Je ‘Gezonde Dieet’ Zou Je Brein Weleens Stilletjes Aan Kunnen Doden!

Grain Brain

Dit artikel kwam ik tegen op Facebook.

Helaas weer in het engels😦

Aangezien onderwerpen over hersenen of gemoedstoestanden mij altijd triggeren, sprak de titel van het boek mij meteen aan. Vandaar dat ik hier en daar voor mezelf wat stukjes ben gaan vertalen (niet letterlijk hoor) maar zo dat voor mij de strekking van het verhaal een beetje duidelijk wordt. Sommige kleine stukjes zijn van mezelf.

Ik zet het hier neer zodat jullie er ook je voordeel mee kunnen doen want ik vind wel dat iedereen dit eigenlijk zou moeten weten.

Het is een beetje een lang stukje geworden (alweer).  Tja, waarschijnlijk is het voor goed-doorvoede-hersenen nu eenmaal moeilijk om kort van stof te zijn😉

Volgens de schrijver van het boek ( (neuroloog David Perlmutter, internationaal erkend leider op het gebied van voedings-invloeden op neurologische aandoeningen ), worden wij verkeerd geïnformeerd omtrent gezonde voeding.

Vooral waar het de gezondheid van onze hersenen betreft.

Deze neuroloog zegt in zijn boek dat de hersenen gedijen op een vetrijke, koolhydraatarme voeding, die helaas vrij ongewoon is voor de meeste menselijke populaties van vandaag! 

De persoon die dit artikel heeft geschreven, heeft Dr.Perlmutter  geïnterviewd en stelde hem de volgende vragen:

In uw boek geeft u aan dat koolhydraten van welke aard dan ook (van de natuurlijke suikers in fruit, bruine rijst, en de complexe koolhydraten in quinoa tot aan een volkoren bagel) schadelijk zijn voor de hersenen.

U beweert dat koolhydraten (als ze een leven lang worden geconsumeerd) de oorzaak zijn van de meest ernstige degeneratieve hersenaandoeningen (zoals onder andere ADHD, dementie, chronische hoofdpijnen en de ziekte van Alzheimer)  die nu al worden aangeduid als  ‘ diabetes type 3 ‘.

Dr. Perlmutter geeft de volgende reactie:

Consumptie van koolhydraten leidt tot verhoging van de bloedsuikerspiegel. Niet alleen op korte termijn maar ook op lange termijn.

De alvleesklier voortdurend uitdagen om insuline aan te maken (door koolhydraat-rijke voeding te eten) leidt tot insuline-resistentie, een aandoening die rechtstreeks verband houdt met een verhoogd risico op dementie.

Wat nog erger is: insuline-resistentie is de voorloper van diabetes type 2, een aandoening die wordt geassocieerd met een verdubbeling van het risico op het krijgen van de ziekte van Alzheimer.

In een recent rapport in het ‘ Journal of Alzheimer’s Disease ‘ toonde Mayo Clinic onderzoekers aan dat mensen wiens voeding veel koolhydraten bevat, een opmerkelijk verhoogd risico ( 89% ) hadden op het ontwikkelen van dementie, in tegenstelling tot die mensen wiens voeding het meeste vet bevatte!

Het hebben van de hoogste niveaus aan vetconsumptie werd geassocieerd met een ongelooflijke (44%) vermindering van het risico op het ontwikkelen van dementie. (Dit is een beetje een rare zin en heb ik volgens mij niet helemaal goed vertaald maar de inhoud zal  wel duidelijk zijn). Volgens mij betekent het dit: Vetconsumptie vermindert het risico op het ontwikkelen van dementie😉

Zogenaamde complexe koolhydraten vormen een grotere bedreiging voor de gezondheid dan eenvoudige suiker ( nou niet allemaal aan de suiker gaan hè, onderaan het artikel staat waarom niet ).

Ze verhogen niet alleen de bloedsuiker maar houden hem dus ook voor een langere tijd hoog.

Volkoren brood heeft een dramatisch hogere Glycemische Index in vergelijking met pure tafelsuiker. ( De Glycemische Index laat zien hoe hoog de bloedsuiker stijgt naar aanleiding van het eten van een bepaald voedingsmiddel).

Hoe hoger de GI, des te meer insuline de alvleesklier moet aanmaken.

