‘ Overgeërfde ‘ Voedingstradities

Iemand gaf gisteren niet alleen een leuke maar ook een interessante reactie op mijn blog over een familierecept. De reactie van deze persoon heeft mij weer geïnspireerd tot het schrijven van onderstaand stukje. De reactie van Ad zet ik er voor het gemak even bij.

Marion,
Zie jij ook een belangrijke link tussen voeding en de genen?
De genen van jullie voorouders zitten in jullie en deze zijn voor een deel beïnvloed door de voeding die de voorouders aten.
Jullie eetpatroon beïnvloed jullie genen en die van de toekomst.
Wanneer jullie nu de recepten van jullie voorouders koesteren en meer volgens deze oude wijsheden eten, zullen de genen van generatie op generatie hun werk kunnen blijven doen zoals het bedoeld is en zoals ze altijd al hebben gedaan.
Dus je geeft met het bewaren van deze recepten eigenlijk ook de genen van vorige generaties door. Zo kun je op twee manieren de ‘ familie ’ blijven eren en herinneren.
Moge jullie opa noch lang bij jullie blijven.
Ad

Mijn antwoord:

Nou en of ik een belangrijke link zie tussen voeding en onze genen Ad.
Mijn ouders, grootouders, overgrootouders en alle mensen uit mijn familiesysteem hebben altijd heel vetrijk gegeten en dan praat ik over de gezonde (verzadigde) vetten die tegenwoordig in het verdomhoekje zijn geraakt.

De mensen uit mijn familie waren allemaal van de :

  • Dik de roomboter smeren (mijn tante van 95 jaar doet het nog steeds ;-) ).

  • Spek uitbakken (met ei)  in de ochtend en daarna met een stuk roggebrood het vet uit de pan ‘vegen’.

  • Reuzel om in te bakken (maar ook voor op het brood met wat zeezout erop).

  • Bruine bonen met spek

  • Bloedworst

  • Balkenbrij

  • Rijstepap met een flinke klont roomboter en kaneel

  • Rijkelijk orgaanvlees ( gebakken levertjes, kippenhartjes, kippenmaagjes, ossentong, zwezerik ). Wist je trouwens dat orgaanvlees in vroeger tijden het voedsel van koningen was? Veel mensen noemen het nu afval.

  • Rauwe melk halen bij de boer.

  • Iedere vrijdag vis (regelmatig zoute haring (maatjes), vette makreel bij de boterham, mosselen).

  • Een dikke homp boerenkaas bij de (zuurdesem-rogge) boterham.

  • Vóór het eten een bordje zelfgemaakte bouillonsoep ( gemaakt van, kalfsbotten, runder-schenkel, kippen-karkas of ossenstaart) met op Zondag de ‘Zondagse soep met balletjes ‘.

  • Regelmatig een stevige maaltijdsoep (ook weer gemaakt van zelf getrokken bouillon) waar ‘ het varken doorheen gelopen had ‘ ( met buikspek en ijsbeen).

  • Minimaal één keer per week hutspot met klapstuk (dat is een doorregen stuk rundvlees) en vaak stoofpotten. Altijd begeleidt door de nodige verzadigde vetten want anders ‘ smaakte het niet ‘.

  • Ons toetje was een kommetje volle (naturel) yoghurt met een béétje suiker.

  • Als we er een dagje op uit gingen kwam er geen snoepje aan te pas maar wel gingen er hardgekookte eieren, aardappelsalade, thermoskannen soep, tomaten en blokjes kaas mee. No way dat wij de hele dag om snoep zaten te zeuren, we hadden er gewoon geen behoefte aan. Al onze tijd gebruikten we om te genieten van het feit dat we mochten spelen en zwemmen.

  • Wij aten zelfs duif en op hoogtijdagen konijn (dat vonden wij kinderen zielig maar we aten het wel want het was veel te lekker).

  • En als klap op de vuurpijl een lepeltje levertraan voor het slapen gaan😦

  • Dit alles werd aangevuld met veel groenten (dat is er echt ingehamerd).

