Waar gáát dit over?

big_5815570_0_440-331

Mijn blog heb ik in eerste instantie geschreven met de bedoeling belangrijke informatie (die te maken heeft met het ouderschap) te bundelen voor mijn nageslacht.
Het lijkt me leuk als ze (mijn kinderen) later nog eens kunnen teruglezen hoe ik over bepaalde dingen dacht, misschien doen ze dat wel helemaal niet maar oké ;-)
De onderwerpen worden steeds gevarieerder, ik schrijf over van alles en nog wat, een beetje chaotisch misschien, maar ik vind het leuk.

Soms stoort het me een beetje aan mezelf dat ik de draad niet weet vast te houden en me niet beter op één ding kan concentreren, maar that’s me, daar moet ik het maar mee doen.
Dus sorry als je denkt eindelijk een goed informatief blog te hebben gevonden over bijvoorbeeld gezonde voeding en het dan ineens gaat over het inrichten van een herfsttafel :-(

Ik vind het vooral belangrijk om mijn ervaringen als moeder te delen, ik wil mensen niet vertellen hoe het moet, maar wel hoe ik het doe en gedaan heb. 

Ik ben een gevoelsmens. Ik zie om mij heen zoveel leed ontstaan doordat veel ouders met hun kroost op gespannen voet leven, dat raakt mij diep. Er heerst vaak zoveel onbegrip tussen ouders en hun kinderen….toch kan ik het aan de andere kant (vanuit mijn eigen ervaringen)  ook weer zo goed begrijpen. Ik wil dus absoluut niet oordelen.

Op mijn blog vertel ik dus hoofdzakelijk over mijn eigen ervaringen van de afgelopen zesentwintig jaar (zolang ik moeder ben).

Ik schrijf over datgene wat mij persoonlijk heeft geholpen om een veilig, warm, gezellig maar bovenal gezond nest voor mijn kinderen te creëren, over dingen die kunnen bijdragen aan een hecht gezinsleven

Een liefdevol hart staat aan de basis van dit alles, dat is alles wat ik bezit. Dit hart heeft mij de afgelopen zware en moeilijke jaren van het moederschap altijd de juiste richting gewezen, ik heb dan ook ontzettend veel bewondering gekregen voor haar wijsheid.

Dit hart (intuïtie, instinct hoe je het ook wilt noemen) leidde mij naar de Vrije School, bracht mij ‘ de astrologie, familie-opstellingen, het schrijverschap en schopte mij als het ware naar de Europese Academie voor Natuurlijke Gezondheidszorg om iets aan mijn (onze) gezondheid te doen. ‘ Dat was hard nodig ook. Inzake het moederschap heb ik altijd mijn hart laten spreken, ik heb haar wijsheid nooit in twijfel getrokken. Daar ben ik nog iedere dag dankbaar voor.

Ik wil moeders inspireren zodat ze ook weer de wijsheid van hun hart durven te volgen.Een moeder wéét immers waar haar kind het beste bij gebaat is. Het is haar natuurlijk moederinstinct dat haar dat influistert, of ze ernaar handelt is natuurlijk weer iets anders, dat is voor iedereen persoonlijk.

Ik zeg bewust ‘durven te volgen’ want ik spreek tegenwoordig heel veel jonge vrouwen (waaronder mijn eigen dochter) die niet meer voor het (thuisblijf) moederschap durven te kiezen. Het voelt voor hun alsof ze geen keuze meer hebben en verplicht zijn om te gaan werken als ze straks kinderen hebben. Ze willen hun kindjes echter niet de hele dag naar de kinderopvang brengen (vaak voortkomend vanuit hun eigen (slechte) ervaringen).

Ik wil moeders inspireren om (iedere dag weer opnieuw) de schouders eronder te zetten om (goed) voor hun kinderen te willen zorgen (goed in de breedste zin van het woord).

Wat betreft gezonde voeding, wat betreft (emotionele) zorg, wat betreft aandacht en geduld, wat betreft bescherming en begeleiding bieden, wat betreft…..Kortom toezicht houden dus! Dit alles vergt heel veel toewijding, inzet en oplettendheid van de kant van de ouders, dat ben ik mij als geen ander bewust ( ik heb me toch wat af-geworsteld de afgelopen 26 jaar).

En daarom dus….

Ouderschap is geen geringe taak. Ik vind dat het  ouderschap (en dan vooral het thuis-blijf-moederschap) aan een herwaardering toe is.😉
Dit is een groot verlangen in mij dat is voortgekomen uit het feit, dat ik als jong kind (heel vrij) heb mogen zwemmen (en verzuipen) en waar ik nu nog dagelijks de gevolgen van ondervindt.
Kinderen hebben bescherming nodig totdat hun ziel zover is en het van ons overneemt. Bij het ene kind gebeurd dat snel en bij een ander kind duurt het (veeeel) langer ;-)

10 thoughts on “Waar gáát dit over?

