Hoe te beginnen?

Omdat ik vermoed dat mijn zoon en dochter het ouderlijk nest ooit eens zullen verlaten schrijf ik hier een soort van ‘ Weston Price achtig voedings-stappenplan’ voor ze op. 

Het is natuurlijk hun eigen keus of ze dit eetpatroon willen blijven volgen als ze  ‘uit huis ‘ zijn maar voor het geval dat, lijkt het me toch handig voor ze als ze een overzicht hebben. Misschien kunnen wellicht meer (jonge) mensen hier hun voordeel mee doen mochten ze van plan zijn hun voedingspatroon ‘om te gooien ‘ en hun stemmingen (drastisch) te verbeteren😉

Uit ervaring weet ik dat een ‘overzicht’ ( een leidraad) onmisbaar is bij het omschakelen van je voedingspatroon, het spaart een hoop denkwerk. Vaak is het denken over gezonde voeding nog vermoeiender dan het doen, en vaak is het de de hoofdreden waarom mensen uiteindelijk toch weer ‘afhaken’.

Mensen hebben geen zin (meer) om over hun voeding na te denken. In vroeger tijden was het onze allerbelangrijkste en (welhaast) enige taak om aan (goed) voedsel te komen, nu komt voeding vaak pas op de laatste plaats. We zullen in onze moderne tijd toch enigszins moeite moeten blijven doen om aan goede voeding te komen als we tenminste gezond willen blijven. Mooier kan ik het ook niet maken maar misschien wel lekkerder😉

In de ochtend:

  • Bij stap één en twee gaat het lekkere nog niet zo op. Drink namelijk als je opstaat een glas water met daarin een (halve) uitgeperste citroen of een (halve) eetlepel biologische appelazijn. Als het lukt neem dan een hele citroen of een hele eetlepel. Dit is voor het voldoende aanmaken van maagzuur waardoor een betere (eiwit) vertering tot stand komt. Hierdoor ontstaat een betere opname van alle voedingsstoffen. Als je dit iedere ochtend doet zul je nooit (meer) maagzuurremmers nodig hebben. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

  • Versterk je spijsvertering nog meer door jezelf te mineraliseren (voldoende mineralen tot je te nemen). De beste manier om dit te doen is door een glas gefilterd water te drinken met daarin opgelost een theelepeltje Sole gemaakt van Keltisch zeezout.

  • Voel in de ochtend of je lichaam al wakker is (klaar is met ontgiften van de vorige dag) voordat je voedsel tot je gaat nemen. Als je aan jezelf merkt dat je honger krijgt begin de dag dan (het liefst zo laat mogelijk) met een smoothie waarin je verzadigd vet verwerkt en wat (zuur) fruit. Maak de smoothie van biologische rauwe melk, kefir of volle yoghurt. Maak daarbij gebruik van kokosolie en/of een scheutje olijfolie van eerste persing en/of slagroom. Voeg rauw biologisch eigeel toe, dit is een must en de gezondste manier om je hersenen een flinke boost te geven! Zeker als je snel resultaat wilt hebben op het gebied van je stemmingen.

  • Of ontbijt met (biologisch) spek en ei.

  • Hier vind je nog meer ‘ simpele ‘ ontbijtsuggesties.

De lunch:

De lunch blijft voor de meeste mensen de moeilijkste maaltijd om positief om te buigen! Op internet wordt je doodgegooid met ontzettend veel goede tips voor gezonde lunches. Helaas blijkt in de praktijk dat maar weinig mensen bereid zijn deze tips ook praktisch uit te voeren. Een paar dagen lukt nog wel maar dan komt de klad er alweer in. Persoonlijk ben ik al zoveel jaren bezig met gezonde voeding maar de lunch blijft ‘ de lastigste ‘ dat is gewoon een feit. Zeer zeker als je het brood wilt verminderen. 

  • Zelf kijk ik altijd naar wat ik van plan ben om ‘s avonds te gaan eten. Is dat bijvoorbeeld een stoofschotel met veel groenten en vlees (en héél weinig koolhydraten) dan kies ik ‘s middags ook wel eens voor het gemak van een (zuurdesem) spelt-boterham. Of ik combineer een snee speltbrood met een snee (Fries) roggebrood. Dat deden de mensen vroeger ook. Is ook veel gezonder en roggebrood vult een stuk beter.

  • Zorg dat je altijd zelfgemaakte soep in de diepvries hebt. Vries deze bijvoorbeeld per ( twee persoons) portie in. Terwijl jij je tanden poetst en je verder klaar maakt voor naar je werk (of naar school) is deze kleine hoeveelheid soep (in een pannetje op middelhoog vuur) al opgewarmd en hoef je hem alleen nog maar in een thermoskan te doen. Het is heerlijk om gedurende de dag van deze soep te eten (of te drinken).

  • Als je dan ook nog de moeite neemt om een flinke omelet te bakken, deze laat afkoelen en meeneemt naar werk of school kan het zijn dat je het brood niet eens mist.

  • Misschien is het een idee om voor jezelf wat ideeën op papier te zetten over eventueel gezonde lunches zodat je niet opnieuw iedere ochtend weer hoeft na te denken over wat je als lunch gaat eten. Het moet een automatisme worden. Hier en hier wat tips.

