beetje gezellig blijven😉

Gezondheidsinformatie is erg belangrijk maar ik ben meer het type van ‘  de oorzaak achterhalen, gevolgen onder ogen zien en dan de oplossing (en) zoeken ‘ ( en daar uiteraard vervolgens iets mee doen )!

Zoals gezegd is er gedurende mijn leven al heel wat aan mijn gebit gesleuteld.

Nu mijn tante is gestorven ( met bijna al haar tanden nog netjes ( recht) in haar mond) en ik achterblijf met mijn ‘ fietsenrek ‘ vraag ik me dan ook af: ‘ hoe is het in Godsnaam ooit zover kunnen komen, wat is hiervan de oorzaak ‘ ?

Antwoord? Daar kunnen we kort over zijn, dat is namelijk MINERALEN-GEBREK!!!!!!

Op de eerste plaats natuurlijk door een jarenlang ongezond voedingspatroon van teveel suikers, frisdrank en granen ( is zetmeel is suikers) en ik heb teveel maagvulling gegeten terwijl dat gezonde volwaardige voeding ( zéér rijk aan mineralen) had moeten zijn.

Volwaardige voeding is bovendien rijk aan de in vet oplosbare vitaminen ADE en K, die een goede bescherming bieden voor het gebit.

Tandarts Weston Price wist heel lang geleden al dat de staat waarin het gebit van iemand verkeerd, een belangrijke aanwijzing is voor de staat van gezondheid van die persoon.

Kijk eens naar het gebit van deze mensen die alleen op hun oorspronkelijke voeding leefden.

westonprice1 westonprice2

En kijk wat er met het gebit gebeurd als mensen in contact komen met (geïmporteerde) ‘ moderne  ‘ westerse voeding. Catastrofaal gewoon!!

Weston price 2

In het boek fysieke degeneratie lees je er alles over.

Mijn gebit verkeert dus allesbehalve in een goede staat van gezondheid dus dat belooft wat….. Aan de ene kant stemt mij dat somber maar aan de andere kant geeft het mij ook weer die drive om er preventief iets aan te doen, zodat erger misschien nog voorkomen kan worden.

Steeds als ik naar oplossingen zoek voor een probleem stuit ik vervolgens op iets , in dit geval was dat het boek van Ramiel Nagel. Genees tandbederf. Als je gebitsproblemen hebt ( zoals terug-liggende tandhalzen) dan is dit boek een echte aanrader.

Volg de adviezen van Ramiel Nagel voor 100% op en kijk wat er gebeurd……

Genees-tandbederf-Ramiel-Nagel

Wat kan ik zelf doen om mijn gebit te re-mineraliseren?

  1. Levertraan innemen en/ of lever eten.Levertraan zit boordevol vitamine A (en D). Als je glazuur wordt aangetast door de zuren in je voeding bewijst dat eens te meer dat je glazuur van tevoren al was aangetast (zacht was geworden). Dit gebeurd meestal door een disbalans in de vitamines A en D. Zonder voldoende vitamine A ontstaat er onvoldoende opname van fosfor in ons bloed, waardoor deze vrij in ons bloed terecht kan komen. Dat veroorzaakt tandbederf. Botten (dus ook ons gebit) kunnen hierdoor oplossen. Tekort aan vitamine A veroorzaakt een zuur milieu in je mond waardoor het glazuur zacht wordt. Deze levertraan nemen wij dagelijks in, het is wel duur maar aangezien de tandartskosten de pan uit rijzen ( en ik stik van de angst voor een tandarts) heb ik het geld er wel voor over.

  2. Twee keer per dag sole ( gemaakt van Keltisch zeezout) innemen. Hier staat beschreven waar je dit zout kunt kopen en hoe je een sole maakt. 

  3. Voeding eten die rijk is aan de vitaminen ADEK , die voorkomen in dierlijke, vetrijke en mineraalrijke producten. Zoals roomboter, rauwe melk, kaas van rauwe melk (boerenkaas), volvette yoghurt, kefir, zelfgemaakte (beestenbotten) bouillonsoepen, orgaanvlees (lever) en (rauw) eigeel. In het boek van Ramiel Nagel vind je nog veel meer voedingsadviezen.

  4. Dagelijks veel vitamine C innemen. Kiwi’s en citrusvruchten eten of een natuurlijk supplement gebruiken. Zelf gebruik ik altijd Acerolabes-poeder. Ben niet bang voor de zuren in gezonde voeding, dit veroorzaakt géén gevoelige tanden. Frisdranken en vruchtensappen ( uit pak), snoep en andere ongezonde gewoontes doen dat wel. Ik hoor zoveel verhalen van mensen die zelfs hun smoothie met een rietje drinken, of na alles wat ze gegeten hebben hun mond gaan spoelen uit angst voor tandbederf. Ik weet niet of het aan mij ligt maar ik kan me niet voorstellen dat die natuurvolkeren een rietje nodig hadden of hele ingewikkelde tandverzorgingsproducten, om op die manier hun gebit gezond te kunnen houden en toch hebben zij een volmaakt gaaf en gezond gebit. De bescherming van het gebit tegen tandbederf moet van binnen uit komen.

