Wildernisvlees. Eindelijk gezond vlees in de kuip!

schotsehooglander

Patrick ( de meneer die in ons ‘Gezond Gezin Werkplaats’ altijd het wildernisvlees bezorgd) is (nadat we ‘even’ een gezellig praatje hebben gemaakt) vertrokken. Na zijn bezoek ben ik aardig op de hoogte over welk soort vlees ik in de kuip heb.

‘ Mijn ‘ vlees is afkomstig van runderen die nog in het wild leven en zomer EN winter buiten grazen. Stel je dat eens voor, waar vind je dat nog? 

Ze eten uitsluitend de lekkerste en meest voedzame gewassen zoals gras, klaver en kruiden en vaak honderd(en) soorten planten die veel omega 3, calcium, en ijzer bevatten. Deze gewassen bevatten alle benodigde mineralen voor de dieren. Ze hebben het mooiste leven dat een rund zich maar kan wensen. Zelfs tijdens zeer strenge winters is er voldoende voedsel voor de dieren maar mocht het toch gebeuren dat de dieren bijgevoerd moeten worden dan gebeurd dat met hooi ( 4 kg hooi per volwassen dier).

Omdat de dieren geen granen, mais en dergelijke te eten krijgen zijn ze gespierder en bevat hun vlees geen (ongezond) vet (zoals  teveel omega 6 vetzuren die ontstekingsbevorderend zijn, denk aan acne, reuma, astma, allergieën, eczeem, darmproblemen, artrose enz).

Lees hier alles over de schadelijke gevolgen van teveel omega 6 vetzuren.

Wildernisvlees is een echt natuurproduct, daarnaast is het het meest diervriendelijke vlees van Nederland.

Patrick vertelde mij een interessant verhaal over (speciale) bacteriën die in het darmstelsel van deze dieren voorkomen doordat ze uitsluitend super voedzame gewassen eten. Dat maakt dat de dieren zeer krachtig zijn en een super goed afweersysteem hebben waardoor ze (bijna) nooit ziek worden. De natuur biedt hun namelijk een schatkamer aan ‘ medicijnen ‘, vooral kruiden bezitten een grote geneeskrachtige werking. Mocht het toch een keer gebeuren dat een dier ziek wordt dan krijgt het meteen een ‘ merkteken’, wordt uit de kudde verwijderd en het vlees mag niet meer worden verkocht. ‘ Gewone ‘ dieren ( (uit de ‘bio’ industrie) worden met behulp van medicijnen overeind gehouden, deze medicijnen belanden uiteindelijk ook op ons bord, waarvoor wij uiteindelijk met onze gezondheid moeten betalen.

DSCN1252 DSCN1253

Als ik wildernisvlees braad valt me op dat het vlees na het bakken niet in een plas water ‘zwemt’ zoals bij supermarktvlees wel het geval is, alle sappen blijven in het vlees en dat proef je. De smaak blijft vol en krachtig. Het is echt het lekkerste vlees dat ik ooit heb gegeten.

DSCN1264

Mijn diepvries is er weer tot aan de rand toe mee gevuld dus laat de winter maar komen. Ik betaal liever wat meer voor zo natuurlijk mogelijk voedsel op mijn bord dan dat ik de ‘ziektekostenpot’ wat loop te ‘spekken’ want het is een feit dat we steeds meer moeten betalen voor alle onkosten die ziekte ons oplevert.

Hier bestel ik persoonlijk altijd mijn wildernisvlees.

DSCN1266

‘Mijn’ runderen (rode geuzen) grazen in het natuurgebied Loevestein, dat kan ik namelijk op de verpakking lezen🙂 Ik vind het behoorlijk belangrijk om te weten of ‘mijn dieren ‘ een goed leven hebben gehad zodat ik het met een gerust hart aan mijn eigen vlees en bloed kan voorschotelen. 

Aangezien ik geen zitvlees heb en ondanks dat toch alweer heel wat tijd achter mijn pc-tje heb doorgebracht, ga ik nu weer snel over tot (gezonde) actie. Er staat spaghetti (saus) op het menu gemaakt van (wildernis) gehakt en pompoenpuree. Het recept volgt nog.

Rode Geus Rode Geuzen2

Leave a Reply

