Tomatensoep Volgens Het Recept Van Tante Mathilde (Tilla).

DSCN1094

Als puber was ik niet weg te slaan bij deze tante (de oudtante van mijn kinderen). Ik vond het dan ook prachtig om te mogen toekijken als zij weer eens haar tomatensoep ging maken. Ik kreeg dan een seintje van haar. Nee, geen sms-je of Facebookberichtje want dat bestond toen nog niet.

Het seintje was meestal een neefje of nichtje die mij thuis kwam waarschuwen dat het weer zover was. Tja, zo ging dat in het internetloze tijdperk.

Eerst dronken we samen een kopje thee (toen nog met veel suiker) en dan babbelden we over wat mij zoal bezig hield in mijn leven. Meestal waren we dan al snel uitgepraat omdat A: ik nogal ruig leefde en dat liever voor haar verborgen hield en B: mijn grootste hobby lezen was en wat valt daar nou over te vertellen.

Zij vond die stilte van mijn kant helemaal niet erg want dat stelde haar in de gelegenheid over haar passie te vertellen namelijk films uit de oude doos. Ze kon die films zo mooi en levendig beschrijven dat ik ze zo voor me kon zien. Alleen al die sfeer te proeven vond ik heerlijk.

A propos proeven, nadat ze was uitverteld gingen we aan de slag, want het maken van deze tomatensoep vergde wel wat tijd. Dat kwam omdat ze de gehaktballetjes eerst deed voor bakken voordat ze ze nog even in de soep liet meekoken, dat was het geheim van haar soep. Hoogst waarschijnlijk doen nog honderden mensen het op deze manier maar voor mij en mijn gezin is dit het geheim van de lekkerste tomatensoep ter wereld.

O ja, en ze deed er altijd flinke stukken aardappelen in, wat deze soep tot een echte maaltijdsoep maakt.

Even nog een kanttekening.

Over tomaten en aardappelen zijn de meningen nogal verdeeld. De één zweert erbij en de ander heeft ze totaal afgezworen omdat het nachtschades zijn.  In mijn familie werd met zeer veel respect over tomaten gesproken, ze zouden bescherming bieden tegen kanker. De hele familie eet zich dan ook ongans aan verse, meestal zelf gekweekte tomaten. Niet de tomaten uit de supermarkt want die smaakten in hun ogen naar ‘water’. We hebben een hele grote familie met (bijna) geen enkel geval van kanker, dus je snapt dat dit bij mij behoorlijk tussen de oren is gaan zitten.

En wat met al die mensen in Italië? Die leven bijna op tomaten (en verse vis).

Ik heb een tante van 96 en mijn andere tantes (haar zussen) zijn achteraan in de 80 geworden.

Omdat ik niet van zwart-wit denken houd laat ik de waarheid maar even in het midden en gok ik het er maar op. Bovendien kan ik het mijn gezin niet aandoen om deze soep nooit meer op het menu te zetten. Sinds ik weet over de eventuele schadelijke gevolgen van het eten van nachtschades ben ik mijn inname wel iets gaan beperken en zorg ik ervoor dat ik er niet TEveel van eet, want overal waar het woordje TE voor staat is niet goed.

Eerst was het dat wel, want als ik bij mijn (vroegere) groenteboer naar binnen stapte had zij al twee kilo tomaten voor mij aan de kant liggen, als ze me zagen komen zeiden ze tegen elkaar: ‘ daar komt de wandelende tomaat ‘ dus dat was inderdaad iets TE! In de zwangerschap van mijn dochter was het nog erger, als de lust op tomaten op kwam zetten zou en moest ik een tomaat eten. Mijn dochter is overigens dol op tomaten, zou dat bakerpraatje dan toch kloppen?

Maar nu genoeg gezeverd hier komt het recept van de tomatensoep:

Eerst de gehaktballetjes.

  • 500 gram half om half gehakt

  • 1 Ei

  • 1 Ui fijngesnipperd

  • Zout, peper, paprikapoeder, kerriepoeder en een klein scheutje Japanse sojasaus naar smaak. Experimenteer gerust met je eigen specerijen voorkeur.

  • Paneermeel. Zelf maal ik meestal drie beschuiten fijn in de vijzel wat ik dan als paneermeel gebruik.

  • Meng deze ingrediënten door elkaar en draai van dit gehaktmengsel kleine gehaktballetjes.

  • Bak ze in een mengsel van kokosolie, olijfolie en roomboter lekker bruin. Duurt ongeveer 15 à 20 minuten.

  • Draai het gas uit en laat dit staan.

Ingrediënten voor de soep:

  • 1 Dikke stang prei kleingesneden

  • 1 Dikke ui

  • 1 Courgette in blokjes

  • 1 Winterwortel in kleine stukjes

  • 4 Aardappelen in blokjes

  • Optioneel 100 à 200 gram knolselderij

  • Verse basilicum, oregano en maggiplant (lavas) fijngehakt.

  • 1 Grote fles biologische gezeefde tomaten (geen tomatenstukjes)

  • 1 Klein blikje tomatenpuree

  • Keltisch zeezout ( de hoeveelheid is een persoonlijke kwestie, ik gebruik best veel).

  • Ietsiepietsie honing

  • Tamelijk wat kerriepoeder

  • Flinke scheut olijfolie

Bereiding:

  • Neem een ruime soeppan en vul deze met water. Het beste en het lekkerste is natuurlijk zelfgemaakte bouillon .

  • Breng het water met de ui en het Keltisch zeezout  aan de kook. Als je bouillon gebruikt hoeft er uiteraard geen Keltisch zeezout meer aan toegevoegd te worden.

  • Als het water kookt doe je de kleingesneden groenten en een scheut olijfolie in de pan.

  • Als de groenten gaar is voeg je de gezeefde tomaten en de tomatenpuree toe, laat dit aan de kook komen.

  • Voeg op het laatst de gebraden gehaktballetjes, de fijngehakte verse kruiden toe en een klein beetje honing toe, laat dat even flink door pruttelen zodat alle smaken goed vrijkomen.

  • Strooi dan tamelijk wat kerriepoeder door de soep.

Blijf tussendoor steeds goed proeven of het geheel zout genoeg is. Serveer de soep met wat geraspte kaas en een scheutje crème fraiche erdoor.

Buon Appetito zouden de Italianen zeggen😉

Leave a Reply

