Spaghettisaus van (wildernis) gehakt en pompoenpuree

DSCN1260 DSCN1252

Zoals jullie waarschijnlijk al van mij gewend zijn is dit weer een megaportie saus. Wij eten hier drie dagen van. Je kunt er spaghetti bij koken maar je kunt er ook voor kiezen om er iedere dag iets anders bij te serveren. Deze saus kan net zo goed op andere dagen weer opnieuw worden opgediend met wat rijst. Geef er dan wel een frisse salade bij voor de nodige levende enzymen (levenskracht)😉

Het is een heerlijke smaakvolle goed gevulde saus en een gemakkelijke manier om je kinderen in dit seizoen te laten genieten van de o zo gezonde pompoen. Het is wel even wat snijwerk maar de andere dagen heb je het dan wel gemakkelijk:

  • Je hoeft namelijk niet iedere dag weer een ander voedzaam gerecht te bedenken.

  • Je hoeft alleen maar de saus te warmen (warm wel iedere keer alleen maar de benodigde hoeveelheid op voor die dag).

  • Je hoeft de andere twee dagen alleen wat spaghetti (of iets anders voor erbij) te koken.

  • En een salade is ook zo gemaakt😉

Als je kinderen zéér moeilijke eters zijn raad ik aan om de saus met de staafmixer te pureren want er zit veel groenten in. 

Op de foto hierboven ziet de saus erg ‘ geel ‘ uit maar na het toevoegen van de tomatensaus ziet niemand meer iets van de pompoen terug en is het een gewone spaghettisaus.

Dit is een beetje een ouderwetse manier van koken (de ouderwetse stoofschotels herinneren mij hieraan), maar wel zeer effectief in een modern huishouden waar (helaas) maar weinig tijd overblijft om gezonde voeding klaar te maken. Op deze manier heb je toch altijd een gezond basisrecept klaar.

Ingrediënten:

  • 500 gram (wildernis) gehakt. Meer mag ook, maar omdat ik alleen het beste van het beste in mijn mond wil stoppen en dat niet bepaald goedkoop is, kies ik liever voor kwaliteit dan kwantiteit. De smaak van het vlees zit toch wel in de saus😉

  • 4 Grote uien (gesnipperd).

  • Verse knoflooktenen (naar smaak).

  • 1 Hokkaido pompoen (niet te groot). 

  • 1 Grote courgette.

  • 1 Rode paprika.

  • 3 Stangen prei.

  • 3 Eetlepels kokosvet (of roomboter gemengd met olijfolie of reuzel) om in te bakken.

  • 2 Flessen gezeefde tomaten (saus).

  • Kerriepoeder, paprikapoeder.

  • 1 Afgestreken eetlepel (Keltisch) zeezout.

  • Italiaanse (gedroogde) kruiden.

  • Japanse sojasaus (een heel klein scheutje).

Bereidingswijze:

DSCN1250

  • Was de Hokkaido-pompoen, snijd hem in stukken, kook hem in ongeveer 20 minuten gaar. Schud het water af, laat de stukken afkoelen en pureer de pompoen. Meng er een flinke klont roomboter doorheen. 

DSCN1253

  • Doe het kokosvet of een ander bak-mengsel in de pan en braadt het gehakt rul (niet bruin want dat is ongezond, google maar eens op acrylamide).

  • Voeg de uien erbij en laat deze op middelhoog vuur mee bakken totdat ze ‘zacht’ zijn.

  • Voeg dan de kerrie-en paprikapoeder toe. Laat dit op middelmatig vuur eventjes mee smoren zodat de smaken goed vrij komen.

  • Bak dan de knoflook 1 minuutje mee (mag niet aanbranden).

  • Dan een piepklein scheutje sojasaus in de pan.

  • Doe de groenten in de pan, Keltisch zeezout erdoor, deksel op de pan en dit alles laten garen (stoven) alles op middelhoog vuur.

DSCN1259

  • Als de groenten bijna gaar is voeg je de pompoenpuree toe. Meng alles goed onder elkaar.