  • Wil je een super gemakkelijke en zeer voedzame lunch voor jezelf? Ga dan op zoek naar rauwe melk van gras-gevoerde dieren. Dit is een uitkomst! Hiermee maak je jouw lunch (en dagmenu) een stuk gemakkelijker. Je krijgt alles wat goed voor je is op een snelle, gemakkelijke en lekkere manier binnen en ook nog in de juiste verhoudingen, dus wat wil je nog meer?

  • Laat het Nederlandse idee los dat ontbijt en lunch een ‘ broodje kaas ‘ moet zijn. Staar je niet blind op hoe je zou moeten eten maar ga weer genieten van gezond volwaardig natuurlijk voedsel.

Het avondeten:

Maak weer gebruik van voldoende verzadigde vetten.

Eet groenten bereid met voldoende vetten en een stukje vlees, vis, kip of ei en eet zo min mogelijk aardappelen, pasta, rijst en dergelijke. Dit gaat gemakkelijker als je eerst het vlees en de groenten opeet en dan pas de rest😉

Maak gebruik van stoofschotels. Kost een beetje , voedt een berg ( wij eten er soms drie dagen van).

Hier vind je recepten.

Als je na het avondeten last blijft houden van ‘ snaaimomenten ‘ is dat een teken dat je gedurende de dag te weinig (gezond) verzadigd vet eet. Het helpt dan om je vetconsumptie te verhogen. Dat kun je doen door:

  • Gerechten met ei te eten.

  • Wat vaker een beker rauwe melk tussendoor te drinken.

  • Wat biologische slagroom tussendoor te gebruiken om de zaken af en toe wat ‘op te leuken’. Krijg je bijvoorbeeld tussendoor zin op ‘ iets’ dan helpt het om een kop (niet te warme) chocolademelk voor jezelf te maken met een flinke toef slagroom als opschmuck en een beetje honing en kaneel. Daarna kun je weer ‘ even ‘ vooruit😉

  • Flink wat roomboter, kokosolie en creme fraiche te gebruiken.

  • Enne….de eidooier(s) niet te vergeten.

Bedenk dat ongezond eet-en snackgedrag een teken is dat het lichaam behoefte heeft aan gezond zout en gezond vet. Deze twee componenten betekenen liefde en aandacht voor je lichaam. Een hang naar zout en vet is dus eigenlijk een hang naar liefde en aandacht (die jij jezelf kunt en moet geven)😉

  • Neem dagelijks Bleu Ice Fermented Cod Liver oil (levertraan met boterolie) in en wat extra vitamine c en magnesium-citraat ( dit alles om je hersenen te voeden).

  • Ga op zoek naar producten die zijn gemaakt van rauwe melk zoals boerenkazen.

  • Je hoeft niet dagelijks twee à drie liter water te drinken want dat is belastend voor de nieren. Drink liever tussendoor wat rauwe melk en kefir of water met wat citroensap of appelazijn erin, op deze manier mineraliseer je jezelf ook nog. Kruidenthee is ook een goed alternatief voor al dat water.

Peptalk

Elke gezonde verandering die je maakt is een grote stap voorwaarts voor je gezondheid (al lijkt de stap nog zo klein). Bedenk dat je aan je gezondheid aan het ‘werken’ bent, doe het dus One step at a time anders val je weer terug! Op het gebied van gezondheid hebben kleine daden grote gevolgen.

Luister naar je lichaam, dit is een hele belangrijke ( zo niet de belangrijkste) stap! Je lichaam begeleidt jou in het omschakelen naar een gezond leef-en eetpatroon. Als je steeds vaker de ‘ verboden vruchten ‘ (lees: ongezonde voeding) laat staan beloont je lichaam jou daarvoor met het afgeven van duidelijke (lichamelijke) signalen. Daardoor kom je steeds beter in contact met je persoonlijke behoeftes (op lichamelijk vlak maar zeer zeker ook op sociaal-emotioneel en zelfs spiritueel vlak).

Als je beter in contact bent met jezelf ben je niet meer bezig met de dingen (voedsel, verkeerde mensen, verkeerde gewoontes) waarvan je DENKT dat je ze nodig hebt.

Alle begin is moeilijk maar daarom nog niet onmogelijk.

2 thoughts on “Hoe te beginnen?

  1. Hartelijk bedankt, Marion!
    Mijn dochters zijn nu 2 maanden het huis uit en ik ga ze jouw “voorschriften” direct doorsturen.
    Ik geniet van jouw blog dus blijf vooral heel veel schrijven.
    Lieve groet van Ann-Marie ( oet Mestreech )

    • Graag gedaan Ann-Marie.
      Wat leuk dat jouw dochters hiervoor open staan, ik hoop dat ze iets aan mijn ‘voorschriften’ hebben.
      Ik vind het heerlijk als ik van mensen hoor dat ze zo kunnen genieten van mijn blog. It keeps me going😉
      Dus ik zal mijn best ervoor blijven doen.
      Lieve groet terug van Marion.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s