Resultaten Annex Verbeteringen In Gezondheid Door Weston Price voeding.

Bijnieruitputting? Kom voor een breedspectrum behandelplan naar BIE HEALTHY! 0654244176

Het is nu ongeveer een dik jaar geleden dat ik ontdekte dat mijn zoon (en ik ook trouwens)aan bijnieruitputting leed en dat zijn onhandelbare gedrag (waar hij zijn hele leven lang al mee te kampen had) direct  verband hield met deze ‘ stille ziekte ‘, een ziekte die men gerust een epidemie kan noemen.
Heel veel mensen lijden er namelijk aan ( vaak zonder dat ze dat zelf weten) dit ten gevolge van een ongezonde levensstijl.

Ik ben me eerst goed in gaan lezen en ben (heel veel) informatie op gaan zoeken over deze materie en daardoor kwam ik al snel uit bij Weston Price.

Omdat ik niet geheel ‘onschuldig ‘ bleek te zijn aan zijn ziekte

Heb ik om die reden de hand in eigen boezem gestoken en vond ik dat ik het aan mijn zoon verplicht was om hem dan ook maar zo goed mogelijk te gaan begeleiden in het verbeteren van zijn gezondheid.

Tien jaar geleden was ikzelf al op het pad gekomen van gezonde voeding en heb dan ook verschillende ‘eetstijlen ‘ uitgeprobeerd ( van een vetarm voedingspatroon tot vegetariër zijn tot (bijna) veganist worden).
Het bracht mij (ons) persoonlijk alleen maar meer van hetgeen waar wij eigenlijk van probeerden te herstellen namelijk : ondervoede hersenen, wat vooral te merken was aan ons gedrag (en ons humeur) :-( 

We raakten dan ook steeds meer van het gezonde pad af, gelukkig gaan wij nu sinds een jaar in de (wat ons betreft in ieder geval) juiste richting.

Eten volgens de richtlijnen van Weston Price is voor veel lezers van mijn blog nu onderhand wel duidelijk🙂
Het is een voedingspatroon dat meer is afgestemd op ons evolutionaire verleden en meer geworteld is in ( verloren gegane) tradities. 

Wat misschien leuk kan zijn is dat ik hier eens een opsomming plaats met de resultaten en verbeteringen die wij persoonlijk, en dan praat ik ook namens mijn zoon, aan den lijve hebben ervaren sinds wij ons VOEDEN volgens deze principes.

Ik moet heel eerlijk toegeven dat mijn zoon zich nog niet helemaal aan ‘het voedingsprotocol ‘ kan houden daar hij nog steeds een ietsje beïnvloedbaar is.
Wat dat betreft vecht hij af en toe nog weleens tegen de BIERkaai.

Maar sinds we ‘ bezig ‘ zijn is hij wel al gestopt met roken en let hij veel meer op wat en hoe hij eet en eigenlijk meer nog op wat hij allemaal niet meer eet🙂

Ondanks dat we (ook ik hoor) soms een terugval hebben, zijn de goede resultaten niet van de lucht!!!
Dit maakt mij zo blij en enthousiast over deze voedingsstijl dat ik het liefst zou willen dat alle ouders (zeker die te lijden hebben onder het moeilijke gedrag van hun kind(eren) op de hoogte worden gebracht van dit heuglijke feit:

Er is namelijk hoop, veel problemen zijn fysiologisch op te lossen door middel van gezonde voeding , waarbij verzadigde vetten op de eerste plaats zouden moeten staan!

Einde betoog, anders val ik dadelijk weer in herhaling. Hier volgen de resultaten van een ‘dik’ jaar WAP.

  • Geen snaaigedrag meer en niet meer het gevoel hebben van als ik nu niets eet dan vermoord ik iemand.

  • Totaal geen behoefte aan tussendoortjes ( geen dips).

  • Geen last meer van hooikoorts.

  • Wij kunnen ons beter concentreren. Mijn zoon geeft aan dat hij veel meer geduld heeft om te studeren. Tegenwoordig kan hij het zelfs opbrengen om drie uur (aaneensluitend) te leren voor een toets. Dit is nog nooit eerder vertoond, zijn schoolprestaties gaan er dan ook met rasse schreden op vooruit.

  • We voelen beter aan waar onze grenzen liggen daardoor kunnen we beter bij onszelf blijven.

  • We ervaren meer innerlijke rust (vooral in ons hoofd) en ontspanning.

