‘ Raffaello ‘ Choco Taart

Mijn dochter is gek op Raffaello’s en witte chocolade maar……omdat wij gezond zijn gaan eten koop ik dit snoep uiteraard niet meer ;-) 

Aangezien de boog niet altijd gespannen kan staan verras ik haar daarom vandaag ( op haar verjaardag) met dit alternatief.

DSCN0299

Deze taart is natuurlijk ook niet echt gezond te noemen omdat er altijd nog suiker en granen inzitten maar het is altijd nog gezonder dan ‘ gewoon ‘ gebak (of bonbons).

Gewoon gebak (of bonbons) bevatten meestal veel suiker en (bewerkte, gehydrogeneerde) plantaardige vetten en melkpoeder. Bovendien bevatten ze vaak tarwemeel en soja-lecithine.

Soja lecithine wordt meestal gebruikt als alternatief voor ei ( en dan met name het eigeel (de dooier).

De mensen die mijn blog regelmatig lezen weten natuurlijk al hoe belangrijk eigeel is voor onze hersenen, dus ik zou daar wel even gek wezen als ik dat ging vervangen voor soja (getsie). Het feit dat ik echte eidooiers gebruik is dus al een pluspunt en de slagroom maakt ook veel goed ( ik moet mezelf toch even verdedigen).

Volgens mij is een firma ook niet verplicht om op het etiket aan te geven of het genetisch gemanipuleerde soja betreft dus nee….voor ons hoeft (al) het supermarktspul ( al heel lang ) niet meer.

Als het dan toch zo ‘ moet ‘ zijn dat ik één, twee of zeg drie keer per jaar zondig, dan wil ik dat natuurlijk wel met een ‘ gerust ‘ hart kunnen doen.

En dat lukt nou eenmaal het beste door iets zelf te maken, en door in mijn baksels gebruik te maken van kwalitatief goede (zo niet de beste) ingrediënten.

So Be It. Hier volgt het recept.

De ingrediënten die ik heb gebruik zijn allemaal biologisch.

Ingrediënten:

  • 4 eieren (gesplitst)

  • 3 bekers slagroom

  • 2 pakjes ‘ Sahnesteif ‘ (koop ik altijd in Duitsland bij Rewe volgens mij heeft de DM drogisterij het ook) Hiervan wordt de slagroom extra stijf.

  • 100 gram kokosrasp.

  • 2 tabletten witte chocolade (in stukken).

  • 100 gram (fijne) rietsuiker

  • 100 gram spelt-bloem

  • 1/2 theelepel (wijnsteen) bakpoeder

Biscuitbodem bakken:

  • Klop de eidooiers en de helft van de suiker tot een licht en romig mengsel dat sterk in volume toeneemt.

  • Klop in een aparte kom de eiwitten met de andere helft van de suiker tot ze licht en luchtig zijn.

  • Schep dit met een grote lepel voorzichtig door het eimengsel.

  • Zeef vervolgens de bloem en het bakpoeder boven de kom van het eimengsel en meng dit voorzichtig door het eimengsel. Neem hier even de tijd voor om alles zorgvuldig onder elkaar te roeren.

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 210 graden.

  • Bekleed een rond bakblik met bakpapier of vet hem in (ook met wat paneermeel bestrooien).

  • Giet het bak-mengsel in de beklede bakvorm en bak het meteen af in de voorverwarmde oven bij 180 graden (ongeveer 25 minuten). Het deeg moet veerkrachtig aanvoelen als je er met een vinger op drukt en de zijkanten moeten een beetje zijn losgekomen van het bakblik.

  • Laat de bodem iets afkoelen en keer hem dan om op een taartrooster, laat afkoelen.

  • Als de bodem is afgekoeld moet je hem (eventueel met een taartsnijder) verdelen in een 2/3 deel en een 1/3 deel.

  • Verkruimel het 2/3 deel in stukken (niet te klein), maak er maar een soort ‘ vlokken ‘ van .

  • Gebruik het 1/3 deel als bodem.

De vulling:

  • Verwarm één beker slagroom (niet laten koken) en smelt daarin de witte chocolade.

  • Laat dit mengsel afkoelen.

  • Klop de gesmolten, koude witte chocolade net zoals slagroom.

  • Klop de overgebleven twee bekers slagroom met de ‘ Sahnesteif ‘ stijf.

  • Meng de slagroom met de witte chocolade, de kokosrasp en de biscuit ‘ vlokken ‘ goed onder elkaar.

  • Bedek de biscuitbodem met deze heerlijke vulling.

  • Bestrijk de ‘ bult ‘ op het laatst met wat slagroom en kokosrasp.

Dit recept komt uit een Duits receptenboek dat ik ooit eens in de Zuid Duitsland heb gekocht. Het heet:

‘ Kuchen und Torten aus bäuerlichen Backstuben ‘.

Boerinnen verraden in dit boekje hun lievelings – en ook familierecepten.

Bijna alle recepten hebben als grondstof:

  • Melk

  • Roomboter

  • Yoghurt

  • Slagroom

  • Kefir

  • Kwark 

  • Mascarpone

Redelijk WAP dus😉

8 thoughts on “‘ Raffaello ‘ Choco Taart

    • Hoi Jeannie.

      Dat zullen we zeker doen.
      Bedankt voor de mooie foto’s die je mij hebt gestuurd van mijn dochter.
      Ik zal kijken of ik er één in dit berichtje krijg geplaatst.

      XXX Marion.

    • De taart is helaas op hihihihi….
      Maar toch bedankt voor je compliment Alexander.
      Je bent natuurlijk altijd welkom om een keertje langs te komen hoor, al ben ik bang dat de taart nu weer een poosje op zich moet laten wachten.
      We zondigen namelijk maar héél af en toe😉

      Groetjes van Marion.

Leave a Reply

