Kalkoenschnitzels à la mama Gerda

DSCN1107

Mama Gerda is mijn moeder.

Zij heeft vaak als kokkin in meerdere hotels gewerkt maar ook in pensions voor gastarbeiders (buitenlandse werknemers).
Deze werknemers waren meestal nog zeer jonge mannen, ze noemden mijn moeder altijd ‘mama Gerda ‘ dus vandaar….
Die tijd ligt weliswaar al heel ver achter ons (mijn moeder is al 82) maar dit recept is nog steeds actueel.
Niet alleen de hotelgasten en buitenlandse werknemers waren dol op de schnitzels à la mama Gerda, maar ook wij en dan vooral mijn kinderen. 

Ik kan me over dit gerecht trouwens nog een leuke anekdote herinneren.

In een ver verleden zijn we een periode vegetariër geweest ( tja, je moet alles in je leven eens een keertje uitgeprobeerd hebben).

Mijn ouders, rasechte carnivoren, vonden dat maar helemaal niets, die arme kinderen zonder vlees op te laten groeien, een grote schande vonden ze dat.
Ze gebruikten dan ook allerlei trucjes om mijn kinderen toch ‘ aan het vlees te krijgen ‘, maar mijn kinderen, standvastig als ze waren, konden de vuurproef altijd weerstaan.
Bij thuiskomst vertelden ze dan trots welke lekkernijen ze weer aan hun neus voorbij hadden laten gaan ze en, al was het vreselijk moeilijk, ze dan toch (weer) ‘nee’ tegen hadden gezegd.

Maar mijn moeder zou mijn moeder niet zijn als ze geen manier zou vinden om mijn kinderen alsnog uit hun tent te lokken, lees: ze over te halen, om toch vlees te gaan eten.
Haar recht moest en zou zegevieren ook al zou de wereld vergaan.

Op zekere dag kwamen mijn kinderen thuis van een bezoekje aan oma en opa en ze keken ietwat bedrukt. In de avond kwam de aap uit de mouw, ze biechtten op dat ze vlees hadden gegeten.
‘Echt mama, we konden er niets aan doen, dit vlees zag er zó lekker sappig uit ‘. Oma had gewonnen en dit was dan ook het einde van een vleesloos jaar. 

Ik kon het de kinderen niet kwalijk nemen want vanuit mijn eigen jeugd wist ik dat je deze kalkoen-schnitzels eenvoudigweg niet kon negeren.
Een waarschuwing voor vegetariërs is dan misschien ook op zijn plaats: ‘als je voor altijd vegetariër wilt blijven, blijf dan ver uit de buurt van de schnitzels à la mama Gerda ‘.

Men neme: 

  • 2 Kalkoenfilets, platte stukken of van tevoren even plat slaan.

  • 2 eieren.

  • Paneermeel, zelf gebruik ik paneermeel van mais vanwege gluten-intolerantie.

  • Bloem, ik gebruik rijstebloem om dezelfde reden als hierboven.

  • Keltisch zeezout (gemalen).

  • Een beetje kerriepoeder, paprikapoeder (en eventueel nog wat specerijen naar eigen smaak).

  • Een piepklein scheutje Japanse sojasaus.

  • Een mengsel van kokosolie en olijfolie om in te bakken, wees niet te zuinig met het bakvet.

DSCN2237DSCN2238DSCN2240

Bereidingswijze:

  • Kluts de eieren en doe daar de kerriepoeder, Keltisch zeezout, paprikapoeder en Japanse sojasaus doorheen.

  • Neem drie diepe borden, doe in een bord paneermeel, in de ander de bloem en in weer een ander diep bord de geklutste eieren.

  • Haal de schnitzels eerst door de bloem, daarna door het eimengsel en pas op het laatst door het paneermeel.

  • Bak de schnitzels in ongeveer 20 à 30 minuten goudbruin.. 

  • Voeg op het laatst het overgebleven eimengsel bij de schnitzels en laat het op laag vuur stollen, dit is namelijk het geheim waardoor deze schnitzels à la mama Gerda zo lekker ‘sappig ‘ worden😉

2 thoughts on “Kalkoenschnitzels à la mama Gerda

Leave a Reply

