Sint Martinus Bisschop Roem Van Alle Landen

DSCN1223

Sint Maarten

Het feest van offerbereidheid, goedheid en van deemoed, maar ook het feest van elkaar zien en delen.

Met een beetje pijn in mijn hart denk ik terug aan de periode dat mijn kinderen nog op de (Vrije) basisschool zaten. Ik mis de sfeer van alle jaarfeesten maar die van Sint Maarten in het bijzonder.

De leerkrachten deden altijd zo hun best om de kinderen een geslaagd Sint Maartens-feest te geven.

Ze schrokken er bijvoorbeeld niet voor terug om zelfs een echte (b) edelman in te ‘ huren ‘, zodat alles nog wat ‘ echter ‘ leek.

Op de dag van Sint Maarten werd de hele school versierd met lantarentjes, die de kinderen die dag zelf hadden beplakt met zijdevloei.

De hele avond kwamen er geen kunstlicht (lampen) meer aan te pas, alleen maar waxinelichtjes en kaarslicht.

Het kaarslicht verspreidde zijn licht zowel in de klaslokalen als door alle gangen van de school, dat gaf een super mooi (magisch) effect,  de kinderen vonden die intieme sfeer rond Sint Maarten super leuk (en niet alleen de kinderen).

Wat ik beslist niet mis aan Sint Maarten is het uithollen van de knollen (koolraap). God wat stonk dat goedje, het liet me denken aan mijn eigen jeugd waarin ik altijd koolraap moest eten. Ja echt, moest. Ik krijg nog kokhals-neigingen als ik eraan denk. 

Veel moeders maakten (van dat wat overbleef na het uithollen van die koolraap ) traditiegetrouw een dikke maaltijdsoep, nou ikke niet dus😦

Nee, voordat wij thuis weggingen vulden we onze buikjes lekker met (ook wel) een goed gevulde maaltijdsoep, maar dan wel gemaakt van iets frisser geurende groenten zoals de pompoen. Daar aten we dan meestal iets van pannenkoeken bij.

Voordat het feest kon beginnen moesten de kinderen zich eerst op het schoolplein verzamelen.

Verwachtingsvol en met hun zelf uitgeholde knol in hun kleine handjes, bewonderden de kinderen elkaars ‘ lantarentjes ‘.

Daarna kon de ‘ bedeltocht ‘ langs verschillende huizen (en soms langs een echt kasteel) beginnen.

Al zingend bedelden de kinderen om een aalmoes:

Sint Martinus Bisschop
roem van alle landen
Dat we hier met lichtjes lopen,
Is voor ons geen schande.
Hier woont een rijk man
Die ons wel wat geven kan,
Geef me een appel of een peer,
Ik kom het hele jaar niet meer.
Het hele jaar, dat duurt zo lang,
als mijn lichtje branden kan!

God zal u lonen
met honderdduizend kronen,
met honderdduizend lichtjes aan,
daar komt Sinter-Maarten aan.

Klik hier voor nog meer Sint maarten liedjes.

Mijn dochter klonk altijd een beetje schuchter maar mijn zoon hoorde ik altijd al vanuit de verte aankomen, uit volle borst mee zingend (lees schreeuwen) met de rest van de rouwdouwers van de school.

Met manden vol lekkers (appels, noten en mandarijntjes, géén snoep op de Vrije school) keerden de kinderen dan vervolgens weer op het schoolplein terug. 

DSCN1332

Daar wachtte hun een grote ouderwetse gietijzeren kookpot met warme chocomelk erin, die (met ijzeren kettingen) boven een echt houtvuur hing, net zoals in vroeger tijden.

De chocolademelk was uiteraard zelf gemaakt, mmmmm….. Vervolgens werden brood-mannetjes uitgedeeld, die de kinderen die dag zelf hadden gebakken.

5 oktober 013

Met een bekertje chocolademelk in de ene hand en het brood-mannetje in de andere, vervolgden de kinderen hun ‘tocht’ naar de warme omhulling van hun eigen klas, waar ze door juf of meester werden getrakteerd op het verhaal van Sint maarten.

Ik vond het altijd bijzonder om te zien hoeveel ontzag de kinderen hadden voor dit ritueel (zelfs de grootste rouwdouwers zoals mijn zoon) :-) 

Moe maar voldaan ( klinkt een beetje cliché maar zo was het nu eenmaal) keerden we later op de avond terug naar ons eigen huis waar we (niet) alles nog eens dunnetjes over deden, maar wel de warme chocolademelk deze keer met een flinke toef slagroom erboven op.

Gelukkig heb ik mijn seizoenentafel- figuurtjes nog, waarmee ik me van harte kan uitleven, zodat ik af en toe toch nog in die magische, intieme en omhullende sfeer van de Vrije School kan blijven. Want het leven is soms al kil genoeg.

DSCN1344 DSCN1340

Afbeelding brood-mannetje komt van ministerieetenendrinken.nl

Leave a Reply

