Hongaarse Goulash volgens het recept van een Hongaarse oom

DSCN1378

Mijn Hongaarse Goulash maak ik altijd zelf want ik heb me laten vertellen dat in kant en klare goulash geen snippertje vlees meer te vinden is, wat het dan wel is wat erin zit weet ik niet (en dat wil ik ook eigenlijk niet weten)…..

We eten niet meer zo vaak goulash om die reden dat er veel paprika inzit en paprika behoort tot de familie van de nachtschades (bevatten nadelige stoffen) effe googlen…….

De reden dat ik mijn gezin vandaag toch deze heerlijke goulash wil voorzetten is namelijk, omdat mijn tante van 95 jaar (over wie ik al eens eerder iets heb geschreven op mijn blog) vorige week is overleden.

Deze tante had een Hongaarse man ( die jammer genoeg veel te vroeg is overleden) waardoor zij zeker al dertig jaar weduwe is (was)😦

Hongaarse goulash bereid ik altijd volgens het recept van deze oom met een kleine twist van mezelf. 

Om haar vandaag te gedenken (en de pijn van dit grote verlies een beetje te verzachten) wil ik hier een paar zinnetjes voor haar neer schrijven.

Lieve Tante,

Weet u eigenlijk wel hoezeer ik u altijd heb bewonderd? Hoeveel respect ik had voor uw enorme levensmoed en levenslust?

Hoe krachtig ik het vond dat u altijd achter de dingen stond die u (met veel overgave) deed maar ook achter die dingen stond die u niet deed?

Weet u dat ik soms weleens jaloers was omdat u zo kon genieten van de kleine dingen van het leven, zonder u daar verder schuldig over te voelen? U was een echte levensgenieter.

Van u leerde ik dat ik mij niet schuldig hoefde te voelen toen ik stopte met werken. U was voor mij het levende bewijs dat een vrouw zonder baan ook waardevol is voor haar omgeving.

U hield van koken en bakken en ik voel nog de sfeer die in uw huis hing, als ik tegen de tijd dat het kerstmis was, met mama bij u op bezoek kwam.

U was dan druk bezig met het maken van ‘ koekjeskoek ‘ en het bereiden van de lekkerste vruchtenbowl die je zich maar kunt voorstellen.

U daar zo mee bezig te zien maakte mij van binnen helemaal blij .

U straalde altijd een bepaalde rust uit, u nam het leven zoals het kwam. Het woordje stress kwam in uw woordenboek niet voor.

Misschien is dat wel de reden dat u zo oud bent mogen worden. Of waren het toch de verzadigde vetten die uw gezondheid beschermden? 

Roomboter, eieren, boerenkaas (heel dik op het brood) en slagroom waren bij u aan de orde van de dag.

Sinds ik dit blog heb (nu acht maanden ongeveer) bent u heel vaak in mijn gedachten geweest. Ik wilde u namelijk eens komen interviewen om samen met u te achterhalen wat het geheim van uw goede gezondheid kon zijn.

En nu is het te laat. U hebt mij wederom een wijze les geleerd, dat ik  belangrijke dingen nooit moet uitstellen.

Vandaag heb ik uw Hongaarse goulash gemaakt met nog meer liefde dan anders, en tijdens de bereiding ervan bent u geen moment uit mijn gedachten geweest.

O ja, dat zou ik bijna nog vergeten. Tot op hoge leeftijd hield u van een goed glas wijn, zou dat misschien het geheim van uw hoge (gezonde) leeftijd zijn?

Wat het dan ook is tante, het gaat u goed daarboven. Doe de groeten aan mijn Hongaarse oom en bedank hem voor zijn heerlijke goulash.

 Egészségedre ( proost en op uw gezondheid in het Hongaars ).

Het recept:

DSCN1368

Voor dit recept gebruik ik runder-riblappen (wildernisvlees) en reuzel om in te bakken, aangezien Hongaren van mening zijn dat een echte goulash alleen goed smaakt als er varkensvet aan te pas is gekomen😉

Ingrediënten:

  • 1 kilo runder-riblappen.

  • 150 gram reuzel (varkensvet).

  • 750 gram uien (gesnipperd).

  • 4 tenen knoflook (geperst).

  • 4 rode paprika’s (in blokjes).

  • 2 grote blikjes tomatenpuree.

  • 2 laurierblaadjes.

