Boerderijfeest op de Michaëlshof, een waar feest voor het menselijk lichaam

Zondag jongstleden was er feest op de boerderij waar ik altijd mijn rauwe melk, rauwmelkse kazen, verse yoghurt, crème fraîche, roomboter en verse slagroom haal.

Dat was voor mij een mooie gelegenheid om eens een kijkje ‘ achter de schermen ‘ te gaan nemen, ik vind het namelijk heel belangrijk dat ik weet waar mijn voedsel vandaan komt, maar dat wisten jullie waarschijnlijk al.😉

Voor mij (al lang) geen fabrieksvoer meer maar pure, superverse, eerlijke kost en waar kan je daarvoor beter terecht dan bij een plaatselijke (biologisch-dynamische) boer. Nou ja, plaatselijk, we rijden er wekelijks  ongeveer 25 minuten voor om aan deze heerlijkheden te komen.

De rest van de boodschappen halen we in een boerderijwinkel die gelukkig wel plaatselijk is anders zou ik het niet iedere week trekken🙂

Je treft dan ook geen wanproduct meer aan in Onder Moeders Vleugels, ik kijk wel link uit, ik leef namelijk graag nog wat langer dan vandaag…..

DSCN1233 DSCN1239

Dit zijn de blije koetjes waar ik mijn melk van betrek, zijn het geen sappige groene weiden waar zij op grazen?  De Michaëlshof is een familiebedrijf die al vele jaren hun eigen kudde koeien fokt met voor een deel eigen stieren. Deze melkkoeien leveren dagelijks de melk die in hun eigen kaasmakerij wordt verwerkt tot kaas en andere (zalige, romige) melkspecialiteiten. Hun voer bestaat uit gras-klaver- hooi-en kuilvoer, ze eten veel vers gras uit een kruidenrijke wei en worden bijna niet bijgevoerd met krachtvoer (granen, mais en soja). Daardoor krijgt deze melk een gezondere vetzuursamenstelling

en dat is bewezen.

Hier kun je nog meer redenen lezen waarom ik voor biologisch (dynamisch) kies.

De biologisch-dynamische landbouw is een integriteitslandbouw en dat betekent: geen ingrepen op het dier, de koeien mogen hun hoorns dan ook behouden. Lief hè? De oerkoe had toch ook hoorns? Die hoorns hebben een positieve invloed op de melkkwaliteit maar hoe dat precies zit? Ik zou het niet weten maar je proeft het er wel vanaf🙂

DSCN1241 DSCN1242

Hun eigen kaasmakerij werd in 2004/2005 verbouwt en groter gemaakt. Om de paar dagen worden al deze kazen gekeerd, wat een werk.

Ik vond het natuurlijk heel interessant om te horen hoe een kaas wordt gemaakt, maar wat ik nog veel interessanter vond was de passie en de liefde in de stem van de boerin wanneer ze over haar kazen sprak. Kijk, daar rijd ik nou heel graag iedere week een paar kilometer voor om.

DSCN1240 DSCN1234

Tijdens het boerderijfeest was ook aan de inwendige mens gedacht. Er stond heerlijke verse pompoensoep en tomatensoep op het menu met als geheim ingrediënt een beetje verse gember, wat een lekker spicy smaakje gaf aan het geheel.

Gebak was ook volop aanwezig maar daar heeft deze dame zich ver van weten te houden. Het was weliswaar gezond gebak maar gezien het feit dat het van tarwemeel was gemaakt was het voor mij geen optie.

Mijn man kon de verleiding natuurlijk (weer) niet weerstaan, maar hij is dan ook jarenlang een broodverslaafde geweest en staat pas in zijn kinderschoenen wat betreft het afkicken van alles wat maar op granen lijkt., maar toch….. hij is al heel goed bezig en Keulen en Aken zijn tenslotte ook niet op één dag gebouwd.

Kinderen konden er nog ouderwets in het stro spelen en dat gaf hilarische taferelen, hun haren zaten achteraf vol met stro waar hun ouders dan weer niet zo van gecharmeerd waren. Ik vond het wel wat hebben, het had wat weg van natuurlijke hair-extensions. Kortom, een zeer geslaagde dag !

DSCN1229

Dit was onze ‘ taxi ‘.

Hier vind je het adres van deze boerderij.

2 thoughts on “Boerderijfeest op de Michaëlshof, een waar feest voor het menselijk lichaam

  1. Marion,
    Een juiste omschrijving van de waarde van zulke boeren.Ik weet zekere dat ze profijt hebben van jouw blog ,en zo moet het ook zijn.
    Ik ben er afgelopen zaterdag in ieder geval melk,kaas en eieren gaan kopen .
    Vrijdag ben ik op de motor gaan rijden en heb ook maar eens gezocht naar Hoeve Corisberg. Welke producten koop jij daar?

    • Bij Hoeve Corisberg koop ik groenten, fruit, olijven,specerijen, 92% pure chocolade, serranoham en zuurdesem speltbrood ( tja, het wil hier nog niet bij iedereen lukken om geen brood meer mee te nemen naar school of werk).
      Af en toe wat rundvlees van hun eigen koeien, kip en als het zo uitkomt ook kaas, yoghurt, slagroom, fèta en crème fraîche want zij betrekken dat ook van de Michaëlshoeve.
      Bij Hoeve Corisberg koop ik ook mijn eitjes van grasgevoerde kippen.
      Als je op de vetgedrukte woorden klikt zie je welke eieren ik bedoel.
      Hoe vond je Hoeve Corisberg? Gezellig ouderwets winkeltje toch en je steunt er een goed project mee.
      Leuk Ad, ben benieuwd hoe de spullen je gaan bevallen.

Leave a Reply

