Kippetje uit de oven en gebakken aardappeltjes op Opa’s (eigen) wijze

DSCN1247

Mijn kinderen zijn dol op de ‘ovenkip ‘ en de gebakken aardappeltjes van mijn stoere en een beetje eigenwijze (80 jarige) vader.

Aangezien ik vermoed dat hij niet de eerste mens op aarde zal worden met het eeuwige leven (al zou je het af en toe wel gaan denken als je ziet hoe hij nog in zijn eentje een joekel van een moestuin omspit) heb ik gisteren maar eens de stoute schoenen aangetrokken om te bewijzen dat ik zijn recept kan evenaren.

Volgens mijn vader moeten de aardappeltjes van binnen zacht blijven en van buiten krokant zijn.  Tot nu toe hadden mijn gebakken aardappelen daar niets van weg en leken ze eerder op een berg  ‘ op elkaar geprakte smurrie ‘. Ik gebruikte in het verleden namelijk te weinig bakvet omdat ik bang was dat ik daarvan dik zou worden. Tegenwoordig denk ik daar heel anders over.

Mijn vader bakt zijn aardappeltjes altijd in een wok met (heel) veel olie (helaas in zonnebloemolie) die olie heb ik uiteraard vervangen door twee flinke eetlepels kokosvet en twee à drie eetlepels olijfolie. 

DSCN1244

Van tevoren heb ik mij mentaal goed voorbereid en gedacht: ‘als ik wil dat dit gerecht van generatie op generatie wordt doorgegeven dan moet ik nu even op de tanden bijten en doorzetten ‘ en laat het me nog gelukt zijn ook🙂

Met de kip hetzelfde verhaal: van binnen moet het vlees zacht en sappig blijven met aan de buitenkant een krokant korstje, mmm…heerlijk.

Sinds we volgens de richtlijnen van Weston Price eten ( veel vet, iets minder eiwitten en nog minder koolhydraten) eten we niet meer zo vaak aardappelen maar als we ze eten dan wel het liefst gebakken in gezond vet😉

Bind je schort maar voor en ga in de startblokken staan voor de lekkerste ovenkip en gebakken aardappeltjes ever……..

Dit recept is voor 4 personen.

Benodigheden

  • 1 (biologische) Kip van plusminus 1300 gram

  • Aardappelen ( ongeveer 2 kilo)

  • Paprikapoeder

  • Rozemarijn (poeder)

  • Kerriepoeder

  • Kipkruiden

  • Gemalen (keltisch) zeezout

  • 1 teentje Knoflook

  • Japanse (gefermenteerde) sojasaus

  • Olijfolie

  • Kokosolie

Bereidingswijze kip

  • Meng 5 eetlepels olijfolie met tamelijk wat zout, een piepklein scheutje Japanse sojasaus, flink wat paprikapoeder, kerriepoeder en de kipkruiden.

  • Wrijf de kip hiermee in ( met een kwastje ) doe dit al ‘s ochtends en laat dit specerijen-oliemengsel goed intrekken.

  • Zet de kip afgedekt in de koelkast totdat je hem gaat bereiden.

  • De kip moet 90 minuten braden op 200 graden in een voorverwarmde heteluchtoven. 

Bereidingswijze aardappelen

  • Schil de aardappelen, was ze en snijd ze in grove stukken.

  • Zet ze op in een pan met koud water met wat zeezout, laat ze aan de kook komen en laat ze 6 minuutjes koken, absoluut niet langer.

  • Laat de aardappelen afkoelen.

  • Maak weer een olie-specerijenmengsel van 5 eetlepels olijfolie, 1 teentje knoflook (geperst), rozemarijnpoeder, paprikapoeder en zeezout.

  • Doe de afgekoelde aardappelen in een kom en voeg het olie-specerijenmengsel toe, roer voorzichtig onder elkaar zodat het mengsel goed in de aardappelen kan trekken.

Het bakken van de aardappeltjes

  • Het bakken van de aardappeltjes duurt in het totaal ongeveer 45 minuten.

  • Doe in een wok 2 flinke eetlepels kokosvet en twee eetlepels olijfolie.

  • Zet op halfhoog vuur.

  • Als het vet heet genoeg is doe je de aardappelen in de wok.

  • Laat ze in het begin niet te hard bakken maar op halfhoog vuur, daardoor worden de aardappelen van binnen goed gaar en lekker zacht.

  • Ongeveer op de helft van de baktijd draai je het gas flink open op de hoogste stand en laat je de aardappelen krokant worden.

  • Af en toe goed omscheppen om aanbakken te voorkomen.

