Transparanten

DSCN1222 DSCN1223

                            Sint Michaël                                                                  Sint Maarten

Transparanten zijn afbeeldingen die worden gemaakt van zijdevloei papier of vliegerpapier (is wat steviger).

Als er daglicht doorheen schijnt komen transparanten mooi tot hun recht, ‘s avonds zet ik er meestal een klein lampje of een kaarsje achter waardoor een mooie warme gloed verschijnt. 

Transparanten staan bijvoorbeeld heel leuk op een natuurtafel (seizoentafel). Met behulp van deze afbeeldingen kunnen kinderen de jaarfeesten (innerlijk) mee beleven. 

Het transparant dat vanaf september tot en met december onze natuurtafel siert heb ik jaren geleden zelf gemaakt, het is hier en daar al wat ‘gehavend ‘ maar het heeft dan ook al heel wat jaartjes dienst gedaan. 

Dit was één van mijn eerste (geslaagde) zelfmaak-projecten. Ik heb er wel heel wat draken voor moeten verslaan voordat het af was (want het was me toch een priegelwerk) maar het resultaat mag er wezen.

Het bezit vier afbeeldingen, ik kan het transparant steeds zo neerzetten naar gelang het feest van dat moment. 

DSCN1224 DSCN1225

                          Sint Nicolaas                                                        Kerstmis (engel Gabriël)

Op deze pagina vind je meer informatie over transparanten.

Als lijm gebruik ik echter fotolijm, dat werkt veel prettiger.

Hier kun je zijdevloei en vliegerpapier bestellen en andere benodigdheden.

Voorbeelden van sinterklaastransparanten.

Leave a Reply