  • Zijn lichaam wordt iets voller/ gevormder ( op een positieve manier want hij had ernstig ondergewicht). Het was zelfs zo erg dat hij op dertienjarige leeftijd de skeletbouw had van een achtjarige ( jammer dat ik geen foto mag plaatsen van voor en na ).

  • Niet schrikken van bovenstaand punt want ik persoonlijk word namelijk steeds ‘ slanker ‘ van de WAP-voeding. Hoewel slank zijn ook maar een relatief begrip is. Het zou geen maatstaf moeten zijn omdat slank zijn niets zegt over het feit of iemand wel of niet gezond is. Het kan zijn dat je in het begin iets voller wordt omdat het lichaam zijn tekorten gaat aanvullen, naderhand herstelt dit zich weer. Te dunne mensen worden voller, te dikke mensen vallen af. Het is wel belangrijk dat je de koolhydraten in je voedingspatroon gaat verminderen als je volgens de principes van Weston Price wilt eten. De koolhydraten maken namelijk (ongezond) dik. Ik ken mensen ( van het Weston Price Forum) die zich volladen met dit soort verzadigd vet en die desondanks ( of beter gezegd dankzij ) dit voedingspatroon mooi slank (en gespierd) zijn😉

  • We komen meer in contact met onze kwaliteiten.

  • We zijn beter in contact met onze intuïtie waardoor we sneller door iets (positiefs) geïnspireerd raken.

  • We zijn véééél geduldiger, daardoor kunnen we rustiger communiceren (en blijft het servies heel). Uitzonderingen daargelaten😉

  • We worden assertiever in plaats van agressief.

  • We hebben een betere afweer tegen stress en zijn daardoor niet meer afhankelijk van ongezonde gewoontes, dingen, mensen en situaties die ons zogenaamd zouden moeten ‘oppeppen’. 

  • Minder zelfdestructief ( minder vluchtgedrag).

  • Mijn zoon was altijd een binnenvetter, na een jaar WAP uit hij veel sneller zijn gevoelens.

  • Ik was vóór WAP altijd emotioneel incontinent en liet mijn emoties dan ook te pas en te onpas de vrije loop.  Daar ben ik nu iets gematigder in, ik kan me steeds beter focussen op wat er wel en niet toe doet.

  • We nemen meer verantwoordelijkheid voor ons eigen leven. Uitstelgedrag verdwijnt.

  • Meer spierkracht en uithoudingsvermogen (zonder enige vorm van lichaamsbeweging behalve een paar keer per week een stevige wandeling).

  • We hebben een betere spijsvertering en geen last meer van maagproblemen want hier hadden we veelvuldig last van.

  • Mijn zoon trilt niet meer ( had erg veel last van trillende handen).

  • We kunnen beter tegen fel licht ( een belangrijke pijler als je wilt testen of je bijnieren verzwakt zijn).

  • Vroeger ( op rawfood ) hadden we het altijd koud (koude handen en voeten is vaak een symptoom van op zijn minst verzwakte bijnieren). Dat is nu verleden tijd! Het valt mijn zoon zelfs op dat hij nog steeds in een dun  T-shirt rondloopt terwijl zijn leeftijdsgenoten ( al gehuld in dikke trui) nog steeds staan te bibberen van de kou.

  • Wanneer mijn zoon zich strikt aan het protocol houdt verdwijnen zijn puisten als sneeuw voor de zon. Hij heeft ook al zijn hele leven last van een jeukende huid, als hij zich krabt verschijnen er dikke rode strepen, ook dat verdwijnt (mits hij zich eraan houdt).

  • Zijn gezichtskleur is niet meer spierwit, hij ziet er beter doorbloedt uit, daardoor ziet hij niet meer zo ‘ grauw ‘. Over het algemeen genomen hebben we een gezondere uitstraling.

  • Een betere en ontspannen nachtrust.

  • En last but not least voelen we ons over de gehele linie genomen veel blijer, we worden tegenwoordig blij om niets, en zijn veel fitter. Bij mijn zoon is dat vooral te merken aan het feit dat hij veel eerder uit zijn ‘nest ‘ komt (zelfs in het weekend).

Dit zijn zo ongeveer de belangrijkste resultaten tot nu toe, mochten er nog meer positieve veranderingen optreden dan zal ik ze hier te zijner tijd vermelden.

Leave a Reply

