Het Belang Van Maagzuur

Last van brandend maagzuur?

Tegenwoordig spreek ik veel mensen met maagklachten. Voor mij een teken dat het misschien tijd wordt dat ik eens wat aandacht aan dat thema besteedt. Omdat Mike Donkers (van het Weston Price forum) dat in zijn eigen woorden veel beter kan dan ik dat ooit zal kunnen evenaren plaats ik hier een artikel van zijn hand.

HET BELANG VAN MAAGZUUR

Allereerst moet je weten dat problemen met maagzuur niet het gevolg zijn van teveel maagzuur maar van te weinig maagzuur.

Het spijsverteringskanaal is een buis waarin voedsel van boven naar beneden hoort te stromen, maar velen merken dagelijks dat het ook andersom kan, van onder naar boven.

Is dit een wrede grap van de natuur?

Nee, zeer zeker niet. Er is een spier die open en dicht hoort te gaan en die de verbinding vormt tussen je slokdarm en je maag. Dit noemt men vaak de maagpoort of het middenrif. Deze spier hoort zich te sluiten als er voldoende maagzuur aanwezig is met de juiste zuurgraad (zeer zuur, een pH van 2 of lager). Bij onvoldoende maagzuur van de juiste pH sluit deze spier zich niet, waardoor het weinige maagzuur dat je hebt omhoog kan komen.

Hoe kan het dan dat het omhoog komt en niet op zijn plek blijft?

Je moet weten dat het maagzuur maar voor één ding ontworpen is: de vertering van de grootste moleculen in ons voedsel, namelijk de eiwitten. Deze moeten letterlijk opgelost worden in zoutzuur (maagzuur is waterstofchloride, vloeibaar chloor), de darmbacteriën kunnen deze grote moleculen niet afbreken.

De allergrootste eiwitmoleculen in ons voedsel zijn dierlijke eiwitten en gluten in granen. Het mag duidelijk zijn dat als je te weinig maagzuur hebt je dus ook onvoldoende in staat bent deze kanjers van moleculen af te breken.

Gevolg?

Een verstoppende en verstikkende massa van onverteerd eiwitrijk voedsel. Dit lokt anaërobe (zuurstofarme) micro-organismes als bacteriën en schimmels, de opruimers en vuilnismannen van moeder natuur. Deze doen zich tegoed aan de half verteerde massa d.m.v. gisting en rotting. Hierdoor ontstaan gassen, die een opgeblazen gevoel geven en ervoor zorgen dat het maagzuur omhoog wordt gestuwd.

Hieruit kun je dus opmaken dat je een slechte eiwitvertering hebt. Ga bij jezelf na wanneer deze klachten optreden en wat je dan gegeten hebt. De kans is erg groot dat deze klachten volgen na de consumptie van vlees, zuivel, eieren of granen.

Met deze voedingsmiddelen ben je dus bacteriën en schimmels aan het voeden. Je kunt er dan voor kiezen om dergelijke voedingsmiddelen te vermijden, maar daar maak je je spijsvertering niet sterker van. Je blijft dan nog steeds zitten met de volgende problemen:

  • Je alvleesklier produceert alleen bij voldoende maagzuur van de juiste zuurgraad het basisch natriumbicarbonaat. 

  • En je galblaas produceert alleen bij voldoende maagzuur van de juiste zuurgraad basische galzouten.

Deze zijn bedoeld om het maagzuur enigszins te neutraliseren, omdat alleen bij de juiste zuur-base-balans de alvleesklier spijsverteringsenzymen produceert die van belang zijn voor de vertering van specifieke voedingsmiddelen, zoals pepsine (een eiwit-splitsend enzym), protease (een eiwit-afbrekend enzym), lipase (een vet-afbrekend enzym) en amylase (een koolhydraat afbrekend enzym).

Het vermijden van eiwitrijke voeding lost dit probleem niet op, je moet je maagzuurproductie op gang zien te krijgen.

