Kruidje roer me maar wel

DSCN1197 DSCN1949[1]

Sinds mijn opleiding tot voeding-en gezondheidsconsulente maak ik tijdens  het koken steeds meer gebruik van verse (tuin) kruiden. Voor die tijd heb ik nooit geweten dat kruiden zoveel betekenis kunnen hebben voor onze gezondheid. Misschien wist ik het ook wel maar zat deze informatie ergens heel diep weggestopt of werd mijn innerlijk weten soms jarenlang ‘ belaagt ‘ door allerlei andere ‘belangrijke (re) ‘ zaken?

In ieder geval: kruiden hebben een hele lange geschiedenis en worden al sinds onheuglijke tijden ingezet vanwege hun gezondheidsbevorderende of genezende werking. Ze bevatten een aantal genezende stoffen. Kruiden kun je inzetten als natuurlijke remedie bij allerlei lichamelijke maar ook (heel interessant) psychische klachten, vooral als je snel last hebt van een kort lontje (zoals ik soms). Het is jammer dat de meeste mensen vaak alleen maar op de hoogte zijn van de laxerende kruiden :-) want er bestaan er nog veel en veel meer. Google er maar eens op los als je wat meer inzicht wilt krijgen in deze materie, het is absoluut de moeite waard……

Nu ik het me gelukkig wel weer allemaal kan herinneren en er ook mijn heil inzie doe ik daar volop mijn voordeel mee. Het is een makkelijke, goedkope en snelle manier om je gezondheid te boosten en tuinkruiden brengen je gerechten op smaak. Daardoor is het mij gelukt om van de bouillontabletten af te kicken. Op die manier snijdt het mes aan twee kanten. Tuinkruiden zijn namelijk heel lekker en daarnaast supergezond. 

Je moet nou niet denken dat het introduceren van verse tuinkruiden in ons voedingspatroon zonder slag of stoot is gegaan, nee verre van dat. Niet om de smaak want dat zit wel goed maar het kweken ervan had (in mijn geval) nogal wat voeten in de aarde.

Ik ben eerst begonnen met die potjes die je bij de supermarkt kunt kopen. Wat ik fout deed weet ik niet, maar binnen de kortste keren zagen de kruiden er in ieder geval niet meer zo uit als toen ze me nog groen en fris stonden aan te lachen in de winkel. Het resultaat was altijd één hoopje ellende daar op die vensterbank.

Toch gaf ik de moed niet op. Omdat we er op school veel over leerden werd ik behoorlijk geïnspireerd en moest en zou ik een manier vinden waardoor het wel zou gaan lukken.

DSCN1960[1]

(Tuin) kruiden kweken is helemaal niet moeilijk hoor, dus laat je niet ontmoedigen door mijn verhaal. Bij mij is het alleen zo dat ik op de een of andere manier altijd het gevoel heb, dat ik toch net een ietsiepietsie meer op de proef gesteld wordt dan andere mensen, als ik iets wil gaan ondernemen. Dat kan ermee te maken hebben dat vroeger nog weleens werd gezegd dat ik twee linkerhanden had, uiteindelijk ga je het dan zelf nog geloven ook. 

Deze keer liet ik me echter niet door mijn negatieve overtuigingen ontmoedigen  ( want ik wilde tenslotte net zo gezond worden als mijn leraar kruidengeneeskunde) dus bleef ik me met die ‘ dingen ‘ in het rond slaan. En zoals met alles in het leven is het dan toch uiteindelijk de aanhouder die wint.

Nu ik eenmaal op dreef ben ben ik niet meer te stoppen. Mijn tuin raakt steeds meer overwoekerd met verse kruiden, het is echt heel dankbaar spul om te verbouwen en ze hebben niet heel veel verzorging nodig. Dat is gunstig want ik ben nogal een ‘luie tuinder ‘. Ik wil het wel maar het moet me allemaal niet teveel (tijd) en inspanning gaan kosten.

Veel (tuin) kruiden kunnen het hele jaar door geoogst worden, zo niet, dan kun je ze drogen of in de diepvries doen. Meestal doe ik dat laatste (als het soort kruid het toelaat) want dat drogen vind ik tot nu toe maar een hoop gedoe.