  • Keltisch zeezout, begin met een afgestreken eetlepel en proef daarna of er eventueel nog iets bij moet.

  • 2 flinke eetlepels paprikapoeder (zoete).

  • Cayennepeper.

  • 1 bekertje zure room.

  • Tijm (poeder).

  • Jeneverbes-korreltjes (een handje vol) ik maal ze altijd klein in de vijzel.

  • Runderbouillon (of water). 

Bereidingswijze:

  • Doe de reuzel in de pan en laat het goed heet worden.

  • Bak het vlees goed aan maar laat het niet bruin worden.

  • Voeg de uien toe en laat ze meebakken totdat ze ‘glazig ‘zijn.

  • Paprika’s erbij doen en een beetje laten smoren.

  • Paprikapoeder, cayennepeper en tijm eventjes laten mee smoren zodat de smaken goed vrijkomen.

  • Knoflook toevoegen en een minuutje laten bakken, absoluut niet langer.

  • Tomatenpuree toevoegen en ook even laten meebakken.

  • Runderbouillon (of water) toevoegen totdat het geheel net onder staat.

  • 1 flinke eetlepel keltisch zeezout, Jeneverbes en laurierblaadjes erbij doen.

  • Minstens 3 uur laten stoven.

  • Op het laatst eventueel binden met wat maïzena maar zelf gebruik ik altijd zure room om het wat dikker te maken.

Lekker met rijst en komkommersalade.

37 thoughts on “Hongaarse Goulash volgens het recept van een Hongaarse oom

  1. Nou das ook toevallig, zat vandaag tegen de manlief te vertellen dat ik ook eens goulash wilde maken, manlief keek wat wazig en zei okee toen ik zei dat dat lekker was en nu zie ik jouw recept, dus dan maak ik van de week die😀
    Nu nog even riblappen en zure room bij de bioboer bestellen en ooh, dat komt helemaal goed!
    Dank je wel hoor.

    • Wat grappig dat het dan toevallig zo loopt hè?
      Is het de eerste keer dat je goulash gaat maken?(omdat je man zo wazig keek hahaha…).
      Als hij dit gerecht eenmaal heeft geproefd wil hij niets anders meer, daar moet je wel rekening mee houden😉
      Mijn man vroeg ook al wanneer ik het weer ging maken toen hij nog maar net de laatste hap door zijn keel liet glijden.
      Succes.

      • Is inderdaad de eerste keer sinds we samen zijn… jaar of 14, vroeger maakte ik het wel eens met mijn moeder. Lekker makkelijk, elke avond het zelfde maken. Ben heel erg benieuwd! Denk dat het donderdag wordt dat we het gaan eten… eten wordt altijd pas tegen half drie woensdag bezorgd, beetje kort….

    • Het is eerlijk gezegd best moeilijk om aan reuzel te komen waar geen E-nummers inzitten.
      Ik bestel vaak biologisch vlees via internet, daar koop ik dan ook de reuzel https://www.okvlees.nl/varken
      Soms maak ik de reuzel ook weleens zelf.
      Ik koop dan hele vette speklappen waar bijna alleen maar wit aanzit (volledig vet zijn).
      Die speklappen snijd ik in blokjes en leg deze vervolgens in de pan.
      Ik laat ze op een niet te hoog vuurtje sudderen (ongeveer een half uurtje tot drie kwartier).
      Het vet loopt er dan vanzelf uit, daar bak ik dan in.
      De overgebleven stukjes vet bak ik krokant(en kun je eventueel ook door de goulash doen, lekker hoor).
      Misschien wat gedoe maar ik heb dan wel varkensvet van grasgevoerde dieren😉
      Ik heb me laten vertellen dat de C1000 reuzel zou verkopen en dat je het in Duitsland in de supermarkten (in kuipjes) kunt kopen (maar ik weet niet of daar E-nummers inzitten).
      Je kunt ook eens bij een biologische slager vragen of ze reuzel verkopen.
      Ik wens je heel veel succes met het maken van de goulash.

  2. Hij staat nu op, ruikt echt heerlijk! ben alleen de paprika vergeten (in goulash….. echt hoor) maar pak maar wat tomaten met de zaden eruit hiervoor in de plek…..:D

  3. Inderdaad een HEERLIJKE Goulash, ik hem afgelopen weekend gemaakt mijn zoon die mee heeft gegeten wil hem binnenkort samen met mij maken.
    Pikant en vol van smaak maar anders dan bv. gerechten met sambal..
    Als je nog meer van dit soort gerechten hebt hou ik me aanbevolen.

