Hamsterééééén

Diepvriesinspectie.

DSCN1075 DSCN1077

In een gezond gezin werkplaats hoort natuurlijk een goed gevulde diepvries. Gezien mijn hamsterwoede zijn het in mijn huishouden inmiddels al twee diepvriezers geworden. Ik weet niet wat het is maar ik moet altijd voldoende voorraad in huis hebben. Als ik voorraden kan aanleggen voel ik me de koning te rijk, zeker nu het ‘ spul ‘ ook nog van biologisch grasgevoerde dieren komt.

Dat hamsteren zal nog wel een overblijfsel zijn vanuit mijn jeugd. Als kind al deed ik niets liever dan meegaan met mijn ouders als zij een bezoekje brachten aan de plaatselijke groothandel (s). Mijn vader had een eenmansbedrijfje. Hij was broodbezorger, eier-venter (ik weet niet of je het zo kunt noemen maar het was wel wat hij deed) en hij en mijn moeder maakten koude buffetten.

Tijdens ons bezoek aan die groothandels keek ik mijn ogen uit, het was zo’n mooi gezicht al die verse etenswaren, de kleurrijke groenten- en fruitafdeling, al die verse kip-vlees en vissoorten, de mooi uitgestalde (reuzen) kazen, de geurrijke kruiden en specerijen en nog veel en veel meer….

Vooral de enorme overdaad aan al dat voedsel had een geheimzinnige aantrekkingskracht op mij. Misschien voelde ik als kind al aan dat in kwalitatief goed eten en drinken de ware rijkdom schuilt. Mijn ouders waren daarin mijn voorbeeld. Mijn moeder zei altijd: ‘ je mag je nooit iets van de mond af sparen ‘ waarmee ze bedoelde te zeggen dat we nooit op voeding moesten besparen, wel op dingen zoals meubelen, kleding of andere luxe artikelen want dat was niet belangrijk. Gezonde voeding wel. (Hoewel er ook heel veel overdadig ongezond voedsel in huis was maar dat terzijde).

Als mijn diepvries voorraad (kast) leeg begint te raken word ik onrustig. Volgens mij hebben mijn kinderen in hun hele leven nog nooit meegemaakt dat iets ‘ op ‘ was. Een overdaad aan luxe artikelen zoals de nieuwste Playstations, bijbehorende games en dergelijke vond je in ons huis niet maar op het gebied van voeding zijn mijn kinderen nooit iets tekort gekomen. Blijkbaar ontleen ik eerder een gevoel van luxe aan gezonde voeding dan aan materiële zaken.

Ik zorg altijd voor voldoende voorraad in huis. Ik kan als het ware in mijn eigen huis gaan ‘ winkelen ‘. Het spaart mij een hoop tijd en vaak ook een hoop geld. Wanneer je iedere dag naar de winkel gaat koop je toch vaak ook het nodige van het onnodige.

DSCN1101 DSCN1100

Goed gevulde diepvries-en voorraadkast (en) zijn duidelijk een basisbehoefte van mij.

Ik heb me weleens afgevraagd welke reden achter al dat hamsteren zit. Ben ik bang voor schaarste? Doe ik het ‘ voor het geval dat ‘ ? Of wil ik de emotionele herinneringen aan mijn jeugd niet verliezen? Het is volgens mij niet obsessief dus ik hoef me (nog) geen zorgen te maken over een of andere psychische stoornis. Daar mijn verzamelwoede ook niet uitgroeit tot een gevaar voor de gezondheid zit ik op dat punt ook wel goed.

Van hamsteraars wordt ook wel beweerd dat ze dingen uitstellen en moeite hebben met het nemen van beslissingen, bijvoorbeeld of iets weg kan of niet.  Ik heb inderdaad moeite met het nemen van beslissingen dus daar zit wat in…maar ik denk toch dat het alleen maar een onschuldige hobby is waarvan ik alleen maar heel erg blij word. Ik word gewoon enorm enthousiast van die hele voorraad verse voedingsmiddelen in huis, daardoor kan ik mezelf blijven inspireren en motiveren om van al dat lekkers heerlijke gezonde gerechten te bereiden. Ik zie het dan ook niet als problematisch, mijn man misschien wel.

In mijn enthousiasme vind ik het namelijk weleens moeilijk de spullen logisch te categoriseren, dat laat ik dan ook maar liever aan hem over. De schat is een kei in ordenen. Daar heb ik als chaootje natuurlijk heel veel baat bij😉

Het wordt trouwens weer eens tijd om vlees en kip te bestellen want ik zie hier en daar weer een ‘gaatje ‘.

Ons (wildernis) vlees bestel ik bij www.freenature.nl/free  en de kip bij www.okvlees.nl/kip

3 thoughts on “Hamsterééééén

  1. Hi Marion. Heerlijk lijkt me dat, twee vriezers!
    Helaas kunnen we dat hier thuis niet kwijt, maar in een volgend huis gaat het lukken!
    Ik lees dat jullie kip bij okvlees bestellen.
    Heb jij toevallig al gemaild met een van de boeren van die site over wat de kippen eten?
    Ik wil daar nl. ook kip gaan bestellen, en als jij de informatie al hebt scheelt het mij weer een mailtje🙂
    Kies jij voor de scharrel of de biokip?
    Groetjes Ellen

    • Hoi Ellen,

      Als je zelf veel gerechten klaar maakt heb je op zijn minst één diepvries nodig.
      Een grote hoeveelheid in één keer koken en dan invriezen bespaart uiteindelijk veel tijd en moeite.
      Heerlijk als je dadelijk in een ander huis wel de ruimte gaat krijgen voor twee diepvriezers, het is echt geen overbodige luxe en het betaald zich terug.
      Ik heb nog niet gemaild met de boeren van ok-vlees maar op hun site staat er wel iets over geschreven.
      http://www.okvlees.nl/wij/onze-boeren
      Ik bestel altijd de biologische kippen die bekend staan onder de naam Polderhoen.
      Dit artikel in de telegraaf geeft een mooie beschrijving: http://www.okvlees.nl/images/stories/pdf/polderhoentelegraaf.pdf
      Het artikel heeft mij wel weten te overtuigen.
      Wij zijn heel tevreden over ok-vlees, je proeft echt het verschil.
      Vandaag toevallig een nieuwe ‘vracht’ aangeleverd gekregen dus mijn diepvriesjes zijn weer heerlijk vol🙂

      Groetjes terug.

  2. Wij zitten behoorlijk krap in de ruimte, de vriezer puilt elke keer uit.
    Ik heb het artikel gelezen, bedankt! Klinkt goed die polderhoen.
    Toevallig kwam mijn vriend vorige week met de site aanzetten, en na dit artikel ben ik ook wel overtuigd.
    Vanmorgen de eerste bestelling gedaan bij Okvlees, morgen wordt het vlees al bezorgd.
    Heel handig dat ze ook kippenkarkassen hebben, kan ik bottenbouillon maken die ik wel lekker vind.
    Runderbottenbouillon moet ik altijd ergens in verwerken, anders vind ik het echt niet lekker.
    De andere twee gezinsleden lusten het ook niet, ben dus niet de enige😉 Lust jij het wel?

Leave a Reply