In uw boek gaat u de strijd aan met een aantal van de meest algemeen aanvaarde dogma’s over voeding. Namelijk dat zowel verzadigd vet als cholesterol niet alleen goed maar zelfs noodzakelijk is voor de gezondheid van de hersenen. Als iemand aan hersenbeschadiging lijdt zou u de patiënt juist meer eieren, kokosolie en rood vlees aanraden.

Twee vormen van vet die van vitaal belang zijn voor de gezondheid van de hersenen zijn cholesterol en verzadigd vet. Consumptie van verzadigd vet is absoluut niet relevant in het ontwikkelen van hart- en vaatziekten. 

Verzadigd vet is een fundamentele bouwsteen voor de hersencellen. Eén van de rijkste bronnen van verzadigd vet dat in de natuur voorkomt is de menselijke moedermelk!

Ook cholesterol is essentieel voor goed functionerende hersenen. 

Cholesterol fungeert als een brein-beschermend-antioxidant. Het is de bouwstof waaruit ons lichaam vitamine D maakt, een belangrijke factor in het behoud van een goede hersenfunctie.

Cholesterol helpt ons de schade die wordt veroorzaakt door het overmatig gebruik van koolhydraten, te beperken en zelfs te repareren.

Cholesterol, wat al heel lang wordt zwart gemaakt door de media en medische gemeenschap, bevordert zelfs neurogenese (de geboorte van nieuwe hersencellen) en bevordert de communicatie tussen neuronen.

Studies hebben aangetoond dat hogere niveaus van serumcholesterol leidt tot een betere cognitieve bekwaamheid.

Bovendien is cholesterol de voorloper van de geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron, die allemaal bijdragen aan een gezonde hersenfunctie.

Hoewel de hersenen maar twee tot drie procent van ons totale lichaamsgewicht vormen, bevindt 25% van al het cholesterol zich in onze hersenen.

De FDA waarschuwt consumenten voor bepaalde cholesterol-verlagende medicijnen. Ze zouden verband houden met de achteruitgang van het geheugen en andere cognitieve problemen.

Dr. Perlmutter zegt vervolgens dat hij absoluut een voorstander is van gras gevoederd rundvlees en eieren van graskippen, en kokosolie staat bovenaan zijn lijstje🙂

Het (her) introduceren van hersen-voedende voedingsmiddelen (zoals verzadigde vetten) in het voedingspatroon en het aanzienlijk terugdringen van koolhydraten effent volgens deze specialist de weg naar het behoud en verbeteren van onze hersenen.

En vermindert zeer zeker het risico op het ontwikkelen van de ziekte van Alzheimer (een ziekte waar geen behandeling voor is).

Ontstekingen (veroorzaakt door het eten van granen) zijn de ware bron van problemen met onze hersenen en van hart-en vaten.

Zij zijn de oorzaak van te hoog cholesterol!

Neuroloog Perlmutter heeft zich ook tot doel gesteld om de waarheid over de bijwerkingen van cholesterolremmers aan het licht te brengen.

Dementie-achtige effecten zouden een vreselijke bijwerking zijn die veroorzaakt worden door het gebruik van deze medicijnen.

Deze arts zegt in zijn boek ook nog dat LDL cholesterol wordt geoxideerd wanneer het aan SUIKER is gebonden!!!! Dit proces wordt glycatie genoemd (versuikerde eiwitten).

(Oxidatie is de schade die kan optreden bij eiwitten door de inwerking van chemische stoffen, de zogenaamde vrije radicalen).

Dit is het proces dat  plakkaten (plaques) veroorzaakt, de beruchte bloedproppen, die een goede doorstroming van het bloed verhinderen en zelfs het risico op hart-en vaatziekten verhogen.

Dus suikers ( granen, zetmeel en koolhydraten) zijn de boosdoeners en niet het verzadigd vet (yes) Maar dat wist ik natuurlijk al, toch is het altijd leuk als je het dan ook eens van een neuroloog hoort🙂

Hij zegt trouwens ook dat gluten (granen)-vrij eten niet nieuw is of een rage maar dat dat het ‘dieet ‘ is dat mensen voor meer dan 99,9% van ons bestaan op deze planeet hebben geconsumeerd.

