Kruidenthee inspectie.

Gisteren mijn kruidenthee voorraad eens ‘ge-update’. Ja, belachelijk terwijl het nog wel zulk mooi weer was. Ik weet niet wat het is met mij, maar als het eenmaal herfst is moet het in mijn optiek ook herfst zijn en geen zomer. Op één of andere wijze raak ik dan innerlijk een beetje van slag. 

In deze periode ben ik nou eenmaal gewend om mijn keukenkastjes te inspecteren en te ‘ renoveren ‘. Ik vind het heerlijk om alles vóór de feestdagen op orde te hebben zodat ik dan opgeruimd en wel aan mijn Kitchen Battle (keukenstrijd) kan beginnen.

Tijdens deze toch al hectische ‘ feest ‘ dagen lijkt mijn keuken op een strijdtoneel, om die reden vind ik het dan ook belangrijk dat in ieder geval mijn keukenkastjes overzichtelijk zijn. Ik raak anders namelijk het spoor een beetje bijster en daar wordt niemand vrolijk van (terwijl dat toch zeker rond de feestdagen juist wel de bedoeling is) dus vandaar….

DSCN1276 DSCN1277

In deze kistjes (ik geloof van Blokker of Xenos) bewaar ik mijn lekkerste drinkthee’s. Op deze manier kunnen mijn gezinsleden ( en gasten) zelf kiezen welke thee zij het lekkerste vinden.

DSCN1280

Ik leg er losse theezakjes bij en een lepeltje zodat ze hun eigen favoriete smaakje kunnen uitzoeken.

Als ik een hele pot thee zet gebruik ik altijd deze kan, de kan bevat een zeefje waarin ik de (losse) kruiden schep.

DSCN1295

Als de thee lang genoeg heeft ‘getrokken’ hoef ik het zeefje maar te verwijderen en klaar is Kees. Geen gedoe meer. Deze super handige theepot heb ik overigens van een vriendin gekregen die hem ooit eens bij Ikea op de kop heeft weten te tikken.

Losse kruidenthee is altijd beter dan thee uit zakjes. Op de opleiding heb ik geleerd dat thee uit zakjes weinig tot niets voorstelt. De meeste theezakjes zijn gevuld met een poederachtige ‘stof ‘ van goedkope, slechte kwaliteit met een smaak(stof) je lees E-nummer. Gewoon een industrieel product dus. Thee uit zakjes kun je vergelijken met oploskoffie: heet water erover gieten en (snel) klaar. Qua gezondheidsvoordelen stelt het in ieder geval niks voor  (integendeel zelfs).

Als je kruidenthee wilt gebruiken om je gezondheid te bevorderen dan is losse thee toch echt de beste en lekkerste oplossing. De theeblaadjes en kruiden hebben namelijk tijd nodig om zich te ‘ ontpoppen ‘. Op losse thee raak je nooit uitgekeken, er zijn zoveel heerlijke smaken in te verkrijgen (natuurvoedingswinkels).

Mijn favoriete (lekkere) drinkthee’s zijn:

  • Sterrenmix

  • Avondkruidenmix ( mix van lavendel, pepermunt, kamille en passiekruid).

  • Vietnamese groene thee

  • Zoethout (maar niet teveel en te vaak want het kan de bloeddruk verhogen).

  • Anijs, venkel, zoethout ( is een mix en erg lekerrrr…).

  • Massaithee

  • Capuccino-caramel (er zitten echte koffieboontjes in die hun smaak afgeven aan de thee).

  • Rooibos-cacao

  • Mate-citroen

  • Magic dreams

  • Kerstthee. Speciaal voor de donkere dagen en om in the mood (en tot ontspanning) te komen, lekker met kaneel, appelstukjes en amandelplakjes.

Deze theesoorten drink ik het liefst in de avond, gedurende de dag drink ik thee van geneeskrachtige kruiden.

DSCN1273

De geneeskrachtige kruidenthee’s bewaar ik in luchtdichte potten van donker (blauw) glas (Ikea). Vocht kan namelijk rotting, gisting of schimmels veroorzaken, waardoor de werkzame stoffen in de kruiden  worden afgebroken, de kruiden verliezen hierdoor hun  werking. Kruiden houden zich drie jaar, daarna moet je ze weggooien.

Mijn favorieten zijn:

  • Brandnetel 

  • Kamille

  • Koemis Koetjing (nierzuiverende thee).

  • Paardebloem

Ik zou heel graag de werking van de verschillende kruiden hier willen vermelden maar dat mag helaas niet meer (nieuwe wet)😦

Maar er staat nog genoeg informatie over geneeskrachtige kruiden op internet.

Omdat ik toch eenmaal bezig was heb ik ook maar meteen het ‘ specerijenkastje ‘ gedaan. Helaas heb ik geen zin meer om ze allemaal op te schijven maar als je op de foto klikt kun je mijn favorieten zien😉 De glazen potjes komen ook van Ikea.

DSCN1285

2 thoughts on “Kruidenthee inspectie.

  1. Volgens mij mag je best schrijven wat de kruiden doen, zo lang je er geen commercieel belang bij hebt toch?
    Theedrinken bij jou ziet er echt uit als een feestje met al die prachtige mixen, in houten dozen en mooie glazen potten…

    Dan krijg ik ook gelijk zin om kruidenthee te gaan drinken🙂
    Vooral kerstthee, klinkt ook al zo lekker.
    Drink het alleen bijna nooit, dan krijg ik het weer zo heet… heb ook wel lekkere kruidenthee (wel uit zakjes, foei, haha) maar pak bijna altijd de earl grey van de aldi😉

    Nou je hebt me weer geinspireerd hoor, ben thee zetten!

    • Ik heb me even een kop kamillethee gepakt om een kleine pauze te houden.
      Nu zit ik hier dus onder het genot van een zeer kalmerend drankje jouw reactie te beantwoorden.
      Ik dacht dat niemand meer gezondheidsinformatie mocht geven over kruiden, ook niet als je er geen commercieel belang bij hebt?
      Je mag volgens mij niet meer zeggen dat brandnetelthee goed is tegen reuma en artritis (dacht ik hoor), maar het kan best zijn dat ik weer eens ergens een klok heb horen luiden maar niet weet……juist ja!

      Fijn dat ik je weer heb weten te inspireren enne….losse Earl Grey is nog veel lekkerder😉
      Zo mijn thee is op ik moet weer aan de bak.
      Doei, doei….

Leave a Reply