Er zijn verschillende manieren om dit te doen:

  • Eet meer hoogwaardig zout. Keltisch zeezout is het beste (www.keltischzeezout.com). De kern van alle zout is natriumchloride. Eenmaal in je lichaam wordt dit opgesplitst in natrium en chloride. De natrium gaat naar je bijnieren, de chloride naar je maagzuur. Het is de enige voedselbron van de mens van chloride, wat aangeeft hoe belangrijk zout is voor de mens! Denk ook aan zoutrijke planten als selderij, dat niet voor niets sel-derij genoemd wordt (‘sel’ is zout).

  • Wees niet bang voor zuren. Denk hierbij aan appelazijn of balsamico-azijn, maar ook:

  • Zure, gefermenteerde voeding en dranken zoals :

  • Zuurkool

  • Volle yoghurt (als het grote melkeiwit caseïne in koeienmelk een probleem is dan kiezen voor yoghurt van geiten- of schapenmelk).

  • Brooddrank

  • Zuurdesembrood (kies voor oude graansoorten als rogge, gerst, spelt, kamut en vermijd tarwe)

  • Zure bessen etc.

Ten slotte moet je je nog afvragen hoe het kan dat je zo weinig maagzuur aanmaakt. De oorzaak hiervan is: stress.

Ieder van ons is wel eens in de rouw geweest door het verlies van een dierbare. Je krijgt dan letterlijk geen hap door je keel. Je lichaam zet dan alle zeilen bij om je uit de stress te krijgen en wil geen energie verspillen aan voedselvertering. We leven in een adrenalinesamenleving waarin we onder chronische druk staan: financieel, relationeel, professioneel, etc. Deze voortdurende staat van stress verzwakt onze bijnieren, waardoor we te weinig maagzuur aanmaken en een slechte eiwitvertering krijgen. Als je meer wil weten over hoe de bijnieren de voedselvertering, maar ook de bloedsuiker- en hormoonspiegel, beïnvloeden, lees dan mijn ebook hierover

Daarnaast wordt onze spijsvertering onvoldoende ‘getraind’ omdat we veel te veel zwaar geraffineerd en bewerkt voedsel eten en te weinig volledig en volwaardig voedsel. Alles is al zo kapot verhit en uit elkaar gehaald dat onze spijsvertering veel te weinig te doen heeft. Modern voedsel is de menselijke versie van hondenvoer. Letterlijk hapklare brokken dus! Wees dus letterlijk niet bang voor ‘machtig’ voedsel, hartig voedsel dat rijk is aan vet en eiwitten. Waarom denk je dat het ‘hartig’ heet? Juist ja, het is goed voor je hart! Waarom denk je dat het ‘machtig’ heet? Juist ja, het geeft je macht!

Naast de juiste voedingskeuzes is het dus ook verstandig om aan meditatieve bezigheden te doen. Zoek je passie, iets waarmee je alle besef van tijd en ruimte verliest. Meestal is dat iets creatiefs, zoals tekenen, schilderen, muziekbeoefening, etc. Maak wandelingen in de natuur, in een bos of aan het strand. De natuur zorgt er wel voor dat je even geen enkel besef hebt van tijd en ruimte. Beoefen tai-chi of een milde vorm van yoga (GEEN ‘power-yoga’ en andere opgefokte, westerse yoga-varianten!) of mediteer. Speel met je hond, kat of je kinderen. Zoek rust en stilte op, slaap zolang als nodig is en ga niet voortdurend over je grenzen heen.

Mike

Er is een goed boek uitgegeven in het Nederlands: ‘ Waarom maagzuur goed voor je is ’ van Jonathan V. Wright. Het is een feit dat, in tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, brandend maagzuur bijna altijd samengaat met te weinig maagzuur, niet met te veel. De huidige medische aanpak vermindert maagzuur (terwijl de maagzuurafscheiding al is verstoord ) met een lapmiddeltje dat de aandoening niet kan genezen, maar dat slechts tijdelijk de symptomen onderdrukt.