  • Voeg dan de gezeefde tomaten (saus) en de gedroogde Italiaanse kruiden toe en laat dit stoven totdat alles goed gaar is.

Blijf goed proeven of het geheel gekruid genoeg is, voeg anders nog wat zout of andere specerijen toe.

De tomatensaus deed ik er altijd bij om te voorkomen dat de kinderen zouden zien dat het geen ‘normale’ spaghettisaus was :-) 

4 thoughts on “Spaghettisaus van (wildernis) gehakt en pompoenpuree

  1. Hmmmm ga ik zekers proberen.
    Moet zeggen, ik heb al meerdere recepten gemaakt en allemaal even lekker.
    Ben langzaam maar zeker eindelijk mijn eetgedrag aan het veranderen.
    Heb deze keer echter een stok achter de deur. Maar daar hebben we het nog eens over..
    Ik volg je site en heb ook al eens bezoekjes op de site van weston price gemaakt.
    Ik vind het fijn dat je op je blog tips geeft zoals waar krijg ik de producten etc.
    Zo, vanaf deze kant een dikke dank je wel! Xx

    • Wat leuk dat je al verschillende recepten hebt uitgeprobeerd en dat ze goed zijn bevallen.
      Je eetpatroon veranderen is een hele klus en gaat niet van vandaag op morgen, doe het stapje voor stapje.
      Begin met het weglaten van suiker en de zwaar bewerkte plantaardige vetten (transvetten) uit je voeding te weren, en verminder de granen (is zetmeel en koolhydraten dus ook suikers).
      Daarmee behaal je al heel wat ‘gezondheidswinst’.
      Suikers zorgen voor verstikkende en blokkerende eiwitplakkaten in het bloed (niet de verzadigde vetten en cholesterol). De cellen moeten wijd openstaan voor zuurstof, suiker verhindert dit.
      Bewerkte plantaardige ‘plastic’ vetten (halvarines, bak en braad, zonnebloemolie, maisolie etc.) plastificeren en lamineren onze celwanden en sluiten ze luchtdicht af, foute boel dus!
      Verzadigd vet verhoogt juist de zuurstoftoevoer naar de cellen, doe daar je voordeel mee.
      Zorg voor voldoende maagzuur
      ( Klik even op de vetgedrukte zinnetjes).

      Fijn dat je ondertussen ook al het Weston Price Forum hebt ontdekt, daar staat namelijk ook heel veel gezondheidsinformatie op. Vooral als je op het ‘alleen lezen’ gedeelte klikt vind je een enorme schat aan voedingswijsheid😉
      Ik wens je heel veel succes met het omgooien van je eet-en leefpatroon en bedankt voor je leuke reactie en de dikke knuffel,ik stuur je een knuffel terug🙂

  2. Dit recept heb ik vandaag klaar gemaakt.
    Bedankt voor het delen.
    Het is erg lekker geworden en handig nog een portie in de koelkast en veel porties in de vriezer.
    Puf wel lang in de keuken gestaan🙂
    Maar super fijn dat ik er vaker van kan genieten.
    Mijn eerste recept met pompoen.

    • Super dat jouw eerste recept met pompoen erin al meteen zo goed is bevallen.
      Het duurt inderdaad wel even voordat het klaar is maar ik vind deze manier van koken echt super handig.
      Gisteren heb ik ook weer een hele grote pan kip-curry met rijst gemaakt (de deksel paste amper op de pan zoveel groenten zat erin)🙂
      Veel snijwerk(maar met behulp van mijn man en mijn dochter is het eigenlijk zo gepiept).
      Van dit gerecht eten we zeker nog twee dagen.
      Vandaag en morgen maak ik er een frisse salade bij.
      De basis is dan wel (3 dagen) hetzelfde maar de verschillende salades maakt het geheel toch afwisselend (en vers).
      Vandaag en morgen heb ik dan het luxe gevoel van: niet te hoeven nadenken over wat we moeten eten en dat ik niet hoef te koken, heerlijk!
      Mijn dochter zegt nu al dat zij dit later ook op deze manier gaat doen😉
      Jij ook bedankt voor het delen van jouw ervaring, echt leuk!

Leave a Reply