Dit gebeurde allemaal vóór de opkomst van de voedingsindustrie., toen het leven nog goed was. Mijn ouders en voorouders aten toen eigenlijk nog zoals de mensen in Frankrijk nu nog steeds eten. Hun voeding zat vol met verzadigd vet. Ik zie mijn vader nog de mergpijpjes leeghalen (het merg schijnt namelijk heel gezond te zijn, maar dan wel alleen maar van gezonde dieren).

Van Frankrijk is algemeen bekend dat de mensen daar een lager percentage aan hart-en vaatziekte hebben dan in vele andere landen.
In de regio van Gascony, waar ganzen-en eendenlever een groot deel van het dieet uitmaken, is dit percentage helemaal opmerkelijk laag.
Daar overlijden per jaar namelijk ‘ maar ’ 80 mensen (van middelbare leeftijd) per 100.000 aan hartaanvallen. In Amerika zijn dat bijvoorbeeld 315 mensen per 100.000.
Helaas hebben de Fransen zich inmiddels (ook) op het slechte pad laten brengen en zijn ze tijdbesparend, industrieel verwerkt en (zeer) verarmd voedsel gaan eten zoals grote hoeveelheden suiker, witte bloem en plantaardige (geharde) oliën en vetten. Dat is hun gezondheid uiteraard niet ten goede gekomen, daardoor zijn (ook bij hun) veel degeneratieve ziektes ontstaan.

Zo is het mij, mijn familie en nog zoveel andere mensen jammer genoeg ook vergaan. Dank zij het jarenlang nuttigen van fabrieksvoeding lieten onze instincten het afweten. Ook wij hebben het pad van de overgeërfde voedingstradities verlaten en zijn volop in de valkuil van de voedingsindustrie getrapt. Trouwens niet alleen dat maar we rennen ook nog eens achter allerlei voedingsgoeroes aan. Het duurt niet lang meer of we hebben alleen nog maar recht van bestaan als we op groenten, fruit en noten gaan leven, met af en toe een stukje vis (maar dat het liefst ook nog niet).

Gelukkig zit ik nu weer op het rechte spoor en herinner ik mij de waarheid weer over gezonde, volwaardige en natuurlijke (vette) voeding  :-)
Mijn familie eet nog steeds heel veel vet maar helaas zijn het nu de verkeerde (trans)vetten zoals Becel, Bleu band, bak en braad,  ze frituren in zonnebloemolie, de pan met spek en ei is verruild voor eieren van legbatterij kippen, reuzel is afgeschaft, orgaanvlees ook, rauwe melk is opeens gevaarlijk…( maar iedere dag gebak en/of eierkoeken bij de koffie is gezond), de zelfgemaakte bouillons worden bereid met bouillonblokjes boordevol E-nummers en de ossenstaartsoep komt uit een pakje.

Kant en klaar voedsel is ineens tot ‘superfood’ verheven, suiker is heilig verklaard, biologisch is onzin en een ‘beetje ‘pesticiden (98 % van alle standaardproducten is verontreinigd met kanker veroorzakende pesticiden) kan geen kwaad!
Tja de invloed van de voedingsindustrie (Big Food) is helaas groot, héél groot!

Jammer, heel jammer!

Ik hoop inderdaad dat onze familierecepten van generatie op generatie worden doorgegeven ( maar dan wel op de ouderwetse manier klaar gemaakt) . Op deze manier kan ik mijn voorvaderen blijven eren en herinneren, maar ik doe het ook om mijn toekomstige nageslacht te behoeden voor dit soort extreme uitwassen ten gevolge van gedenatureerde (levenloze) voeding.

Ik hoop ook dat ik met het doorgeven van deze informatie mijn kinderen kan behoeden voor ‘Ouderschap als hel’ alleen maar omdat hun kinderen de hoognodige voedingsstoffen moeten missen, die ongetwijfeld heel hard nodig zijn om de hersenen te voeden, het zenuwstelsel tot rust te brengen en het hormoonstelsel van hun kinderen in balans te houden).

