Chocolade Truffels, Dodelijk gezellig en Moorddadig lekker.

DSCN1360 

Iedere keer wanneer ik chocolade truffels eet moet ik aan een (griezel) film denken, die ik ooit eens als klein meisje heb gezien (op een zondagmiddag nota bene). Volgens mij was het nog een waargebeurd verhaal ook. Ik vergeet het nooit meer.

Het was een Duitse film en ging over een kinderlokker/ moordenaar, die kinderen lokte met chocolade truffels en een soort van Jan Klaassen pop.

Ik vond dat als kind zo’n enge film dat ik sindsdien ‘s avonds niet meer alleen durfde te gaan slapen, ik kreeg er nachtmerries van.

Het heeft heel lang geduurd voordat ik deze film uit mijn hoofd kon zetten. Ik zie het gezicht van die vreselijke kerel (Gert Fröbe) nog voor me.

De constante dreiging en gespannen sfeer in deze film (een meisje werd namelijk als lokaas gebruikt om die vent te ‘vangen’ ) is me heel lang bij gebleven.

Misschien is dat wel de reden geweest dat ik mijn kinderen ( net iets te vaak ) heb gewaarschuwd voor kinderlokkers. Brrrr…ik krijg nog de bibbers als ik aan die film denk.

Grappig dat dit soort dingen weer naar boven komen op een moment dat je het helemaal niet verwacht.

Ik wilde eigenlijk heel gezellig het recept voor  ‘ mijn ‘ chocolade truffels met jullie gaan delen. Weer een bevestiging dat schrijven therapeutisch werkt. 

Mijn kinderen verwijten mij nu nog weleens dat ik hun vroeger (onbewust) bang maakte voor kinderlokkers.

Zelf dacht ik altijd dat dat kwam omdat ik (jaren geleden) tijdens een aflevering van Oprah Winfrey hoorde, dat een deskundige zei dat je kinderen moest waarschuwen voor ‘ enge mannen ‘ en er niet voor terug moest schrikken om ze bang te maken.

De kinderen konden beter een beetje bang zijn, dan dat ze zonder argwaan voor vreemden  in hun val zouden lopen.

Hè bah, waarom vertel ik dit nou, nu is mijn hele gezellige momentje naar de mallemoer……

Nou ja, misschien is het wel goed als mijn kinderen dit ooit lezen, en helpt het hun om hun moeder haar overbezorgdheid te vergeven😉

Wees gewaarschuwd als je van plan bent deze truffels te gaan maken. Ze zijn dodelijk lekker en het zal je niet lukken om ze te bereiden zonder je handen eraan vuil te maken.

Het recept voor plusminus 18 truffels:

  • 250 gram bittere chocolade (minimaal 70% cacao).

  • 50 gram zachte roomboter.

  • 2 eetlepels slagroom.

  • 1 eetlepel cacaopoeder, gezeefd.

  • 1 eetlepel bruine rum of cognac.

Bereidingswijze:

  • Rasp de chocolade op een fijne rasp ( of hak super klein in een keukenmachine ).

  • Roer de roomboter met een mixer tot een romige massa.

  • Voeg beetje bij beetje de helft van de geraspte chocolade toe.

  • Voeg vervolgens, ook beetje bij beetje, de slagroom, het cacaopoeder en de rum of cognac erbij.

  • laat het mengsel daarna gedurende een half uur tot een uur in de koelkast staan om op te stijven.

  • Vorm van de massa ovale balletjes.

  • Wentel ze door de achtergehouden geraspte chocolade.

Bewaar de truffels ( goed ingepakt ) in de koelkast. Ze zijn dan ongeveer een week houdbaar. 

DSCN1358

4 thoughts on “Chocolade Truffels, Dodelijk gezellig en Moorddadig lekker.

  1. Oh, dat klinkt heerlijk! Ga ze ook eens maken. Gebruik meestal 92% pure chocola, die van Vivani is dat geloof ik, is echt niet zo bitter als wat je zou verwachten en ook suikervrij maar die vreet ik altijd binnen twee dagen op. Als ik er nu eens iets nuttigs mee doe is dat wel slimmer🙂

    Lastig hoor met kinderlokkers. Moet ook oppassen dat ze niet achter elke boom een kinderlokker zien maar ze moeten wat mij betreft ook wel erg goed doordrongen zijn van het feit dat ze nooit, nooit met een vreemde mee mogen, weg moeten lopen als een vreemde ze snoep aanbiedt enzo. Ook als mensen zeggen dat dat mag ‘van mama’. Beetje een lastig evenwicht, zeker als ze gaan vragen waarom dat dan zo is. Je wil ze ook niet bang maken.

    Mijn vriendin vertelde dat er bij hen, een dorpje of twee verder, vanuit de school uit het dorp een bericht was gestuurd naar de ouders over wazige figuren bij de school die de oudere kinderen dingen aanboden en vroegen met hen mee te gaan. Helemaal ongegrond is je angst als ouder niet, er lopen genoeg idioten.

    • Ik heb ook altijd de chocolade van Vivani.
      Lekker veel cacaomassa en cacaoboter.

      Bah, wat akelig van die wazige figuren bij jullie in de buurt.
      Ja, ik had zelf ook altijd zoiets van beter een keer te veel waarschuwen dan een keer te weinig.
      Er lopen inderdaad genoeg idioten rond en erger nog, het worden er steeds meer, blijkbaar allemaal te weinig verzadigd vet gegeten😉
      Nee, dit is geen leuk grapje voor zo’n serieus onderwerp.
      Succes met het maken van deze overheerlijke truffels.
      Weet wel waar je aan begint.
      Je moet namelijk niet bang zijn om je handen vuil te maken.
      Persoonlijk zou ik ze pas gaan maken als de kinderen in bed liggen (te dromen van kinderlokkers), foei doe ik het alweer😦
      Anders ben ik bang dat je daarna de hele keuken kunt gaan renoveren.
      Het draaien van de truffels is nogal een ‘vies’ werkje, maar het resultaat is hemels.
      Er volgen nog meer recepten van lekkere bonbons.
      De feestdagen naderen en ik wil mijn gezin toch iets lekkers voorzetten.

Leave a Reply