Geef er eventueel een lekkere salade bij. Ik hoop dat jullie hier net zo van kunnen genieten als dat wij dat al heel wat jaartjes mogen doen😉

4 thoughts on “Kippetje uit de oven en gebakken aardappeltjes op Opa’s (eigen) wijze

  1. Marion,
    Zie jij ook een belangrijke link met de genen?
    De genen van jullie voorouders zitten in jullie en deze zijn voor een deel beïnvloed door de voeding die de voorouders aten.
    Jullie eetpatroon beïnvloed jullie genen en die van de toekomst.
    Wanneer jullie nu de recepten van jullie voorouders koesteren en meer volgens deze oude wijsheden eten zullen de genen van generatie op generatie hun werk blijven doen zoals bedoeld en zoals ze altijd al deden.
    Dus je geeft met het bewaren van deze recepten eigenlijk ook de genen van vorige generaties door. Zo kun je op 2 manieren de ‘familie’ blijven eren en herinneren.
    Moge jullie opa noch lang bij jullie blijven.
    ad

    • Nou en of zie ik een belangrijke link met onze genen.
      Mijn ouders, grootouders, overgrootouders en alle mensen uit mijn familiesysteem hebben altijd heel vetrijk gegeten en dan praat ik over de gezonde (verzadigde) vetten die tegenwoordig in het verdomhoekje zitten.
      De mensen uit mijn familie waren ( ja, helaas waren) allemaal van dik de roomboter smeren (mijn tante van 95 jaar doet het wel nog steeds ;-)), een flinke pan spek met ei in de ochtend, reuzel om in te bakken (maar ook voor op het brood met een paar korrels zeezout erop), bloedworst, balkenbrij, rijkelijk orgaanvlees ( o.a gebakken levertjes ), rauwe melk halen bij de boer, iedere vrijdag vis (maatjes haring een paar keer per week), een dikke homp kaas bij de (zuurdesem-rogge) boterham……
      Ze aten zoals de mensen in Frankrijk nu nog steeds eten. Hun voeding zat vol met verzadigd vet.
      Van Frankrijk is algemeen bekend (of niet?) dat de mensen daar een lager percentage aan hart-en vaatziekte hebben dan in vele andere landen.
      In de regio van Gascony, waar ganzen-en eendenlever een groot deel van het dieet uitmaken, is dit percentage helemaal opmerkelijk laag.
      Daar overlijden per jaar namelijk ‘maar’ 80 mensen (van middelbare leeftijd) per 100.000 aan hartaanvallen. In Amerika bijvoorbeeld zijn dat 315 mensen van de 100.000.
      Helaas hebben de Fransen zich ook op het slechte pad laten brengen en zijn ze ook tijdbesparend, industrieel verwerkt en (zeer) verarmd voedsel gaan eten zoals grote hoeveelheden suiker en witte bloem, wat hun gezondheid natuurlijk niet ten goede is gekomen (veel degeneratieve ziektes).
      Zo is het mij, mijn familie en nog zoveel andere mensen jammer genoeg ook vergaan.
      Gelukkig zit ik nu weer op het rechte spoor en herinner ik mij de waarheid over gezonde, volwaardige en natuurlijke voeding weer🙂
      Mijn familie eet nu nog steeds heel veel vet maar helaas zijn het nu de verkeerde (trans)vetten zoals Becel, bakken in zonnebloemolie, de pan met spek en ei is verruild voor eieren van legbatterij kippen, reuzel is afgeschaft, orgaanvlees ook, rauwe melk is opeens gevaarlijk…..
      Tja de invloed van de voedingsindustrie is enorm groot.(Big Food). Jammer, heel jammer!
      Ik hoop dat onze familierecepten van generatie op generatie worden doorgegeven, ik zie het ook zo dat ik op deze manier mijn voorvaderen kan blijven eren en herinneren.
      Het lijkt me echter ook heel leuk als mijn achter, achter kleinkinderen eens een receptje zouden maken dat nog afstamt van ‘die rare oma die er altijd zo’n vreemde ideeën op na hield’, zoals verzadigd vet is gezond😉
      Maar als de voedingsindustrie en de farmaceutische industrie bezig blijven met de boel te indoctrineren (de mensen een rad voor de ogen te draaien) dan vrees ik dat ik dadelijk (door de op handen zijnde degeneratie) niet eens meer achter, achter kleinkinderen heb😦

  2. Ik heb met een brede glimlach je recept in een verhaal gelezen!
    Aan alles merk je dat je enorm trots bent op je vader!
    Ik ga voornamelijk door je verhaal het recept vanavond uitproberen met om te beginnen zometeen de marinade maken!

    Bedankt!!

    Groetjes Manuela

    • Leuk Manuela, ik ben heel benieuwd of de kip en gebakken aardappeltjes van mijn vader (waar ik inderdaad super trots op ben) net zo lekker gaan smaken als ons.
      Bedankt voor je leuke reactie.

      Hartelijke groetjes van Marion.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s