    Bedankt, gr. Jo

    • Hallo Jo,

      Hartelijk welkom op mijn blog.
      Wat leuk om te horen dat de goulash zo goed heeft gesmaakt.
      Dus nu wil je zoon hem ook leren maken begrijp ik dat goed? Wat super leuk dit, ik wens jullie veel plezier samen in de keuken.
      En dan te bedenken dat heel internet vol staat met de lekkerste recepten van Hongaarse goulash, en toch kiezen jullie dan toevallig net ‘mijn’ recept eruit.
      Ik heb het aan mijn zoon verteld, hij is best een beetje trots op me.
      Het is natuurlijk ook hartstikke leuk om positieve reacties te krijgen op recepten of wat dan ook.
      Op die manier weet ik dat er ook echt iets mee gedaan wordt.
      Bedankt dat je even de moeite hebt genomen om jouw ervaring met ons te delen, dat waardeer ik enorm🙂

      • Hoi Marion,

        Ik breek maar even binnen hierzo….. was op zoek naar een recept voor echte Hongaarse Goulash en ik ga morgen jouw recept maken. Heb er alles al voor in huis, behalve die zure room want dat vind ik heel vies….:-0 Nou, je hoort wel hoe het is gelukt:-)

      • Hoi Sander,
        Ik wens je heel veel kookplezier en ik verheug me al op jouw berichtje.
        Ik ben heel benieuwd hoe de goulash jou gaat bevallen.

        Succes!!

  4. Ben altijd op zoek naar authentieke recepten, wij doen er allemaal teveel erbij!
    Kijk naar de pizza, bolognese saus,chili con carne etc etc

    • Beste Magda,

      Welkom op mijn blog.
      Ik hoop dat mijn recept van Hongaarse goulash aan jouw verwachtingen voldoet.
      Meer is inderdaad vaak minder😉

  5. Ben altijd al op zoek naar goede goulash recepten ,omdat ik een echte stoofpotten man ben .
    Vooral goulash trekt mijn interesse en heb al tal recepten, met kruiden (niet uit het pakje) geprobeerd .
    Dit is nog het beste recept tot nu toe.Super.

    • Hoi Winand,
      Van harte welkom op mijn blog.
      Wat leuk dat je zich even de moeite neemt om jouw enthousiasme over ‘mijn’ Hongaarse goulash op mijn bescheiden blogje achter te laten….hier word ik nou blij van!!!
      Het is je van harte gegund, jammer dat mijn overleden tante ( die van de Hongaarse oom waar dit recept vandaan komt) dit niet meer kan lezen.
      Maar wie weet is het zo, dat we ook aan gene zijde toch nog van alles meekrijgen😉
      Hartstikke bedankt voor je spontane reactie.

  6. Hoi Marion,
    Ben nu bezig met de goulash en ben zeer benieuwd,het ruikt goed, het ziet er lekker uit , mijn zoon is niet weg van rundvlees maar heeft wel geproefd
    als het klaar is zal ik hen een pannetje brengen.
    wat ik altijd moeilijk vindt is de ingrediënten waar geen hoeveelheden bij staan, al is het maar ongeveer nu is het helemaal een gok.
    ik laat je weten wat wij er van vonden.
    Gr Henny

    • Hallo Henny,

      Hartelijk dank voor je reactie.
      Ik ben heel benieuwd hoe jouw zoon dit gerecht gaat beoordelen.
      Wat de hoeveelheden van de ingrediënten betreft: ik neem aan dat je het over de specerijen hebt (tijmpoeder, cayennepeper en de paprikapoeder?).
      Meestal is dat een persoonlijke kwestie van smaak (vooral cayennepeper) vandaar dat ik mij daar niet teveel mee wil bemoeien.
      Als je tijdens de bereiding van het gerecht herhaaldelijk blijft proeven ga ja vanzelf wel merken wat er nog toegevoegd kan worden.

      Met paprikapoeder kan niet veel mis gaan, daar kun je best veel van gebruiken.
      En wat betreft tijmpoeder? Dat is net als peper een beetje naar smaak, niet iedereen is er fan van (de smaak kan nogal overheersend zijn) sommige mensen laten het helemaal weg maar ik vind het toch bij goulash horen.
      Begin met een afgestreken theelepeltje en blijf tussendoor goed proeven.
      Wat specerijen betreft heeft iedereen toch een beetje zijn eigen voorkeuren.
      Ik wens je heel veel smaakplezier en ben heel benieuwd naar je reactie (vooral die van jouw zoon)😉
      Groetjes Marion.

