Gezonde Voedzame Mini Kokosmakronen

DSCN1271

Omdat ik nogal veel rauwe (biologische) eidooiers (in mijn smoothies) gebruik, blijf ik vaak met de eiwitten zitten. Ik houd er niet van om ‘ eten ‘ weg te gooien, daarom doe ik de overgebleven eiwitten in een ijsblokjeshouder en vries ze in. Later gebruik ik ze dan weer om mee te bakken. In veel gebak wordt namelijk gebruik gemaakt van alleen het eiwit. Op deze manier heb ik altijd de juiste hoeveelheid eiwitten ter beschikking.  Ik laat ze natuurlijk wel eerst van tevoren ontdooien😉

Deze mini kokosmakronen zijn heel gemakkelijk te maken, ze zijn snel klaar en het is ook nog eens heel leuk om te doen. Op deze manier heb ik altijd snel iets van gezond (voedzaam) zoet bij de hand. Een leuke bijkomstigheid is dat je na het eten van pakweg vijf van deze minimakronen bom en bomvol zit.

Recept voor ongeveer 20 stuks.

Ingrediënten

  • 2 Eiwitten (van grote eieren).

  • Twee en een half kopje geraspte kokos.

  • 1/4 kopje honing

  • 1 Theelepeltje Vanille-extract.

  • Snuifje (Keltisch) zeezout (echt maar een héél klein beetje).

  • 1/2 kopje chocoladestukjes (puur 70%).

Bereidingswijze:

  • Verwarm de oven voor op 170 graden.

  • Bekleed een bakplaat met bakpapier.

  • Meng in een grote kom de (ontdooide) eiwitten, honing, snufje zeezout en vanille-extract en klop (mix) het geheel stijf.

  • Voeg dan de geraspte kokos toe en kneed het met je handen onder elkaar. Maak je handen van tevoren even met koud water nat onder de kraan, dan plakken de kleverige ingrediënten niet zo erg.

  • Maak met behulp van twee theelepels kleine balletjes van het kokosmengsel.

DSCN1267

  • Leg de balletjes op de met bakpapier beklede bakplaat.

  • Bak ze in 10 à 15 minuten gaar in het midden van de voorverwarmde oven.

DSCN1269

  • Laat ze op een rooster afkoelen.

  • Laat het bakpapier op de bakplaat liggen.

  • Smelt de chocoladestukjes (au bain marie).

  • Dompel de afgekoelde minimakronen met de onderkant in de gesmolten chocolade.

  • Leg de koekjes dan (met de chocoladekant naar beneden) terug op de bakplaat.

  • Zodra de chocolade is afgekoeld kun je de makronen gemakkelijk van de bakplaat verwijderen.

DSCN1272

7 thoughts on “Gezonde Voedzame Mini Kokosmakronen

    • Hallo Lovely (wat een leuke ‘ Nickname ‘ overigens)🙂

      Hartelijk welkom om mijn blog.
      Heerlijk om te lezen dat de mini kokosmakronen zo goed zijn bevallen.
      Ik vind het altijd leuk als iemand enthousiast reageert op mijn recepten.
      Bedankt dus voor het compliment en dat je zich eventjes de moeite hebt genomen om te reageren.
      Ik hoop dat er nog meer recepten (of andere artikelen) op mijn blog staan die jouw goedkeuring kunnen wegdragen😉
      Nog heel veel kijk-en kookplezier.

      Liefs van Marion.

  1. Net de cocosmacronen gemaakt…. Mmmmmmmmmm en man en zoon waren enthousiast!
    Ik zal ze zeer zeker vaker gaan maken! Bedankt!

  2. Pingback: Breakfast it is | La Cucina di Charlotte

  3. Eergisteren gemaakt en ze zijn heeeerlijk! In plaats van honing heb ik er een beetje agavesiroop doorheen gedaan. Bedankt voor dit top recept, welke prima past in een koolhydraatarm dieet🙂

Leave a Reply