Het lijkt me echter ook heel leuk als mijn achter, achter kleinkinderen eens een receptje zouden maken dat nog afstamt van ‘die rare oma die er altijd zo’n vreemde ideeën op na hield’, zoals dat verzadigd vet gezond zou zijn ;-)
Maar als de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie bezig blijven met de boel te indoctrineren (de mensen een rad voor de ogen te draaien) dan vrees ik dat ik dadelijk (door de op handen zijnde degeneratie) niet eens meer achter, achter kleinkinderen heb :-(

O ja, dat vergat ik er bijna nog bij te zeggen, in onze familie komt (bijna) geen kanker voor wel een zogenaamd te hoog cholesterol😉 Maar daar ben ik persoonlijk niet bang voor. Cholesterol schijnt nogal belangrijk te zijn in het genen-verhaal. Ik heb gelezen dat in families waar een te hoog cholesterol de norm is, vaak weinig tot geen kanker voorkomt. In mijn geval kan ik dat beamen. Een lage cholesterolspiegel is helemaal niet gezond, steeds meer wetenschappelijke onderzoeken laten dat zien. Cholesterol is van levensbelang, sterker nog, hoe meer cholesterol we door onze voeding binnen krijgen des te minder hoeft het lichaam zelf cholesterol aan te maken en dat is zeer gunstig voor de lever.

Na het schrijven van dit stukje, en weer eens in mijn herinneringen te zijn gedoken, heb ik mezelf weer hernieuwd geïnspireerd om de komende tijd nog traditioneler te gaan eten, ik wil de overgeërfde voedingstradities van mijn familie weer in ere gaan herstellen. Eens kijken wat een (nog) ‘ simpeler ‘ eetpatroon me ( buiten iedere dag een goed humeur) allemaal nog meer gaat opleveren.

Alhoewel simpel ? Het is tegenwoordig nogal een klus om aan gezonde voeding te komen. Als je tegenwoordig gezond wilt leven ben je welhaast een outcast.

eend

Zucht…..het is echt de wereld op zijn kop.

Maar wie zoekt die vindt.

Adresjes voor rauwe melk

Adresjes voor rauwe melk in de omgeving van Heerlen

Landelijke adresjes voor gezond grasgevoerd vlees en meer

Adressen voor biologische voeding in Heerlen en omstreken

Hier kun je alle mensen vinden die volgens de richtlijnen van Weston. A. Price eten en ook de bedrijven waar je terecht kunt voor voeding van grasgevoerde dieren 

Ik hoop in ieder geval dat het voor mij (en de mijnen) nog niet te laat is om weer net zo sterk en daadkrachtig te worden als onze voorvaderen. 

Hebben jullie ook herinneringen aan ‘ overgeërfde ‘ traditionele (gezonde) familievoeding?

4 thoughts on “‘ Overgeërfde ‘ Voedingstradities

  1. Heel leuk om weer eens iemand te ontdekken die ook zo over voeding denkt!
    Misschien vind je het wel leuk een keer een gastblog voor me te schrijven?
    Of misschien kunnen we anderszins een keer samenwerken? Ben je eigenlijk al lid van de Health/Food Bloggers groep op Facebook? Misschien kan ik je daar introduceren?

    • Hoi Iris,

      Hartelijk dank voor het lezen van mijn blog.
      Leuk dat we wat voeding betreft op één lijn zitten.

      Misschien vind je het wel leuk een keer een gastblog voor me te schrijven?
      Of misschien kunnen we anderszins een keer samenwerken?

      Ik voel me zeer vereerd met jouw verzoek, bedankt dan ook daarvoor, maar ik moet wat dat betreft eerlijk blijven naar mezelf toe.
      Momenteel vind ik amper de tijd om voor mijn eigen blog iets te schrijven.
      Wat samenwerken betreft? Daar zit het woord ‘werken’in en ik weet niet wat het is maar het geeft mij meteen een benauwd gevoel.
      Het zal met mijn leeftijd te maken hebben.
      Tegenwoordig ben ik bezig met een goede balans te zoeken tussen ‘tijd voor mijzelf’ en ‘tijd vrijmaken voor ‘anderen’.
      Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat ik heel wat ‘slopende jaren’ achter de rug heb (ontstaan door het opvoeden van een (zeer) moeilijk opvoedbaar kind).
      Mijn zoon is nu twintig jaar en ik heb het gevoel dat ik nu pas aan ‘mezelf’ toekom en dat er voorlopig niet meer veel over blijft voor ‘anderen’.
      Als je wilt kun je hier meer lezen over die innerlijke strijd in mij.
      Hier staat er nog iets over.
      En hier ook nog iets.