  5. Granen in de voeding drastisch minderen. Het fytinezuur in granen zorgt voor dé-mineralisering van het gebit. Fytinezuur bindt zich namelijk in ons darmstelsel aan vitaminen, mineralen en sporenelementen waardoor deze niet meer kunnen worden opgenomen, waardoor dan weer tekorten ontstaan.

  6. Géén bewerkte voeding eten die vol zit met E-nummers, conserveringsmiddelen, pesticiden en schimmeldodende stoffen. Onze tanden zijn de enige botten die zichzelf niet kunnen onderhouden, dat moeten wij zelf doen door het eten van gezonde voeding. Voeding is vele malen belangrijker dan goed poetsen. Tandpasta beschermt het gebit niet tegen tandbederf, dat doet alleen volwaardige ( mineraalrijke) voeding (WAP-voeding dus)😉 Deze voeding ligt aan de basis van een gezond gebit. Dus niet alleen op uiterlijke hygiëne letten maar ook op de zuiverheid van ons  ‘ interne milieu ‘, dan komen en blijven de mooie tanden vanzelf.

Natuurlijk gaat dit verhaal weer niet voor iedereen op want ik ken (en jij natuurlijk ook) zat mensen, die op zeer ‘ arme ‘ voeding leven en desondanks toch een gaaf gebit hebben. Helaas is dit geen garantie dat het dan ook allemaal wel goed zit. Het kan zijn dat de tekorten, die onherroepelijk ontstaan door ongezonde voeding, zich op een ander vlak uiten. Het ligt er maar net aan waar je zwakke plek zit, zeg maar.

Maar jullie snappen denk ik wel waar ik naartoe wil?

Hieronder een filmpje van een jongetje dat net van de tandarts afkomt. Hij is helemaal van de WAP af. (letterlijk en figuurlijk).

 

4 thoughts on “Praatjes Vullen Geen Gaatjes, Gezonde Voeding Doet dat Wel

  1. Hallo Marion,
    Wat weer een boeiend verhaal om te lezen.
    Ik drink ook rauwe melk, wat zelfs mijn meiden lekker vinden en zij wilden nooit melk drinken, gebruik kokosolie en roomboter om in te bakken en drink dagelijks sole, kan prima in een flesje voor overdag.
    Wij aten voorheen, en nog wel, veel pasta ‘s en daar zou ik nog wel in willen minderen….en dan de rest van de familie proberen mee te krijgen.
    De spinazie curry en de uienrelish van M.Donkers zijn hier favoriet geworden…je kent ze vast wel.
    Ik ga zeker dat boek opzoeken.

    Fijne dag,
    Groet,
    Marian

    • Super dat jullie nu ook aan de rauwe melk zijn ( gelukkig dat jouw meiden dit wel lekker vinden).
      Wat die pasta’s betreft?
      Ik heb sinds kort spaghetti gevonden die gemaakt is van rijst.
      Hij is wel ontzettend duur. Ik kwam hem tegen in een Duitse natuurvoedingswinkel en het heet: Reis-spaghetti.
      Je proeft totaal geen verschil met de gewone spaghetti.
      Als wij zin krijgen in spaghetti dan gebruik ik dit als alternatief.
      Och, ik denk maar zo, we besparen al op zoveel dingen om maar gezond te kunnen eten, dan kan dit er ook (af en toe) nog wel bij😉
      Uit eten doen we niet meer, dat geld stop ik liever in dit soort gezonde (en zeer smakelijke) alternatieven.
      De uienrelish heb ik nog steeds niet gemaakt maar dat staat allemaal nog op de planning.

      Jij ook een fijne dag en groetjes van Marion.

    • Hallo Delia,

      Welkom op mijn blog.
      Ja, erg hè dat filmpje. Te zielig voor woorden eigenlijk.
      De beelden spreken dan ook voor zich.
      Ik ben blij dat mijn ‘kinderen’ ( 20 en 26 jaar) nog geen enkel gaatje hebben.
      Daar heb ik ze ( met mama’s beschermende vleugels) in ieder geval al een beetje voor kunnen behoeden😉
      Ik moest er ook niet aan denken dat zo’n klein wichtje al aan zulk bruut geweld bloot moest staan (zoals ik destijds)😦
      Mijn kinderen hebben overigens geen fluoride-tabletjes (of badjes) gehad, dus daar kan het niet aan liggen (of juist wel denk ik).

Leave a Reply