Zo, ik stop ermee voor vandaag want ik ga me nog snel een eitje bakken, 

In een  ‘ beetje ‘ roomboter wel te verstaan :-)

Afbeeldingen komen van: http://www.ze.nl en http://www.ericharms.nl

P.S Dit artikel bevat volgens kenners een paar ‘onwaarheden ‘ ( lees de reacties op dit artikel door rechtsboven op het rode hartje te klikken) mijn excuses daarvoor. Ik ben niet verantwoordelijk voor de inhoud ik heb het artikel alleen maar willen vertalen.

16 thoughts on “Je ‘Gezonde Dieet’ Zou Je Brein Weleens Stilletjes Aan Kunnen Doden!

  1. Ik ben het er niet mee eens dat we nog kunnen stellen dat we (ik gebruik het woord voor ‘de mens’ waar ter wereld dan ook ) verkeerd geïnformeerd worden.
    Tegenwoordig is het voor iedereen mogelijk zich te informeren of er over welk onderwerp dan ook een andere denkwijze gehanteerd wordt dan de gangbare.
    Men moet er alleen moeite voor doen.

    En als ik zie hoeveel moeite men doet om allerlei oppervlakkige zaken te achterhalen ( welk jurkje had deze of andere ‘ster’ aan etc.), dan kan men moeilijk beweren dat het niet voor iedereen mogelijk is om achter informatie aan te gaan met betrekking tot voeding.
    Niemand zei dat het makkelijk was ,maar de informatie is er wel.

    Zelf-denkend zijn wordt dan wel veronderstelt en daar schort het wel vaker aan.
    Bedenk maar wat het over de mens zegt dat er op bv. de beschrijving van een wasmachine staat dat het apparaat niet geschikt is om er een huisdier in te stoppen etc.

    Het is gewoon duidelijk hoe men het menselijk lichaam dient te voeden en naar mijn mening moeten hier geen concessies in gedaan worden en dat doet deze Dr.Perlmutter wel degelijk.
    Hij geeft aan hoe slecht granen en suikers zijn en ook dat we goede vetten moeten eten.
    En ja,ook vlees en melkproducten adviseert hij.
    Dan vraag ik me af waarom hij een vegetarisch eetpatroon sterk aanbeveelt in verschillende podcasts.
    Zo’n eetpatroon is ook ronduit gebrekkig voor de mens en heeft z’n eigen problemen.

    Ik vindt dit een vertoning van te weinig ruggegraat en bang zijn om een deel van de doelgroep te missen(lees verkoop).
    Ik heb genoeg van deze mensen,en niet dat hun daar wakker van liggen maar in feite is het gewoon weer een boek met nothing new under the sun.

    Ad

    • Tja Ad, je mag je mening natuurlijk hebben en ik kan je ook heel goed volgen.
      Zelf vond ik het artikel wel interessant omdat daarin ( door een neuroloog) wordt aangegeven dat we niet bang hoeven te zijn voor verzadigde vetten.
      Om die reden heb ik het artikel zo goed en zo kwaad als het kon in het Nederlands vertaald, zodat de lezers van mijn blog het ook eens van iemand anders zouden horen😉
      Voor mensen die al heel lang meedraaien op het gebied van gezonde voeding is dit boek natuurlijk niks nieuws onder de zon.
      Voor diegenen echter die nu pas (voorzichtig) hun eerste stapjes gaan zetten op het gebied van gezonde voeding, kan het boek toch nuttige informatie bevatten.
      Helaas wel met de nodige fouten begrijp ik uit de reactie van DenniS.
      Bedankt dat mensen zoals jullie (gevorderden op voedingsgebied) zich toch nog de moeite nemen om op mijn ‘ huishouden van Jan Steen blog ‘ te komen reageren😉
      Kan ik echt waarderen.

  2. Interessant schrijven. Bedankt daarvoor. Ik heb alleen een paar kanttekeningen:

    “Volkoren brood heeft een dramatisch hogere Glycemische Index in vergelijking met pure tafelsuiker.”
    Dit klopt niet. Suiker wordt sneller opgenomen dan de suikers in het zetmeel uit het volkoren brood.
    (http://www.lilith.demon.nl/div/glykemischeindex.htm)

    “Hoe hoger de GI, des te meer insuline de alvleesklier moet aanmaken.”
    Het draait niet om de GI, maar om de glycemische lading, die wordt bepaald door het KH-gehalte te koppelen aan de GI. En daarbij nog kijken naar hoeveel je van een product eet.