      • Hoi Marion,
        Wij vonden het verrukkelijk komt geen andere goulash meer op tafel.
        Mijn zoon heb ik nog niet gezien maar dat hoor je zeker.
        Bedankt voor het lekkere recept.

        Groetjes Henny

      • Dat is fijn om te horen Henny.
        Het doet me altijd goed als mensen hun waardering over een recept uitspreken.
        Het is zo leuk om iets (in dit geval een recept) te delen met anderen.
        Daarom: van harte graag gedaan🙂

        Groetjes Marion.

      • Hoi Marion,
        Mijn zoon vond het lekker schreef hij en jaha het rundvlees ook, haha.
        toch weer iemand enthousiast gemaakt met rundvlees door een combinatie van.
        Heerlijk recept nogmaals, wij zullen er vaak van genieten.
        Groetjes Henny

  7. Beste Marion,

    Afgelopen zaterdag zocht ik een recept voor goulash en jouw verhaal en recept trokken mijn aandacht. Ik heb je recept in grote lijn gevolgd en behalve voor onszelf heb ik ook voor vrienden een pan klaar gemaakt. Zij zouden terugkomen van vakantie. Het was gewoon heerlijk. Wij hebben ervan genoten en onze vrienden ook. Ik ben overladen met complimenten. Zo heerlijk en de complimenten zo leuk, dat ik dacht, dat moet ik je even laten weten.
    Overigens de aanpassing die ik heb gemaakt is dat ik de reuzel (kon ik zo snel niet vinden) heb vervangen door olijfolie met roomboter en er wat pancetta aan heb toegevoegd. Maar verder heb ik je recept helemaal gevolgd.
    ik zal het zeker nog dikwijls gaan maken!

    Met vriendelijke groet,
    Anja Tijdhof

    • Beste Anja,

      Wat ontzettend leuk om te lezen dat de goulash zo goed is ontvangen zowel bij jou als bij jouw vrienden.
      En wat leuk dat jij voor je vrienden zo’n hartelijk ‘Welkom Thuis’ hebt georganiseerd, zulke vrienden zijn in mijn ogen goud waard🙂
      Ik vind het echt heel erg leuk dat je dit met me deelt.
      De volgende keer dat ik de goulash ga maken ga ik er ook eens pancetta aan toevoegen het klinkt namelijk alsof de goulash daardoor nog lekkerder wordt.
      Hartelijk dank dan ook voor deze smakelijke tip en ik wens je voor de toekomst nog heel veel goulash-eet-plezier!

      Vriendelijke groetjes terug van Marion.

  8. Hallo Marion,

    Ik was afgelopen weekend met mijn vrouw in Praag, ik moest daar natuurlijk goulash eten.
    Thuis gekomen, zegt mijn vrouw: we kunnen de buren wel uitnodigen, om bij ons goulash te eten.
    Is goed zei ik, maar ik moet het wel een dag eerder maken, want dan trekt de smaak beter door.

    De goulash pruttelt nu op een laag vuurtje en de smaak is geweldig, al zeg ik het zelf.
    Ik heb geen reuzel gebruikt. De plaatselijke supermarkt word omgebouwd tot Jumbo, dus ik moest het dorp uit om te winkelen, maar voor die tijd niet echt gekeken naar jou recept.

    Ik wou ook nog even iets zeggen over de E nummers in reuzel. Als je verse reuzel koopt, dan zitten daar geen E nummers in. Reusel zit aan de binnenkant van het varken te de ribben aan.
    Mijn vader kocht het altijd bij de plaatselijke exportslachterij, Het vet werd in een pan gelegd en op een zacht vuurtje werd het vet gesmolten, we noemen het dan kaantjes, wat ze in de jaren 30,40,50 en 60 op brood deden, maar bij ons werd er in de jaren 70 en 80 nog steeds in gebakken. Met het gevolg, dat mijn vader niet oud is geworden. Dicht geslipt door de reuzel.
    Maar dit ter zijde. Nogmaals het is een super recept, bedankt.