      Bovendien schrijf ik niet alleen over voeding. Het gaat zelfs steeds vaker over dingen die mij persoonlijk bezig houden (mijn innerlijke roerselen).
      Ik schrijf ook nooit ‘op commando’ want dan ‘komt er niets’.
      Ik wacht altijd totdat zich (van binnen uit) ‘iets’ aandient.
      Ik vind schrijven een heel intiem proces, daarom probeer ik mijn blogs ook zo persoonlijk mogelijk te houden.
      Ik weet zeker dat je daar begrip voor hebt.

      Laatst vroeg iemand aan mij of ze een (stukje van een) artikeltje van mij op haar blog mocht plaatsen met daarbij de link naar mijn blog. Dat vind ik prima.
      Op die manier helpen we elkaar ook en werken we ook al een beetje samen😉
      Ik heb even naar Health/Food Bloggers gekeken op Facebook, maar dat is allemaal in het Engels?
      Ik zie eerlijk gezegd niet in wat de meerwaarde is om daarbij aangemeld te zijn, kun jij mij daar misschien iets meer over vertellen?
      Nogmaals, ik vind je verzoek heel lief en oprecht maar ik voel aan mezelf dat ik het voorlopig bij ‘mezelf’ moet houden.
      Eerlijk gezegd lees ik ook nooit andere blogs, daar kom ik eenvoudig niet aan toe maar ik ben toch even een kijkje gaan nemen op jouw blog.
      Je hebt een heel mooi blog en ik wens je dan ook heel veel succes ermee.

      Hartelijke groetjes van Marion.

  2. Hoi Marion,
    Leuk blog hoor.
    Wij hebben vorig jaar, via marktplaats, eens een oud kookboek gekocht, het was van 1874.
    Daarin stond ook heel veel gebruik van verzadigde vetten: roomboter, reuzel, niervet, ganzenvet, de hele reutemeteut. Leuk om terug te lezen dat het bij jullie ook zo ging.

    De vader van Co dronk ook altijd geklutste rauwe eieren en hield ook erg van kinnebak en haring.
    En hij dronk ook rauwe melk.
    Wat een wijsheid he?

    groetjes,
    Lia

    • Dank je Lia.
      Wauw, een kookboek uit 1874, dat lijkt me superleuk om daar eens doorheen te bladeren.
      Ook mijn vader dronk (en drinkt nog steeds) iedere dag rauwe eidooiers.
      Hij laat ze zo zijn keel afglijden, brrrrr, dat vind ik persoonlijk minder.
      Maar verwerkt in een smoothie of in een glas rauwe melk? Heerlijk.
      Zoute haring (en rauwe melk) is bij mijn vader ook favoriet. Iedere week gaat hij trouw naar de markt om zijn twee verse harinkjes te eten.
      Zoals gezegd, mijn vader is 80 jaar en spit nog in zijn eentje een hele grote moestuin om.
      Dat doen niet veel mensen hem na en veel jonge mensen al helemaal niet.
      Dat vind ik persoonlijk zo erg aan het degeneratieve voedingspatroon van tegenwoordig.
      Dat veel jonge mensen van achteraan in de twintig vaak al niet meer in staat zijn om de basis-dingen van het leven voor elkaar te krijgen, ik wil zwijgen van een lap grond omspitten.
      Veel jonge mensen lopen met het gevoel alsof ze in het lichaam van een tachtigjarige zitten, dat is toch erg?
      Juist nu zouden ze het meeste werk moeten kunnen verzetten.
      Zij zijn de kinderen van de rekening. Zij moeten ontgelden wat de ouders (vaak zeer onbewust) hebben nagelaten te doen:
      Hun lichaam de gezondst mogelijke optimale voeding (vol gezonde vetten en mineralen) toe te dienen wat ze maar in handen hadden kunnen krijgen.
      Maar ja, wat is wijsheid hè?
      Lia, hartstikke bedankt voor het reageren, dat waardeer ik enorm.

      Groetjes van Marion.

Leave a Reply