    “Eén van de rijkste bronnen van verzadigd vet dat in de natuur voorkomt is de menselijke moedermelk!”
    Dat klopt niet. Zoveel vet bevat moedermelk echt niet, slechts 4%. En dat is niet eens puur verzadigd vet. (http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/inhoud/invloed.html)

    • Hoi DenniS,

      Van harte welkom op mijn blog.
      Bedankt voor je toevoeging op dit artikel.
      Tja, ik kan er verder ook niets van maken, het stond zo toch echt beschreven in het artikel van die neuroloog.
      Waarmee ik niet wil zeggen dat de informatie dan niet ‘verkeerd’kan zijn;-)
      Wel erg dat dit soort dingen gebeuren.
      Ik ging er zomaar van uit dat de informatie wel zou kloppen, weer iets geleerd.
      Gelukkig dat er nog wakkere mensen op deze aardbol rondlopen zoals jij🙂
      Nogmaals bedankt voor je positieve reactie.

  3. Hoi Marion,
    Ik begrijp wel waarom je het artikel op je blog zet.
    Mijn commentaar heb ik hier geplaatst na jou vraag om dit toe doen (op het Weston Price forum).
    Daarbij veranderd dit niets aan mijn mening en hoop ik dat men zich steeds verder verdiept in een onderwerp en niet zomaar iets aanneemt, omdat de schrijver ervan een medische opleiding heeft genoten.
    Dat zegt namelijk helemaal niets over de waarheid ervan.
    Mensen hebben al veel te lang van alles op het gebied van gezondheid voor waar aangenomen omdat ze dachten ‘hun hebben gestudeerd en dus zal het wel waar zijn’.
    Groet,
    ad

    • Ben ik het helemaal mee eens Ad.
      Jezelf blijven verdiepen in de materie en niet zomaar klakkeloos alles van anderen aannemen, is de snelste weg naar een gezond en vitaal leven.
      Groetjes Marion.

  4. Hoi Marion, mocht je interesse hebben, het boek Grain Brain is vertaald naar het Nederlands en heet “Het glutengevaar : de sluipmoordenaars van je brein: de onthutsende waarheid over granen, koolhydraten en suiker” / David Perlmutter; ISBN 9789021808567

      • Is niet erg hoor.
        Hartstikke bedankt voor de tip.
        Ik ga het boek meteen bestellen want dat mag in mijn gezonde bibliotheek zeker niet ontbreken😉
        By the way, ik ben al een tijdje gluten-arm (helaas nog niet helemaal glutenvrij) aan het eten, maar ik merk heel duidelijk het verschil.
        Sinds kort is bij mijn zoon een gluten-intolerantie geconstateerd dus nu worden we ‘gedwongen’ om streng op de gluten te letten.
        Je tip komt dus als geroepen.
        Een goed boek stimuleert en inspireert altijd weer🙂

  5. “Eet vet, word slank” / Barry Groves; Vertaling van: Eat Fat, Lose Fat. ISBN 9789079872534

    is ook een optie.😉

    Geen idee of je graag engelstalige interviews kijkt, anders google eens op dr. Tom O’Bryan. Hij heeft vorig jaar november een glutensummit georganiseerd die heel veel informatie bevat. Het meeste is niet meer gratis online te volgen, maar enkele interviews nog wel. Sommige zelfs met transcript.🙂


    The Gluten Summit: Summary with Dr. Tom O’Bryan and Sean Croxton

    • Eet vet word slank heb ik al gelezen, die vond ik eerlijk gezegd wat minder.
      Maar naar aanleiding van jouw tip over het boek Glutengevaar ben ik diezelfde dag nog naar de stad gegaan, om dat boek te kopen.
      Een echte aanrader, hier en daar wordt wel wat met medische termen gegooid maar voor iemand die interesse heeft in deze materie is dat hoogstwaarschijnlijk geen probleem.
      Ik heb het in een ruk uitgelezen. Ik ben me wel rot geschrokken over wat gluten met de hersenen doen,ik wist wel dat het erg was maar zo erg……
      Gluten zijn niet alleen gevaarlijk voor mensen die er gevoelig voor zijn.
      Iedereen die zijn hersenen optimaal gezond wil houden zou gluten moeten vermijden.
      Ik ben al twee dagen glutenvrij aan het eten dus😉
      Nogmaals super bedankt voor deze goede tip.

      Helaas is mijn Engels niet zo best,ik moet het dus echt van de Nederlandse vertalingen hebben.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s