    Groet, Kier-Jan Dijkema

    • Prima recept. Ik ben nog nooit een doodsoorzaak “reuzel” tegengekomen. Jammer dat je dit hier benoemd. Juist de authenticiteit van dit recept maakt het fantastisch!

      • Dank je Hans.
        Zelf denk ik ook dat reuzel geen doodsoorzaak kan zijn, maar veel mensen zijn (helaas nog steeds) verkeerd voorgelicht en geloven er nog heilig in dat verzadigde vetten de aderen dicht laten slibben.
        Een tante van mij (95 jaar, God hebbe haar ziel) weigerde steevast over te gaan op kunstmatige vetten zoals halvarine, bak-en braadvet, plantaardige oliën om in te frituren e.d.
        Nee, roomboter, reuzel en ossewit moest het zijn.
        Toen ze stierf had ze al haar tanden nog, voor mij een bewijs dat de tandarts Weston Price goed zat met zijn onderzoek waaruit bleek dat bevolkingsgroepen die grote hoeveelheden in vet oplosbare vitamine ADE en K tot zich namen (die veel voorkomen in producten van dierlijke oorsprong zoals o.a melkvet, eieren, lever en vette vis) weinig tot geen tandproblemen hadden.

        Inmiddels is door wetenschappelijke onderzoeken gebleken dat niet verzadigde vetten de aderen laten dicht slibben maar de combinatie van suiker met vetten en dan vooral de fabrieksvetten (transvetten) in koekjes, gebak, snoep, alle zwaar bewerkte producten uit de supermarkt, gefrituurde producten, pizzabodems enzoverder……
        Toch willen veel mensen hier (nog) niet aan en blijven liever de verzadigde vetten demoniseren, uiteraard niet moedwillig maar vaak door onwetendheid.
        Daarom is het goed dat steeds meer mensen zich tegenwoordig goed laten informeren door sites die onafhankelijk zijn van de voedingsindustrie🙂
        Bedankt voor je reactie en een fijne dag nog.

  9. heb zaaaalige herinneringen aan goelash en goelashsoep op vroegere oostenrijkse skivakanties, ik maakte vandaag jou goelash, lekkerrrr !!! maar kan het zijn dat men er ook kumijn in doet ? ik miste ergens een détail…

    • Fijn om te horen dat de goulash lekker heeft gesmaakt.
      Komijn vind ik zelf niet zo lekker in gerechten maar je zou het natuurlijk kunnen proberen.
      Veel succes de volgende keer met het maken van je eigen hernieuwde aangepaste recept🙂

  10. hoi marion

    ook even jou goulash gemaakt samen met de buurman in een dutch oven aan een driepoot
    de goulash was perfect en enige wat ik er bij heb gedaan zijn Champions
    reuzel heb ik zelf gemaakt door spekvet uit te bakken
    dit is voor herhaling vatbaar
    op onze FB site staan enkele foto s Buur N Buurman

    gr Bert

    • Via mijn zoon heb ik even op jouw Facebook gekeken,leuk hoor zo’n Dutch oven.
      Je brengt me nog op ideeën🙂
      Bedankt voor je reactie en ik ben blij dat de goulash voor herhaling vatbaar is zodat jouw buurman nooit de hond in de pot vindt😉

  11. Na deze goulash al een keer of 5 gemaakt te hebben dacht ik toch even een reactie plaatsen. Iedereen hier thuis smult ervan! Reuzel maak ik ook altijd zelf door spek uit te bakken. Hij Is echt HEERLIJK! Dus na 2 jaar nog steeds bedankt voor dit heerlijke recept.

    • Super graag gedaan.
      Het is heel leuk om te ervaren dat ik mensen (al vijf keer) blij heb kunnen maken met zoiets kleins als een recept.
      Hartelijk dank voor je spontane reactie.

  12. hoi Marion

    de goulash is weer een keer gemaakt dit keer met de fam .
    en weer lekker buiten koken aan de drie poot het was weer zeer lekker .geserveerd met rijst en pittige komkommer salade

  13. Hoi,
    De eerste keer in mijn leven dat ik goulash maak!
    En dat op mijn 54e haha
    Ik ben zeer benieuwd hoe dit gaat smaken….
    Ik heb na alles in de pan te hebben gedaan een klein deel in een mijn braadpan gedaan en heb daar een madamme janet aan toegevoegd.
    Mijn partner is namelijk van de “never hot enough”
    Over een paar uurtjes gaan we t meemaken

Leave a Reply