  1. Het leven is niet alleen voeding.
    Al die andere dingen waar je over schrijft horen daar ook bij. Ik kan me zo helemaal verplaatsen in wat je schrijft.
    Dit zijn allemaal dingen die mij ook bezig houden. Ga lekker zo door.
    Voor de echte wetenschappelijke achtergronden zijn er genoeg sites te vinden.
    Ik vind juist deze persoonlijke, waar strubbelen we mee, kant heel erg bevrijdend.
    Dus ik zou zeggen, doe lekker waar jij je goed bij voelt en schrijf daarover. Ik weet zeker dat er meer mensen herkenning vinden in jou teksten.

    • Leuk uitgedrukt. De ‘waar strubbelen we mee’ kant van het leven.
      Het is ook fijn om herkenning te vinden en te weten dat je ergens niet alleen in staat.
      De waarheid kan zeer zeker bevrijdend werken, zo is het maar net.
      Ik ben in ieder geval blij dat ik mijn eigen waarheid gevonden heb en dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat mijn waarheid voor iedereen opgaat.
      Maar het is heerlijk om te horen (te lezen) dat mensen zich in mijn teksten herkennen.
      Hartstikke leuk dat je dat even laat weten. Bedankt daarvoor.
      Het leven is niet alleen voeding, dat klopt, het leven is namelijk ook positieve ‘voeding’ krijgen van de mensen om je heen😉

  2. Als ik een recept overneem, zet ik dat er wel duidelijk bij, met een linkje naar de site of het boek van de schrijver. Als ik het niet -per ongeluk is dat ik het vergeet.
    Behalve zoiets als pizzadeeg of zo, iets waarvan het zelfde recept op wel een miljoen sites te vinden is.

    De persoonlijke blogs over eten, huishouden ect. vind ik altijd het leukste. Zoals deze😀

  3. Hoi Marion,
    Dat is juist zo leuk aan jou blog!
    Ik vind het een heel fijn en inspirerend blog. Alles wat ik heb gelezen sprak mij aan. Je bent heel professioneel. In jezelf zijn en bij jezelf blijven.
    Ga zo door!
    Lieve groetjes nog een Chantal 😃

  4. Kijk Marion,

    Daarom vind ik je blog zo leuk om te lezen, omdat het kleurrijk is, als een kristal die schittert in de zon.
    Ken je ze? Een kristal voor je raam, de zon er in en verwondering als je de kleuren ziet, al die kleuren in 1 kristal.
    Al die kleuren zijn jou.
    En daarom vind ik je blog zo leuk.

    • Ja, ik ken ze, die kristallen. Ik heb er mijn hele keukenraam mee volhangen🙂
      Als de zon erop schijnt is mijn keuken één kleurenfestival, daar sta ik dan in te koken.
      Er is mij al eens vaker gezegd dat ik nogal een ‘kleurrijk ‘persoontje ben.
      Dat krijg je als je jezelf met respect behandeld ( gezonde voeding, je eigen grenzen bewaakt, volgens je eigen waarheid leeft, in het moment blijft en niet steeds naar een beter leven verlangt, de dingen doet die je hart blij maken ( en dat kan best zijn dat je hart blij wordt van het feit dat je vóór het weekend begint die berg was al hebt weggewerkt of de boodschappen al in huis hebt gehaald).
      Het hoeven geen grote spectaculaire dingen of situaties te zijn die een mensenhart blij maken. Gemoedsrust schuilt vaak in die kleine dingen.
      Als je kristallen behandeld als bezielde wezens, bereiken ze hun volledige potentieel. Daardoor kunnen ze hun open en heldere kleurrijke stralen verspreiden. Zo is het volgens mij ook met mensen (kinderen).
      Als je ze aanvoelt en met respect (voor hun eigen wezen) behandeld geef je ze de kans om hun ware potentieel te bereiken.
      Dit soort complimentjes, nou daar groei ik van hoor, dat kan ik niet ontkennen.
      Je moest dan eigenlijk ook eens kunnen zien hoe ik hier achter mijn pc zit te stralen.
      Het doet me goed te weten dat je mijn blog juist om die reden (dat kleurrijke,) zo leuk vindt want dat is wie ik ben.
      Ik wens je een stralende dag toe (en de zon staat daar helemaal buiten).

  5. Juist de afwisseling tussen voeding, huishouden, wijze woorden: dat maakt dit blog zo sterk! En voor mij persoonlijk ook de (h)erkenning. Ik geniet ervan!

    Groetjes
    Miriam

Leave a Reply