DSCN1192 DSCN1195

Zelf ben ik helemaal weg van de Lavas (maggiplant), het is een natuurlijke smaakversterker en ik gebruik hem dan ook ontzettend veel. Gisteren heb ik flink wat geoogst en ingevroren. Als ik tijdens het koken wat nodig heb pak ik een bakje uit de diepvries en’ hak’ er dan als het ware wat uit. Dat voeg ik toe aan al mijn soepen en sauzen en laat het een paar minuten meekoken.

DSCN1193

Op die momenten ben ik maar wat blij met mijn Magimixje😉

Ook peterselie, bieslook, basilicum, rozemarijn, oost-indische kers, dille, oregano, nou ja noem ze maar op, zijn stuk voor stuk makkelijk te verbouwen kruiden waar je gerechten heerlijk mee op smaak kunt brengen.

Het toevoegen van kruiden aan je leef-en eetpatroon is een snelle en makkelijke manier om jezelf te voorzien van extra mineralen waar kruiden heel rijk aan zijn. Onthoud dat mineralen de bestanddelen zijn van onze beenderen, tanden, spieren, zenuwen en ons bloed en belangrijk zijn bij de productie van hormonen.

Kruiden ondersteunen absoluut ons lichamelijk en geestelijk welzijn.

Zo genoeg hierover, ik moet gaan, de bladvenkel moet namelijk nog geoogst worden. Dat wordt later in het jaar weer heerlijke verse rustgevende, ontspannende venkelthee drinken. Aangezien ik nogal heftig kan reageren als mensen te persoonlijk worden en ze me daarom kruidje-roer-me-niet zijn gaan noemen kan ik dat wel gebruiken😉

4 thoughts on “Kruidje roer me maar wel

  1. Mmmm verse kruiden! Staat nog op m’n to-do lijstje: kruidentuintje aanleggen.
    Moestuin (met fruit) hebben we al, nu zijn de kruiden aan de beurt.
    Als je ze invriest kun je een ijsblokjesbakje gebruiken en de bevroren blokjes in een bakje doen: hoef je niet zo te hakken.

    Groetjes
    Miriam

    • Hartstikke bedankt voor deze tip.
      Wat leuk dat je ook een to-do lijstje hebt.
      Het helpt mij echt om ook die dingen te doen die ik in het leven belangrijk vindt.
      Heel veel succes met het aanleggen van je kruidentuintje, daar ga je zeker geen spijt van krijgen.

      Groetjes Marion

  2. Ik ben zo’n type die het liefst alles zelf maakt/doet.
    Moestuin hebben we al (deze winter wil ik me inlezen op het wecken/drogen/? van voedsel, invriezen kost me teveel stroom).
    Kruidentuin komend voorjaar, kipjes voor eitjes (m’n eigen kipjes laten slachten en opeten zie ik niet gebeuren, dat zou ik niet kunnen).
    Het liefst zou ik een imkercursus volgen en een volkje bijen houden……..

    Ik hou me ook veel bezig met haken/naaien/breien/borduren: handwerken dus.
    Ik wil meer kleding zelf gaan maken, nu is het gros nog uit de winkel maar ik hoop voor komende winter het één en ander zelf te kunnen maken (stoffen, garens en patronen heb ik genoeg).

    M’n to-do lijst is best lang dus🙂

    Groetjes
    Miriam

    • Wat leuk om zo creatief bezig te zijn.
      Wat dat betreft sta ik nog helemaal aan het begin als ik deze reactie van jou zo lees.
      Goed hoor!
      Een To-Do lijst moet ook lang zijn, dat houdt ons op een zinvolle manier bezig.
      Beter dan maar de hele dag zitten te computeren.
      Oeps…., dat herinnerd mij weer aan mijn digitale fastfood-draak en mijn eigen voornemens daaromtrent.
      Dus sorry….ik moet gaan afsluiten!
      Veel succes met het inlezen, de voorbereidingen wat je kruidentuintje betreft, je eigen kippetjes houden en misschien wat bijtjes en alles waar je mee bezig bent🙂

Leave a Reply