Bovendien zouden we voor deze snelle oplossing weleens een hoge prijs komen aan het betalen die ten koste gaat van onze gezondheid. Iets wat de farmaceutische industrie en de duizenden artsen negeren als zij die krachtige zuurremmende medicijnen, zoals Prilosec, Losec, Tagamet, Zantac, Pepcid, Pantozol, Nexium en anderen blijven voorschrijven.

TE WEINIG MAAGZUUR:

Te weinig maagzuur heeft m.i. te maken met 3 factoren (in geen specifieke volgorde):

  • Een lage consumptie van chloride in voeding in de vorm van (het juiste) zout en zoutrijke voedingsmiddelen zoals bijv. selderij, dat niet voor niets het voorvoegsel ‘sel ‘ heeft gekregen. Zout is onze enige bron van chloride. Maagzuur is hydrochloridezuur, vloeibare chloor dus. We noemen dit niet voor niets ZOUTzuur.

  • Een hoge inname van bewerkt voedsel dat te weinig verteringscapaciteit vereist, omdat de moleculen al nagenoeg kapot verhit zijn, waardoor deze min of meer direct in het bloed terechtkomen. Vaak zijn dit bewerkte koolhydraten die niet voor niets ‘snelle suikers’ worden genoemd. Hierdoor wordt de spijsvertering niet ‘getraind’ en wordt deze ‘lui’.

  • Voortdurende stress, waardoor het lichaam geen prioriteit geeft aan voedselvertering.

Je weet dus wat je te doen staat:

  • Eet meer zout, Keltisch zeezout welteverstaan. Drink het ook als een Sole.

  • Train je spijsvertering door bewerkte koolhydraten te vermijden en je uitsluitend te beperken tot (in geringe mate) complexe koolhydraten.

  • Leg in je voeding het accent op dierlijke vetten en eiwitten van de beste kwaliteit die je maar kunt vinden. Dit vereist meer spijsverteringscapaciteit en je lichaam zal er dus meer maagzuur voor moeten aanmaken om dit mogelijk te maken. Let erop dat vetten helpen om eiwitten te verteren. Eet dus meer vet dan eiwitten.

  • Verminder je stressniveau. Ga op zoek naar je passie, iets waarin je jezelf helemaal kan verliezen en geen besef van tijd en ruimte hebt. Het gaat erom dat de energie uit je hoofd naar beneden stroomt, naar de ‘onderbuik’.

  • Neem capsules in die betaïne Hydrochloride (HCL) en het spijsverteringsenzym pepsine bevatten.

Juiste voeding om je lichaam te helen en ziektes te voorkomen:

  • Granen, zetmeel en suikers weglaten en alleen de juiste koolhydraten nemen (50 a 100 gram drooggewicht). Juiste koolhydraten zijn: honing, glutenvrije granen (witte rijst, quinoa, boekweit, gierst, amarant) groenten (gekookt/gewokt/gestoomd).

  • Vet inname verhogen d.m.v. dierlijke verzadigde vetten: Roomboter, zuivel, vlees, eieren en vis.

  • Levertraan eventueel in combinatie met boterolie (vitamine A en D, omega 3).

  • Sole / ongeraffineerd Keltisch zeezout gebruiken.

  • Verkeerde vetten/oliën weglaten/weggooien (o.a. margarines, maisolie, zonnebloemolie).

  • Geen voeding meer uit pakjes, lees: zonder E-nummers. Dus echte voeding.

  • Vitamine C

  • H2O2

  • Geen liters water gaan drinken, dat verdunt het maagzuur en de spijsverterings-sappen.

Probiotica voor de darmen zoals:

  • Zelfgemaakte bouillons gemaakt van schenkel, kip en andere dierlijke botten.

  • Rauwe melk – kefir – yoghurt.

  • GAPS dieet (even googlen).

Toevoeging van mezelf:

Dit doen wij in ons gezin om onze maagzuurproductie op gang te krijgen.

 

Mike

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s